PDA

View Full Version : Veelzijdige versterker



Di Stefano
17 juni 2006, 16:06
Ik ben zoek naar een versterker waaruit ik nogal verschillende geluiden zal kunnen halen. Ik wil een mooie clean hebben (voor jazzy leads, ook gschikt voor funk) en een mooie rocksound ( jaren 80 sound zoals Malmsteen, Michael Schenker, Europe,...). Het mocht tof zijn kon ik er ook wat moderner geluid uit halen zoals Steve Vai maar dat is niet meteen noodzakelijk.

Ik heb veel amps getest en wat cleans betreft vond ik Fender de beste. Maar die waren dan weer minder op rockgebied (alleen bassman vond ik het nog goed doen). Uiteindelijk heb ik besloten om voor een Marshall te gaan. De nieuwere modellen (DSL50) vond ik wel heel geschikt voor de verschillende dingen die ik heb opgenoemd maar ze zijn nogal duur en tweedehands weinig te vinden. Dus denk ik om een ouder model (JMP, JCM800/900) te kopen. Ik heb wat topics hier op het forum gelezen en merk dat de JCM 800 veruit de populairste versterker is. Over de JCM 900 heb ik over het algemeen alleen maar slechte dingen gelezen. Via andere bronnen heb ik wel vernomen dat het clean kanaal op de JCM 900 wel heel goed is en dat je daaruit met behulp van pedaaltjes heel veel goede geluiden kan halen. Welke van de oudere Marshalls zou het meest geschikt zijn voor mij?
Ik speel op een Fender American Stratocaster.

Agent_Smith
17 juni 2006, 16:27
De JCM900 kan ook heus goed klinken en waanzinnig brullen. Als je maar met de knoppen om weet te gaan. Er wordt idd erg veel op gebitched, maar ik weet bijna zeker dat de meesten die dat doen nog nooit een een JCM900 (goed) hebben geprobeerd. Op bijvoorbeeld een kast met V30s of GB's klinkt hij absoluut goed. Op een kast met G12T75's veel minder, maar dat ligt voornamelijk aan de speakers en niet aan de amp.
Voor solo's een boostpedaaltje revoor is trouwens wel ideaal bij de 900.

Rude Perception
17 juni 2006, 16:45
Ik denk dat je beter voor een dsl 401 kan gaan. Deze is tweedehands ongeveer 500 euro.
De JCm800 heeft geen goede clean. De clean van een dsl is zeer goed te pruimen. De crunch is heel erg goed, en de lead is ok, maar had beter gemogen. Maar als je soms een keertje steve vai wil spelen kan het er wel mee. Echte metal zal alleen lukken met een pedaaltje met de dsl.

Dude
17 juni 2006, 16:47
Koch !!





zeg ik !! koch !! luister naar mijn woorden !! koch !!

hoofd
17 juni 2006, 16:58
Wat zeg je Dude, Brunetti? ;)

Di Stefano, misschien helpt het als je zegt wat je budget is, en of je een top of een combo zoekt.

guitartub
17 juni 2006, 17:04
Veelzijdig??

VOX AD60/120

Speel zelf jazz t/m rock(covers) en dat ding voldoet aan ALLE eisen!!

Rhythm Machine
17 juni 2006, 17:07
De JCm800 heeft geen goede clean

You are so wrong...

RM

Di Stefano
17 juni 2006, 17:14
Ik zoek een top (top+cabinet vind ik cooler staan dan een combo, het is voor de show dus).
Ik zoek eigenlijk iets van tussen de 500 a 700 eur (tweedehands) maar als het moet wil ik wel meer dan 1000 eur neertellen.
Ik wil gewoon goed spul kopen waar tevreden over ga zijn. Niet dat ik volgend jaar weer iets anders moet zoeken.

timgte
17 juni 2006, 17:48
Koch !!

zeg ik !! koch !! luister naar mijn woorden !! koch !!


Koch Multitone is erg goed en veelzijdig naar mijn mening, 2e hands zit die onder de 1000,- (top 100w, er is ook een 50w uitvoering)

Je hebt daar ook comboversie van, daar heb ik niet over gespeeld. Maar ik zou zeggen, probeer (idd) Koch eens.

Di Stefano
17 juni 2006, 17:57
Ik wil toch uit een Marshall kiezen.

Dude
17 juni 2006, 18:00
Hoe zeer ik me ook schaam om dit te zeggen.... Er is een marshall die alles schijnt te kunnen. Zoek maar even in de posts van gebruiker Scali om te zien welke dat is 8-)

AART
17 juni 2006, 18:19
:satisfie:

Idd, 6100 Head.

Kan je vinden voor 800, meer niet voor betalen, zijn ze niet waard, dan betaal je te veel.

Kastje erbij voor 400 en je bent klaar voor 1200.
Heb je een leuke set die dat allemaal kan.

Di Stefano
17 juni 2006, 18:26
En de JCM 900? Met de juiste afstelling van versterker en volumeknop op de gitaar zou hij ook goed clean moeten hebben. Het distortionkanaal zou ik niet gebruiken maar het cleankanaal boosten met een overdrive pedaal.

Dude
17 juni 2006, 18:41
sja dat is de `mindere` volgens velen he... Zelf effe gaan proberen joh kom je een heel eind mee !

Negative K3 fan
17 juni 2006, 19:29
1 meer testen, de jcm800 is vrij populair op dit moment, maar ook nauwelijks veelzijdig te noemen.
2 waarom per sé marshall??? als veelzijdigheid de hoogste prioriteit heeft, moet je niet naar marshall kijken, behalve naar de 6100/6101 natuurlijk :satisfie:

je spreekt jezelf ook tegen trouwens, je wil een veelzijdige versterker, maar je gaat alleen het clean kanaal icm distortion pedalen gebruiken??

Di Stefano
18 juni 2006, 01:21
Mja een clean kanaal op een buizenversterker blijft niet clean. Ik zoek niet naar de distortion van de preamp buizen maar naar die van tot het uiterst gedreven de power tubes. Plus daarbij een overdrive pedaal als boost. Daarbij enkel bij een JCM 900 zou ik het clean kanaal gebruiken aangezien het andere wat minder is. Ik heb de DSL50 getest en daar vond ik alle kanalen goed klinken.
Waarom Marshall? Ik heb verschillende dingen getest de voorbije maand, Fender, Vox, Peavey, Hughes&Kettner,ENGL,... Uiteindelijk is er maar een die mij echt wist te bevredigen.

shamehair
18 juni 2006, 12:18
Als je buizenoversturing wil krijgen, moet je voor een kleine wattage versterker gaan (max 30 Watt): die kan je lekker vet openzetten zodat je dat typische 'clean met een randje krijgt'. Draai je dan je volumeknop van je strat wat minder, heb je heerlijk clean (doe ik trouwens ook). Voor wat extra pap trap je gewoon op je tubescreamer of iets dergelijks en meer moet dat niet zijn.

Fender is super op clean vlak, er bestaat niets beter, maar qua rocksound is dat een dikke nul (tenzij met pedaaltjes).

Marshall is goed qua scheur maar klinkt clean dan weer voor geen meter.

Ofwel koop je beide versterkers en gebruik je een A+B swich ofwel ga je voor die nieuwe Vox AC15CC, een Peavey Classic 30 (eventueel in aparte top), een Fender Blues Junior, ...

Veel plezier met de zoektocht!

Di Stefano
18 juni 2006, 13:13
Zelfs met pedaaltjes vind ik Fender niet zo goed. Clean natuurlijk wel. Maar voorlopig zal ik eerder kunnen leven met het mindere clean van marshall dan met de rocksound van Fender. Ik dacht aan het 50W model van de JCM 900. Dee is schakelbaar naar 25W.

caliban
18 juni 2006, 14:40
Ik verkoop een marshall tsl 100-top
Die wordt veel vervloekt maar ik snap niet echt waarom
Clean klinkt echt goed
Met de gain open zoals een oude marshall
Crunch is zeer rock en lead is nog wat meer
Ik doe hem weg omdat ik meer naar de metal wil gaan
Als je geïnteresseerd zou zijn laat maar weten bied maar
Hij is ongeveer twee jaar oud
Een keer mee opgetreden en een jaar of anderhalf mee gerepeteerd ongeveer

Wizz
18 juni 2006, 15:24
En de JCM 900?

Welke JCM 900 ?
Welke JCM 800 ?
We hebben het hier over series versterkers die onderling bijna net zo kunnen verschillen als "Fender en Marshall"
Ik bedoel, een JCM 900 mod.2100 vind ik (smaak, ja !) tien keer beter dan een JCM 800 mod.2205. En een 2205 van vóór 1987 is beslist een ander ding dan een post-'87 2205.
Modelnummers dus graag, liefst met jaartallen.

Wizz

Di Stefano
18 juni 2006, 16:26
De JCM 900 4500. Nog met de EL-34 powertubes erin

Di Stefano
25 juni 2006, 19:14
Ik heb uiteindelijk een Marshall JMP MkII superlead gekocht. Zowel head en cabinet dateren uit 1980 en zijn in heel goede staat. Ik heb ze op de kop kunnen tikken voor 900eur. Alleen de buizen zijn aan dringende vervanging toe. Ze zitten er al blijkbaar sinds 1980 in. Iemand misschien suggesties welke merken goed zijn voor de sound die ik er wil uithalen (zie vorige posts)? Het type buizen is EL34 en ECC83.

svdijk
25 juni 2006, 19:59
Als je per se een Marshall wilt, met een echt goed clean(bijna als een Fender), en goede crunch(Marshall sound) en lead(tussen Marshall en M.B. Recto in) moet je een 6100 head kopen, die zijn erg goed en betaalbaar tweedehands.
Wel zijn de speakers erg belangrijk, G12H's of Vintage 30's van Celestion vind ikzelf het beste bij deze amp passen, maar die laten een JCM900 ook een stuk beter klinken in vergelijking met de 12T75 van celestion.

Voor Di Stefano EL34:SED EL34(Winged C, was vroeger Svetlana) in de eindtrap, en 12AX7EH's in de pre!!
Die klinken geweldig in een non-mastervolume Marshall!!Echt proberen!!!