PDA

View Full Version : Goede compressor?



Punt
17 juni 2006, 12:14
Ik heb geen enkele ervaing met compressors.
Voelde er nooit zo veel voor omdat ik dynamiek met m'n vingers wil sturen.
Nu zag ik laatst een clipje met ieman die een compressor gebruikte en dat klonk toch wel erg goed.

Wat is een goed semi professioneel compressor pedaal?
Ik speel op een Historic LP en een Bogner Shiva, moet wel een beetje in die kwaliteitrange liggen. Prijsklasse zo tot 200 euro?

Tnx

Rock&Roll
17 juni 2006, 12:26
Barber Tone Press, done... :cooler:

ruezzz
17 juni 2006, 12:30
T-Rex Compnova
MXR Dynacomp

Wizz
17 juni 2006, 12:33
RMC !!!

Wizz

Thom TK
17 juni 2006, 15:45
Carl Martin heeft een goede.
Veel opties en hij staat bekend om zijn studiokwaliteit.

BeeJee
17 juni 2006, 17:53
Ik gebruik de Boss CS-3, ook een prima ding die doet wat ie moet doen, en niet duur

Dirk_Hendrik
17 juni 2006, 19:28
Ik gebruik de Boss CS-3, ook een prima ding die doet wat ie moet doen, en niet duur


Volgens mij zocht de topicstarter een compressor en geen laagdoorlaatfilter ;)

vinni
17 juni 2006, 22:53
Ligt er een beetje aan welk geluid je wilt bereiken met de compressor.

Als je je cleane gitaarsound wil indammen zonder dat je de gebruikelijke bijgeluiden wil hebben van een compressor dan moet je de Carl Martin hebben.
Zie ze wel eens tweedehands voor Eur 120.

Als je meer voor het effect gaat dan de MXR of de EMMA compressor.

Vinni

Jimi Hendrix
17 juni 2006, 23:04
Eerst gebruikte ik zo'n Boss, nu al jaren Carl Martin: Top.
Overigens: verwar pre-gain compressie niet met post-gain of (in de studio) post-mic compressie.

Punt
18 juni 2006, 00:17
Bedankt voor de reacties, daar kan ik mee verder.
Ik ga me eens in een paar van de pedalen verder verdiepen.

Baby Evil
18 juni 2006, 09:41
Ik heb de Barber Tone Press gehad, en die was goed, maar de Ross Clone van BYOC is het helemaal voor mij.

Jan

Mitch
18 juni 2006, 11:12
Ligt er een beetje aan welk geluid je wilt bereiken met de compressor.


+1, er zijn veel nuances. Snappy attack, gedempte attack, swell, neutraal qua toon of juist gekleurd, echt voor de sustain of meer als boost te gebruiken, of als limiter: denk daar eerst over na, want waar bijvoorbeeld de Carl Martin voor het één perfect geschikt is, zal in het ander een Dynacomp ideaal zijn.

Punt
18 juni 2006, 14:53
+1, er zijn veel nuances. Snappy attack, gedempte attack, swell, neutraal qua toon of juist gekleurd, echt voor de sustain of meer als boost te gebruiken, of als limiter: denk daar eerst over na, want waar bijvoorbeeld de Carl Martin voor het één perfect geschikt is, zal in het ander een Dynacomp ideaal zijn.

Geen funk oid, ik speel blues en classic rock.
Ik dacht aan een compressor voor intro's als Knocking on Heavens Door e.d.
Cleane solootjes ook zoals I need yor love so bad (Fleetwood Mac).
Als hij te gebruiken is voor rock leads des te beter.

fullorder
18 juni 2006, 17:28
ook een goede en vooral subtiele compressor is die gele van Diamond (check de site van gvees (www.gvees.com))

Helter Skelter
18 juni 2006, 20:06
ik heb een CS-3 en een Barber Tonepress, allebei bruikbaar maar de 'blend' functie maakt de Barber mijn favoriet. Ook is de Tonepress wat 'stiller' dan de Boss

Mitch
18 juni 2006, 22:58
Ja, voor dit soort gebruik zit je niet echt vast aan een bepaald type. In de categorie BREED INZETBAAR zijn er voor mij twee favorieten: de Barber Tone Press en de Exar Compressor. Beide mooi toon-neutraal, voldoende ruisarm. De eerste is bij v/d Haar te koop, de tweede bij De Gier.

Arnie
19 juni 2006, 07:56
De Barber Tone Press is ook mijn favoriet.

Dmv die 'blend' knop kun je instellen hoeveel ongecomprimeerd signaal je aan het gecomprimeerd signaal wilt toevoegen. Hierdoor kan je goed de attack (van je originele signaal) regelen.

marc_o
19 juni 2006, 12:27
Electro Harmonics White Finger. Ik heb 'm, kan heel veel boost geven en heeft verschillende modes waarover je kunt compressen...

Punt
21 juni 2006, 17:07
Heel erg bedankt allemaal.
Via jullie aanbevelingen ben ik op allerlei mogelijkheden gekomen via het internet.

Uiteindelijk is het deze geworden:

http://www.goudiefx.com/

vinni
21 juni 2006, 20:47
Weet je het heel zeker?......

Die Compressor lijkt verdacht veel op de Ross clone van BOYC die je zelf kunt bouwen voor ca Eur 70......

Scheelt je nogal wat.......

Vinni

dreadhead
21 juni 2006, 21:21
sorry hoor kben nogal een beginneling, maar wat doet een compresser nou precies, want bij die clipjes hoor ik eigenlijk nooit zoveel verschil,(of het moet aan mij liggen natuurlijk)
maakt het geluid nou helderder ofzo
graag een verlossend andwoord voor deze beginneling :)

Punt
21 juni 2006, 23:00
Weet je het heel zeker?......

Die Compressor lijkt verdacht veel op de Ross clone van BOYC die je zelf kunt bouwen voor ca Eur 70......

Scheelt je nogal wat.......

Vinni

Valt wel mee, kost 82,55 inclusief verzending.

marc_o
22 juni 2006, 09:45
Ook hier is het leuk om te zien wat mensen van een compressor verwachten. Ik hou bijvoorbeeld niet van heel subtiel...zet 'm dan NIET aan, denk ik dan..bij mij moet ie echt duwen en squashen (niet het balspel natuurlijk) en bij een ander hoor ik 'm amper..

Op een volgende pedalendag horen we weer vanalles. maar wat ik me van vorige edities kan herinneren, vind ik de meeste nogal subtiel..

Voordeel van de White Finger is dat ie met z'n 40 volt een flinke boost in z'n donder heeft..echt eentje die gewoon bijna te ver kan gaan.

Djiszi
23 juni 2006, 19:19
Hallo,

Als jij een goede compressor zoekt, kan ik jou een maar 1 aanraden. Ik heb mijn compressor laten maken door Ra-jazz. ik noem hem ook wel Mr. Bradshaw. Mijn compressor is helemaal naar mijn wens gemaakt. Ik speel zelf over een Rivera versterker en een Tommy special Strat met EMGs. Je kan hem altijd mailen. ra-jazz@citytraxx.com .

Punt
23 juni 2006, 19:49
Hallo,

Als jij een goede compressor zoekt, kan ik jou een maar 1 aanraden. Ik heb mijn compressor laten maken door Ra-jazz. ik noem hem ook wel Mr. Bradshaw. Mijn compressor is helemaal naar mijn wens gemaakt. Ik speel zelf over een Rivera versterker en een Tommy special Strat met EMGs. Je kan hem altijd mailen. ra-jazz@citytraxx.com .

Ja, da's waar, was ik helemaal vergeten...

Punt
6 juli 2006, 19:06
Hij bevalt prima, is wel subtiel, de toon blijft zijn eigen karakter houden, dat vind ik top.

Het is geen kit, dit schreef de bouwer:
I hand picked the parts myself...and I'm picky about my tone, the pcb was designed from scratch, no kits here. I painstaking compared all different types of caps before settling on the audio properties of the panasonic polyfilms...huge difference in tone between ceramic/mylar/polyester caps.