PDA

View Full Version : stroom schok bij naar buiten lopen?



pier
16 juni 2006, 21:48
Vandaag heb ik een V-amp aangeschaft voor huis tuin en keuken opnames, en krijg hier al best aardige dingen uit.
Alleen toen ik eventjes het balkon op wilde lopen om in het avondzonnetje te spelen bleek ik na het passeren van drempel wat onaangename stroom schokken te ontvangen van mijn gitaar. Dit probleem had ik dus alleen met toen ik buiten speelde, binnen had ik met dezelfde apparatuur nergens last van. Overigens ook nog met een andere gitaar geprobeerd maar die had het zelfde euvel.

Met de zoekfunctie ben ik al enkele aardeproblemen tegen gekomen, vooral met de combinatie mic/gitaar (soms blijkbaar tot dodelijke afloop aantoe). Alleen geloof ik niet dat er een vergelijkbare situatie tussen zat. Mijn vraag is dus waar dit aan zou kunnen liggen, en of ik me zorgen moet gaan maken dat ik binnenkort eens een keertje zwartgeblakerd op t balkon aangetroffen word nadat de buren zijn gaan klagen over een rare verbrandingslucht.

keten is als volgt:
Gitaar > V-amp > mengpaneeltje > pc > (audio)versterker > (audio)speakers

volgend mij is alles zo'n beetje zonder geaarde stekker (op pc na)

mvg
Pier

ruezzz
16 juni 2006, 22:03
Is je balkon niet geaard? ;)
Misschien iets met je schoeisel te maken? (zolen)

pier
16 juni 2006, 22:09
halve zolen bedoel je? :)

aad
16 juni 2006, 22:17
Is je balkon niet geaard? ;)
Misschien iets met je schoeisel te maken? (zolen)

Beiden is waar. Je balkon is waarschijnlijk wel geaard. Iets met veiligheidsvoorschriften geloof ik vanwege bliksemafleiding. Wapening is met aarde verbonden enzovoorts. Of anderszins door vocht (regenwater) met aarde is verbonden.
Omdat je eerst binnen je niet geaarde spullen aansluit en daarna naar buiten gaat word je vanwege kruipspanningen vanuit je amp en zowiezo inductiespanning op metalen delen (110vac) via het balkon ontladen naar massa.
Binnen heb je daar geen last van zolang je enige vloerbedekking (isolerend) op de betonnen vloer hebt liggen.
ook als je schoenen met rubber zolen draagt heb je daar geen last van.
Raak echter in deze situatie geen dingen aan die wel geaard zijn ander krijg je een heavy schok die dodelijk kan zijn, maar in ieder geval niet gezond is.

pier
16 juni 2006, 22:24
Ok, ik dacht dat de opmerking humoristisch bedoeld was.
Maar hoe zou dit te voorkomen zijn?
En wat betreft het aanraken van geaarde dingen in die situatie, bedoel je dan dat het ook gevaar kan opleveren als ik binnen speel en er op dit moment geen last van heb of zal dit alleen op het balkon problemen opleveren?

aad
16 juni 2006, 22:50
Ok, ik dacht dat de opmerking humoristisch bedoeld was.
Maar hoe zou dit te voorkomen zijn?
En wat betreft het aanraken van geaarde dingen in die situatie, bedoel je dan dat het ook gevaar kan opleveren als ik binnen speel en er op dit moment geen last van heb of zal dit alleen op het balkon problemen opleveren?

Nee ik bedoel dat als je bijv met je gitaar in je hand de verwarming zou aanraken (of de waterleiding bijvoorbeeld) je dan vonken (en sterren) gaat zien.
Het feit dat je je apparatuur niet geaard aansluit levert dit gevaar op.

pier
16 juni 2006, 23:20
Al de apparatuur die niet geaard is aangesloten heeft stekkers zonder randaarde (versterker, mengpaneel en v-amp allen ongeaard)

Dus, het is niet te voorkomen eigenlijk zonder de apparatuur op de een of andere manier te aarden.
twee vragen resten mij nog:
Kan het schadelijk zijn voor mijn apparatuur?
Kan het schadelijk/gevaarlijk zijn als ik gewoon binnen speel waar ik nu geen schokken voel (en dan bijv. de waterleiding aanraak)?

bedankt iig al reeds voor de gegeven info

ruezzz
17 juni 2006, 08:00
Ok, ik dacht dat de opmerking humoristisch bedoeld was.
Gedeeltelijk wel. Maar mijn (serieuze) vermoedens werden bevestigd en natuurkundig uitgelegd door Aad. Zo vullen we elkaar prima aan op dit forum!