PDA

View Full Version : Snel spelen



Kaalheid
16 juni 2006, 22:12
Goeiedag,

Ik ben een pas beginnende gitaar speler en ik kan er echt niets van.
Het is te zeggen, ik kan een paar intro's spelen en een paar akkoorden, maar ik kan totaal niet snel spelen, om een gans lied te kunnen spelen...

Hebben jullie tips om sneller te kunnen spelen of iets dergelijks?

Kaalheid :metal:

Vonk
16 juni 2006, 22:56
Je moet gewoon doorgaan met spelen en meer toonladders en kleine oefeningen doen, VAAK!! Wat dacht je, dat je zo even een heel nummer kan spelen? Dat valt vies tegen, ik heb een jaar nodig gehad om redelijk te kunnen spelen. Je vingers moeten gewoon wennen aan hun nieuwe taak.

Bram+
16 juni 2006, 23:04
Goeiedag,

Ik ben een pas beginnende gitaar speler en ik kan er echt niets van.
Het is te zeggen, ik kan een paar intro's spelen en een paar akkoorden, maar ik kan totaal niet snel spelen, om een gans lied te kunnen spelen...

Hebben jullie tips om sneller te kunnen spelen of iets dergelijks?

Kaalheid :metal:
Vooral eerst proberen dingen langzaam proberen te spelen (bij voorkeur met metronoom, er zijn gratis programma'tjes daarvoor), en, als je het strak en foutloos kan spelen, het tempo opvoeren.

Kaalheid
16 juni 2006, 23:07
Natuurlijk zal ik nog niet alles kunnen spelen, maar er moeten toch gemakkelijke liedjes bestaan die zo goed als iedereen kan spelen...
Ik oefen elke dag met gitaar spelen, minstens 1 uur.
Waar kan ik toonladders en oefeningen vinden?

Kaalheid en zijn Kamielletje

meul
16 juni 2006, 23:20
zelf heb ik niet veel aan de metronoom gehad behalve om te checken 'ben ik nou eigenlijk een beetje tempo vast'
vaak stagneerd men omdat veel beginners nog bijna elke noot aanslaan.
als de plectrum hand dan niet snel genoeg ontwikkeld blijft links vaak ook achter. ik zou het opdelen, legato licks voor snelheid in je linkerhand, plectrum ofeningen voor rechts, als beide meer ontwikkeld zijn kan je gaan ploeteren op acuratesse. als je veel uren maakt en er ff vanuitgaande dat je een beetje aanleg hebt, komt het vanzelf ergens samen. maar... je hoeft niet perse alles aan te slaan om snel te klinken.

Rockmo(ther)
17 juni 2006, 00:04
Ik speel nog maar net en ik snap het probleem wel. Zelf kon ik de akkoorden erg snel vinden (hoe ik mijn vingers neer moest zetten althans..), maar mijn rechterhand "stopte" tot mijn linkerhand goed stond.
Nu van mijn leraar een oefening gekregen waarbij ik eigenlijk moet focussen op de rechterhand (snelle aanslag) en supernel moet overpakken met links. In het begin gaat het dan soms fout met de akkoorden pakken, maar gewoon door blijven gaan met het ritme/aanslag met je rechterhand. Uiteindelijk gaat het bijna vanzelf met overpakken waardoor je uiteindelijk meer op het aanslaan (maat/ritme) focust, omdat je de akkoorden niet meer hoeft te zoeken (beetje als blind typen..hihi).
Persoonlijk heb ik in het begin wel even gedacht: dit gaat me nooit lukken, maar er zit echt al een hele verbetering in. En dat in 1,5 week!!

Mijn advies (van een groentje): blijven oefenen! Het gaat echt lukken! Als ik het al kan.. ;)

Kaalheid
20 juni 2006, 22:26
Maar de rest, ook bedankt voor jullie reacties, ik kan uit deze reacties dus best besluiten dat ik naar een leraar ga die mij oefeningen geeft...
En ook bedankt aan mama en papa, en een aantal vrienden die mij geholpen hebben met het leren aanslaan van de snaren op een gitaar!

Kaalheid en zijn gitaar Kamiel

jaspie
21 juni 2006, 00:23
hmm in het begin heb je niet persee een leraar nodig hoor, gewoon wat beginners nummer spelen met kampvuur akkoorden(open akkoorden) en wat simpele loopjes van bekende nummers( mijn eerste was "come as you are")
Ik ben pas later les gaan nemen toen ik me wat meer met improvisatie en theorie ging bezig houden. Het is natuurlijk wel een goede zaak om in de gaten te houden dat je jezelf geen foute dingen aanleerd.

M.COM
22 juni 2006, 18:18
Voor de topicstarter: Een gitaarleraar is wel best aan te raden, zo leer je jezelf geen foute grepen en/of bepaalde technieken aan. Eens je iets geleerd hebt, is het moeilijk om te veranderen. Maar jij moet natuurlijk zelf beslissen...

guitarchris
22 juni 2006, 18:41
Ik ben ook zeer voor gitaarleraren!! Je hebt een coach en die stuurt je aan waar jij het nodig hebt.

Legato's zijn ideaal om snel te klinken, speedpicken is sowiezo lastig in t begin, het gaat heel erg om timing, je kan misschien wel heel snel met je rechter en linkerhand zijn, maar als je timing klote is klinkt het nergens naar en stelt het dus ook niets voor.

Ik vind het wel goed dat je een uur per dag speelt, hoe meer je oefent hoe beter je wordt, je pikt dingen op den duur veel sneller op en je wordt naarmate je langer speelt ook sneller en strakker!

en een leraar kan je helpen bij dit soort dingen

Bassbitch
23 juni 2006, 20:53
Topic opgeschoond. Graag ontopic posten hier, voor onzin kunt u zich in Offtopic uitleven.

Emocide
24 juni 2006, 18:59
marilyn manson - sweet dreams leer ik altijd mijn leerlingen als eerste
erg makkelijk nummer om mee te beginnen =D

vinni
3 juli 2006, 18:38
Van RHCP moet je het nummer Parallel Universe eens doen om wat meer
snelheid onder de knie te krijgen.
Dit is veel op dezelfde snaar.

Groet,
Vinni

-=JEROEN=-
4 juli 2006, 02:48
nou das toevallig, ik plaats net dit nieuwe bericht

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=943725#post943725

maarre, waar heb je de meeste moeite mee als het gaat om snelheid?

overpakken van akkoorden? aanslag rechterhand (als je rechtshandig speelt)?

sjoerd5
7 juli 2006, 14:33
Speel de liedjes in stukjes begin met het 1e stukje en ga dan veder.
zoek de tab op op internet op deze site staat hoe je dat moet lezen :noob:

Kaalheid
29 juli 2006, 14:25
Het meeste moeite heb ik inderdaad met het overpakken van akkoorden en zo met mijn linkerhand (= bij jullie rechts) het ritme zoeken...

-=JEROEN=-
29 juli 2006, 15:03
klinkt onlogies misschien, maar begin langszaam, zodat je de akkoorden eerst goed in je op kan nemen... als de volgorde eenmaal in je hoofd zit, voer dan geleidelijk 't tempo op... daarbij maakt 't niet uit of je alle akkoorden even feilloos speelt, mag best een schoonheidsfoutje hier en daar in zitten, dit bevordert 't tempo... neem dit liedje als voorbeeld:

suspicious mind: http://www.azchords.com/p/presleyelvis-tabs-5476/suspiciousminds-tabs-155390.html

de basisakkoorden (G C D Em) lukt meestal wel, maar de Bm, B7 en zeker die B7sus4 wordt lastig voor beginners... wanneer je dus de Bm moet spelen in 't refrein, dan gaat dit lang niet zo soepel als de C G en Em, laat dit je niet afleiden, probeer 't tempo vast te houden, en geleidelijk aan zal die Bm steeds beter gaan

welke akkoorden heb je moeite mee? of welke volgorde?

mauro
3 augustus 2006, 20:27
Lijkt me wel een leuke song om te proberen.
Jammer van die Bm, B7 en B7sus4.
De meeste songs die ik wil spelen, daar zit telkens wel een akkoord in dat te moeilijk is op het moment (vingers nog niet goed genoeg ontwikkeld), zoals akelige barré akkoorden :)

Gelukkig is er de thread van Jeroen met songs die enkel minder moeilijke akkoorden bevatten.

Verder vind ik de tip van Jeroen zeker de moeite, laat je niet te veel van de wijs brengen door een akkoord dat je eventjes niet helemaal correct neemt ;) Gewoon blijven oefenen.

Neem wat ik typ wel met een korreltje zout, want ben nog geen week bezig in feite.

-=JEROEN=-
4 augustus 2006, 01:26
alle begin schijnt moeilijk te zijn :D

om barré te oefenen, raad ik aan deze 2 om-en-om te spelen: Am (http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=A&mm=m&v=1) Dm (http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=D&mm=m&v=2)

heavy-metal-thunder
6 augustus 2006, 18:00
hmm in het begin heb je niet persee een leraar nodig hoor, gewoon wat beginners nummer spelen met kampvuur akkoorden(open akkoorden) en wat simpele loopjes van bekende nummers( mijn eerste was "come as you are")
Ik ben pas later les gaan nemen toen ik me wat meer met improvisatie en theorie ging bezig houden. Het is natuurlijk wel een goede zaak om in de gaten te houden dat je jezelf geen foute dingen aanleerd.
ik zou juist zeggen: in het begin wél een leraar! Als je nog niets kent, kan jet het maar beter direct goed leren. Rechterhand is zeer belangrijk en wordt door velen verwaarloosd. Nochtans essentieel om later snelle passages ritmisch juist te spelen.