PDA

View Full Version : DD-20 Delay (A/D Convertor)



ruezzz
16 juni 2006, 20:46
Ik zit om praktische redenen te denken mijn EHX MemoryMan te vervangen door de Boss DD-20. Een klein beetje mijn twijfels heb ik nog vanwege het feit dat al mijn andere pedalen analoog zijn (De EHX MM ook).

Hoe zit dat eigenlijk met zo'n digitaal pedaal. Er zitten natuurlijk A/D convertors in. Zijn die alleen actief als de delay ingeschakeld is? Of ook als ie uit staat? Doet het erge afbreuk aan het verder volledig analoge signaal?

(De praktische redenen zijn vooral de presets die je kan maken op de DD-20)
(De andere pedalen: Boss TU-2 / RMC-3 Wah / Maxon 808 / MI Audio Crunchbox / Maxon PT-999 / T-Rex Tremster (EHX MM of DD-20 Delay))

bluegate
16 juni 2006, 22:21
De Line6 DL4 heeft een bypass keuze met conversie en zonder.
De EchoPark echter weer niet, altijd met conversie.
Staat niet altijd in de specs, bij deze wel, hoe het bijv. bij Boss zit...?
Wat misschien belangrijker is, kun je ermee leven!
Indien je het amper hoort en het je niet stoort, wat maakt het dan uit.

Je kunt natuurlijk ook een Loopbox gebruiken zodat je het pedaal uit
de keten haalt als je het niet gebruikt.
De Loop oplossing gebruik ik zelf ook, zei het voor de OCD en de Bluefuzz.
Zo kan ik eerst instellen wat ik wil en als ik het nodig heb de combi in 1x
in & uitschakelen.
Dit zou je kunnen doen met modulatie en delay pedalen in 1 loop.

JER00N
16 juni 2006, 22:25
Volgens mij zijn alleen de echo's digitaal (als het effect aan staat), het 'originele' signaal blijft gewoon analoog.

Dirk_Hendrik
16 juni 2006, 22:45
Hoe vaak stoor je je bij een CD aan het feit dat het digitaal is? En als je je daar aan stoort, luister je dan intussen wel MP3's? En zo ja, stoor je je dan nog veel erger aan dat digitale geluid.

De kans dat je last gaat hebben van het AD-DA omzetting van je signaal is muggezifterij. Voor die tijd zijn er al vele andere factoren aan bod geweest die veel meer invloed op je signaal hebben dan die converters.

Mitch
16 juni 2006, 22:53
Voor de muziek die jullie spelen is een DD20 ideaal. Mocht je je dan echt zorgen maken om het niet true bypass zijn en digitaal zijn (het is overigens geen Digi-pech hè, 't is echt een goeie bak...) neem dan zéker een TB loop. Die dingen zijn niet duur en je kunt meteen die TU2 erin gooien, ben je daar ook meteen vanaf. ;)

aad
16 juni 2006, 22:56
Hoe vaak stoor je je bij een CD aan het feit dat het digitaal is? En als je je daar aan stoort, luister je dan intussen wel MP3's? En zo ja, stoor je je dan nog veel erger aan dat digitale geluid.

De kans dat je last gaat hebben van het AD-DA omzetting van je signaal is muggezifterij. Voor die tijd zijn er al vele andere factoren aan bod geweest die veel meer invloed op je signaal hebben dan die converters.

+1

Is het niet juist zo dat een AD/DA converter met een hoge resolutie (12-bit of meer) minder anti-aliasing filter nodig heeft (vanwege de hogere toegestane bandbreedte) dan een analoog BBD-tje (natuurlijk weer afhankelijk van het aantal bbd's en dus de clock-rate).
Daardoor kan een digitale delay je orginele geluid (bij benadering) beter reproduceren dan een BBD-geval (met alle respect).
De z.g. "warmere" sound van een BBD delay komt mede voort uit de heftige filtering van je signaal om de ruis en clocksignalen te onderdrukken.

:)

bluegate
16 juni 2006, 23:03
Ligt aan het materiaal.
Bij een CD heb je geen vergelijkings materiaal hoe het analoog klinkt.
Je kunt niet op een bypass knop drukken en luisteren naar het origineel.
Bij digitale pedalen of rackunits kun je deze (hard)bypassen en je
directe signaal ter vergelijking gebruiken.
Je hoort dan echt wezenlijk verschil.
Zelfs met een topmerk als Eventide (heb er 3 gehad...)
Ik ben dus helaas een muggezifter...:seriousf:
Wat ik absoluut met je eens ben is dat de overige onderdelen waarschijnlijk
meer verknallen dan de AD/DA converters zoals bijv. de opamps/torren voordat
het de conversie ingaat of waar de conversie uitkomt.

Ik zeg niet dat digitaal of analoog beter is, gewoon een kwestie van persoonlijke
ervaring en smaak.

BeeJee
17 juni 2006, 01:56
Enige waar ik op af ga zijn mijn oren. En ik heb de dd-20 inmiddels als delay-pedaal. Voor het geld een GEWELDIG pedaal vind ik! klinkt gewoon heel goed en is heel veelzijdig. En analoog/digitaal en buffer/true bypass maakt mij allemaal geen hol uit, als het in mijn oren maar lekker klinkt dan gebruik ik het. Zo speel ik vaak met een (erg vintage georienteerde) HWA treble-booster, gevolgd door een Morley BH2, gevolgd door overdrive pedalen in wisselende samenstelling, gevolgd door de dd-20, gevolgd door een fulltone fatboost en het klinkt geweldig in mijn oren. En dat is true-bypass en dan weer buffer etc. en ook nog errug vintage en digitaal in 1 set-up. Om een lang verhaal kort te maken: gebruik je EIGEN oren...

ruezzz
17 juni 2006, 07:34
Thanx, ik ga er deze morgen een halen. Dan hoor ik het zelf...
Ach, het is ook niet bedoeld om te muggenziften - in mijn racksetup zitten twee digitale delays achter elkaar (TC-2290 en een Korg SD-3000 (deze laatste heeft nog een lagere bitrate ook)) en dit klinkt ook prima en tast de dynamiek niet (hoorbaar) aan.

Deze setup is voor een ander project bedoeld (en kroeg-gigs).
De vraag was meer om uit te filteren wat de meningen zijn over het feit dat alle pedalen in de reeks (nu) analoog zijn. En of ik die ene dan ook maar beter analoog kan houden (de delay dus).
(Hoewel: is de TU-2 niet ook digitaal?) ;)

Ik ben een beetje wantrouwig geworden op het digitale vlak nadat ik gehoord heb hoe een POD XT Live en (of) een VOX Tonelab (puur het effect-gedeelte) als 'pedalenbak' voor een combo of top echt de hele sound en dynamiek naar de mallemoeren helpen...
Hoe kan het eigenlijk dat dat met (goede) losse componenten niet zo is?

Verder: de TU-2 stoort me eigenlijk niet in de keten. Die staat ook bekend als tonesucker? Ik denk dat ik al teveel tophoog kwijt geraakt ben in de loop der jaren... ;)

Nog verder: Ik zag dat die Peppers-gitarist een vrij rommelige effectenbak heeft van 5 meter lang met de nodige Line-6 stuff erop. Die heeft een behoorlijk vette sound. Er is nog hoop dus!

BeeJee
17 juni 2006, 11:45
Zo is dat Ruezzzzzzzzz:rockon: Toon en sound zit ook veel (of met name?) in je vingers zoals je weet.

ruezzz
17 juni 2006, 11:55
Zo, ik heb em. Even een uurtje gespeeld. Top ding.

Nog even de voordelen (voor mij althans):

- Goeie delaysounds
- Leuke Gimmicks (Twist - leuk voor einde optreden) (Sound on sound)
- Delaytijd en tapnoten visueel op display
- Geen ruis
- Geen tonesuck
- Prima modulatiedelays (vervanging Memory Man)
- Tapfunctie
- Kan gewoon aan de PedalPower (9V ipv 24V (Memory Man))
- Intuitieve bediening
- Goeie, rechtvaardige prijs

Wat wil een mensch (delaytechnisch gesproken) nog meer...?

bluegate
17 juni 2006, 13:21
Gefeliciteerd.

Je eigen oren zijn toch de doorslaggevende factor.
Veel plezier ermee!

BeeJee
17 juni 2006, 14:13
Dat dacht ik! Ga je nog veel plezier van hebben! Rock on:rockon:

Mitch
18 juni 2006, 11:09
Nog even een personal favourite: tape delay, twee koppen instellen (niet standaard, check de gebruiksaanwijzing hoe dat moet). Echt een perfecte sound, zeker als je met één pedaal wil simuleren alsof je twee delays achter elkaar hebt staan. Geeft zelfs een mooier effect dan de double delay die er in zit.

Dirk_Hendrik
18 juni 2006, 12:48
Je eigen oren zijn toch de doorslaggevende factor.


En dat zou eigenlijk een eerste criterium moeten zijn i.p.v vele verschillende meningen die vaak weer op andere meningen gebaseerd zijn.

Lucluc
18 juni 2006, 13:17
Tja, en dan te bedenken dat ik de omgekeerde weg heb bewandeld: de DD-20 weggedaan voor de Memory Man. :satisfie:

Ik heb eindeloos geprobeerd die hoge piep weg te krijgen. Met batterijen en verschillende voedingen op verschillende lokaties geprobeerd. Helaas, want met de level knop hoog (3-5 uur) bleef er iets vervelends in m'n signaal zitten, OOK in bypass. Misschien lag het aan het exemplaar dat ik had, who know's.

ruezzz, ik hoop dat Memory Man niet heeft afgedaan voor je! En ik hoop dat de DD-20 ook beter bevalt dan bij mij. :sneaky:

Aimé
18 juni 2006, 14:03
Aaarghh kan echt niet wachten tot ik hem ook in mijn handen heb...
Kan hem pas kopen na de examens, en dan is het nog hopen dat ie nog in de winkel ligt...ben ook wel benieuwd wat het gaat geven met men rv5 erbij, héhé..

ruezzz
18 juni 2006, 14:57
ruezzz, ik hoop dat Memory Man niet heeft afgedaan voor je! En ik hoop dat de DD-20 ook beter bevalt dan bij mij.

Nee, nee: de Memory man blijft fijn in mijn collectie. Is een prima ding, maar voor mij live niet praktisch omdat ik veel verschillende delays gebruik tijdens de set. Dat red ik niet door alleen even met de grote teen aan de delaytime knop te draaien. (Ook een nadeel van de MM: je moet gokken welke delaytijd, want ze staan niet aangegeven naast de knop). En tempo's corrigeren met de tap is ook handig natuurlijk. Hoewel onze drummer behoorlijk 'spot on' is.

Welke hoge piep bedoel je eigenlijk? Bij alle settings?
Ik heb het nog niet gehoord iig. Mijn voeding is de Pedalpower 2 Plus.
(Nu hoor ik sowieso niet veel hoge piepen meer, denk ik...)
Heb je ook gecheckt of het niet exemplarisch is? En heb je het bij dealer als technisch mankement aangegeven? (Geld terug?)

Lucluc
18 juni 2006, 16:50
Welke hoge piep bedoel je eigenlijk? Bij alle settings?
Ik heb het nog niet gehoord iig. Mijn voeding is de Pedalpower 2 Plus.
(Nu hoor ik sowieso niet veel hoge piepen meer, denk ik...)
Heb je ook gecheckt of het niet exemplarisch is? En heb je het bij dealer als technisch mankement aangegeven? (Geld terug?)

Alleen bij een hoge stand van de levelknop hoorde ik die piep en het vervelende was dat dat ook in bypass was. Het zou kunnen dat een ander exemplaar dat niet had, ik weet het niet. Ik had hem tweedehands gekocht en weer voor hetzelfde bedrag verkocht.