PDA

View Full Version : Dikkere snaren (y)



Kaïn
16 juni 2006, 20:35
Vandaag omdat ik geslaagd ben en een hoop vrije tijd heb nu heb ik een experimentje gedaan.
Mijn gitaar die ik altijd een toon omlaag heb gestemd vond ik altijd wat zwakjes en vooral modderig klinken. Vandaag heb ik dat proberen op te lossen door ipv een set 0.10 een set 0.12 snaren op te zetten.
Wat een verschil zeg!!!! Eindelijk is mijn Maverick X-1 net zo fel als mn F-1 en daarbij speelt de gitaar nu een stuk beter. Eindelijk klinkt m'n lage D niet meer zo twijfelachtig. Het was wel even een gekloot met de tremeloveren verstellen maar dan heb je ook wat.
Tot mijn verbazing was het niet nodig om te halspen bij te draaien of de gitaar te intoneren. Hopelijk is morgen niet mn hals krom :p

Dit wou ik even kwijt. Dikkere snaren zijn een zegen voor downtunings :hippie:

rutger0
17 juni 2006, 11:09
ik speel ook 1 toon naar beneden met 0.10... dus ga binnenkort maar ff 0.12 halen.. maar kan je hals kromtrekken? of isser als je de tremoloveren goed afstelt niks aan de hand?

Stitch
17 juni 2006, 11:13
Waarom gelijk van .010 naar .012 en niet .011? Of anders een setje EB heavey bottom ofzo geloof ik, die heeft normale 10 voor de hogere snaren en dikkere voor de lagere snaren.

skinny top heavy bottom: 10-13-17-30-42-52

Negative K3 fan
17 juni 2006, 11:47
een setje EB heavey bottom ofzo geloof ik, die heeft normale 10 voor de hogere snaren en dikkere voor de lagere snaren.

skinny top heavy bottom: 10-13-17-30-42-52

mja die gebruik ik op mn LP gewoon standard tuning, bevalt me prima, ik hou er wel van als de lage snaren goed strak staan :)

drap
17 juni 2006, 12:57
ik speel ook 1 toon naar beneden met 0.10... dus ga binnenkort maar ff 0.12 halen.. maar kan je hals kromtrekken? of isser als je de tremoloveren goed afstelt niks aan de hand?

Als het goed is als je downtuned komt er niet zoveel spanning op je hals. Als je nou in één keer van 0.10 naar 0.12 in gewone stemming over gaat, dan denk ik dat je wel je halspen bij moet stellen. Bij alleen de drop D, dus alleen de laagste snaar E snaar naar D, denk ik dat de kans groot is dat je ook je halspen moet bijstellen.

@de topicstarter; Heb je de kromming wel opgemeten dan?

Carpe Diem
17 juni 2006, 13:17
Waarom gelijk van .010 naar .012 en niet .011? Of anders een setje EB heavey bottom ofzo geloof ik, die heeft normale 10 voor de hogere snaren en dikkere voor de lagere snaren.

skinny top heavy bottom: 10-13-17-30-42-52

die gebruik ik ook. om dezelfde reden als negk3

Kaïn
17 juni 2006, 15:47
Als het goed is als je downtuned komt er niet zoveel spanning op je hals. Als je nou in één keer van 0.10 naar 0.12 in gewone stemming over gaat, dan denk ik dat je wel je halspen bij moet stellen. Bij alleen de drop D, dus alleen de laagste snaar E snaar naar D, denk ik dat de kans groot is dat je ook je halspen moet bijstellen.

@de topicstarter; Heb je de kromming wel opgemeten dan?

Niet opgemeten, wel goed gekeken. als ik mijn ogen mag vertrouwen dan is er vrijwel niets veranderd. En als ik mijn vingers en oren vertrouw ook niet. Misschien dat de hals bij tijds nog wat zal gaan bollen, dan zal ik inderdaad nog even moeten bijstellen. De intonatie is nog steeds zuiver dus ik denk dat het nu niet nodig is.

Kaïn
17 juni 2006, 15:49
Waarom gelijk van .010 naar .012 en niet .011? Of anders een setje EB heavey bottom ofzo geloof ik, die heeft normale 10 voor de hogere snaren en dikkere voor de lagere snaren.

skinny top heavy bottom: 10-13-17-30-42-52

Dat was ook mijn eerste idee maar in de muziekzaak waar ik was advieseerden ze mij om 0.12 te pakken. Ik vond dat heel mijn gitaar dof klonk, dus zouden de bovenste snaren ook wat dikker moeten. Het verschil tussen de bovenste snaren bij 0.10 en 0.11 is erg klein dus vandaar dat ze me advieseerden om voor 0.12 te gaan.

Eko
18 juni 2006, 10:41
Een van de redenen waarom je gitaar beter klinkt, ligt hem in het feit dat meer metaal ( ijzer) je magneetjes meer laat bewegen. Ergo meer toon.
Ik gebruik .011 in standaard tuning. Moet wel de hals voor versteld worden.