PDA

View Full Version : Led in mijn Crybaby



Chroxy
16 juni 2006, 16:11
Ik zou graag een ledje in mijn Crybaby willen zetten. Ik weet dat er hier topics over zijn, maar de meeste mensen maken hem dan ook meteen truebypass, iets wat ik niet wil.

De crybaby is het enige effectpedaal tussen mijn 6 meter kabel naar crybaby en 6 meter naar versterker. De buffer wil ik dus graag houden, truebypass hoeft ook niet omdat ik me totaal nie stoor aan de crybaby.

Nu wil ik dus een ledje erin zetten. Dit is simpel met een nieuwe switch (een 3dpt toch?).. maar kan het ook zonder deze switch? En hoe moet het dan?

Alvast bedankt!

B_2_the_a
16 juni 2006, 16:13
ik denk niet dat het makkelijk kan zonder andere switch erin

Lucluc
16 juni 2006, 20:45
1. Een cry baby heeft geen buffer, dus true bypass zal in dit geval een verbetering opleveren.

2. Als je er alsnog voor kiest geen true bypass te willen, dan gebruk je een 2pdt switch en dan soldeer je de lugs 1-2-3 net als de 1pdt die er nu in zit. Lugs 4-5 gebruik je om je ledje mee te laten werken. Bijvoorbeeld van de +9v via een 1k (uitgaande van een rode led) naar lug 5 en 4 naar de aarde.

Dirk_Hendrik
16 juni 2006, 22:52
1. Een cry baby heeft geen buffer, dus true bypass zal in dit geval een verbetering opleveren.


Ligt een beetje aan de versie van je Crybaby m'n beste.

Verder ga ik volledig met je mee in je adviezen.
Ik zie overigens weinig redenen om je crybaby niet te TB-en. Wat die buffer aan positieve involed zou hebben wordt volledig teniet gedaan daat de extreme tonesuk van het ding,

H.Manback
17 juni 2006, 02:01
Het kan ook zonder nieuwe switch, maar dan moet je lastig te vinden onderdelen gaan bestellen. Zoek op geofex.com naar millenium bypass, en dan vind je wel hoe je het kan doen zonder led.

Ik zou gewoon een nieuwe switch halen, en ik zie ook niet in waarom je het per se niet true bypass wil hebben zoals gezegd. Gewoon een 3pdt bestellen , solderen, en klaar is kees.

Lucluc
18 juni 2006, 10:34
Ligt een beetje aan de versie van je Crybaby m'n beste.

Ok, wist ik niet.


Zoek op geofex.com naar millenium bypass, en dan vind je wel hoe je het kan doen zonder led.

Wat bedoel je met 'zonder led'?

Millenium bypass stamt uit de tijd dat de 3pdt schakelaar nog niet te krijgen was, dus ik zou dat gewoon vergeten.

H.Manback
18 juni 2006, 14:05
Was een foutje, ik bedoelde zonder nieuwe switch.

Ik snap het argument niet helemaal tegen die millenium bypass. Buizen zijn ook van voor de transistor, moet je die ook dan maar vergeten? :???: De topic starter vroeg of er ook een manier was om het zonder nieuwe schakelaar te doen, vandaar de millenium bypass suggestie.

Lucluc
18 juni 2006, 17:00
Was een foutje, ik bedoelde zonder nieuwe switch.

Ik snap het argument niet helemaal tegen die millenium bypass. Buizen zijn ook van voor de transistor, moet je die ook dan maar vergeten? :???: De topic starter vroeg of er ook een manier was om het zonder nieuwe schakelaar te doen, vandaar de millenium bypass suggestie.

De millenium bypass is een vrij omslachtige manier om te zorgen voor true bypass EN schakelen met led met een 2pdt schakelaar (6 pooltjes). Dat was een vinding in een tijd dat de 3pdt schakelaar nog niet zo goedkoop en makkelijk verkrijgbaar was.

Een Cry Baby heeft volgens mij een 1pdt schakelaar, dus ik weet niet of een millenium bypass daar op gaat lukken. Volgens mij heb je sowieso een 2pdt schakelaar nodig om een led aan te kunnen sturen.

Dirk_Hendrik
18 juni 2006, 17:35
Millenium bypass stamt uit de tijd dat de 3pdt schakelaar nog niet te krijgen was, dus ik zou dat gewoon vergeten.

Liever niet! De 2 RI-MXR phasers (w.o. een EvH) en een Dynacomp die ik te logeren had voor TB-en zouden een joekel van een gat in de print gezaagd moeten krijgen om er zo'n 3pdt schakelaar in te krijgen. Dankzij de Millennium oplossing kon ik de originele (printgemonteerde) schakelaar gebruiken. De techniek waarop je TB'd is dus niet afhankelijk van de verkrijgbare componenten maar van de situatie.

De Dynacomp is daarna ook nog ver-Ross't

Chroxy
20 juni 2006, 15:29
bedankt voor alle reacties!

Ik wilde hem dus niet truebypass maken en de buffer behouden. Kan ik hem dus wel true bypass maken en de buffer gewoon behouden zodat die het signaal van mijn kabels omhoogt trekt?

Truebypass maken en simpel ene ledje erin doe je dus met een 3dtp schakelaar? Nu heb ik van de week eeen zwaar gemodde big muff gekocht. Hier zit een schakelaar in met op de achterkant 3x3 soldeerpinnen. Dit is dus een 3dtp? toch?

Dus als ik deze in mijn wah zet heb ik een Truebypass wah, met ledje? .. ik hoef allene nie het buffer signaal door te krassen / kapot te maken?

H.Manback
20 juni 2006, 16:28
Ligt een beetje aan de versie van je Crybaby m'n beste.

Verder ga ik volledig met je mee in je adviezen.
Ik zie overigens weinig redenen om je crybaby niet te TB-en. Wat die buffer aan positieve involed zou hebben wordt volledig teniet gedaan daat de extreme tonesuk van het ding

Als je zo gebrand bent op een buffer, koop/maak dan een simpel buffer pedaal ofzo. Dan heb je er veel meer aan dan dat je die crybaby als buffer gebruikt.
Als ik het goed begrijp wil je hem niet true bypass maken zodat het buffer ook in je signaal pad zit als de wah uit staat, maar het punt is dat die crybaby je hoog wegfiltert als ie uit staat (tone suck). Ik krijg het idee dat er een misverstand hier is over wat je wil met het buffer, dus ik vraag het maar voor de zekerheid.

Los van dat, je hebt gelijk over die 3pdt. Die switch in je big muff is een 3pdt, je gebruikt 1 pool om de ingang te schakelen ('direct' van de jack af, dus niet na de ingangsbuffer ofzo), 1 pool om de uitgang te schakelen (ook 'direct' van de jack af) en de laatste pool om de led aan en uit te schakelen. De wah is dan in de aan stand hetzelfde geschakeld als nu, alleen in de uitstand wordt je signaal direct aan de uitgang geschakeld (true bypass).

Lucluc
20 juni 2006, 20:17
En hoe weten we of deze cry baby ook daardwerkelijk een buffer heeft? Niet alle types hebben er dus een.