PDA

View Full Version : help me aub



rhcprule
16 juni 2006, 16:07
joo rockers
Ik heb een vraag. ik speel al bijna 2 jaar en ik heb het gevoel dat ik nog niet veel kan spelen. ben ik dan echt zoslecht bezig? ik kan stairway toheaven van led zeppelin en een paar liedjes van rhcp en ik probeer solo's te spelen maar die lukken me niet echt.ik heb een jaar akoestische gespeeld maar toen heb ik eigenlijk alleen wat begeleiding gespeeld voor m'n akkoorden wat te oefenen. toen heb ik een half jaartje niet meer gespeeld want de motivatie was er niet meer. daarna ben ik terug begonnen en heb ik mij een elektrische gitaar gekocht. maar kan iemand mij wat tips geven? want ik zie het niet echt meer zitten.

maisy
16 juni 2006, 16:12
misschien staan er tips voor je bij speeltechnieken en theorie?

http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=20

Don Capo
16 juni 2006, 16:14
Niet te druk maken. BLijf voor jezelf doelen stellen die je wilt halen en blijf er plezier in hebben dat is het allerbelangrijkste. Neem eens een proefles bij een goede docent zodat deze kan beoordelen waar je op moet letten en op welk niveau je zit. BLijf nieuwe dingen uitproberen, speel niet altijd dezelfde licks en liedjes. Luister naar muziek en probeer mee te spelen. Een paar tips waar je misschien wat aan hebt. Verder gewoon hier op Gitaarnet blijven hangen en veel topics lezen. Er zijn hier genoeg mensen die je kunnen helpen aan goede adviezen.

GibsonDC
16 juni 2006, 17:21
Het belangerijkste woord is denk ik toch wel 'oefenen' zoveel mogelijk, dan word je van zelf heel goed.
En misschien moet je eens toonladders gaan oefenen dan valt er ook een hele wereld voor je open:)
veel succes

Kurt Amat
18 juni 2006, 13:17
plezier hebben en blijven oefenen dude!! en belangrijk je moet jezelf niet vergelijken met anderen die beter zijn dan jij....alles in je eigen tempo... en zoals eerder gezegd, de gasten hier op gitaarnet kunnen je een eind helpen...al is het maar voor de steun! don't give up!!!

Lucky1975
19 juni 2006, 11:29
Het belangerijkste woord is denk ik toch wel 'oefenen' zoveel mogelijk, dan word je van zelf heel goed.
En misschien moet je eens toonladders gaan oefenen dan valt er ook een hele wereld voor je open:)
veel succes

GibsonDC heeft gelijk...wat je es zou kunnen doen is een boekje halen met cdtje bij. Ik kan niks van solo's terwijl andere gitarist bij ons in de band solo's uit z'n mauw schud alsof het niks is. Dus wat heb ik gedaan...boekje gehaald met cd om solo's te leren spelen. Gestructureerd opgebouwd, niet gemakkelijk moet ik toegeven en soms frustrerend. Eerst simpele, losstaande oefeningen met rock cliché's en basis toonladders...dan op het einde van elk hoofdstuk staat een solo waarin je die geleerde dingen kan toepassen.

Leer enkele snelheidsoefeningen waarmee je heel je fretboard gebruikt.
Deze oefeningen doe 10 minuutjes per dag, wel ELKE dag.
Zoek een comfortabel tempo uit om mee te beginnen (haal een metronoom of gebruik een online metronoom). Schrijf het tempo op waarmee je begint, en om de X aantal dagen drijf je het tempo op je metronoom om. Je gaat zien dat je op twee weken tijd veel vorderingen maakt !

Zo ZOU ik het ook moeten doen :-). Hell, ik begin er straks terug mee !

Ah, ja, een fout die ik dikwijls maak is veel hetzelfde spelen. Luister nr muziek en begin gewoon, zoek tab's op...

Niet opgeven, ga je spijt van krijgen !

Greetz,
Luc

rhcprule
20 juni 2006, 21:47
joow bedankt voor de reactie's

ik heb een boek met cd. en daar staan coole liedjes in die wat blues achtig zijn en er zit ook wat rock in. die kan ik ondertussen welmaar als ik iets nieuws wil spele dan lukt dat bijna niet en dan raak ik gefrustreerd maar ik blijf volhouden. aja nu ik hier toch bezig ben ik heb nog een vraag.. hoe pak je dit? ---------
---3-----
---1-----
---------
---------
---0------

dit wordt vaak gebruikt in tears in heaven... en dit lukt me niet. ik snapniet hoe je dat met je vingers doet

joow

Roy K.
20 juni 2006, 21:54
De derde fret op de b-snaar pak je met je pink, de eerste fret op de g-snaar pak je met je middelvinger en met je wijsvinger demp je alle snaren behalve de lage e-snaar. Tenminste, zo deed ik het toen ik ging kijken hoe je dit kan spelen.

sembo
20 juni 2006, 22:51
heel veel spelen zal helpen en op les gaan (misschien zit je dat al)

kijk eens op een tab site daar kan je veel tabs van af halen om te leren spelen

Lucky1975
21 juni 2006, 10:08
joow bedankt voor de reactie's

ik heb een boek met cd. en daar staan coole liedjes in die wat blues achtig zijn en er zit ook wat rock in. die kan ik ondertussen welmaar als ik iets nieuws wil spele dan lukt dat bijna niet en dan raak ik gefrustreerd maar ik blijf volhouden. aja nu ik hier toch bezig ben ik heb nog een vraag.. hoe pak je dit? ---------
---3-----
---1-----
---------
---------
---0------

dit wordt vaak gebruikt in tears in heaven... en dit lukt me niet. ik snapniet hoe je dat met je vingers doet

joow

Moet je "plukken" met je (rechterhand)vingers. Niet met plectrum.

taylor
21 juni 2006, 10:59
ik denk dat gitaarspelen vooral in het begin leuk moet zijn anders hou je snel op.

dus ga op les bij iemand waar je echt tegen op kijkt zodat al leuk is om hem alleen al te zien spelen ...stap of begin een band met lui van het zelfde niveau al is het maar voor de fun.
wil je echt heel goed worden dan komt het echt gewoon aan op heel wat uurtjes oefenen, het komt niet uit de lucht vallen :)