PDA

View Full Version : Piezo-signalen mixen



Rooligan
16 juni 2006, 15:01
Ik ga binnenkort een nieuw piezo-element bestellen voor op mijn contrabas. Het huidige piezo-element wat ik gebruik, heeft niet het geluid wat ik zoek (met name in het basgebied). Nu kwam ik op het idee om straks eens te proberen om beide elementen op mijn contrabas te monteren en te gebruiken. Dit wordt vaker toegepast.

Zoals wellicht bekend hebben de signalen die van een piezo afkomen een hoge impedantie (ca. 1 mega-ohm) en kan niet iedere versterker hiermee overweg. Bovendien zijn de signalen nog zwakker dan het signaal wat een electrische gitaar geeft. Mede vanwege deze twee redenen, wordt er een preamp gebruikt.

Aangezien mijn preamp slechts 1 ingang heeft, zal ik dan dus deze signalen moeten mixen voordat ze mijn preamp ingaan. Nu wil dus een (passief) mixertje in elkaar knutselen om bovenstaand idee mogelijk te maken. Ik heb een aantal eisen/wensen hiervoor:
- hij moet passen in een B-behuizing
- de signalen van beide elementen moeten qua volume afzonderlijk te regelen zijn
- het outputsignaal heeft een eigen volumepot
- als het kan (en past in de behuizing), wil ik ook nog een aparte tonepot voor ieder element – maar dit is geen vereiste.

Op internet heb ik het volgende schema gevonden; echter deze heeft 4 ingangen en 1 uitgang:

http://aronnelson.com/gallery/Choklitloves-album/mixerlayout



Ik heb nu verschillende vragen aan de kenners hier!
(1) Zijn signalen van de piezo-elementen wel passief te mixen; of zijn ze hiervoor te zwak en gaan ze verloren in de componenten?
(2) Zijn de waardes van de potmeters (500K Log) en de weerstanden (47K)goed te gebruiken voor het signaal van de piezo-elementen; of dien ik andere waardes in te zetten?
(3) Kan ik zonder problemen een volumepot toevoegen aan voordat het signaal naar de output gaat? En welke waarde dien ik hiervoor te gebruiken?
(4) Als het een en ander niet lukt; zijn er potmeters waarop je biede signalen laat binnenkomen en dat deze potmeter (naar gelang de stand) een mix uitstuurt?

Alvast bedankt voor het schijnen van enig licht in de schemering!

Gretsch6120
16 juni 2006, 15:35
Heej Roelie!

toch maar een andere piezo?
een potmeter is toch gewoon een spanningsverdeler? je zou dan de wiper als uitgang kunnen pakken en de 2 buitenste pootjes als ingang van de 2 piezo's
of krijg je dan een aarde probleem?
je zou dan een master volume erachter kunnen zetten.
zou je dat geheel wel in een 1590B zetten? Das wel groot. Je kunt toch gewoon iets maken wat je tussen de snaren bij het staartstuk, of onder de hals kan klemmen....