PDA

View Full Version : EL34 of 6550 in mn koch powertone????



gertnje
16 juni 2006, 00:57
beste mensen

ik heb een powertone met 6550 buizen

dezen zijn redelijk oud en zijn aan vervanging toe
moet ik op 6550 blijven of naar el34 gaan?

ik speel domweg metal dus
bass op 3 uur
mid op 9 uur
precence op 9 uur
treble op 1 uur
gain op 4 uur
volume laten we buiten wege =)

el 34 is goedkoper en word door koch zelf aangeraden voor je powertone
wat is nu werkenlijk het verschil tussen die 2 soorten qua toon enzo

voor bijv ( om heel dom uit de hoek te komen ) het machine head geluid van het laatste album te krijgen? of pantera geluid dat soord ~!
emg 81 speel ik op dus dat komt iig goed aight

ik ben benieuwt of ik wat weeet strax, ik hoop het

gr

Gert www.fullfilled.nl

punkrockacademyfightsong
16 juni 2006, 01:36
ik heb niet veel ervaring met koch versterkers maar ik kan wel zeggen dat EL34's eerder over hun nek gaan en vaak crunchier klinken dan 6550's. die klinken wat warmer en gesmeerder en gaan pas bij extreem hoge volumes over hun nek (en dan ook nog eens niet echt mooi over hun nek)
als je wat meer crunch in je geluid wilt zou ik voor EL34's gaan

H.Manback
16 juni 2006, 11:00
Je zou ook 6L6 kunnen overwegen trouwens. Opnieuw gebiased moet ie volgens mij toch wel als je van 6550 naar EL34 of 6L6 gaat.

Dit is niet uit eerste hand, maar voor zover ik weet klinken 6L6en wat strakker dan EL34's, lijkt me toch wel lekker als je metal speelt.

Mitch
16 juni 2006, 11:07
Precies, dat lijkt wat logischer.

armageddon
16 juni 2006, 11:45
Je kan er toch niet zomaar 6l6's ingooien (zelfs met biassen enzo)?

timgte
16 juni 2006, 12:01
"Due to special bias control circuitry, the POWERTONE II is able to accept
almost any type of power tube, for example: EL34, 6CA7, 6L6, 6550, KT66,
KT77, KT88, KT90, KT100."


Aldus de handleiding van de Powertone II (www.koch-amps.com)

R-ik
16 juni 2006, 17:14
Ik heb ook een Koch Powertone 1 en ik zit eigenlijk met precies dezelfde vraag!! Ik vraag me ook af in hoeverre je de speakers die je gebruikt kunt/moet meenemen in de overweging van je buizen. Zo zouden EL-34's (relatief meer mid's) beter met G12T75's samen gaan dan 6L6 omdat deze speakers (net als 6L6) enigzins mid-scoopd zijn (en midscoop + midscoop zou dan te schel zijn).

Er is natuurlijk ook veel afhankelijk van hoe je de EQ insteld en de beste manier om er achter te komen wat je mooi vind is door het zelf te gaan beluisteren. Toch dank ik ieder die hier iets zinnigs aan bij denkt te kunnen dragen voor de moeite!

R-ik
16 juni 2006, 17:58
Een booster tussen je gitaar en je amp is trouwens ook wel een goed tip voor een meer "Machinehead-achtig" geluid. Ik gebruik zelf een Boss SD-1 (die veel verward wordt met de DS-1) om mijn geluid (dat ik dan weer wel wat doffer in stel) te boosten. MH gebruikt zelf iets van een "Rat" pedaaltje om te boosten maar dit is vast wel in een ander topic terug te vinden..

Weer on-topic!

gertnje
18 juni 2006, 12:13
kijk hier kan ik iets mee denk ik
ik hoor allerlei nieuwe facts over mn shit

ff over die 6L6 glazen,

daar stap ik niet meer op terug
ik heb de afgelopen jaren 3 buizen amps gehad waarvan ik de dist uit de amp trok
1e was een marshall 30th anni combo + 112 cab
2e powerball ( 6l6 dus )
nu koch pwrtone 6550

en als ik eerlijk ben klonk op hooooog volume die marshall misschien het vetst ( maar niet bepaalt het mooist )
die pwrball van engl was opzich leuk uiterlijk vooral en volume ging ook hoog maar hij klonk onduidelijk ( misschien door mn 1960 kast? + emg81? )

Nu deze met ( waar ik laatst achterkwam ) 6550 buizen klinkt opzich super veel beter en vetter maar de buizen zijn denk ik zo oud als shit
preamp potjes hadden al zwarte streepjes aan de onderkant dus heb ik vervangen

maar nu kom ik weer terug op de keuze eindbuizen
6L6 valt iig af voor mij

groeten

dml
18 juni 2006, 20:12
Waarschijnlijk zitten er Sotek 6550's in. Eruit met die dingen!! En zet er Winged "C" 6550's (voorheen Svetlana) in. Je amp komt absoluut tot leven in vergelijk met Sovtek's. Ook alle preampbuizen vervangen door JJ's doet een hoop. Als je er JJ's inprikt krijg je iets minder gain maar veel meer toon.

Ik heb een PT1 gehad waarop ik bovenstaande heb toegepast, deze amp is nu in het bezit van Blue Matteo. Tevens heb ik een PT2 welke eerst voorzien was van EL34. Na verloop van tijd begon het EL34-geluid mij te irriteren en heb er dan ook een combi van Svetlana 6550's en JJ ECC83S' ingezet.

Anders Destium
19 juni 2006, 10:40
Blue Matteo, dat ben ik dus :)

Ik zou het geluid van mijn PT1 met 6550s omschrijven als warm en gepolijst maar nog steeds heel bruut. Ik ben er iig enorm over te spreken. Ik speel zelf (ook) voornamelijk metal en ik kan wel begrijpen waarom je EL34s zou overwegen, maar voor mijn gevoel is mijn geluid met deze buizen en versterker "af". Daar moet ik bij zeggen dat ik tegenwoordig zelf liever een gearticuleerd en vol geluid heb dan een hele scherpe crunch. Als je dat juist wel wilt en het wat rauwer wil hebben dan zou ik inderdaad eerder EL34s overwegen. Gain heb je hoe dan ook genoeg op een PT, de 6550s zorgen voor een voller geluid.

Dude
19 juni 2006, 10:45
Blue Matteo ????




Anyway als ik de verhalen zo lees weet ik wat dr in mijn multitone komt als de EL34's op zijn !

dml
20 juni 2006, 08:58
Anders Destium, Blue Matteo, what's in a name......

@Dude:
Als jij een 50 watt-versie hebt, heb je waarschijnlijk pech, daar gaan geen andere buizen in dan het type dat er nu in zit.

gertnje
21 juni 2006, 11:29
ik ga denk ik toch maar voor de 6550's
vooral het ''voller klinken'' zoals ik las, klinkt voor mij overtuigend

svetlana's dus he die heeft koch toch ook?
tenminste in mijn twinny van dolf 3 jaar geleden kreeg ik nieuwe svets EL34
ik denk dat ze die ook wel van 6550 hebbe toch

wat kosten die dingen eigenlijk? normaal dan

bij koch zelf 202 euros voor een kwartetje
en EL34 115 euros '' '' ''

ik wil ze ook wel gewoon bij een muziek winkel halen maar dan zit je met de bias nummer
bij koch ken je zo zeggen ik heb nr 6 ( mijn bias dus )
en dan ken je ze dr zelf inprikken

of kun je ook bias nummer buizen krijgen bij lokale shops?

ik heb trouwens gt pre lampen

wat zeg jij daar van DML ? klinken die? ik vind van wel hoor

ik bekijk het weer even

jow

guhlenn
21 juni 2006, 12:47
als je toch naar Koch gaat kun je ze lekker allebei uitproberen en kan je ipv andermans mening je eigen vormen! hoezee! ;)

Anders Destium
21 juni 2006, 14:01
Dat is het beste advies tot nog toe!