PDA

View Full Version : Iemand hier een 5150 met (bias)mod?



interessander
16 juni 2006, 00:50
Hallo ik heb zelf een 5150 en ben erg benieuwd naar het verschil in geluid na een biasmod (of een andere mod) is er iemand die een gemodificeerde 5150 heeft, dan kunnen we er misschien eens 2 naast elkaar zetten?
(en soundclips maken voor de gitaarnetters natuurlijk)

Chris Winsemius
16 juni 2006, 01:18
Heb hier geen 5150 staan maar na het biasen van zo'n amp wordt de klank wat warmer/"prettiger" en de sustain neemt toe.

Anders Destium
16 juni 2006, 09:04
Ik heb mijn 5150 vorig jaar laten biassen bij de ampboer, er was een klein verschil merkbaar maar zeker niets wereldschokkends. Het is niet zo dat hij opeens wezenlijk anders gaat klinken, van meer sustain weet ik niet maar dat iets warmere kan ik me in vinden. Daarnaast heeft hij net iets meer definitie.

Je moet het bovenstaande niet uitleggen alsof ik er niet over te spreken ben! Ik ben blij dat ik het heb gedaan, het is toch leuk als je versterker je buizen een beetje nuttig gebruikt ;)

AART
16 juni 2006, 09:53
Heb veel ervaring met mods, maar niet met een gemodde 5150.

Ik heb een tijdje geleden een Mark IV gehad zonder mod, en nu een met mod.

Bijna geen verschil merkbaar.
Een setje goede eindbuizen is goedkoper en makt veel meer verschil.

Ik denk wel dat je het bij oudere vintage amps beter merkt dan bij moderne high gain bakken als de 5150, omdat de eindtrap in zo'n moderne bak mider aan de sound toevoegt.

En ik vond mijn 5150 II prima zonder mod.
Setje JJ 6l6 in de eindtrap maakt hem ook al een stuk warmer denk ik.

Negative K3 fan
16 juni 2006, 11:12
het hangt er vanaf hoe erg het op dit moment is, anders destium heeft een 5150 combo, daarvan wordt gezegd dat de bias sowieso al wat heter staat bij de heads. Bij de top versies komen af en toe echt absurde gevallen langs, dan kan een bias mod heel veel verschil maken...

Anders Destium
16 juni 2006, 15:37
Wat bedoel je met absurde gevallen? Dat het geluid opeens niet meer te vergelijken is met ervoor? Heb je daar ook clips van, of desnoods een topic op een ander forum? Ik ben vooral benieuwd :)

It is said that hearsay knowledge means shit ;)

Negative K3 fan
16 juni 2006, 16:10
http://fjamods.proboards31.com/index.cgi?board=amp&action=display&thread=1085071365&page=2 kijk eens naar de post van timG, hij meet een biasstroomsterkte van 11,5mA per eindbuis terwijl het 33mA moet zijn... aangezien het hier om een gewoon lineair verband gaat, is de dissipatie in rust 3 keer zo laag als wat het 'hoort' te zijn, dan zit je zeker in het niet lineaire gebied van een 6l6...

ik heb trouwens posts in het verleden gelezen die zover gingen als slechts 7mA per eindbuis...

Chris Winsemius
16 juni 2006, 16:26
http://fjamods.proboards31.com/index.cgi?board=amp&action=display&thread=1085071365&page=2 kijk eens naar de post van timG, hij meet een biasstroomsterkte van 11,5mA per eindbuis terwijl het 33mA moet zijn... aangezien het hier om een gewoon lineair verband gaat, is de dissipatie in rust 3 keer zo laag als wat het 'hoort' te zijn, dan zit je zeker in het niet lineaire gebied van een 6l6...

ik heb trouwens posts in het verleden gelezen die zover gingen als slechts 7mA per eindbuis...

Ik maak het hier vaak mee dat na het "correct" biasen v/e amp (zonder mods of zelfs de buizen te vervangen!) men zeer happy is en het zeker ervaart als 'n verbetering qua sound, feel en sustain.
Vele moderne amps komen nogal koud gebiased de fabriek uit, waarschijnlijk doet men dit om garantie-claims te beperken. De kans is dan namelijk zéér klein dat bij het installeren van andere buizen de biasing te heet zou zijn.
Als 'n amp zeer precies gebiased wordt kan het gewoon voorkomen dat bij 'n andere set buizen v/h zelfde merk en type maar toevallig met 'n andere "rating" de zaak veel te heet komt te staan waardoor buizen veel korter meegaan, uitfikken of zelfs andere onderdelen kunnen beschadigen.

Als je happy bent met de huidige sound: gewoon zo laten. Als je het "maximale" uit je buizenamp wilt halen is correcte biasing gewoon de eerste optie.

Nuff said/fijn weekend! :)

Negative K3 fan
16 juni 2006, 16:32
ja maaaaaaaaar als je even een soort van advocaat van de duivel wilt spelen..... een extreem koude bias zorgt voor crossover distortion enzo, een beetje als de 3e/4e trap binnen het SLO/5150/recto preamp of bijvoorbeeld de Zvex machine, op zich zou een kleine hoeveelheid van zon geluid bij kunnen dragen aan een 'bruut' geluid............. discuss :)

ik heb in mn korte leven nog maar 1 klasse a/b fixed bias amp mogen biasen (die van BartL) en inderdaad, de verschillen zijn echt gigantisch en een extreem koud gebiaste amp klinkt nergens naar en er komt ook niet veel volume uit.

Bijl
16 juni 2006, 16:36
Ik heb toevallig gisteren een nummer opgenomen in de studio met mijn 5150 combo, een mooie gelegenheid om het ding eens op vol volume te zetten (op 8, in dit geval) :blast: Peavey heeft bij de combo zelf de bias aangepast. Na het afmixen plaats ik wel ergens een soundclip.

Chris Winsemius
16 juni 2006, 16:37
ja maaaaaaaaar als je even een soort van advocaat van de duivel wilt spelen..... een extreem koude bias zorgt voor crossover distortion enzo, een beetje als de 3e/4e trap binnen het SLO/5150/recto preamp of bijvoorbeeld de Zvex machine, op zich zou een kleine hoeveelheid van zon geluid bij kunnen dragen aan een 'bruut' geluid............. discuss :)

ik heb in mn korte leven nog maar 1 klasse a/b fixed bias amp mogen biasen (die van BartL) en inderdaad, de verschillen zijn echt gigantisch en een extreem koud gebiaste amp klinkt nergens naar en er komt ook niet veel volume uit.

Ha ha. Geen advocaat van versterker-duivels hoor!!! :) Gewoon logisch bekijken waarom zulke dingen gebeuren (tijd en claims dus $$$).

De 3e trap v/e SLO/etc. kun je niet "zien" zonder de rest v/h circuit :) , de hele voicing is van veel meer dingen afhankelijk.

Bijl
16 juni 2006, 16:40
...En ik vond mijn 5150 II prima zonder mod...


Een 5150 II heeft ook een hetere bias dan de 5150

Negative K3 fan
16 juni 2006, 16:53
De 3e trap v/e SLO/etc. kun je niet "zien" zonder de rest v/h circuit :) , de hele voicing is van veel meer dingen afhankelijk.

waarom zou je de eindtrap van een 5150 dan wel kunnen zien zonder de rest van het circuit :satisfie:

Emocide
16 juni 2006, 17:08
hoe duur is het modden van de buizen ongeveer dan voor een 5150 :O ?

Chris Winsemius
16 juni 2006, 17:21
waarom zou je de eindtrap van een 5150 dan wel kunnen zien zonder de rest van het circuit :satisfie:

Ha ha.
zag ooit 'n posting van jouw ergens over die 39k cathode-weerstand. Ik ga zelfs altijd uit van goed gebiaste eindpitten.

Heb je zelf al ge-experimenteerd met 4-5 gainstages?

Chris Winsemius
16 juni 2006, 17:22
hoe duur is het modden van de buizen ongeveer dan voor een 5150 :O ?

'n Aantal prof techs die ik ken rekenenen +/- 50 voor zo iets als ik het goed heb, DrTube.nl kan je zeker helpen.

Negative K3 fan
17 juni 2006, 11:50
Ha ha.
zag ooit 'n posting van jouw ergens over die 39k cathode-weerstand.
kan me hem zo niet meer voor de geest halen, maar ongeveer een jaar geleden snapte ik nog niets van dat soort dingen :D


Ik ga zelfs altijd uit van goed gebiaste eindpitten.

Heb je zelf al ge-experimenteerd met 4-5 gainstages?

nee nog niet, misschien iets voor de toekomst, financien zijn alleen een probleem, ik ben nl al voorzien wat betreft amps...

als ik iets met 4-5 gain stages zou bouwen zou ik uitgaan van SLO/5150 en de carvin legacy, amps waar ik bijzonder goede ervaringen mee heb. Ken je de legacy?

casper innosence
17 juni 2006, 15:33
ik ga binnen kort mijn triple recto laten modden, zodat voort de bias wel is in te stellen. tegelijkertijd zal ie ook wat warmer gebiased worden. En eventueel wat ander preamp buisjes dr in. Nog suggesties om dr n brute hardcore/metal sound uit te halen?

Negative K3 fan
17 juni 2006, 19:30
suggestie: verschillende merken uitproberen en kijken wat jou het best bevalt in die versterker...