PDA

View Full Version : boupaket.



max2
15 juni 2006, 21:46
hoi
ik zag op internet een e-gitaar bouw paket.
is zo iets nou goed om mee te beginnen?
ben best wel handig.
zo ja wat zijn goede bouwpaketten en waar kan je zo kopen als je ze niet op internet wil kope?
hoor het graag.
gr max :rockon:

Emocide
15 juni 2006, 21:49
hey dat is nieuw van mora =D
een boupaket =D vet man :) veel plezier ermee ;)

max2
15 juni 2006, 21:54
hey dat is nieuw van mora =D
een boupaket =D vet man :) veel plezier ermee ;)
Bestaat egt hoor ik weet niet of het wat is maar ja daroom vraag ik het ook

AART
15 juni 2006, 21:56
Echt
Bouwpakket
Daarom

Daar ging het hem om. :satisfie:

ernieman
15 juni 2006, 22:13
Bouwpakketen, of "Kits" zijn best leuk om mee te beginnen. Ze bevatten al een deel voorbewerkte materialen en dat is soms handig en spaart wat dure machines uit.
MAAAAAR, besef wel dat een gitaar bouwen (ook al komt het uit een kit) niet hetzelfde is als bv een modelbouwvliegtuigje maken uit een bouwpakket.
Als je bij zo'n vliegtuigje de vleugels een beetje scheef plakt, is dat geen probleem (zeg je gewoon: "he man!, nieuw model joh!"), plak je bij een gitaar de hals een beetje scheef, dan heb je wel een probleem.
Een bouwpakket is meestal ook niet erg goedkoop. Bij www.stewmac.com verkopen ze er, maar dan moet je die uit amerika laten overkomen. Voordeel van hun kits is dat ze gebogen zijkanten hebben e.d. Bij www.madinter.com verkopen ze ook kits, maar de voorbewerkte kits zijn van laminaat en ze hebben geen "handleiding".
Als je geld teveel hebt, bestel er dan een bij stewmac, doe heeeel goed je best (vraag veel hulp van mensen die het al eens gedaan hebben) en misschien krijg je dan een aardig resultaat.

Succes en als je het echt wilt, gewoon doen!

EJ

B_2_the_a
15 juni 2006, 22:54
bij voxhumana liggen er nog een aantal bouwpakketten voor akoustische steelstring... voor 85 euro


maar dat is niet echt kwaliteits hout :P

Enra
15 juni 2006, 23:10
Mijns inziens kun je beter investeren in wat literatuur over gitaarbouw voor je een bouwpakket koopt. Op die manier krijg je niet alleen enig inzicht in wat er voor nodig is. Je kan ook beter inschatten of dat wat je wilt - dat bouwpakket - ook werkelijk bij je past. "Build your own electric guitar" van Melvin Hiscock is een uitstekende start. Ik heb het boek uiteleend, dus check even of ik de titel en auteur correct genoemt heb.

Mattia
15 juni 2006, 23:29
Mijns inziens kun je beter investeren in wat literatuur over gitaarbouw voor je een bouwpakket koopt. Op die manier krijg je niet alleen enig inzicht in wat er voor nodig is. Je kan ook beter inschatten of dat wat je wilt - dat bouwpakket - ook werkelijk bij je past. "Build your own electric guitar" van Melvin Hiscock is een uitstekende start. Ik heb het boek uiteleend, dus check even of ik de titel en auteur correct genoemt heb.

+1

What the wise man said (Melvyn Hiscock, 'Make Your Own Electric Guitar' heet dat boek).

Enra
15 juni 2006, 23:52
Ja, die dus!!!

nickbongers
16 juni 2006, 02:26
het gaat er niet om dat je per see dat boek leest. je kan ook, net zoals velen hier denk ik, gewoon goed dit en andere fora doorlezen. kijk en leer van anderen. daar is het forum ook voor. welkom. wat het belangrijkste nu is, voordat je zelf een gitaar (of zelfbouwpakket) in elkaar gaat zetten, is dat je leert waar alle onderdelen op een gitaar zitten. waar ze voor dienen. je moet weten wat je aan het doen bent, en misschien nog belangrijker, waarom. anders blijft het gewoon het volgen van een handleiding (wat je denk ik best wel moet lukken), en leer je er niet veel van.

kortom, lees eerst wat meer. ik zeg niet dat het je nu niet zou lukken. zon pakket is mijn inziens erg duidelijk. vereist vrijwel geen kennis van houtbewerking. en als je een vader hebt die een beetje handig is zal die nek er ook wel recht op komen. punt blijft dat je dan nog steeds geen flauw idee hebt waarom je dat ene stukje nou monteert of soldeert. en dat maakt de kans dat je het fout doet veel groter, en het eindresultaat (zeer waarschijnlijk) veel minder bevredigend en persoonlijk.

G.G.
16 juni 2006, 08:39
hoi
ik zag op internet een e-gitaar bouw paket.
is zo iets nou goed om mee te beginnen?
ben best wel handig.
zo ja wat zijn goede bouwpaketten en waar kan je zo kopen als je ze niet op internet wil kope?
hoor het graag.
gr max :rockon:

Leuk om mee te beginnen?

Ik denk het niet.

En waarom niet? Het heeft vrij weinig met bouwen te maken. Het is hetzelfde als een gitaar tot op het laatste schoefje losschroeven en daarna weer in elkaar zetten. je leert er wel wat van maar het blijft een standaard bouwpaket.

Waarom begin je niet met een relatief eenvoudig model zoals een telecaster? Vals spelen door een kant en klare hals te kopen is ook geen schande. Op die manier heb je zelf nog een beetje inspraak in hoe de gitaar eruit komt te zien.

Op Ebay heb je voor 50 euro een imaitatie strat. Misschien is dat wat? Die strip je voor de hals, elementen en hardware en dan bouw je zelf je body. Dan heb je alles voor de maten al in huis.

Dan kan je zeggen dat je de body helemaal zelf gebouwd hebt, en dat geeft naar mijn mening meer bevrediging dan alleen een kant en klaar pakketje met schroefjes aan elkaar draaien.

Enra
16 juni 2006, 08:54
Helemaal mee eens G.G. En dan komt dat boek weer in beeld. Er zijn trouwens meer boeken. Hier op het forum weten ze er alles van.

max2
16 juni 2006, 09:23
Leuk om mee te beginnen?

Ik denk het niet.

En waarom niet? Het heeft vrij weinig met bouwen te maken. Het is hetzelfde als een gitaar tot op het laatste schoefje losschroeven en daarna weer in elkaar zetten. je leert er wel wat van maar het blijft een standaard bouwpaket.

Waarom begin je niet met een relatief eenvoudig model zoals een telecaster? Vals spelen door een kant en klare hals te kopen is ook geen schande. Op die manier heb je zelf nog een beetje inspraak in hoe de gitaar eruit komt te zien.

Op Ebay heb je voor 50 euro een imaitatie strat. Misschien is dat wat? Die strip je voor de hals, elementen en hardware en dan bouw je zelf je body. Dan heb je alles voor de maten al in huis.

Dan kan je zeggen dat je de body helemaal zelf gebouwd hebt, en dat geeft naar mijn mening meer bevrediging dan alleen een kant en klaar pakketje met schroefjes aan elkaar draaien.
dit klink zeker leuker.
ik ga daar dan maar eens naar kijken.
dit kan je zo duur maken als je zelf wil denk ik.
waar kan je het beste hout haalen voor een body?
en wat voor een gereedschap heb je alleemaal modig?
bedankt.
gr max

B_2_the_a
16 juni 2006, 10:01
beste voor hout:

arnhemse fijnhouthandel

gereedschap(minimum)
decupeerzaag
bovenfrees
schuurmachine
raspen, vijlen
accuboor met lange boren(voor kanalen voor bedrading)
en liefst ook nog een kolomboor

G.G.
16 juni 2006, 10:41
beste voor hout:

arnhemse fijnhouthandel

gereedschap(minimum)
decupeerzaag
bovenfrees
schuurmachine
raspen, vijlen
accuboor met lange boren(voor kanalen voor bedrading)
en liefst ook nog een kolomboor

max2 komt uit Haarlem, dan is denk ik de Amsterdamse fijnhouthandel dichterbij. Body hout is te vinden voor een tientje of 5 of je neemt ruw hout (lange plank) en laat het bij een meubelmaker ff zagen en vlakken en daarna zelf verlijmen. Op die manier had ik voor €37 genoeg mahonie voor 2 body's. Zagen en vlakken koste me een appeltaartje van de Edah voor de meubelmaker.

Elzen heeft geen echt mooie tekening, maar is goedkoop en wordt in 9 van de 10 gevallen gebruikt bij strats en tele's
Essen heeft een veel mooiere tekening, klinkt iets warmer en is mooi als het transparant afgewerkt wordt.

Je zou ook voor mahonie kunnen gaan (doe ik op het moment) voor een warmere klank met een humbuckertje (mijn voorkeur is om bij mahonie ook genoeg esdoorn te gebruiken om de klank niet te "wollig" te laten worden.

Voor bijvoorbeeld een strat kan je zo'n ebay "donor" nemen of bij the string in A'dam voor 75 euro een allparts hals halen.
Tremelo komt op MP regelamatig voorbij voor ingeveer 12,50 euro. Slagplaten en elementen ze ik geregeld voor een tientje of 3 voorbij komen (later betere elementen plaatsen van bijvoorbeeld Seymour Duncan of Dimarzio kan altijd nog in een uurtje tijd als de gitaar naar je wens is).

Zo zie je: het kan relatief goedkoop. Kan je zelf iets niet doen, dan is er altijd wel een bedrijfje dat iets voor je kan doen zoals een meubelmaker ofzo.

Mijn advies:

Maak een strat of een tele (niet echt origineel, maar wel goed om ervaring mee op te doen) (zitten ook geen echte moeilijke constructies in).

Houd alle standaard maten aan.

Beide modeleen hebben een slagplaat, dus je kan later gemakkelijk het een en ander veranderen aan de elementen (bijvoorbeeld toch maar even een humbucker plaatsen omdat je het geluid te iel vind ofzo).

Koop een allpartshals van the string (ik hoorde dat ze eind oktober weer heel veel binnenhalen vanuit de U.S.A.)

Als je naar de Amsterdamse Fijnhouthandel gaat, bel van te voren even en vraag op welke dag Nicolai aanwezig is. Hij bouwt zelf ook en weet je echt alles te vertellen. Hij is met mij dik een half uur bezig geweest om mooie stukken uit te zoeken die precies in mijn budget pasten. ook weet hij je alles te vertellen aan de hand van zijn ervaringen.

Was echt heel erg leuk en leerzaam (en dat zal het zeker zijn voor iemand die net begint met bouwen).

Mattia
16 juni 2006, 15:37
De Anrhemse FHH heeft wat meer spullen, meer keuze, maar de Amsterdamse is goedkoper, en heeft toch best aardig wat. Beiden zijn leuk om eens te bezoeken :-)

max2
16 juni 2006, 17:37
bedankt ik ga hier zeker wel wat mee doen.
en jullie hooren nog van me.
gr max

Javaca
16 juni 2006, 17:42
Je hebt een PM

G.G.
17 juni 2006, 00:04
De Anrhemse FHH heeft wat meer spullen, meer keuze, maar de Amsterdamse is goedkoper, en heeft toch best aardig wat. Beiden zijn leuk om eens te bezoeken :-)

He, leuk om te weten, als ik een keertje in de buurt van arnhem ben ga ik toch maar eens langs.