PDA

View Full Version : Hoe krijg je een overdrive klank uit een ac15cc



Mr Joe
15 juni 2006, 20:06
Hey ,
dit is misschien wel een domme vraag maar ik weet dus niets van valve versterkers.

op een fototje van de ac15cc zag ik namelijk geen switch staan om naar het
'gain' kanaal te gaan.
Kan iemand me dit uitleggen?

Orpheo
15 juni 2006, 20:54
ik dacht dat het een eenkanaalsampje was, en dat je gain instelt met je gainknop. welke eigenlijk wel logisch is.

Mitch
15 juni 2006, 20:54
Ja, verwend nest, er is geen drive kanaal. Openschroeven die handel ! :D

marc_o
15 juni 2006, 21:43
Een echt goeie drive zit er echter niet in hoor, dan moet je echt met pedalen aan de gang. Je kunt er een vette dikke tegen het drive aan cleane sound uithalen met sustain, en daar houdt het op. okay, je kan de gain helemaal openschroeven natuurlijk, maar dat is niet mooi.

Ik gebruik een Jeckyll & Hyde voor mijn AC 15 by the way, heb je direct een 3-kanaals setupje.

Negative K3 fan
15 juni 2006, 22:55
plug een LP in, zet alle knoppen op 10 en daar is je overdrive...

peter_heijnen
16 juni 2006, 02:32
De mijne heeft anders ook een geweldige drive/crunch.

Ik speel al de hele week in het nieuwe Luxor theater in Rotterdam en heb al een paar keer mijn ac15 overdag opengegooid voor 1500 lege stoelen. Jezus wat is dat ongelofelijk mooi.
Als het publiek er is kan dat uiteraard niet en gebruik ik ook de jeckyll&hyde, maar ook dan valt er weinig meer te wensen.

Wat betreft het volume van de ac15: ik heb de uitvoering met blue alnico en toen ik die afgelopen week voor het eerst mee had en voor de soundcheck aanzette, standje clean nog maar, schrok onze geluidsman nogal omdat ie dacht dat ik al keihard over de pa stond. Maar er stond nog niet eens een microfoon voor.

Eind juni gaat de vox zijn laatste test tegemoet, op een bruiloft, waar hij zal moeten stand houden in een zeer luide band.
Ben erg benieuwd.

El Capitain
16 juni 2006, 02:41
De overdrive op die goedkopere versie (wharfedale speaker) is dan ook wat minder is mijn mening. Die blue alnico zal wel het verschil maken...

up-guitarman
16 juni 2006, 11:39
Eind juni gaat de vox zijn laatste test tegemoet, op een bruiloft, waar hij zal moeten stand houden in een zeer luide band.
Ben erg benieuwd.

Laat ons zeker weten of hij mooi clean blijft op hoge volumes e.d. !!!

caliban
16 juni 2006, 13:35
Ik kan er niet aan doen maar ik vind het echt vreselijk slechte versterkers
Er komt niks van overdrive uit maar als je dat graag wil kan je veel meer met een fender of marshall doen
Natuurlijk is dat mijn gedacht van de zaak

peter_heijnen
16 juni 2006, 13:45
Ik kan er niet aan doen maar ik vind het echt vreselijk slechte versterkers
Er komt niks van overdrive uit maar als je dat graag wil kan je veel meer met een fender of marshall doen
Natuurlijk is dat mijn gedacht van de zaak

Dan denk ik dat de mijne kapot is...

Scali
16 juni 2006, 13:56
Soundclips zeggen zoveel meer :)

marc_o
16 juni 2006, 15:45
Ik kan er niet aan doen maar ik vind het echt vreselijk slechte versterkers
Er komt niks van overdrive uit maar als je dat graag wil kan je veel meer met een fender of marshall doen
Natuurlijk is dat mijn gedacht van de zaak


Waarom is het dan een vreselijk slechte versterker? Omdat er geen high-gain uitkomt? Dan zijn er heel veel slechte versterkers op de wereld natuurlijk. Je moet 'm kopen waarvoor je 'm nodig hebt....of is een vrachtauto ook verschrikkelijk slecht omdat ie niet optrekt van nul naar honderd in 6 seconden?
Een Bogner Ubershall isdan ook slecht omdat ie niet tot z'n recht komt in een huiskamerorkestje...

imlikeajungle
18 juni 2006, 11:57
De overdrive op die goedkopere versie (wharfedale speaker) is dan ook wat minder is mijn mening. Die blue alnico zal wel het verschil maken...

Dat was ook mijn idee na ze naast mekaar te hebben getest.

caliban
18 juni 2006, 18:34
Ik vind gewoon dat het een vies overhypte versterker is
Voor een goede clean kan je al veel beter terecht bij iets als fender
En een fatsoenlijke crunch krijg je er ook al niet uit dus je komt al niet tot iets als marshall om mee te vergelijken
Ik ben ook geen grote überschallfan maar er zijn zeker amps die kunnen wat vox's kunnen en nog veel meer
Denk aan mesaboogie markserie :satisfie: :satisfie:

jorrit
18 juni 2006, 23:34
Ik kan er niet aan doen maar ik vind het echt vreselijk slechte versterkers
Er komt niks van overdrive uit maar als je dat graag wil kan je veel meer met een fender of marshall doen
Natuurlijk is dat mijn gedacht van de zaak

je moet jezelf alleen afvragen of die versterker gemaakt is om een vette overdrive te produceren... de clean is meeserlijk.....

Mitch
18 juni 2006, 23:35
Blijft toch wel lachen hè ? Vox is prut, want je kan er geen Fender en geen Marshall uit halen :D

Swampash
19 juni 2006, 00:10
overhypte???? de ac15cc is gewoon een vet goede versterker voor zijn geld, men is daar enthousiast over en dan is het gelijk overhypte.

Dat je misschien niet van de vox sound houdt zeg dat dan gewoon, maar kom niet aan dat het een slechte amp is, anders kan ik je mening niet serieus nemen.

marc_o
19 juni 2006, 09:02
Ach.......het zal wel aan mij liggen.
Denk dat de VOXjes qua clean meekunnen met de beste Fenders (en ja Caliban, ik heb een Fender buizenbak gehad en ook nog enkele Marshalls).
Overdrive uit de AC-30 is een stuk mooier (vind ik dan), maar met pedalen kom je erg ver....en dat maakt 'm ook leuk.
Wil ik wild rossen, pak ik m'n Rivera Knucklehead wel...

marc_o
19 juni 2006, 09:08
Ik vind gewoon dat het een vies overhypte versterker is
Voor een goede clean kan je al veel beter terecht bij iets als fender
En een fatsoenlijke crunch krijg je er ook al niet uit dus je komt al niet tot iets als marshall om mee te vergelijken
Ik ben ook geen grote überschallfan maar er zijn zeker amps die kunnen wat vox's kunnen en nog veel meer
Denk aan mesaboogie markserie :satisfie: :satisfie:


Denk aan een POD

caliban
19 juni 2006, 13:44
Ja ik moet toegeven
Bijvoorbeeld Brian May had een redelijk zalig geluid
Waarschijnlijk wel met redelijk veel effecten
En de derdelaatste cd van The Foo Fighters is ook met een ac30 opgenomen waarschijnlijk ook met een shitload effecten
En die klinkt ook best goed
Maar toch
Ik vind vox totaal niet overtuigend
Iedereen zijn idee hè

caliban
19 juni 2006, 13:45
En ja
Iemand zegt van rivera
Ik heb nog nooit op een rivera gespeeld
Wat kan ik mij daar eigenlijk bij voorstellen
Die knucklehead is dat zo een zware amp??

marc_o
19 juni 2006, 13:46
Uiteraard werken ze met pedalen en dan kun je er vanalles mee.

Wat voor versterker en muziekstijl heb/zoek je zelf dan?

En uiteraard heeft iedereen zijn/haar eigen mening.

spanky_franky
19 juni 2006, 13:48
Ja ik moet toegeven
Bijvoorbeeld Brian May had een redelijk zalig geluid
Waarschijnlijk wel met redelijk veel effecten
En de derdelaatste cd van The Foo Fighters is ook met een ac30 opgenomen waarschijnlijk ook met een shitload effecten
En die klinkt ook best goed
Maar toch
Ik vind vox totaal niet overtuigend
Iedereen zijn idee hè
Foo fighters gebruiken daarnaast toch dual rectifiers?

marc_o
19 juni 2006, 13:51
En ja
Iemand zegt van rivera
Ik heb nog nooit op een rivera gespeeld
Wat kan ik mij daar eigenlijk bij voorstellen
Die knucklehead is dat zo een zware amp??


Ja, die gaat echt als de vliegende tering.
Hij is 3 kanaals, met op ieder kanaal nog een extra boost.
Tevens kun je de 55 watt versie (die ik heb) helemaal terugschakelen naar 8 watt..
Ik vind 'm erg veelzijdig, en dat blijkt ook uit de endorsers....aan de ene kant speelt David Rhodes er al jaren op (Peter Gabriel band, veel clean en licht overstuurd) en aan de andere kant is het ook de amp van Slipknot.....oftewel, hij kan nogal wat kunstjes. Ik denk dat het de beste versterker is die ik gehad heb, en dat zijn er veel..

vorige versterkers waren o.a.:

Fender prosonic
Engl sovereign
Engl savage 120
peavey 5150
marshall jmp-1
johnson millennium
en nog veel meer....

Negative K3 fan
19 juni 2006, 15:21
Ja ik moet toegeven
Bijvoorbeeld Brian May had een redelijk zalig geluid
Waarschijnlijk wel met redelijk veel effecten
En de derdelaatste cd van The Foo Fighters is ook met een ac30 opgenomen waarschijnlijk ook met een shitload effecten
En die klinkt ook best goed
Maar toch
Ik vind vox totaal niet overtuigend
Iedereen zijn idee hè

enige effect van brian may waren zn zelfgeknutselde gitaar en een simpel treble boostertje... is echt puur de amp wat je verder hoort!

marc_o
19 juni 2006, 15:28
enige effect van brian may waren zn zelfgeknutselde gitaar en een simpel treble boostertje... is echt puur de amp wat je verder hoort!


Wauw...zaten al die gelaagde gitaren en delay's en overige flangerachtige effecten allemaal in dat zelfbouw-boostertje?????

:cooler:

Negative K3 fan
19 juni 2006, 15:43
jep, tuurlijk, ze stonden namelijk ook constact aan op elk queen nummer!!

marc_o
19 juni 2006, 15:50
jep, tuurlijk, ze stonden namelijk ook constact aan op elk queen nummer!!


Wow, nou, daar kunnen Dirk_Hendrik en Speedy nog wat van leren....met zelfbouwboosters....:)

Scali
19 juni 2006, 15:50
Maar volgens mij is de AC15 toch een andere versterker dan de AC30.
Hij heeft ook wel de 'Vox sound' tot op zekere hoogte, maar als je echt dat Brian May-geluid wilt hebben, moet je toch de AC30 hebben, en niet de AC15, lijkt me. Het verschil zit hem niet alleen in het vermogen.

marc_o
19 juni 2006, 15:52
Maar volgens mij is de AC15 toch een andere versterker dan de AC30.
Hij heeft ook wel de 'Vox sound' tot op zekere hoogte, maar als je echt dat Brian May-geluid wilt hebben, moet je toch de AC30 hebben, en niet de AC15, lijkt me. Het verschil zit hem niet alleen in het vermogen.

Klopt absoluut....je merkt dat ze uit dezelfde stal komen, maar ze zijn zeker flink verschillend.

Negative K3 fan
19 juni 2006, 15:57
Wow, nou, daar kunnen Dirk_Hendrik en Speedy nog wat van leren....met zelfbouwboosters....:)

hmm misschien dat ik er dan anders naar luister ofzo, ik probeer altijd door dat soort dingen heen te luisteren, en ook voor gelaagde gitaren heb je een goede basistoon nodig, je kunt zoveel squiers>gorilla's overdubben als je wilt, toch knap als je dat goed kunt laten klinken.

,maar dat is eigenlijk een heel andere discussie, ik heb nog nooit zo een ac15 gespeeld, ben er wel benieuwd naar!

marc_o
19 juni 2006, 15:59
hmm misschien dat ik er dan anders naar luister ofzo, ik probeer altijd door dat soort dingen heen te luisteren, en ook voor gelaagde gitaren heb je een goede basistoon nodig, je kunt zoveel squiers>gorilla's overdubben als je wilt, toch knap als je dat goed kunt laten klinken.

,maar dat is eigenlijk een heel andere discussie, ik heb nog nooit zo een ac15 gespeeld, ben er wel benieuwd naar!

Lennert.....ik was niet serieus....hoelang ken je me nou?

Negative K3 fan
19 juni 2006, 16:01
tja, sarcasme op internetforums blijft een probleem...

shamehair
19 juni 2006, 21:46
Ik heb in de gitaarwinkel zowel de blauwe versie als de gewone versie van de AC15 gehoord. Ik moet zeggen dat ik erg overtuigd was van de sound, werkelijk mooi en vol. Alleen de reverb vond ik gigantisch sucken. Weet iemand of dit (goedkoop) aangepast kan worden. Als dat mogelijk is, wil ik mij ook wel zo een Voxje aanschaffen.

De groeten,

Shamehair

peter_heijnen
27 juni 2006, 10:25
Laat ons zeker weten of hij mooi clean blijft op hoge volumes e.d. !!!

Zaterdag voor het eerst met de vox op een feest gespeeld.

Bassist - 600 watt
Toetsenist -600 watt
Drummer - Sonor/paiste endorsement
Gitarist - 15 watt

Tja, als die andere gasten echt gas gaan geven zul je een echt clean geluid toch even moeten vergeten. Ik heb desondanks wel de hele avond ontzettend genoten van een uitstekend geluid.

We moesten voornamelijk zogenaamde danceclassics spelen, dus veel clean werk. Maar met zo'n vuige rand erop klinkt die muziek nog altijd uitstekend, en misschien nog wel lekkerder ook. Solo's met de jeckyl&hyde en klaar is kees.

Ik heb de ac15 afgelopen weekend ook drie dagen in de studio gehad voor opnames voor een kerstcd. Wat een heerlijkheid om weer met een gewone amp naast je te spelen ipv rechtstreeks op de tafel, of met de speakers in een andere ruimte terwijl je wel bij je preamp/fx staat. Genieten is het, het ding klinkt steeds als het spreekwoordelijke klokkie.

Een maand geleden toog ik nog met twee racks van elk 20 kilo, twee 2x10 cabs en nog een tas met midipedaal en kabels naar losse gigs.
De tas is gebleven voor mijn effectplankje, maar de 40 kilo rack en 2 cabs blijven nu gewoon thuis ten faveure van een ac15 van 20 kilo. Hulde!

Mag het ietsje meer zijn...? Nee, dankuwel!

tmcm
27 juni 2006, 10:38
Ja ik moet toegeven
Bijvoorbeeld Brian May had een redelijk zalig geluid
Waarschijnlijk wel met redelijk veel effecten
En de derdelaatste cd van The Foo Fighters is ook met een ac30 opgenomen waarschijnlijk ook met een shitload effecten
En die klinkt ook best goed
Maar toch
Ik vind vox totaal niet overtuigend
Iedereen zijn idee hè

...achja.... en the edge & tom petty & the beatles & rory galagher.. allemaal een kutgeluid natuurlijk...

Eko
27 juni 2006, 20:55
Kijk, die Peter krijgt het langzaam ook door. Steeds meer veeloptreders krijgen de balen van die enorme partij shit om te sjouwen. Koop een (zeer) goede basis amp en leer er goed mee omgaan ( lees spelen). Het scheelt de wereld aan hernia`s en klinkt nog beter ook.
Staat leuk hoor een amp van 150 watt in een kroeg tot je hem openzet voor dat mooie ,randje,. Is het publiek vaak ook zo over tevreden.

tmcm
27 juni 2006, 21:20
In de eighties moest je gewoon als serieus gitarist een kerstboom met lichten achter je hebben maar begin negentig zag je iedereen daarvan terugkomen (nouja, alleen Lukather en top40 orkestjes hielden stand) en ontdekten hoe mooi & simpel het leven kan zijn met een small tube ampje. The beauty of Riding power tubes.
De hele boutique amp business is gebasseerd op deluxes, AC-15's en de 18 watt Marshall.
Ik heb sterk het idee dat met al die digitale simulators het powerrack weer een comeback beleeft. Da's grappig.
Ik heb ze wel gemist hoor. Een gitarist die tapdansend op 20 pedaaltjes "Missisipi" staat te spelen... da's puur entertainment.

Scali
27 juni 2006, 21:23
Zo zie je maar weer dat ook gear trendgebonden is :)
Zal ook wel deels een gevolg zijn van de muziektrend. Je moet als gitarist natuurlijk wel een eigentijds geluid hebben.
Sowieso kan het tegenwoordig veel kleiner, want wat in de jaren 80/90 in een supergroot rack zat aan effecten, past nu in een PodXT niertje.

tmcm
27 juni 2006, 21:29
yep, true
zal je zien dat de valltronix's & pod's van nu over 15 jaar weer helemaal vintage hip zijn

Negative K3 fan
27 juni 2006, 21:29
juist gear is heel erg trendgebonden :)

die kleine amps worden nu een beetje een trend, maar wat te denken van bijvoorbeeld de PRS trend van de afgelopen jaren die nu wordt overgenomen door de suhr/anderson/GMW/etc. superstrats.... Of de Engl trend die ongeveer een jaar, 2 jaar terug op zn hoogtepunt was. Best wel grappig om te bekijken.

tmcm
27 juni 2006, 21:31
juist gear is heel erg trendgebonden :)

Of de Engl trend die ongeveer een jaar, 2 jaar terug op zn hoogtepunt was. Best wel grappig om te bekijken.

oh.. die Engl trend heb ik gemist...
zat natuurlijk net even de andere kant uit te kijken, naar die silverface deluxe

Negative K3 fan
27 juni 2006, 21:35
omdat iedereen nu wel een engl heeft, niets negatiefs over PRS, Engl en andere merken btw!

tmcm
27 juni 2006, 21:49
De Engl, da's een volhoudertje
Verscheen met Kitty Hawk, Bogner en Vintage (wie kent ze nog) begin tachtig als duitse Boogie clone. Vintage redde het niet, Kitty Hawk werd een moeizaam verhaal, Bogner had pas succes toenie naar de USA aftaaide maar Engl is gewoon blijven zitten en wachten tot de trend weer naar opgestapelde preamps aantrok. Ik denk dat ze een hoop geleerd hebben van hoe Hughes & Kettner zich aan de markt aanpastte hoewel die vintage combo's van hun nooit een deuk in een lauw pakje boter hebben kunnen slaan. Toch knap.

Negative K3 fan
27 juni 2006, 21:58
jep en inmiddels zijn ze H&K behoorlijk voorbij naar mijn idee.

ik wist trouwens niet dat bogner eerst in duitsland is begonnen en daarna naar amerika is gegaan, ik was onder de indruk dat het een van de vele amerikaanse marshall modders was die daarna eigen modellen op de markt heeft gebracht.

marc_o
28 juni 2006, 20:58
Heb trouwens nog een Vintage gehad....ik vond het voor thuis leuk, maar live trok ie het niet naar mijn mening.

Scali
28 juni 2006, 21:04
Vintage... is dat dezelfde Vintage als die budget-gitaren? Zie je in Engeland redelijk vaak... Heeft iets met Wilkinson te maken, geloof ik... ze gebruiken Wilkinson hardware/elektronica.

tmcm
28 juni 2006, 21:15
Vintage... is dat dezelfde Vintage als die budget-gitaren? Zie je in Engeland redelijk vaak... Heeft iets met Wilkinson te maken, geloof ik... ze gebruiken Wilkinson hardware/elektronica.

same same but different zeggen ze in thailand (iets totaaal anders domme westerling bedoelen ze dan)

Nederlandmuziek heeft volgens mij al 3 jaar een vintage amp te koop die maar geen baasje vindt

marc_o
28 juni 2006, 22:19
Vintage... is dat dezelfde Vintage als die budget-gitaren? Zie je in Engeland redelijk vaak... Heeft iets met Wilkinson te maken, geloof ik... ze gebruiken Wilkinson hardware/elektronica.

Geen idee eigenlijk, was een hybride met buizen voorversterker, kostte ook best wat en ik had 'm ergens begin 90-er jaren...zag er wel leuk uit met pitriet frontje en hardhouten behuizing, maar daarmee hield de magie ook wel weer op eigenlijk.