PDA

View Full Version : eerste zelfbouwgitaar



Emocide
15 juni 2006, 19:07
nou ik heb een vraagje over zelfbouw van gitaren =D
ik wil graag een 7 snaar gitaar in een bepaalde kleur, maar dit is gewoonweg moeilijk te krijgen, dus wil ik er 1 zelf bouwen,
het probleem is echter, ik ben zo technisch als mijn broekspijp :P dus is het erg moeilijk een gitaar in mekaar te knutselen
en waar kan je alle materialen weghalen *bijvoorbeeld halzen enz.* de bedoeling is dat ik er erg goeie *7 snaar* emg elementen inprop
heeft iemand enig idee hoe duur een goeie zelfbouw gitaar is ?!

b.v.d :)

DarknessAwaits
15 juni 2006, 19:17
Neem maar van mij aan dat het behoorlijk pittig. Zeker niet ondoenbaar, als je maar kunt leren. Maar als je zo handig bent als je broekspijpen (die van mij zijn trwns best handig, anders zou het er zo gek uitzien) denk ik toch dat zo'n project iets te hoog gegrepen is.

Het houtbewerken zelf is al niet makkelijk maar vooral het spuiten moet je niet te licht over denken.

Emocide
15 juni 2006, 19:20
damn... dacht ik al wel...
maar kan je niet zegmaar eehm... bijvoorbeeld van bc rich de nj 7 snaar hals kopen en een ibanez 7 snaar body en die in mekaar knutselen *ik zeg maar iets heel doms hoor* of moet je dan nog ECHT aan de houtbewerking? en spuiten ken ik wel meerdere mensen voor dus dat was ik sowiezo niet van plan :P

Snuiter
15 juni 2006, 20:18
Je wil een 7-snaar in een bepaalde kleur, maar die kleur is moeilijk te krijgen echter ken je wel mensen die kunnen en willen spuiten. Wat is je probleem dan? Koop de gitaar die jij geschikt acht, schuur 'm kaal en laat 'm spuiten in de kleur, burst et cetera die jij wilt.

Emocide
15 juni 2006, 20:20
Je wil een 7-snaar in een bepaalde kleur, maar die kleur is moeilijk te krijgen echter ken je wel mensen die kunnen en willen spuiten. Wat is je probleem dan? Koop de gitaar die jij geschikt acht, schuur 'm kaal en laat 'm spuiten in de kleur, burst et cetera die jij wilt.

het is niet alleen kleur
mijn droomgitaar ziet er ongeveer zo uit:

-omgekeerde head
-7 snaar!!!!!
-emg elementen
-hele mooie (bloed)rode metallic kleur :D
-super snelle en fijne hals
-mooie (niet standaard) body

zoiets,:D aangezien ik geen merk ken die dat heeft,, zou ik er dan zelf 1 moeten bouwen denk ik :)

jan jansen
15 juni 2006, 21:15
het is niet alleen kleur
mijn droomgitaar ziet er ongeveer zo uit:

-omgekeerde head
-7 snaar!!!!!
-emg elementen
-hele mooie (bloed)rode metallic kleur :D
-super snelle en fijne hals
-mooie (niet standaard) body

zoiets,:D aangezien ik geen merk ken die dat heeft,, zou ik er dan zelf 1 moeten bouwen denk ik :)


http://www.speurders.nl/muziekinstrumenten/elektrischegitaren/20964952/7_snarige_gitaar_weer_in_prijs_verlaagd.html?199.1 .0.id061044670810mcid061020210810scname0610elektri schegitaren0810sort0610time0810sort0710dir06100081 0offset06101800810state061000810wp061000810speurde r0710type06100810page0610100810postcode06100810str aal0610.1051.4467

koop die,sleutel eraan en laat hem spuiten.....kan je je geen bult aan vallen voor die prijs...,

jan

Emocide
15 juni 2006, 21:19
heb nu totaal geen geld voor zoiets... maar waarscheinlijk is zo'n *occasion* gitaar dan toch wel het beste jah... maar is het moeilijk om daar eeehm...

-een andere brug *duurder, beter*
-andere elementen
-eventueel een andere hals op te zetten ?

is zoiets erg moeilijk voor een totale leek ?

Reigor
15 juni 2006, 21:48
Is niet heel moeilijk, moet te doen zijn. Moet je je wel even inlezen..

G.G.
15 juni 2006, 23:32
heb nu totaal geen geld voor zoiets... maar waarscheinlijk is zo'n *occasion* gitaar dan toch wel het beste jah... maar is het moeilijk om daar eeehm...

-een andere brug *duurder, beter*
-andere elementen
-eventueel een andere hals op te zetten ?

is zoiets erg moeilijk voor een totale leek ?

Geen geld voor dat tweedehandsje van 175 € hierboven maar wel eentje willen bouwen?

Tel de kosten eens op.

Hout incl toets: 120
elementen 150-300
7snaar brug 40
7stemmechanieken 40
klein spul 50

zit ik al op 400 a 500 euro, en dan ben ik nog voorzichtig met de kosten.

Emocide
16 juni 2006, 13:44
Geen geld voor dat tweedehandsje van 175 € hierboven maar wel eentje willen bouwen?

Tel de kosten eens op.

Hout incl toets: 120
elementen 150-300
7snaar brug 40
7stemmechanieken 40
klein spul 50

zit ik al op 400 a 500 euro, en dan ben ik nog voorzichtig met de kosten.


ik heb net een 5150 met speakerkast gekocht:P me geld is dus op... maar voor mijn volgende gitaar *eind dit jaar of volgend jaar een keer* erg leuk om al vroeg te weten zodat ik tegen die tijd dat ik defenitief 1 moet uitzoeken het zeker wet ;)

stumpy
18 juni 2006, 12:25
Is de Jackson Christian Olde Wolbers signature Dinky niets? Reversted headstock, vast ook wel in een rode kleur te krijgen en 7 string
edit: en een emg

Emocide
18 juni 2006, 14:11
juist... die had ik al eerder gezien en die vond ik ook super gaaf... alleen het was weer zwart en vond de vorm wat "gewoontjes" *weet dat ik erover zeik maargoed:P* ik zoek iets echt apparts in een 7 snaar zoals bijv. kxk gitaren (de v7) of ran guitars (hebben zoveel gaven)

G.G.
18 juni 2006, 14:19
Is de Jackson Christian Olde Wolbers signature Dinky niets? Reversted headstock, vast ook wel in een rode kleur te krijgen en 7 string
edit: en een emg



juist... die had ik al eerder gezien en die vond ik ook super gaaf... alleen het was weer zwart en vond de vorm wat "gewoontjes" *weet dat ik erover zeik maargoed:P* ik zoek iets echt apparts in een 7 snaar zoals bijv. kxk gitaren (de v7) of ran guitars (hebben zoveel gaven)

Waarom niet die hierboven genoemde gitaar kopen. Demonteren, parallel aan de hals de body verzagen zodat het een smalle rechte plank wordt. Twee stukken hout aan de zijkanten lijmen. Juiste vorm erin zagen, Lakken in die rooie kleur die je wilt en weer alles monteren.

Dit is een gemakkelijke methode waarbij je geen pickup ruimtes hoeft te fresen, ook geen neckjoint en andere lastige dingen. Kijk eens naar de dubbelneck van Charlotte, dan snap je wat ik bedoel.

Jeanken
18 juni 2006, 14:38
Kijk eens naar de dubbelneck van Charlotte, dan snap je wat ik bedoel.
Die heeft net de 'vleugels' gehouden en het centerstuk zelf gemaakt :)

G.G.
18 juni 2006, 14:44
Die heeft net de 'vleugels' gehouden en het centerstuk zelf gemaakt :)

ja, maar het gaat om het idee, gewoon in de lengte in 3-en zagen en dan stukken verlijmen. Topicstarter zegt dat die gitaar voldoet aan zijn eisen op de kleur en vorm na. Als je toch opnieuw gaat lakken kan je net zo goed gelijk 2 stukken hout aan de body lijmen en de vorm veranderen.

De hals, elementen, brug zijn al zoals hij wil, dus blijft alleen de relatief simpele aanpassing van de bodyvorm over.

charlotte
19 juni 2006, 19:05
Hey Allemaal;


+++++ 1

Dat is uiteraard een oplossing, maar voor niets gaat de zon op, dus je moet er wel wat geld aan uitgeven.

groetjes Charlotte . :lp: