PDA

View Full Version : Hoe debug ik



JvD.
15 juni 2006, 18:49
mijn half broer had een hele oude versterker staan, alleen de potmeters waren helemaal naar de knoppen.
dus ik dacht; "die vervang ik wel even voor je", zo gezecht zo gedaan.
http://img364.imageshack.us/img364/8859/picture0023zt.jpg

alles leuk en wel, 't klonk goed en de potmeters deden het.
maar na een minuut spelen, kwam er rook uit de versterker.
De versterker liet sinds dien een constande brom horen.

nu is het dingetje rechts boven, waar de gele kabel(naar speaker) naar toe gaat doorgebrand.
http://img364.imageshack.us/img364/8352/picture0017tu.jpg
ik dacht, geen punt, dat ding vervang ik. maar daarna brande die meteen weer door! maar dit keer zonder dat ik eerst kon spelen. meteen al brom.
er is dus meer stuk. hoe vind ik uit wat er kapot is?

Robbert
15 juni 2006, 19:36
Moet daar niet een koelplaatje aan vast gezet worden?

bert k
15 juni 2006, 20:16
Horen die torren dan niet aan de bodem van het chassis geschroefd te zijn ter koeling?

JvD.
15 juni 2006, 20:30
@nicoverduin
ik heb een multimeter, en weet hoe ik weerstandjes moet doormeten, maar diodes?, transistors? geen idee; aan + en - een ding aansluiten, maar wat moet ik meten ?

de klemmen raken de print niet op 't koper, kijk ik ben een leek maar zo snugger ben ik nog wel =D

@Robbert & @bert k
er zat een stukje kunststof tussen de tor en de chassis. zodat deze geen contact maakte, koelt dat dan zo goed? als ik hem nu aanzet is er meteen brom en daarna brand de tor door =/


bedankt voor jullie hulp, jullie zijn wel heel snel altijd!

H.Manback
15 juni 2006, 20:38
Weet je wel zeker dat het een gewoon stuk kunststof is? Als het niet aan de warmte afvoer ligt, dan moet je dus gaan analyzeren waarom er zoveel stroom door de transistor loopt. Anders is het symptoombestrijding zoals nico al zegt. Om de oorzaak te vinden moet je weten hoe het in ieder geval grofweg werkt, en dan redeneren wat er voor kan zorgen dat de transistor doorfikt.

Dirk_Hendrik
15 juni 2006, 21:09
Dat stukje warmtegeleidende kunststof zorgt ervoor dat je tor geen elektrisch geleidend contact met de behuizing maakt. Er is een goede kans dat lichte beschadiging daarvan al voor een kans op kortsluiting (die dus later kan optreden) zorgt. Meteen door een nieuwe vervangen dus.

Frits van Mourik
16 juni 2006, 00:41
Om het verhaal nog zwarter te maken:

Dit soort transistorversterkers is vrijwel altijd spanningsgekoppeld.
Dat houdt in, dat als één aktief onderdeel overlijdt, de rest direkt volgt.
Om echt zeker te zijn, zit er nix anders op, dan ALLE transistors en diodes te vervangen. Om de eindtransistoren te koelen (want anders gaan ze ogenblikkelijk stuk) moet je ze met een isolatiesetje GEISOLEERD van de koelplaat monteren.
Op je foto zien je ballastweerstanden er ook nogal gebakken uit... ook vervangen.

JvD.
16 juni 2006, 00:44
Om het verhaal nog zwarter te maken:

Dit soort transistorversterkers is vrijwel altijd spanningsgekoppeld.
Dat houdt in, dat als één aktief onderdeel overlijdt, de rest direkt volgt.
Om echt zeker te zijn, zit er nix anders op, dan ALLE transistors en diodes te vervangen. Om de eindtransistoren te koelen (want anders gaan ze ogenblikkelijk stuk) moet je ze met een isolatiesetje GEISOLEERD van de koelplaat monteren.
isolatie setje heb ik al, maar alles vervangen? is er geen manier om te kijken og transistoren en diodes nog heel zijn?

edit: die twee grote torens op me print zijn ook nog vast gelijmd of wat het is, met andere woorden; kep er zin in =[

H.Manback
16 juni 2006, 01:03
Die 'lijm' is waarschijnlijk koelpasta. Zorgt voor warmte geleiding naar de printplaat. Lijkt me geen pretje om te verwijderen, maar heb het zelf ook nooit geprobeerd.

Edit: Ik las torren in plaats van torens. Die grote torens zijn de filter condensatoren. Die hebben het waarschijnlijk wel overleefd, dus die lijm hoef je je geen zorgen over te maken.

Dirk_Hendrik
16 juni 2006, 10:59
iso
edit: die twee grote torens op me print zijn ook nog vast gelijmd of wat het is, met andere woorden; kep er zin in =[

Ik zit me serieus af te vragen of je wel met dit geknutsel moet doorgaan als je niet in staat bent je basiscomponenten te herkennen.