PDA

View Full Version : Vragen buizenversterker



Brammibal
15 juni 2006, 18:00
Zoveel vragen!
Ik heb laatst een oude Davoli buizenverstrker met cabinet gekocht. Nou heb ik een paar vragen:
1. Er zitten 2 10"inch en 2 6"inch speakers in het cabinet en het cabinet is 8 en/of 10 ohm (2 ingangen). Nou wil ik die 6 inch dingen utschakelen omdat ze kraken/vervormen bij hoger volume. Ik heb al op de speakers gekeken, maar er staan geen ohmages bij, zou ik de draadje los kunnen maken en hem dan op 16 ohm aansluiten ? of is het niet zeker dat ze allemaal 32 ohm zijn ?
2. Ik wil de buizen vervangen. Er zitten 2 oude el500 buizen in en 2 kleine ecc83 preamp buisjes, kan ik deze ook door een ander model vervangen of moet ik precies dezelfde hebben? Het liefst laat ik ze dan vervangen door iets wat meer geshikt is voor metal.
3. De distortion knop doet niks, waar kan dat aan liggen?
4. Waar in de omgevng arnhem kan ik het beste hem een opknap beurt geven?

Chris Winsemius
15 juni 2006, 18:14
Zoveel vragen!
Ik heb laatst een oude Davoli buizenverstrker met cabinet gekocht. Nou heb ik een paar vragen:
1. Er zitten 2 10"inch en 2 6"inch speakers in het cabinet en het cabinet is 8 en/of 10 ohm (2 ingangen). Nou wil ik die 6 inch dingen utschakelen omdat ze kraken/vervormen bij hoger volume. Ik heb al op de speakers gekeken, maar er staan geen ohmages bij, zou ik de draadje los kunnen maken en hem dan op 16 ohm aansluiten ? of is het niet zeker dat ze allemaal 32 ohm zijn ?
2. Ik wil de buizen vervangen. Er zitten 2 oude el500 buizen in en 2 kleine ecc83 preamp buisjes, kan ik deze ook door een ander model vervangen of moet ik precies dezelfde hebben? Het liefst laat ik ze dan vervangen door iets wat meer geshikt is voor metal.
3. De distortion knop doet niks, waar kan dat aan liggen?
4. Waar in de omgevng arnhem kan ik het beste hem een opknap beurt geven?

Ff te druk om al je vragen te beantwoorden maar in de buurt van Arnhem heb je ArieJan van FNS/Marble in Renkum (google even op "Marble" en "amps").

hidde630
23 juni 2006, 11:35
Zoveel vragen!

2. Ik wil de buizen vervangen. Er zitten 2 oude el500 buizen in en 2 kleine ecc83 preamp buisjes, kan ik deze ook door een ander model vervangen of moet ik precies dezelfde hebben? Het liefst laat ik ze dan vervangen door iets wat meer geshikt is voor metal.


oude buizenversterkers zijn er meestal niet op gebouwd om andere buizen erin te stoppen, maar hier en daar is geloof ik wel wat speelruimte. Het beste kan je naar bijvoorbeeld die winkel gaan die hierboven genoemd wordt en vragen wat de mogelijkheden daarvoor zijn. Ze hebben daar waarschijnlijk wel de bouwschema's e.d.

Brammibal
24 juni 2006, 20:17
we hebben het over een davoli lead 50. ik weet neit of ze daar ook bouwtekeningen voor hebben ...

PeeVee
25 juni 2006, 12:43
Ik denk het ook niet. Het betreft echter betrekkelijk eenvoudige technologie en veel circuits zijn van elkaar afgeleid, de meeste techs zullen er geen probleem mee hebben denk ik. De vraag is even of ze er brood inzien. Als ik me niet vergis heb je die amp voor een prikkie gekocht. Het zou best kunnen zijn dat alleen al nieuwe buizen monteren (of ombouwen naar andere buizen) meer kost dan de aanschafprijs. Zo'n versterker is leuk ding als je zelf beetje handig bent met electronica. Ik zou er geen honderden Euro's tegenaan gooien als ik jou was maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Ik heb ook een Davoli-tje (Jolly) en is geinig ding maar ook niet meer dan dat.