PDA

View Full Version : Geheugen in muziek PC



marc_olly
15 juni 2006, 11:30
Guys 'n Girls,

Mijn pc begint wat vervormd geluid weer te geven bij te veel audio sporen. Ik vermoed dat het zit in de hoeveelheid werkgeheugen. Dat is nu 768 MB, maar bij het opstarten geeft de PC aan dat het zgn. single channel is. Geen idee wat dit betekent, maar het is wellicht wat tekort. Nu zit ik te denken om dit te vervangen door 1, maar misschien wel 2 nieuwe geheugen bankjes.

Het onderstaande vond ik op i-net van Kingston:

Storage Capacity 1 GB
Technology DDR II SDRAM
Form Factor DIMM 240-pin
Lead Plating Gold
Manufacturer Warranty Lifetime warranty
Supply Voltage 1.8 V
Upgrade Type Industry standard
Features Unbuffered
CAS Latency CL4
Memory Speed 533 MHz ( PC2-4200 )

Is dit voldoende voor voor een muziek PC ? Maak ik al flink wat stappen als ik er eentje neem, ik ga er dan vanuit dat dual channel al een behoorlijk verschil zal maken, of moet ik er echt 2 nemen ?

Thanks,

Marc

bert k
15 juni 2006, 11:49
Vervorming door te weinig geheugen? Heb ik nog nooit van gehoord. Wat bedoel je precies met vervorming, omschrijf het eens?


Meer geheugen gaat je computer natuurlijk wat soepeler van draaien met veel audiosporen.
Single of dual channel heeft daar weer niets mee te maken. Je computer draait op single channel geheugen. Zoek eerst uit of hij ook gechikt is voor dual channel geheugen, anders werkt het niet. Maar het maakt sowieso niets uit.

marc_olly
15 juni 2006, 11:54
het signaal klinkt gewoon echt vervormd, dus kraakt. Bij songs met maar 1 of twee audiosporen gaat het prima. Volgens mij, maar dat heb ik nog niet echt kunnen controleren, heeft het ook met de warmte te maken. Het is de afgelopen dagen wat erger geworden.

De PC heeft een 3.2 Ghz Intel processor (HT). Als single of dual channel niet uitmaakt, waarom geeft mijn pc dan deze melding zo expliciet ?

Ik heb geen latency problemen en ook met extreem grote/zware songs (veel audio, plugins gebruk ik nauwelijks) blijft cubase wel gewoon goed volgen, dus geen vertraging en startproblemen/sync issues tussen midi en audio.

XP heeft niet meer zo'n mooi tooltje waarmee je de hoeveelheid beschikbaar geheugen kunt zien, met zo'n metertje in de taskbar....

harrie-beton
15 juni 2006, 12:26
Mm, hij hoort niet te haperen met 768 mb ram, kan zijn dat je pc allerlei achtergrond dingen nog aan het doen is. Een van mijn pc's is 2,6 ghz en hij kan 12 sporen plus effecten zonder te haperen.

PS. Adobe Audition 2.0 hapert minder dan eerdere versies. Kennis van van heeft die versie, ik heb 1.5

Geeft je pc geen problemen met andere dingen?

Trouwens koop nooit meer dan 2 gig geheugen want Windows dan dat niet gebruiken.

harrie-beton
15 juni 2006, 12:27
control alt del

taakoverzicht doen en geheugen bekijken.

Audio kan best zwaar zijn, schakel alles uit wat je niet nodig hebt. Geen webcam dus stekker eruit, geen netwerk, geen anti virus, geen msn, geen adware enz....

marc_olly
15 juni 2006, 12:33
Ik zal vanavond wel eens kijken, maar het blijft wat gek dat er geen latency optreedt, geen vertragingen/sync problemen bij start van een song etc.

In het verleden had ik nog wel eens (oude pc) dat de midisporen wel op tijd starten, maar dat audio achterbleef. Dat heb ik helemaal niet of nauwelijks.

Misschien toch de warmte ?
Zou de processor daar last van hebben met het vervormen als gevolg ?

marc_olly
15 juni 2006, 12:35
Oh, ik gebruik cubase, niets anders. Geen Audition, audacity etc.

Geen echte reden voor anders dan dat ik dat goed ken, haha, nog uit de atari tijd, waarbij je midi via de atari deed om deze vervolgens de syncen met een 8 sporen sansui cassette-recorder. Dat waren nog eens tijden.....

bert k
15 juni 2006, 13:02
Haha, jij bent ook nog uit de Atari tijd? Ik weet er alles van. Toch waren het supermachientjes.


Je zegt nou van die warmte, dat zou heel goed kunnen, het was 35 graden in mijn werkkamer, en de computer had het zwaar, en ik heb een vette waterkoeling erin zitten. Dus ff koel weer afwachten.

marc_olly
15 juni 2006, 13:21
Yep, the good old atari days...

Wat een gedoe was dat om de boel synchroon te krijgen, maar wel leuk om te doen. Destijds was cubase eigenlijk het enige fatsoenlijke om mee te werken.

Ik heb de pc gisteren voor het eerst in weken weer eens uitgezet en de ruimte gekoeld, dus wie weet gaat het vanavond beter. Met een beetje geluk krijg ik dit weekend een nieuwe module binnen dus dan kan ik weer even aan de gang. Ik liep tegen het maximale aantal tonen uit mijn JV-880 aan...

Wel een verademing trouwens, via de PC opnemen. Hoewel het enorm leuk was met de sansui recorder samen met de atari, gaat dit toch veel gemakkelijker zo.

Grappig is wel dat ik voor mijn gevoel toendertijd bordevol ideeen zat, die je vanwege allerlei perikelen met de apparatuur gewoon niet allemaal kon opnemen. En nu, het gaat allemaal zo veel simpeler en zijn de ideeen juist het enige struikelblok.

Thanks for all the help !

guhlenn
15 juni 2006, 13:21
ik draai 512 mb ouwe meuk ram en bij dertig graden en evenveel sporen geen probleem. Mogelijk overstuur je de master?

edit; je pc af en toe uitzetten lijkt me geen slecht begin. :)

marc_olly
15 juni 2006, 13:29
nee, mijn master overstuur ik niet. Het is echt een PC probleem.

Dat uitzetten , tja, ik weet dat het beter is, maar dan moet ik voor ieder wissewasje mijn PC weer booten. En mijn masterkeyboard loopt via de PC, dus geen geluid uit de modules als de PC niet aanstaat...

Maar ik zal er eens op gaan letten.

Thanks

guhlenn
15 juni 2006, 15:33
90% van rare problemen gaan bij mij weg door de computer te rebooten. Snap er niks van en wil het niet weten ook...

Dridon
15 juni 2006, 18:07
Je zegt nou van die warmte, dat zou heel goed kunnen, het was 35 graden in mijn werkkamer, en de computer had het zwaar, en ik heb een vette waterkoeling erin zitten. Dus ff koel weer afwachten.

Heb er 12 fans in zitten en mn 3.2 is tot 3.66 overgeclocked, en nog is de kast/processor maar 35 graden :D.

Maar verder aan het ram zou het denk ik niet kunnen liggen. Misschien geluidskaart drivers updaten of opnieuw installen?

Debaser
15 juni 2006, 19:54
wat betreft dual en single channel ...

voor dual channel heb je twee gelijke modules nodig,


Dus voor 1GB intern koop je 2x512 MB van hetzelfde merk en met dezelfde kloktijden.

Alleen DAN kan je geheugen geod in Dual channel werken.
ook worden deze in setjes verkocht.

maar ik had bijvoorbeeld 2x 512 merk A en 2x 512 merk B
dit werkte wel in dubble dual channel, maar kreeg te maken met geheugen fouten, niet alles is dus compatible met elkaar.

je zal natuurlijk wel je andere geheugen wat er nu inzit uit moetne halen.

voorbeeld bij mij thuis :
normaal werkt je geheugen met een bussnelheid van 400 Mhz.
bij dual channel werkt het met 800 Mhz, en dus synchroon met de FSB van mijn CPU.

ik weet echter niet zeker of dit temaken heeft met jou audio probleem.
gebruik je niet te veel plugins / effecten waardoor het vervormd ?

Ergens iets knalhard uitsturen en dit weer ergens anders mee opvangen bijvoorbeeld...

harrie-beton
16 juni 2006, 09:54
Je had in je eerste post er wel bij mogen zeggen dat je pc aan dagen achterelkaar aan stond.

Je pc is een dynamisch systeem en het rebooten met gewone consumenten machine's moet dagelijks. Zo goed is Windows namelijk niet en het geheugen in die dingen ook niet.

Ik heb een server en die reboot automatisch 1 keer per week.

marc_olly
2 juli 2006, 22:18
ben ik weer...

Probleem doet zich nu weer meer voor dan ooit. Ook na regelmatig uitzetten.
Ik heb via de bios de temperatuur van de CPU nagekeken en deze is, bij opstarten na een paar minuten stilstand, nog altijd 83 graden. Celsius neem ik aan, dat is niet echt duidelijk vermeld.

Mijn fan draait wel, dus daar ligt het niet aan, maar de temperatuur in de ruimte is ook behoorlijk hoog, dus ik denk dat de standaard fan onvoldoende koelt.

Zijn er wat tips om dit te verbeteren ? Een andere fan, of kast aan 1 kant open laten of iets anders wellicht ?

Ik wil niet aan waterkoeling of zo want dat is me nu te veel werk.
Iedere hint of tip is welkom !

harrie-beton
3 juli 2006, 00:31
Het zal wel celcius zijn want 83 graden F is 28 graden celcius.

Als je CPU echt 83 graden is dan is dat erg slecht voor de levens duur en de performance. Veel moederborden schakelen zich uit boven de 65 graden.

De essentie van goede luchtkoeling volgens mij:

[a] De hoeveelheid lucht die wordt aangezogen moet door kunnen stromen. Dus een FAN voor de input en 1 voor de output. En natuurlijk dezelfde snelheid.
[b] De lucht moet een handige route maken door je kast. Warmte gaat omhoog door de bovenste fan moet blazen en de onderste moet zuigen. Bovendien moet de lucht langs de warmste componenten komen en dat is de videokaart, CPU en voeding.

[c] Er zijn ook speciale kasten maar die zijn 150 euro per stuk zonder voeding.

Wormaap
3 juli 2006, 00:48
Een lichte onderdruk is btw nog wat beter dan gelijk, dus iets mee lucht je kast uit dan erin. Overdruk is dan weer slecht, omdat lucht dan in je kast gaat wervelen en blijft hangen.
*Wormaap lang bezig geweest met overclocken :p *

guhlenn
3 juli 2006, 10:09
uhm, waarom zou het automatisch celsius moeten zijn? Ik zou zeggen dat die dan automatisch uitschakelt (zoals je al zei)?

marc_olly
3 juli 2006, 10:27
het is inderdaad celsius, want ik heb nog even gekeken en ik kan automatische waarschuwingen aanzetten. Deze beginnen vanaf 60 graden en gaan dan in stapjes van 10 omhoog tot 90.

Ik heb de waarschuwing op 80 graden gezet en binnen 1 minuut ging de PC uit.

Ik ga wel even een nieuwe fan halen en advies vragen aan de winkelier, want sinds vanmorgen ratelt er ook wat in de PC. Aangezien dit continu is, maar wel met een varierend toerental vermoed ik dat er iets mis is met de fan. De harddisks zijn wel ok. Kan een lullig stofje zijn, maar die temp is echt veel te hoog.

Thanks for ya help !

bert k
3 juli 2006, 14:37
Zorg dat de processor goed schoon is van boven, en dan een likje warmtegeleidende pasta erop. Dan de schoongemaakte koeler erop en huppekee.

Wormaap
3 juli 2006, 21:08
Eerder een minescuul druppeltje dan een likje :p
Als je een nieuwe koeler monteert, houd er dan rekening mee dat koelpasta nog steeds slechter warmte geleidt dan het metaal zelf. Zo dun mogelijk eropsmeren dus, die pasta is bedoeld om oneffenheden op te vullen, níet om mijlendik eropgesmeerd te worden.