PDA

View Full Version : B-stemming



TIMBER
15 juni 2006, 09:15
Mensen ik speel nu al weer aardig wat jaartjes op D gestemde gitaren..!!! Gewoon een kwestie van alles een toon lager draaien..!!! Maar wil nu proberen om een paar van mijn gitaren in B te stemmen voor meer power..!!! Is dit dan gewoon de meest voor de hand liggende stemming (B,E,A,D,Fis,B) of ligt dat net even anders....!!???!!

Bl44t44p
15 juni 2006, 09:46
B is inderdaad B-E-A-D-F#-B. Drop B is E-A-D-G-B-E, maar bands als Slipknot enzo gebruiken echter B-F#-B-E-G#-C#.

duckman
15 juni 2006, 10:04
Volgens mij kun je beter een bariton gaan kopen hiervoor.

TIMBER
15 juni 2006, 10:25
Volgens mij kun je beter een bariton gaan kopen hiervoor.


Hahaha ja misschien wel..!!! Maar met de band speel ik een soort grunge-rock en daarvoor is een D gestemde gitaar perfect. Voor thuis projectjes wil ik wel eens wat meer nu-metal spelen en dus dan wordt het zoals Bl44t44p zegt B-F#-B-E-G#-C#. Maar hoe speel ik dan mijn power-chords...????

Luke-wannabe
15 juni 2006, 10:29
De bovenste 3 snare in ieder geval met een klein barrée.

TIMBER
15 juni 2006, 10:53
De bovenste 3 snare in ieder geval met een klein barrée.

Bedoelende..???

bert k
15 juni 2006, 10:55
Gaat naar Speeltechniek.

TIMBER
15 juni 2006, 10:58
Ja bedankt..!! past hier beter..!!!

Roy K.
15 juni 2006, 11:35
Waarom niet gewoon BEADGB? Op deze manier hou je de "gewone" stemming vast (net als een b -snaar normaal boven de hoge e zit, komt er ook een b-snaar boven de lage e), dan kun je ook gewoon power-chords blijven rammen.

TIMBER
15 juni 2006, 11:42
Waarom niet gewoon BEADGB? Op deze manier hou je de "gewone" stemming vast (net als een b -snaar normaal boven de hoge e zit, komt er ook een b-snaar boven de lage e), dan kun je ook gewoon power-chords blijven rammen.

Je bedoelt B-E-A-D-F#-B neem ik aan..???

Roy K.
15 juni 2006, 12:16
Nee. Waarom F#?

TIMBER
15 juni 2006, 12:18
Nee. Waarom F#?

Omdat als ik alle snaren evenredig verlaag ik op een F# uitkom...!!!!

Izegrim
15 juni 2006, 13:30
Handig als je ook wat dikkere snaren neemt. Een .013 setje raad ik aan (bijvoorbeeld Ernie Ball 2204).

Orpheo
15 juni 2006, 13:35
Waarom niet gewoon BEADGB? Op deze manier hou je de "gewone" stemming vast (net als een b -snaar normaal boven de hoge e zit, komt er ook een b-snaar boven de lage e), dan kun je ook gewoon power-chords blijven rammen.

inderdaad, g=> F#. immers, t interval tussen de 2e en 3e snaar 'van boven" (in dit geval tussen de D en de snaar daarboven, en op een gitaar in E tussen G en B) moet een terts zijn. D-G is kwart. D-F# is terts. vandaar :)

voor de rest klopt t wat je zegt, maar dat is al gezegd ;)

TIMBER
15 juni 2006, 13:35
Heb nog een setje 012 van d,Addario liggen... wou die eerst maar eens proberen..!!!

Roy K.
15 juni 2006, 13:58
inderdaad, g=> F#. immers, t interval tussen de 2e en 3e snaar 'van boven" (in dit geval tussen de D en de snaar daarboven, en op een gitaar in E tussen G en B) moet een terts zijn. D-G is kwart. D-F# is terts. vandaar :)

voor de rest klopt t wat je zegt, maar dat is al gezegd ;)

Tja, dat is waar, maar voor het gevoel dat je al hebt met de fretboard op een "normale gitaar" is dit het makkelijkst. Volgens jouw theorie zou ik mijn 7-snaar dan ook niet BEADGBE moeten stemmen, wat ik uiteraard wel doe.

TIMBER
15 juni 2006, 14:10
Tja, dat is waar, maar voor het gevoel dat je al hebt met de fretboard op een "normale gitaar" is dit het makkelijkst. Volgens jouw theorie zou ik mijn 7-snaar dan ook niet BEADGBE moeten stemmen, wat ik uiteraard wel doe.

Ja dus staan je onderste 6 snaren toch gewoon E-A-D-G-B-E en als ik die evenredig laat zaken dan kom ik toch op B-E-A-D-F#-B teneinde zodat ik mijn power-chords hetzelfde kan spelen zoals jij steld..????

Roy K.
15 juni 2006, 14:21
Je kan de zessnarige gitaar die jij wilt ook beschouwen als mijn 7-snarige zonder de onderste snaar (hoge e). Zo zou ik de stemming van jouw gitaar benaderen, maar jij moet natuurlijk zelf weten hoe je het uiteindelijk gaat doen :)

TIMBER
15 juni 2006, 14:38
Je kan de zessnarige gitaar die jij wilt ook beschouwen als mijn 7-snarige zonder de onderste snaar (hoge e).


Ja das waar.... nou ik probeer wel wat verschillende stemmingen zoal hier door jullie genoemd en dan maar eens kijken wat het beste klinkt en me het beste ligt qua spel..!!!!