PDA

View Full Version : Toon-Knop



Damage Inc.
15 juni 2006, 01:46
Hallo,

ik heb sinds pas eindelijk een gitaar die ik wil, maar het is er een die standaard met 1 volume- en 1 toon-knop (en natuurlijk een pickup-schakelaar) komt.
In ieder geval, ik heb liever 1 knop voor elke pickup (2 humbuckers) en nu zit ik met de keus:
Zal ik nou een gat bij laten boren op een willekeurige plek of zal ik gewoon 1 volume-knop in de plaats van de toon-knop laten zetten.

Want hier mijn eigenlijke vraag, of eerder een paar:

Wie gebruikt er nou eigenlijk een toon-knop en waarvoor?
Als je 'm dicht draait wordt het toch alleen maar doffer en minder treble enzo?

Áls ik 'm nou laat vervangen, zou ik dan ooit een moment tegenkomen van, dat ik 'm dan nodig heb en denk van "shit, ik heb er geen" ?

En ook, als ik 'm laat vervangen, als de toon-knop weg is, hoe klinkt de gitaar dan?
Ik bedoel, zou ie dan klinken alsof de toon-knop open of dicht is gedraait, of tussenin, of krijg je zonder dat appaatje een nóg andere klank, omdat er tenslotte iets tussenuit is?...
Dus, wat is de standaard toon met alleen de pickups en volume-knop(pen) en zonder toon-knop?

GreetingZ
- Damage Inc.

G.G.
15 juni 2006, 08:30
Hallo,

ik heb sinds pas eindelijk een gitaar die ik wil, maar het is er een die standaard met 1 volume- en 1 toon-knop (en natuurlijk een pickup-schakelaar) komt.
In ieder geval, ik heb liever 1 knop voor elke pickup (2 humbuckers) en nu zit ik met de keus:
Zal ik nou een gat bij laten boren op een willekeurige plek of zal ik gewoon 1 volume-knop in de plaats van de toon-knop laten zetten.

Want hier mijn eigenlijke vraag, of eerder een paar:

Wie gebruikt er nou eigenlijk een toon-knop en waarvoor?
Als je 'm dicht draait wordt het toch alleen maar doffer en minder treble enzo?

Áls ik 'm nou laat vervangen, zou ik dan ooit een moment tegenkomen van, dat ik 'm dan nodig heb en denk van "shit, ik heb er geen" ?

En ook, als ik 'm laat vervangen, als de toon-knop weg is, hoe klinkt de gitaar dan?
Ik bedoel, zou ie dan klinken alsof de toon-knop open of dicht is gedraait, of tussenin, of krijg je zonder dat appaatje een nóg andere klank, omdat er tenslotte iets tussenuit is?...
Dus, wat is de standaard toon met alleen de pickups en volume-knop(pen) en zonder toon-knop?

GreetingZ
- Damage Inc.
Toonknop draait het hoog weg, dus zonder toonknop klinkt ie zoals ie klinkt als de knop helemaal open staat. Als je hem niet gebruikt kan je hem weghalen. Maar dan blijf je wel met een gat zitten. Je zou dat gat ook voor een volume knop kunnen gebruiken (iedere PU zijn eigen volume knop. Schakelaar zou ik lekker zo laten. Losse schakelaar zijn handig met 3 elementen voor de combinaties: 1,2&3 of 1&3.

1959SLP
15 juni 2006, 09:35
Als je repertoire wat breder wordt ga je die tonepot nog missen ;)

bert k
15 juni 2006, 09:58
Nee hoor, nog nooit gemist. Tonesucker.


Trouwens, als je hem gaat missen, kan je hem heel eenvoudig weer terug bouwen.

FruscianteFan
15 juni 2006, 10:58
Soms denk ik dat ik die dingen niet nodig heb. Maar toch, af en toe gebruik ik die toonpots wel. Als m'n geluid net iets te helder is, of als ik iets bassigs wil doen op gitaar (brugelement>toonpot dicht (ook op strat!)> octaaf omlaag).

marc_o
15 juni 2006, 11:10
Weg met die tone-suck-knop!


Ehm, wat heb je voor gitaar eigenlijk?

harrie-beton
15 juni 2006, 12:15
Op mijn elec gitaren heb ik de toonregeling verwijderd.


Mijn strat heeft nog toonregeling maar dat komt omdat ik hem nog maar net heb.
Gaat er ook af.

Orpheo
15 juni 2006, 12:21
verschrikking, die toneknop, soms raak ik 'm nl per ongeluk, op de les pauls, maar tja... soms is die toneknop wel HEEL lekker...

lekker laten zitten dus.

1959SLP
15 juni 2006, 12:27
Hoe komen jullie erbij dat het een tonesucker is??? Het geeft imo alleen maar extra klankkleurmogelijkheden----->een toegevoegde waarde dus.

DarknessAwaits
15 juni 2006, 12:28
Hoe komen jullie erbij dat het een tonesucker is??? Het geeft imo alleen maar extra klankkleurmogelijkheden----->een toegevoegde waarde dus.

Omdat het een verschil maakt of hij erin zit en open staat óf niet in de schakeling zit. Hij heeft dus altijd invloed op het geluid -> tonesucker.

marc_o
15 juni 2006, 12:28
Hoe komen jullie erbij dat het een tonesucker is??? Het geeft imo alleen maar extra klankkleurmogelijkheden----->een toegevoegde waarde dus.


Ieder z'n mening, ik vind het niks, jij wel.

jaspie
15 juni 2006, 12:37
ik vinds het wel chill om op me strat een lekkere jazz sound te maken door de hals en middel PU's te combineren en dan de tone een stuk omlaag te zetten.

Damage Inc.
15 juni 2006, 13:00
Mja, wat ik verder nog kan zeggen is dat ik het meest metal speel, soms misschien wat bluesy jam dingetjes misschien en ga ook nog wat klassieke muziek in m'n eigen stijl spelen wat ook wel meer metal zal zijn...
Maar misschien toch maar puur de pickup-signalen, dus de toon-knop uit de schakeling.

Ik heb trouwens, wat niemand vast iets zou vinden, een B.C. Rich Platinum Pro Virgin.
Hij is dan ook BIJNA alleen om de look gekozen, maar ik ben wel een persoon van kwaliteit, dus er komen nog EMGs in enzo.
Ik vind 'm verder ook niet slecht klinken, voller dan de Washburn Idol Series WI64 (die ik als eerst voor standaard stemming had dan...) die volgens mij nog duurder is ook.
Achja, hij speelt lekker en hang lekker : P ... gelukkig... zonder 'm eerst uit te proberen : S .

O ja, wat er ook nog is, er is best weinig plaats op de body om nog een extra knop erbij te zetten.
Ik had dan wel een goed idee ervoor, met 3 knoppen en 1 schakelaar.
Maar misschien is het ook wel mooier om het iets "cleaner" te houden.

En is het ook mogelijk, om een knop in het gat van een pickup-schakelaar te zetten (en andersom), of is dat gat te groot?

GreetingZ
- Damage Inc.

Mitch
15 juni 2006, 13:14
Ik vond die dingen ook waardeloos, op mijn custom gitaar heb ik ook geen toonpot genomen. Nu ik een wat helderder gitaar erbij heb (Tele) en een wat helderdere amp heb begrijp ik waarom het soms handig kan zijn. Zeker op flinke drive kan het het geluid net even wat ronder maken.
Maar het is gewoon zo dat een hoop amps van tegenwoordig een dusdanige toonregeling hebben, dat een toonpot op de gitaar niet meer echt een vereiste is.

GunMetalBlue
15 juni 2006, 20:00
Ik moest ook niet veel van Tonepots weten, dingen zaten in de weg. Heb net dat stukkie van jaspie gelezen... Leuk soundje toch wel! Go Pots:d

Niet dat ik van plan was ze d'r ooit uit te halen ofzo hoor

@Mitch: via de amp is toch niet hetzelfde vindt ik hoor, krijg je zo een net-niet geluid.

Mitch
15 juni 2006, 20:50
Ik bedoel: een hoop wat oudere versterker-ontwerpen hebben een stuk meer tophoog dat er niet altijd uit te regelen is en in combinatie met een wat heldere gitaar (de traditionele strat en tele bijv.) heb je dan wel écht een toonpot op de gitaar nodig.
Met de meeste modernere amps die ik heb gehad of bespeeld was er vaak al een wat afgerondere sound, die alleen maar dof werd met een toonpot.

ewout
16 juni 2006, 12:42
ik ben de toonpot nu pas aan het waarderen, na een jaar of vijf spelen. De toonknop gebruik ik nu puur om af en toe een rondere, warmere gedempte sound te maken in tegenstelling tot de fellere sound van toonknop op tien. Net zoals een demper op een trompet eigenlijk. Heeft voor mij dus niets met de instellingen op de amp te maken ofzo, het gaat niet om het fijnregelen van je uiteindelijke sound, maar juist om nog meer verschillende soorten geluiden uit je gitaar zelf te halen; per element. Je stelt je versterker in zodat je een goed geluid hebt met alle knoppen op tien op je gitaar en je gebruikt dan toon en ook volumeknop voor nuances binnen die sound, net zoals je kunt afwisselen tussen vingers en plectrum tijdens het spelen en natuurlijk de dynamiek van je aanslag. Je kunt tussen warmere en fellere sounds kiezen door elementen te schakelen, maar de toonknop geeft je binnen het bereik van een element ook veel mogelijkheden! Door een toonknop te gebruiken kun je van een brugelement bijna een halselement maken qua warmte bijvoorbeeld (a la Eric Clapton), maar het heeft nog steeds dat felle van de brug. Een halselement met teruggedraaide toonknop kun je bijna als een trombone met demper laten klinken, enz enz. Lang leve de toonknop wat mij betreft!

pol
16 juni 2006, 13:28
er is een klein verschil tussen toneknob volledig uit het circuit en tone op 10.
Uit het circuit is net iets helderer, maar dat verschil is minimaal.

Negative K3 fan
16 juni 2006, 15:50
ik vind ze persoonlijk ook waardeloos, heb ze altijd voluit staan op gitaren met tone knoppen, bij mn LP kopie heb ik ze helemaal uit het circuit gehaald en zitten er alleen nog knoppen voor het uiterlijk op...

Chris Winsemius
16 juni 2006, 15:58
Hoi allemaal

Met wat "geknutsel" is het ook mogelijk om je tone-pot volledig by-te-passen als ie voluit staat, 'n stukje terug draaien en hij werkt weer als voorheen.
Pot uit elkaar halen en op de juiste plek van de "baan" 'n stukje wegkrassen.
't Is trouwens ook mogelijk om 'n zgn. no-load-pot van fender te kopen met 'n "klikje" op het eind.

Verder kun je wat experimenteren met de waarde v/d pot en condensator.

Bijl
16 juni 2006, 16:31
Als je metal speelt, lekker die tone pot eruit en extra volumeknop erin. Als je een warmer geluid wil met minder hoog pak je gewoon het halselement.

Sim-Simon
16 juni 2006, 16:32
Ik gebruik ze persoonlijk op mijn Strat erg veel.. ik heb hem bij de neck pickup gewoon helemaal op 10 en bij de bridge pickup helemaal op 1. Zo kan ik de distortion lekker fel en bijtend zetten voor als ik op de neck pickup speel en klinken de akkoorden niet al te fel als ik met met de bridge pickup speel.. ik ben er onlangs mee begonnen maar het bevalt me goed.

hadv
16 juni 2006, 17:32
moet je de toneknop van het hals element van een gibson lp, en dan met name die alnico's zoals op een custom, terugdraaien, er een flinke dosis gain tegen aan gooien....gieren en fluiten, prachtig gewoon

GunMetalBlue
16 juni 2006, 23:59
Ik bedoel: een hoop wat oudere versterker-ontwerpen hebben een stuk meer tophoog dat er niet altijd uit te regelen is en in combinatie met een wat heldere gitaar (de traditionele strat en tele bijv.) heb je dan wel écht een toonpot op de gitaar nodig.
Met de meeste modernere amps die ik heb gehad of bespeeld was er vaak al een wat afgerondere sound, die alleen maar dof werd met een toonpot.

Nu spreken we hetzelfde Nederlands. :)

Orpheo
17 juni 2006, 03:25
moet je de toneknop van het hals element van een gibson lp, en dan met name die alnico's zoals op een custom, terugdraaien, er een flinke dosis gain tegen aan gooien....gieren en fluiten, prachtig gewoon

ja heerlijk; zompige pokkezooi. geef mij maar lekker de halshum+midhum. heerlijk! das pas gieren en fluiten en zingen, en met flink wat gain heerlijk bulderen. tone is een zware tonezuiger, en imo nutteloos. t zit ook alleen maar als mastertone op mn gitaren (op de lp classic na; die is 100% stock). ik gebruik het echt alleen voor een effect (bv voor intro'tjes eerst heel zompig en donker spelen, en daarna, hoppa, op de brugpup doorgaan, en blazen maar)). ik ga de mastertone ook nu als een switch maken; knoppie omzetten, ala gretsch.

Damage Inc.
20 juni 2006, 19:07
En nog iets anders:

Kun je pickup-schakelaars en knoppen makkelijk omwisselen van plaats?
En dan bedoel ik of de groottes van de gaten erg verschillend zijn, of gewoon hetzelfde?

- Damage Inc.

Bins
20 juni 2006, 19:13
Heb het toevallig gister geprobeerd op mn ltd, ik kan echt niet wennen aan de "lp style" plaats van de pu switch... maar helaas is het gat van de switch veel groter dan de pot :( en ik had geen zin om in mn nog best wel nieuwe axe te gaan boren.
Maar ik weet niet of het bij andere gitaren ook zo is.

casper innosence
21 juni 2006, 00:34
yow bins jij hebt toch zo'n 400AT? moet je de pu switch es 180 graden draaien (dan staat ie om hoog als je et brug element gebruikt, vond ik op mn LP fijner. Of 90 graden (links rechst dus) kunde dr wel tegen slaan met et spelen, maar heb je niet dat ie van PU wisselt..