PDA

View Full Version : Voor de mensen die vragen om advies mbt welke versterker ze zouden moeten aanschaffen



chennie
14 juni 2006, 22:10
Ej,

Het valt mij op dat de topic "ik zou graag een versterker willen kopen en heb er weinig verstand van. Wat kunnen jullie mij aanranden?" vaak terugkomt. Nou valt mij ook op dat de poster het meestal daar bij laat en verwacht dat iedereen hem dan helpt. Opzich, bestaat gitaarnet uit best behulpzame gebruikers, maar er is een kleine onvermogen om te helpen.
Het probleem is namelijk dat er geen beste versterker bestaat die in prijs, geluid, omvang etc etc alle andere overbodig maakt. Je maakt je keuze uit bepaalde overwegingen en daaruit bepaal je de versterker die het beste bij je past.

Dus nou het volgende:
Kunnen we een sticky maken met een lijstje van criteria die een poster van dergelijke topics even kan afgaan. Een soort FAQ voor mensen die een (nieuwe) versterker zoeken. Als er dan weer zo'n kort af topic wordt geopend, kan er naar worden verwezen en kan die beter worden geholpen en zitten de andere gebruikers niet het verhaal te herhalen.

Voorbeeld van de FAQ

FAQ: Ik zoek een (nieuwe) versterker, wat kunnen jullie mij aanraden?

Er bestaat niet zoiets als de versterker die alle andere overbodig maakt. Daarom is het niet mogelijk om eenduidig één versterker aan te raden. Een versterker kies je net als een gitaar op grond van persoonlijke voorkeuren en beslissingen. Omdat deze vraag vaak terug komt en er vaak te weinig informatie wordt gegeven naar wat voor versterker er wordt gezocht, is er een volgende criteria lijst gemaakt die je af kan gaan. Zo kan vele ergernissen, onbegrip en irritaties op het forum worden vermeden en kunnen andere gebruikers je beter helpen in de zoektocht naar je versterker.

- Wat zoek je in je geluid? : Deze beslissing is het belangrijkst. Er is geen versterker die alle geluiden uit de wereld kan doen. Wil je heel veel gain, of juist een mooie clean. Wellicht ben je meer van de pedalen en zoek je een versterker die goed reageert op pedalen. Misschien is het ook handig om bands/artiesten te noemen waarvan je het geluid mooi vindt
- Welke stijl speel je?: als je alleen funk speelt, ben je natuurlijk niet geinteresseerd in een hi-gain versterker etc
- Wat is de rest van de setup: welke gitaren, welke pedalen of andere apparaten die je samen wilt laten werken met je versterker.
- Heb je een voorkeur voor buizen, transistoren of modeling techniek?: Elke techniek heeft zijn voordelen en nadelen (Hier kan ook een apart FAQ over, een soort 101 voor beginners over de verschillen, voordelen en nadelen met enige terminologie)
- Heb je een voorkeur voor een top (met bijbehorende speakerkast) of een combo?: Een top is alleen het versterker gedeelte en je zal hierbij apart speaker(kast) erbij moeten halen. Een combo is een versterker met speaker in één behuizing. Beide hebben voor- en nadelen
- Wat is het budget: hoeveel wil je uitgeven?
- Kan je hem kwijt qua ruimte : Als je een klein zolderkamertje hebt met een klein trappetje op 3 hoog, wil je natuurlijk niet telkens een 4x12 speakercabinet slepen voor je nieuwe versterker
- Waar gebruik je hem voor?: Is het alleen voor slaapkamer gebruik, alleen om te oefenen, of ook repetities, of kleine optredens (kleine cafes) of misschien voor middelgrote zalen
- Wat is het lange termijn plan?: Wil je nu iets klein om later over te stapen. Of zoek je een versterker waar je voor onbepaalde tijd mee vooruit kan.

Welke mogelijkheden zou je graag in je versterker willen zien:
- 1 of meer kanaals?
- meerkanaals footswitchable?
- aanwezigheid van reverb?
- aanwezigheid van andere effecten ?
- speakerkasten aansluit mogelijk heden (moeten er meerdere aanlsuitingen voor speakers aanwezig zijn of niet?)
- een fx loop, eventueel serieel of parallel?
- midi switchable?


Bedenk dat er altijd sprake is van een compromis, dus meestal is het een of het ander, of een tussen weg en dan een klein beetje van alle kanten. Heb je op dit punt het idee dat je alles wilt in je versterker, dan kan je beter nog even wat nadenken of anders flink gaan sparen.


-----
slechts een idee hoor, misschien dat iemand anders een betere lijst kan maken of misschien is het hele idee maar dom.

Magic Bean
14 juni 2006, 22:40
Lijkt mij een top plan, aangezien de meeste 'newbie's' er meestal 6 of meer posts voor nodig hebben om deze vragen voor zichzelf te beantwoorden. Het zou de nieuwe mensen een hoop tijd schelen en de andere forumleden eventuele frust/irritatie.
Als ik de vragen in deze faq voor mezelf had beantwoord voor het kopen van mijn eerste versterker had het mij een hoop tijd en geld gescheeld!
Een goed idee, maar er zullen vast dingen verbeterd kunnen worden in de formulering. Dat laat ik maar over aan mensen die er meer vanaf weten dan ik ;)

timgte
14 juni 2006, 22:44
+1

Toen ik laatst zo'n bericht postte miste ik idd zoiets, dus, goed plan.

marc_o
14 juni 2006, 22:57
Uiteraard goed verzonnen, maar het loopt naar mijn mening al over van de sticky's.

Scali
14 juni 2006, 23:17
Volgens mij kun je bij dit soort vragen beter een soort rent-a-guru service oprichten.
Spreek af met een ervaren gitaarnetter bij jou in de buurt, en ga samen naar een winkel, zodat hij daar live je vragen kan beantwoorden en evt dingen aan jou kan demonstreren, als je zelf nog niet zo goed kunt spelen.
Gitaarnetters met gas genoeg hiero, dus moet niet zo moeilijk zijn om ze een gitaarwinkel in te krijgen :)

hoofd
15 juni 2006, 01:15
Zozo, twee goede ideeën in éen topic, gaan we opeens constructief worden, jongens? ;)

Ik zie die FAQ als sticky wel zitten. Wellicht kunnen er nog andere onderwerpen in opgenomen worden, zoals wat basistermen en basisuitleg van amps (verschil buizen/transistor, class A/B/AB, bias, ohm en meer van dat soort reutemeteut).

En dat idee van Scali klinkt ook wel lache, het zal alleen wel wat meer tijd & organisatie vergen dan de FAQ om op te zetten, maar 't klinkt leuk.

chennie
15 juni 2006, 02:11
Uiteraard goed verzonnen, maar het loopt naar mijn mening al over van de sticky's.

Er is geen FAQ of sticky in moderne versterkers forum.

Idee van scali is leuk, maar gaat zijn functie te buiten betreft het forum. Ik zie toch vaker dat dat soort mensen een vraag posten, binnen nu en straks een antwoord verwachten.
Ik zou iig niet met een vreemde afspreken om even een dagje gitaarwinkel te doen.
Zowieso een simpele uitleg over versterker terminologie moet er komen vind ik. Ik weet er niet alles vanaf en wat ik weet deel ik graag met anderen, maar om het 100 keer te vertellen gaat erg te ver. Als ik tijd heb zou ik wel een begin opstellen, vervolgens kan het wel rond gaan in een topic. Een mod kan dan eventueel eindredacteur spelen en het als een sticky neerzetten lijkt mij zo.

Thijssie
15 juni 2006, 06:50
Volgens mij kun je bij dit soort vragen beter een soort rent-a-guru service oprichten.
Spreek af met een ervaren gitaarnetter bij jou in de buurt, en ga samen naar een winkel, zodat hij daar live je vragen kan beantwoorden en evt dingen aan jou kan demonstreren, als je zelf nog niet zo goed kunt spelen.

Wordt de verkoop van 6101's zomaar verhonderdvoudigd....

Brord
15 juni 2006, 08:01
tien tekens

Scali
15 juni 2006, 08:33
Wordt de verkoop van 6101's zomaar verhonderdvoudigd....

Als jij een winkel weet die ze verkoopt :)

Ootsfield
15 juni 2006, 08:53
Best wel goed idee, maar heeft wel wat weg van de behoefte aan controle!
En is juist een forum als dit niet bedoeld om al je vragen, hoe onhandig ze soms mogen overkomen, gewoon te kunnen stellen?
Het heeft ook zijn charmes vind ik, de puurheid van een onwetende, zoals de meesten van ons beginnen!

Scali
15 juni 2006, 09:05
Ik bedoel het als aanvulling op het forum.
Natuurlijk kunnen ze vragen op het forum stellen.
Het probleem lijkt me alleen dat ze allerlei vragen krijgen in de winkel, en dan kunnen ze niet even snel op het forum een vraag stellen en een antwoord krijgen.
Dus als je geen gitaarleraar hebt, of vriend die al wat langer gitaar speelt, die je mee kunt nemen als je wat wilt kopen, zou het een oplossing kunnen zijn.
Anders kan het wel eens heel moeilijk worden...
Je stelt een vraag op het forum, krijgt wat suggesties... gaat naar de winkel... ziet die versterkers niet staan, maar wel een paar andere, en de verkoper zegt weer wat anders... weet je het weer niet... dus terug naar huis, weer een vraag op het forum... en ga zo maar door :)

Het zou idd handiger zijn als iedereen gewoon een 6101 koopt, maar dan zal ik eerst Marshall even moeten overtuigen van de vraag naar een reissue :)
(en dan kunnen de puristen weer fijn gaan zeuren dat het origineel veel beter klonk :)).
Ik zou zelf trouwens aan beginnende gitaristen eerder een Spider II, ValveTronix, H&K Edition Blue of Marshall MG/AVT aanraden.
En stel je dan voor, dat de beginnende gitarist zegt: "Ik wil graag RHCP spelen", en dat jij dan op die versterkers even een stukje RHCP ten gehore brengt, zodat hij kan beslissen welke hij het mooist vindt.

Anders Destium
15 juni 2006, 09:44
Het idee van een FAQ over versterkers (zoals bij elek. gitaren) is erg goed IMO. Bij elek. gitaren heb je nog steeds weleens mensen die gewoon hun vraag stellen, het is prettig als er verwezen kan worden naar een FAQ.

Ik weet niet of het nodig is om echt te werken met prijsklassen (ook gezien nieuwe/2ehands prijzen). Wat wel verstandig is dat is om aan te geven waarom een goede versterker minstens net zo belangrijk is als een (goede) gitaar. Als we over dat soort dingen hier een consensus kunnen bereiken dan is dat voor iedereen prettig.

Voordelen/Nadelen van combo's tov top/cabinets lijkt me inderdaad verstandig om te vermelden. Dit is iets dat vaak terugkomt. Een beginner met een versterker die (alleen) loeihard kan daar zit niemand op te wachten, zeker de buren niet.

Helter Skelter
15 juni 2006, 09:53
En is juist een forum als dit niet bedoeld om al je vragen, hoe onhandig ze soms mogen overkomen, gewoon te kunnen stellen?
Het heeft ook zijn charmes vind ik, de puurheid van een onwetende, zoals de meesten van ons beginnen!


vind ik ook, er zit nu al ontzettend veel informatie in het forum dat bijna alles 'opzoekbaar' is, een forum is en blijft een vraagbaak en is niet bedoeld als een zoekmachine, juist het toevoegen van draadjes (hoe simpel ook) houden een forum dynamisch.

marc_o
15 juni 2006, 09:59
Juist, en daarom moet je het niet doen.

Het heeft ook niets geholpen in electrische gitaren, en dat gaat hier ook niet helpen. Laat lekker iedereen vragen stellen. Als je nieuw bent ga je niet met de zoekfunctie in de weer. krijgen we straks nieuwe leden met een vraagje over een amp...."kijk gvd in het sticky!!!', want zulke antwoorden krijg je in no-time.

Idee van Scali is goed en ik deed dat overigens regelmatig, met jonge of startende gitaristen naar een winkel. Het is niet alleen leuk, maar ook wel fijn als zo'n gastje niet wordt afgescheept door een hongerige verkoper....

Wanneer en gasten zijn die in Zeeland naar een muziekzaak willen, kunnen ze me altijd pm-en, en als ik kan, ga ik graag mee.

hoofd
15 juni 2006, 10:17
Je kan het ook zo zien, met zo'n FAQ als in de openingspost kan je meer gevarieerdere en specifiekere vragen krijgen, en dat maakt 't forum alleen maar interessanter en leuker.

Thijssie
15 juni 2006, 10:20
[ ... 6101's ]


Als jij een winkel weet die ze verkoopt :)

Die dingen raak je aan de straatstenen nog niet kwijt :p

Scali
15 juni 2006, 10:28
Die dingen raak je aan de straatstenen nog niet kwijt :p

Als dat zo was, zouden veel winkels nog met een voorraadje onverkochte 6101s zitten. Maar ze zijn al jaren niet meer te koop, dus :)

marc_o
15 juni 2006, 10:30
@Scali: please, ga er nou niet op in, smiley's of geen smiley's...

Helter Skelter
15 juni 2006, 10:32
Je kan het ook zo zien, met zo'n FAQ als in de openingspost kan je meer gevarieerdere en specifiekere vragen krijgen, en dat maakt 't forum alleen maar interessanter en leuker.

zo'n FAQ als leidraad om een post op te stellen is natuurlijk een goed idee, ik had het eigenlijk over het te pas-en onpas doorverwijzen van voornamelijk newbees naar de searchfunctie.

9 van de 10 vragen die door ervaren forummers worden gesteld zijn ook opzoekbaar maar daar hoor je nooit iemand over :satisfie:

Helter Skelter
15 juni 2006, 10:34
Wanneer en gasten zijn die in Zeeland naar een muziekzaak willen, kunnen ze me altijd pm-en, en als ik kan, ga ik graag mee.

dan maken we jou bij deze mentor van het rayon 'Zeeuwse - en Zuid Hollandse eilanden'


hoe laat kom je me halen?

marc_o
15 juni 2006, 10:36
dan maken we jou bij deze mentor van het rayon 'Zeeuwse - en Zuid Hollandse eilanden'


hoe laat kom je me halen?

Niet, want jij woont buiten mijn Rayon.

Scali
15 juni 2006, 10:46
Persoonlijk vind ik de searchfunctie niks.
Je kunt meestal niet precies zoeken wat je vindt... je krijgt ofwel veel te veel resultaten, zodat je door de bomen het bos niet ziet, of je kunt niet de juiste zoektermen vinden om die informatie te krijgen die wel ergens in het forum verborgen zit.
Verder kun je ook een hele hoop tegenstrijdige informatie vinden... En wat het belangrijkste is... persoonlijke gebruikerservaringen en soundclips, die heb je bijna niet. Het is meestal 'van horen zeggen', en ander 'ik-lul-maar-wat-uit-m'n-nek'-gedoe.

marc_o
15 juni 2006, 10:51
Persoonlijk vind ik de searchfunctie niks.
Je kunt meestal niet precies zoeken wat je vindt... je krijgt ofwel veel te veel resultaten, zodat je door de bomen het bos niet ziet, of je kunt niet de juiste zoektermen vinden om die informatie te krijgen die wel ergens in het forum verborgen zit.
Verder kun je ook een hele hoop tegenstrijdige informatie vinden... En wat het belangrijkste is... persoonlijke gebruikerservaringen en soundclips, die heb je bijna niet. Het is meestal 'van horen zeggen', en ander 'ik-lul-maar-wat-uit-m'n-nek'-gedoe.

100% met je eens.

Helter Skelter
15 juni 2006, 12:08
Als dat zo was, zouden veel winkels nog met een voorraadje onverkochte 6101s zitten. Maar ze zijn al jaren niet meer te koop, dus :)

Scali's 6101-lobby begint z'n vruchten af te werpen: HIER (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/38813865.html?return=eJwlyO0KgjAUxvF7Eeyjc75gTCTsR mTWIcfmNnaOZUb33kZfnv%2BPRwouPkqUPQrelSKbg3sh9AuRF 4xp58EWqwyavJGSsLCGrduhQE9gJ2WRwraCJbDsoUjKkO5Z4hM CEgQdw25d0xYLreaym4Gf7jiQy%2BuR5%2FXVxBm76pxYJTZtI kUeyifukanvfx2qiOrkB5713x9V8D2O&df=1&p=1)




@Marc_Odijk: ik woon op 'Ijsselmonde' een van de Zuidhollandse Eilanden

hoe laat kom je?

Scali
15 juni 2006, 12:21
Scali's 6101-lobby begint z'n vruchten af te werpen: HIER (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/38813865.html?return=eJwlyO0KgjAUxvF7Eeyjc75gTCTsR mTWIcfmNnaOZUb33kZfnv%2BPRwouPkqUPQrelSKbg3sh9AuRF 4xp58EWqwyavJGSsLCGrduhQE9gJ2WRwraCJbDsoUjKkO5Z4hM CEgQdw25d0xYLreaym4Gf7jiQy%2BuR5%2FXVxBm76pxYJTZtI kUeyifukanvfx2qiOrkB5713x9V8D2O&df=1&p=1)

Kijken wat ie voor de mijne geeft... Ik moet ook aan de 5150/6505 om weer helemaal bij te zijn op dit forum :)

marc_o
15 juni 2006, 12:24
Scali's 6101-lobby begint z'n vruchten af te werpen: HIER (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/38813865.html?return=eJwlyO0KgjAUxvF7Eeyjc75gTCTsR mTWIcfmNnaOZUb33kZfnv%2BPRwouPkqUPQrelSKbg3sh9AuRF 4xp58EWqwyavJGSsLCGrduhQE9gJ2WRwraCJbDsoUjKkO5Z4hM CEgQdw25d0xYLreaym4Gf7jiQy%2BuR5%2FXVxBm76pxYJTZtI kUeyifukanvfx2qiOrkB5713x9V8D2O&df=1&p=1)




@Marc_Odijk: ik woon op 'Ijsselmonde' een van de Zuidhollandse Eilanden

hoe laat kom je?


Hoe laat eet je?

terrasbeest
15 juni 2006, 12:31
Ik vind het idee van Scali erg goed.
Scali heeft ook nergens gezegd dat hij met IEDEREEN op stap wil/moet om te gaan gear shoppen.Als je hulp nodig hebt om een instrument of een amp te kiezen kan je die het best vinden bij iemand die er min of meer dezelfde smaak op na houdt en die bovendien ervaring heeft als muzikant.
Het idee om een soort ' vragenlijst' op te stellen zoals Chennie voorstelt is ook prima. Alleen moeten de antwoorden dan wel over wat anders gaan dan ' dat vind ik niet mooi' of ' kleurtjes'.
Ook de valkuil van de ' endorsers' zou moeten worden aangepakt, al heb ik daar zelf ook geen ideeen over.

Helter Skelter
15 juni 2006, 12:40
Ook de valkuil van de ' endorsers' zou moeten worden aangepakt, al heb ik daar zelf ook geen ideeen over.

in welk licht moet ik dat zien? dat de zeepbel van een bekende gitarist speelt er ook op dus moet het wel goed zijn hier doorgeprikt moet worden?

Scali
15 juni 2006, 12:46
in welk licht moet ik dat zien? dat de zeepbel van een bekende gitarist speelt er ook op dus moet het wel goed zijn hier doorgeprikt moet worden?

Ik denk vooral het "Een bekende gitarist zegt dat ie erop speelt, maar dat doet ie stiekum niet"-verschijnsel.
Op zich lijkt het me logisch om hetzelfde spul te nemen als je gitaarheld, om zijn sound te benaderen. Hoewel je dat ook weer niet blind moet doen...
Ik wilde destijds ook Joe Satriani z'n muziek spelen, en z'n sound hebben... maarja, ik speelde al op een Les Paul, en toen ik een Ibanez JS probeerde, vond ik het maar een iel klinkend gevalletje, waar ik niet echt lekker over kon spelen. Dus heb ik maar een andere gitaar genomen, waar ik me wel op thuis voelde.

chennie
15 juni 2006, 15:03
De discussie is leuk, maar gaat een beetje af van mijn originele post.
Zoals aangegeven, wat vinden jullie ervan een dergelijk e post als de eerste post te gebruiken als richtlijnen, criteria punten wat je kan gebruiken om advies te vragen.
Ik wil niets meer dan dat, dus geen hele was lijst met stickys zopals gitaren dat heeft of een rent a wiseguy service etc etc, dat gaat mijn idee ver voorbij.

Helter Skelter
15 juni 2006, 15:06
ik vind het een goed idee http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

marc_o
15 juni 2006, 16:40
Ik vind het geen goed idee

terrasbeest
15 juni 2006, 17:55
in welk licht moet ik dat zien? dat de zeepbel van een bekende gitarist speelt er ook op dus moet het wel goed zijn hier doorgeprikt moet worden?

Met Nike schoenen loopt iemand de 100 m in 9,5 seconden.
Betekent niet dat Nike slechte schoenen maakt, maar het is niet omdat JIJ Nike schoenen koopt dat je de 100 m ook in 9,5 sec kan lopen.
Als je niet leert/kunt lopen baten de schoenen niet.