PDA

View Full Version : dynacord twen reviseren



akkebaas
14 juni 2006, 18:34
hallo,

ik heb een oude dynacord twen gekocht en wil hem graag nakijken en eventueel kleine reparaties doen. Heb echter geen ervaring en weinig kennis over de ingewanden van lampenversterkers.
De versterker klinkt goed maar is denk ik nog voor verbetering vatbaar. Zelfs met de treble helemaal open klinkt hij nog vrij dof en er lijkt het een en ander mee te rammelen. De lampen zijn van Dynacord, zouden misschien nog de originele kunnen zijn? Hoe weet je wanneer de lampen vervangen moeten worden?
Wie heeft tips?

harrie-beton
15 juni 2006, 00:46
Welkom op dit forum!

Je stelt een moeilijke vraag:je vraagt zoiets van, ik heb verf en een penseel, hoe maak ik nu de Nachtwacht?

Als je geen verstand hebt van buizenversterkers (zoals ik) moet je het altijd na laten kijken door deskundig personeel.

Verder zijn er wel metingen zelf te doen aan je amp om te kijken of de buizen nog goed zijn maar daar kunnen de andere jongens meer over vertellen dan ik.

Brammibal
15 juni 2006, 00:59
dit is zo ongeveer precies dezelfde vraag als ik heb.
Ik heb gisateren een davoli lead 50 gekocht voor 50 euro, en hij klinkt geweldig, de veergalm klinkt echt subliem en de tremolo vind ik ook heel erg mooi klinken. hij heeft zelfs een 5 band eq. De distortion knop doet het echter niet, nou gebruik ik voor de distortion toch een pedaal (proco turbo rat), maar ik ben wel geinteresserd inde distortion van hetding zelf. Verder is het zoiezo tijd voor een beurt, want die buizen (philips el504/el500/6gb5 en ecc83's) zijn al sinds die gekocht is niet vervangen. En hij is gekocht ergens in de jaren 60, ik vind het wel opvallend dat die dan nog zo goed klinkt. waar in de omgeving wageningen/ede/arnhem kan ik dat het best doen?
En sinds die el500 inet meer gemaakt wordt, moet ik hem dan uit zoon russisch land via ebay kopen ?

akkebaas
15 juni 2006, 16:47
Bedankt voor de reacties!

inderdaad bizar dat lampen van zo'n 40 jaar oud nog zo behoorlijk klinken.

De vraag was eigenlijk ook of er mensen zijn die de Twen kennen en weten of dat ietwat doffe geluid normaal is.

zoon van Piet
15 juni 2006, 20:05
Ouwe dynacords als de twen en de jazz kunnen heerlijk helder klinken. De twen heeft weliswaar wat minder tophoog als de kleine fendertjes, maar dof klinken lijkt mij echt een gevolg van 40 jaar dezelfde buizen erin...
maar het geeft wel aan dat Dynacord amps van heel goede kwaliteit maakte.

akkebaas
16 juni 2006, 14:30
tijd voor een nieuw setje lampen dus, thanx

tmcm
20 juni 2006, 21:54
heb ook een twen, daar zit genoeg hoog in (inderdaad geen silverface hoog, beste omschrijving is misschien een kruising tussen een pro junior een een ac-15) Warm met twinkle, zoiets?
Ik kan geen advies geven behalve dat ze het waard zijn om na te laten nakijken door een tech, er zit een prachtig geluid in die dingen voor jazzy en bluesy stuff, hard genoeg voor clubs en licht genoeg om in 1 hand te dragen met een gitaarkoffer (zodat je nog een hand vrij hebt voor een biertje)

Enterprice
22 juni 2006, 16:58
Ik ben in het bezit van een dynacord jazz en een dynacord da16v, zijn aardig oude versterkers uit de jaren 60.
Een van de zwakke punten van deze versterkers waren de kathode elco's van de eindbuizen (EL84)
Die raakten bij mij op beide versterkers lek tijdens gebruik, maar na vervanging van de elco's was het geluid weer in orde.
Hier kun je nog wat info vinden van dynacord versterkers http://www.el-me-se.de/dynacord.html

akkebaas
20 juli 2006, 02:16
er zit nu een nieuw setje lampen in, hij heeft nog steeds geen echt helder hoog, maar wel prachtige break up! Dit wordt vooral eentje voor opnames denk ik.

Dosmanos
25 juli 2006, 13:37
Toch een beetje de ondergewaardeerde vintage amps van deze tijd denk ik. Heb zelf een Dynacord DA 20 en een Dynacord Rex. Repeteer met allebei. Ze zijn wel allebei goed gerestaureerd en getuned. De versterkers uit die tijd moesten alles kunnen, dus ook accordeon en microfoon om maar eens wat te noemen.
Ze zijn echter uitstekend te tunen voor gitaar. Andere speakers is denk ik een voorwaarde. Mijn technicus heeft iets aan de voorversterker gedaan waardoor de balans tussen hoog en laag beter is geworden voor het gitaarwerk.
De Rex is nu kathode bias. De DA 20 was dat al.

Ze hebben allebei een mooie ronde en romige eindtrapoversturing. Een beetje tweed meets Vox. Uitstekend voor blues. Voor meer rock heb je overdrives/crunch boxes nodig. Reageren ze goed op.

Naar mijn mening kun je op die manier voor weinig geld een uitstekend geluid krijgen met de Dynacordjes uit de sixties.
Just my 0,02 cents...

Dosmanos

burns
15 september 2008, 13:04
er zit nu een nieuw setje lampen in, hij heeft nog steeds geen echt helder hoog, maar wel prachtige break up! Dit wordt vooral eentje voor opnames denk ik.

Hoi Akkebaas,ik heb sinds een week een dynacord twen gekocht,er zitten nog de orginele dynacord buizen in.

mag ik weten welke buizen jij gebruikt en of je nog andere veranderingen hebt toegepast.

mvg henk

burns
15 september 2008, 13:11
heb ook een twen, daar zit genoeg hoog in (inderdaad geen silverface hoog, beste omschrijving is misschien een kruising tussen een pro junior een een ac-15) Warm met twinkle, zoiets?
Ik kan geen advies geven behalve dat ze het waard zijn om na te laten nakijken door een tech, er zit een prachtig geluid in die dingen voor jazzy en bluesy stuff, hard genoeg voor clubs en licht genoeg om in 1 hand te dragen met een gitaarkoffer (zodat je nog een hand vrij hebt voor een biertje)


Hoi Tmcm.

heb je de twen nog.

mvg Henk

harrie-beton
15 september 2008, 18:20
Dit topic is paar jaar oud.
De topic starter is al anderhalf jaar geleden voor het laatst op dit forum geweest, de kans is klein dat hij je bericht leest. Bovendien moet je prive berichten via de interne mail sturen.

MOD EDIT