PDA

View Full Version : Beginnen met jazzguitar- goed boek aub?



Mr Joe
14 juni 2006, 14:28
Hey,

Volgend jaar mag ik op de muziekschool de richting jazz en lichte muziek gaan volgen. Ik wil graag met voldoende basis daarheen gaan en ben dus bezig met scales en progressies(hele gemakkelijke). Hebben jullie tips en goede boeken om mij op weg te helpen.

Boeken met bijv: theorie, liedjes(standards ofzo), technieken...

wil er aub iemand echt zeggen wat ik specifiek moet leren want ze zeggen wel altijd leer dit en leer dat maar nooit echt precies.

Pilitev
14 juni 2006, 16:12
Hey,

Ik koop zelf meestal boeken van Hal Leonard waar ik over het algemeen wel tevreden over ben. Heb zelf ook net wat jazz boeken daarvan gekocht (moeten nog wel binnenkomen, dus verder kan ik er niks over zeggen). Vooral de Musicians Institute boeken zijn volgens mij wel goed. http://www.halleonard.com

Ze zijn over het algemeen wel verkrijgbaar bij bol.com of proxis.nl

Jopie
14 juni 2006, 20:02
Waarom zou je al die theorie gaan leren jazz is zoooo slaapverwekkend....
Let there be rock!!!

ehhm nutteloze post van mij eiglijk maar jazz is zoo boring.

Evengoed toch succes met je opleiding

Mr Joe
14 juni 2006, 20:05
Waarom zou je al die theorie gaan leren jazz is zoooo slaapverwekkend....
Let there be rock!!!

ehhm nutteloze post van mij eiglijk maar jazz is zoo boring.

Evengoed toch succes met je opleiding

vond ik vroeger ook maar je moet er naar leren luisteren, net zoals naar hardcore(vond ik vroeger ook niets en nu benk er gek op)

wanna1
15 juni 2006, 00:12
Krijgen we die fucking jazz weer.

Jazz leer je op de hoek van de straat en NOOIT uit boeken. jazz moet je voelen en NOOIT EN TE NIMMER van papier spelen, dan heet het geen jazz meer maar pruts.

kijk (luister/voel) naar Miles Davis

voel je het?

GGGGGGGRRRRRRRRRRRRRR Jazz

thefox
15 juni 2006, 08:19
Ted Greene heeft een paar hele goede boeken, enneh, volgens mij is er ook een heel leuk jazz boek van George Benson.. Ohja David Mead en Martin Taylor hebben ook een leuk boek over jazz.. Check it out zou ik zeggen. Enneh jazz is zeker niet saai, je zult er altijd veel plezier van hebben. Je solo's, ook je rock solo's worden er veel interessanter en melodieuser van! Jazz-Rock is te gek! :)

LuukieRayVaughan
15 juni 2006, 14:21
Krijgen we die fucking jazz weer.

Jazz leer je op de hoek van de straat en NOOIT uit boeken. jazz moet je voelen en NOOIT EN TE NIMMER van papier spelen, dan heet het geen jazz meer maar pruts.

kijk (luister/voel) naar Miles Davis

voel je het?

GGGGGGGRRRRRRRRRRRRRR Jazz

Jij hebt er veel verstand van...

wanna1
15 juni 2006, 15:12
Jij hebt er veel verstand van...

Het is idd een mening.

maar als je kijkt naar de groten der aarde? klopt het.

De "meeste" van zichzelf zeggende jazz-muzikanten doen niks anders dan muziek naspelen van papier. en daar gaat het gevoel. dan heeft het mijns inziens weinig meer met jazz te maken.

thefox
15 juni 2006, 15:20
tuurlijk mensen als Robben Ford hebben zo'n verschrikkelijk goed gehoor, en harmonisch/melodisch inzicht dat ze niet meer nadenken over theorie etc, en puur op gevoel spelen. Maar je moet ergens beginnen. Als ik aan het improviseren ben denk ik op een gegeven moment ook nergens meer over na en speel ik puur op gevoel en gehoor, maar onbewust ben je dan nog steeds alles wat je geleerd hebt toe aan het passen. Maar dan gebeurd wel de magie :) Het lijkt me juist heel goed om een goede basis te leggen met boeken, zodat je wat stevige tools hebt waar je altijd op terug kunt vallen. Naast de boeken moet je natuurlijk veel gaan luisteren, luisteren en nog eens luisteren, ohja, van medemuzikanten kun je ook zeer veel leren, blazers bijvoorbeeld (die zijn meestal goed in fraseren, omdat ze maar een beperkte adem hebben..) Hoe dan ook, een goed boek, kan je zeker wel op weg helpen.

LuukieRayVaughan
15 juni 2006, 16:50
wanna1 , denk je dat die groten der aarde altijd op gevoel spelen ?
Kijk sommige beginnen zo, maar met de tijd mee leer je toonladders,akkoorden en de vaak rare regels van de jazz. Die mensen die weten echt wel wat ze spelen anders zouden ze ook niet zo vernieuwend zijn.

wanna1
15 juni 2006, 18:58
wanna1 , 1. denk je dat die groten der aarde altijd op gevoel spelen ?
2. Kijk sommige beginnen zo, maar met de tijd mee leer je toonladders,akkoorden en de vaak 3. rare regels van de jazz. 4. Die mensen die weten echt wel wat ze spelen anders zouden ze ook niet zo vernieuwend zijn.

1. ja
2. tuurlijk ken je toonladders
3. jazz heeft geen regels
4. door juist eens iets anders te doen zijn ze vernieuwend, dat doe je zelf.

dan kom ik terug en vind ik het argument van thefox erg goed.
Je moet leren luisteren!! dat is het belangrijkste

een boek voor jazz geloof ik niet in, het staat niet in een boek hoe jazz speelt.
vind ik.

Mr Joe
15 juni 2006, 19:22
allemaal wel leuke commentaar maar nu weet ik nog altijd niet WAT ik moet oefenen, dat er veel leuke boeken bestaan die al dan niet goed zijn voor je muzikale ontwikkeling weet ik ondertussen ook 8-)

wanna1
15 juni 2006, 20:43
Mijn advies?

Ga je toonladders leren, allemaal van boven tot onder, en van binnen tot buiten.
Experimenteer met alle maatsoorten die er zijn.

Dus koop een boek met alle toonladders en achterliggende theorie.

Laat vervolgens je gehoor en gevoel de rest doen.

thefox
15 juni 2006, 21:27
Leer de arpeggio's van majeur7 7 en min7, twee kanten op! Leer dorische ladder (II), Mixolydische ladder (V), en de Ionische ladder (I) (leer ze in hun context, dus bij mixolydisch eerst bv A7 spelen, dan A mixolodisch en daarna A7 arpeggio spelen)

En dan als een gek gaan leren improviseren over II V I progressies, dus bv Bm7 (b dorisch), E7 (e mixolydisch), Amaj7 (a ionisch)

Hier heb je wat backing tracks om te oefenen!

http://www.jimmybruno.com/midi.htm

paulusdeBKB
15 juni 2006, 21:29
Krijgen we die fucking jazz weer.

Jazz leer je op de hoek van de straat en NOOIT uit boeken. jazz moet je voelen en NOOIT EN TE NIMMER van papier spelen, dan heet het geen jazz meer maar pruts.

kijk (luister/voel) naar Miles Davis

voel je het?

GGGGGGGRRRRRRRRRRRRRR Jazz


Wanna1 heeft het duidelijk niet begrepen. Jesse van Ruller, Martijn van Iterson, Peter Tiehuis, Maarten vd Grinten, (en internationaal:) Scofield, Stern, en nog een paar honderd meer hebben ALLEMAAL les gehad, kunnen ALLEMAAL noten lezen en weten ALLEMAAL waar ze het over hebben(itt Wanna1), en spelen ALLEMAAL met enorm veel gevoel.

Spelen met gevoel is je gegeven, of je nu goed bent of niet. Ook al heb je gevoel, je moet je wel weten uit te drukken en een boek kan je daar wel degelijk bij helpen. Een goed jazz boek is beginning jazz guitar van Jody Fischer, ook te krijgen met oefenCD-tje (Alfred Publishing).

appyhaan
16 juni 2006, 16:24
Boeken over jazz, ik zou sowiezo eerst kijken of je Berklee: A modern method for guitar al op de boekenplank hebt thuis. Een zeer goed boek die zorgt voor een solide basis voor praktisch gezien alle stijlen. Ook heeft hoe heet die gast ook alweer, oh ja Joe Pass boeken geschreven, deze vind ik zelf wel wat minder praktisch om te gebruiken de uitleg is namelijk wat summier. En misschien is het ook handig om een Realbook aan te schaffen, daar staan allemaal standards in met akkoorden enz.

thefox
16 juni 2006, 16:45
Ik heb modern method for guitar ook. Op zich een goed boek voor een solide basis. Ik vind het alleen wel erg droge stof om heel eerlijk te zijn. Het vergt erg veel discipline om uit dat boek bv elke dag een half uurtje te oefenen. Wel een goed boek hoor, volgens mij gebruiken ze dat boek ook op het conservatorium toch?

savecracker85
16 juni 2006, 21:01
idd, in de vooropleiding iniedergeval...daarna kan je ook nog verder gaan met 'reading studies for guitar' en 'melodic rhythms for guitar', allebei van Berklee en allebei net zo droog :p

appyhaan
16 juni 2006, 21:39
Klopt inderdaad wel dat het wat droog is. Ik betrap mij erzelf ook vaak genoeg op dat ik een aantal dingen gewoon ff oversla, terwijl je eigenlijk het boek grondig door moet werken en steeds het geleerde van de vorige keer nog weer herhalen enz. Die andere boeken heb ik ook inderdaad, maar die gebruik ik er gewoon naast. Het boek is qua akkoorden ook wel een aardig naslagwerk.

thefox
17 juni 2006, 08:48
En natuurlijk als een gek naar Wes Montgomery gaan luisteren! (Smokin' at the Half Note bv)

Das Schaap
17 juni 2006, 14:00
een boek voor jazz geloof ik niet in, het staat niet in een boek hoe jazz speelt. vind ik.

Hij heeft hier wel een beetje een punt, maar het is een kwestie van hoe je het leest.

Jazz spelen leer je niet uit een boek, de benodigde kennis om jazz echt te kunnen spelen zoals jazz bedoelt is wel. :satisfie:
Jazz draait om je eigen interpretatie en vooral vrijheid, dat haal je niet uit een boekje, dat is alles halen uit wat je weet en wat je kunt. En alles wat daarvoor nodig is, boeken, leraren, video´s, concerten en ga zo maar door. Wees een spons. :hippie:

paulusdeBKB
17 juni 2006, 15:05
Bedankt voor de constructieve bijdrage, Schaap. Ik ging wel een beetje kort door de bocht in mijn vorige post. Zoals jij het opschrijft kan het dus ook.

-=JEROEN=-
26 juni 2006, 12:47
ben zelf pas aan de jazz dus ben ook nog redelijk vers... wat mij erg geholpen heeft is deze site: http://www.jazzguitar.be/jazz_guitar_chord_theory.html die helder en duidelijk uitlegt hoe je jazz akkoorden bouwt... en deze site heeft zo'n beetje alles: http://www.moneychords.com/ en ondanks de titel is 't helemaal gratis... sinds ik jazz les heb kom ik regelmatig op 't playjazzguitar forum en die gasten daar hebben me behoorlijk geholpen... tis wel allemaal in 't engels

de basis van jazz begint bij akkoorden kennis en toonladders... en heeeeeeel veel spelen, vooral omdat 't zo'n enorm uitgebreide wereld is... vandaar ook de reacties van sommige hier, die jazz saai noemen, en dus overduidelijk de jazz niet begrijpen... trouwens, popmuziek is een afgeleide van jazz/klassiek... alle akkoorden enzo in de popmuziek komen allemaal voort uit dezelfde theorieen, alleen dan ietsje veréénvoudigt :hippie:

tot slot, een prachtig voorbeeld hoe je van pop naar jazz gaat:


POP open akkoorden

e+-0---2---3---0---0---2---0-------------+
B+-1---3---0---1---1---0---0-------------+
G+-2---2---0---0---2---2---0-------------+
D+-2---0---0---2---3---1---2-------------+
A+-0-------2---3---3---2---2-------------+
E+---------3---------------0-------------+
Am D G C F B7 Em


ROCK barré akkoorden

e+-5---5---3---3---2---2---0-------------+
B+-5---7---3---5---2---4---0-------------+
G+-5---7---4---5---2---4---0-------------+
D+-7---7---5---5---4---4---2-------------+
A+-7---5---5---3---4---2---2-------------+
E+-5---5---3---3---2---2---0-------------+
Am D G C F#m B Em


JAZZ-em-up

e+------0-----2-----------2--------------+
B+-1----3-----0-----0-----1----0---3-----+
G+-0----2-----0-----0-----2----2---0-----+
D+-2----0-----0-----2-----2----1---2-----+
A+-0----------------3----------2---2-----+
E+---------------------------------0-----+
Am7 Dsus2 Gmaj7 Cmaj7 F#Ø B7 Em7


The Real Thing

e+----------------------------2----------+
B+-5---5---3-----5-----1------0----3-----+
G+-5---5---4-----4-----2------2----0-----+
D+-5---4---4-----5-----2------1----2-----+
A+-----5---------3------------2----2-----+
E+-5-------3-----------2-----------0-----+
Am7 D9 Gmaj7 Cmaj7 F#m7b5 B7 Em7

Edit door Bassbitch: Tips mbt downloaden worden hier niet toegestaan.
oeps... ok... als iemand interesse heeft in 10 real books, let me know

guitarmonk
26 juni 2006, 13:01
Krijgen we die fucking jazz weer.

Jazz leer je op de hoek van de straat en NOOIT uit boeken. jazz moet je voelen en NOOIT EN TE NIMMER van papier spelen, dan heet het geen jazz meer maar pruts.

kijk (luister/voel) naar Miles Davis

voel je het?

GGGGGGGRRRRRRRRRRRRRR Jazz

Haha wat een romantiek, er is denk ik geen 1 beroemd jazzartiest die 'zomaar' op de hoek van de straat heeft leren spelen. Wat denk je, dat de groten als Miles, John Coltrane, Charlie Parker noem maar op nooit van papier hebben gespeeld?! In het begin deden die gasten niet anders dan alles leren wat ze maar konden. Miles Davis kon echt niet in de groep van Charlie Parker terechtkomen als hij alleen maar op gevoel speelt. Die gasten spelen natuurlijk MET heel veel gevoel maar ze wisten echt wel welke toonladders ze waar moesten spelen e.d.
Ik denk dat het erg belangrijk is dat je leert je verhaal te vertellen in een solo, en daar heb je bij jazz toch vaak toonladders enzo bij nodig, maar dat hoeft geen indamming voor je gevoel te zijn. Probeer maar een keer een heel jazznummer door te improviseren zonder ook maar met behulp van 1 toonladder te spelen. Ik snap trouwens ook niet waarom iedereen zo bang is voor ladders, ik merk juist dat je er reteveel aan hebt en je op die manier vaker op een mooie solo kmomt.

gr Toon

maternotten
30 juni 2006, 20:22
volgens mij worden er 2 dingen door elkaar gehaald:
1) weten wat je speelt
2) noten lezen en spelen van papier

er (zijn) waren zeker veel jazz musici die geen noten konden lezen en geen theorie kenden uit een boek.
Niettemin wisten ze wel wat ze speelden omdat ze het in praktijk leerden en leerden van collega musici of een leraar/mentor. Tegenwoording kan bijna iedereen die jazz speelt noten lezen en dat heeft zijn voordelen: je komt een stuk sneller vooruit als je theorie leert en is het zeker aan te raden.
Maar, met theorie alleen kom je er niet; creativiteit, inleving en veel luisteren en heel veel zelf doen blijft nodig om het te gaan 'voelen' en een eigen geluid te ontwikkelen.

Mr Joe
9 juli 2006, 14:45
oke kga dus maar eens met een jazzgitarist praten want nu weet ik NOG ALTIJD NIET wat ik moet oefenen. ik neem toch aan dat je wel met iets moet beginnen?

-=JEROEN=-
9 juli 2006, 18:51
nou zoals ik al zei:

1. de jazz akkoorden theorie (1 3 5 7)
2. akkoord progressies
3. toonladders / modus
4. technieken (arpeggio's etc)

ben je wel een tijdje zoet :soul:


edit: oh en als je dit te veel theorie is, en je meer praktiese dingen zoekt, koop dan één van de 'real books' (of stuur me een PM) en leer alle jazz klassiekers spelen