PDA

View Full Version : Veelzijdigheid Ibanez



Sjoerd
14 juni 2006, 12:51
Hallo,

Ik ga binnenkort een Ibanez 32 FMTL kopen, maar zou eerst even nog wat willen vragen.

Ik wil er toch wel rock mee gaan spelen, maar is er ook nog een beetje een 'soft' geluid uit te krijgen, dus een soort clean met een randje, voor het meer gevoelige werk. Of moet ik dan aan andere humbuckers gaan denken.

Hartstikke Bedankt,

sjoerd

Dick Wolkendeck
14 juni 2006, 13:14
Hmm ik heb even gekeken bij online stores. De elementen lijken me vrij heavy. Uitproberen maar, kijk vooral of de volumeknop goed werkt en je bijvoorbeeld met de knop op 5 nog een goed (en wat zachter) geluid krijgt. Overweeg ook eens een push/pull toneknop voor coilsplit. Of zit dat er al op?

Sjoerd
14 juni 2006, 13:52
Ja, die zat er al op.

Bedankt.

Nickname
14 juni 2006, 13:56
Ibanez kennende is het wel veelzijdig.. maar welke gitaar ga je kopen.. een 32fmtl zegt niks.. is het een RG.. een SA.. een S.. :???:

Sjoerd
14 juni 2006, 14:07
oh, sorry even vergeten. Het is een SAS 32 FMTL.

grayfink
14 juni 2006, 17:18
Kan best. Veelzeidigheid ligt trouwens gehijd meer aan de kwalitijt van de gitarist, dan aan de gitaar leikt mei.

Scali
14 juni 2006, 17:30
Er is ook een SAS36, met een H-S-S configuratie.
Die is wellicht iets veelzijdiger: http://www.ibanez.co.jp/eg_page.php?AREA_ID=3&PAGE_ID=482&COLOR=CL01&MODEL_NO=SAS36FM

Maar die humbuckers zijn wel apart... 'True duo'
Zitten dus 3 coils in... een stacked single-coil, en een gewone coil, zodat ie zowel gesplit als volledig humbucking-eigenschappen heeft, en waarschijnlijk ook gesplit goed klinkt (wat bij normale humbuckers meestal niet het geval is).
Het is dus eigenlijk een triple-coil: http://www.ibanez.co.jp/eg_popup.php?ID=63

Ganjaman
14 juni 2006, 17:36
Kan best. Veelzeidigheid ligt trouwens gehijd meer aan de kwalitijt van de gitarist, dan aan de gitaar leikt mei.
au, mn ogen :D
en ibanezjes zijn veelzijdig, maar het is vaak een 'net niet' geluid, maarja, da's just my 2 cents

en waarom het woord geheid überhaupt in die zin voorkomt snap ik niet

BillyG
14 juni 2006, 17:37
Kan best. Veelzeidigheid ligt trouwens gehijd meer aan de kwalitijt van de gitarist, dan aan de gitaar leikt mei.
jei moet maar weer eens trug naar sgool, jongeman

Scali
14 juni 2006, 17:42
Volgens mij maakt grayfink een kwinkslag met betrekking tot de topictitel.

Scali
14 juni 2006, 17:43
en ibanezjes zijn veelzijdig, maar het is vaak een 'net niet' geluid, maarja, da's just my 2 cents

Wat is dan een 'net wel' geluid?

Ganjaman
14 juni 2006, 17:44
Wat is dan een 'net wel' geluid?
een goede gitaar, niet zo'n tonedood ibanezplankje :D

Scali
14 juni 2006, 17:57
een goede gitaar, niet zo'n tonedood ibanezplankje :D

En wat zijn dan goede gitaren volgens jou?

hoofd
14 juni 2006, 18:10
En wat zijn dan goede gitaren volgens jou?

Volgens mij zijn dat gitaren met een Amerikaans merkje erop, en niet een Japans merkje.


En ik heb hartelijk gelachen om Grayfinks spelfouten, dat soort subtiele humor kan ik altijd waarderen :D

Rude Perception
14 juni 2006, 18:12
Er is ook een SAS36, met een H-S-S configuratie.
Die is wellicht iets veelzijdiger: http://www.ibanez.co.jp/eg_page.php?AREA_ID=3&PAGE_ID=482&COLOR=CL01&MODEL_NO=SAS36FM

Maar die humbuckers zijn wel apart... 'True duo'
Zitten dus 3 coils in... een stacked single-coil, en een gewone coil, zodat ie zowel gesplit als volledig humbucking-eigenschappen heeft, en waarschijnlijk ook gesplit goed klinkt (wat bij normale humbuckers meestal niet het geval is).
Het is dus eigenlijk een triple-coil: http://www.ibanez.co.jp/eg_popup.php?ID=63

die sas36 is een strat met iets meer ballen dan de gemiddelde strat. (als je de humbucker gebruikt). Maar de algemene feeling van de gitaar is stratachtig, iel en dood (dat laatste heeft niets met het stratachtige te maken). Echt veelzijdig kan ik hem niet noemen, omdat alleen de 'lievere' geluiden bruikbaar zijn (naar mijn mening). Echte metal en zware rock gaat er moeilijk mee worden.

iwamoto
14 juni 2006, 18:14
Volgens mij zijn dat gitaren met een Amerikaans merkje erop, en niet een Japans merkje.


En ik heb hartelijk gelachen om Grayfinks spelfouten, dat soort subtiele humor kan ik altijd waarderen :D
hetzelfde als bij alternate pc stuff kopen ipv bij een goedkopere concurent, omdat je bij alternate een extra maand garantie krijgt (terwijl je toch al 3 jaar garantie krijgt van de fabrikant), ik vind trouwens ibanez een super merk, en sommige mensen moet gewoon niet zo wauwelen :p

Scali
14 juni 2006, 18:35
die sas36 is een strat met iets meer ballen dan de gemiddelde strat.

Grapjas, dat ding heeft niks met een Strat te maken... Mahonie body en hals, esdoorn top, gelijmde en gelakte hals, palissander toets, humbucker... Waar zou dat toch op lijken? Niet op een Strat, iig.
Misschien dat jij de feel wat 'iel en dood' vindt omdat dit soort PRS/Les Paul-achtige gitaren minder attack hebben dan een Strat, vanwege de bouw en materiaalkeuze.
Ik als Les Paul-speler vind de feel fantastisch... speelt enorm snel. Qua geluid is het wat dunner dan een Les Paul, maar dat is niet altijd een slechte eigenschap (PRS is ook wat dunner). Als je door een mix wilt prikken, is een Les Paul soms wat 'te'.

grayfink
15 juni 2006, 07:11
En wat zijn dan goede gitaren volgens jou?

De vraag is niet aan mij gericht, maar mijn antwoord zou zijn:
Een gitaar waar je plezier aan beleeft is een goede gitaar.

Scali
15 juni 2006, 08:31
De vraag is niet aan mij gericht, maar mijn antwoord zou zijn:
Een gitaar waar je plezier aan beleeft is een goede gitaar.

Vind ik ook, en dat kan ook best een Ibanez zijn. Het merkje, het land van herkomst of het bouwjaar zeggen natuurlijk op zich helemaal niets daarover.

Sterker nog, ik was altijd gek van de Les Paul, met z'n dikke tone en sustain... Maar toen ik me meer in Satriani en Vai ging verdiepen, had ik een gitaar met tremolo nodig, en kwam ik uiteindelijk terecht bij een Ibanez RG570CT, met elzen body en esdoorn top.
M'n keuze viel toen al op Ibanez omdat ie naar mijn mening het meeste karakter had van alle 'tremolo/superstrat'-merken die ik geprobeerd had. Het geluid was niet alleen maar hard en zwaar (metal), zoals bij de meeste Jacksons, maar het had iets helders, iets 'zangerigs', ik zou bijna willen zeggen 'vintage'.

Maargoed, het was slechts bedoeld als scheurgitaartje, een Les Paul is immers een 'pure' tonegitaar, zonder tremolo, met gelijmde hals, dikke body etc.
Maar nu, jaren later, merk ik eigenlijk steeds meer dat die RG gewoon meer karakter heeft dan de Les Paul. Versterkers reageren er wat beter op (vooral het terugdraaien van het volume), en met de single-coils kun je ook meer leuke geluidjes eruit halen.
De Les Paul is ook wat donker van geluid, en heeft meer moeite om door een mix te prikken. Wil je dat toch, dan krijg je al gauw een beetje een 'honk' in het geluid. Ik denk dat je gewoon net wat meer hoog moet hebben om de details in je spel wat beter te kunnen horen. De RG heeft dat. Heeft ook een hele mooie 'gil' in het geluid. Ongeveer zoals Evo van Steve Vai dat heeft, hoor je vooral heel mooi in de live-versie van For The Love Of God, op de G3-DVD.

Eigenlijk vind ik na al die jaren de RG toch de betere gitaar :)
Niet alleen omdat ie veelzijdiger is, maar ook vanwege het geluid op zich.

Neals
15 juni 2006, 17:20
Heb 3/4 jaartes op Ibanez gitaartjes gespeeld, namelijk een RG en een SZ.

Allebei prima planken, maar zoals eerder gemeldt zijn ze een beetje tonedood.

Scali
15 juni 2006, 17:25
Allebei prima planken, maar zoals eerder gemeldt zijn ze een beetje tonedood.

De meeste RGs zijn basswood, en dat is nogal tonedood ja... maar niet alle Ibanez zijn RGs, en ook niet alle RGs zijn basswood. En ook tussen RGs onderling heb je groot kwaliteitsverschil... Een RG170 is niet te vergelijken met een RG3120 natuurlijk. Over welke RG heb je het eigenlijk? En het topic gaat helemaal niet over de RG of SZ, maar over de SAS.
Ook een aantal van 's werelds grootste jazzgitaristen spelen bv op Ibanez (Pat Metheny, John Scofield, George Benson)... Doen ze vast ook niet omdat die gitaren zo tonedood zijn.

Kortom, het is allemaal weer veel te kort door de bocht, totaal niet onderbouwd, en eigenlijk betekenisloos.
Maar goed, het is nu eenmaal stoer om op internet loze opmerkingen na te praten over bepaalde dingen...

terrasbeest
15 juni 2006, 17:39
[QUOTE=hoofd]Volgens mij zijn dat gitaren met een Amerikaans merkje erop, en niet een Japans merkje.


Redeneer je ook zo voor een auto?

Scali
15 juni 2006, 17:42
Redeneer je ook zo voor een auto?

Nee, want bij hout gaat de kwaliteit spontaan achteruit als je er een Japans merkje op drukt. Bij metaal niet, dus auto's hebben daar niet zo'n last van.

Alberto
15 juni 2006, 17:49
Bwa weet je, ik hoor ook zeggen dat de gitaren van Ibanez veelzijdig zijn.
En ja als je serieus metal wil spelen moet je de standaard humbuckers dikwijls vervangen door andere elementen (EMG bijvoorbeeld).
Maar voor andere genres dan metal enzo volstaan die elementen wel...

Scali
15 juni 2006, 17:57
En ja als je serieus metal wil spelen moet je de standaard humbuckers dikwijls vervangen door andere elementen (EMG bijvoorbeeld).

EMG is nou eenmaal apart, en wordt maar in heel weinig gitaren standaard geleverd. Als je die per se wilt, zul je ze in de meeste gevallen toch zelf in moeten bouwen, heeft verder weinig te maken met Ibanez of geen Ibanez.


Maar voor andere genres dan metal enzo volstaan die elementen wel...

Ligt er maar aan welke gitaar je hebt. In de hele goedkope zitten Powersound elementen, en da's niet zo veel.
Maar in de duurdere modellen zit vaak DiMarzio. En de betere elementen van Ibanez zelf zijn soms ook erg goed. Ik heb nog steeds het standaard-setje V7/S1/V8 in mijn RG, en dat vult het vintage-geluid van de body goed aan. Ze zijn kwalitatief ook iets beter dan de Gibson-elementen in m'n Les Paul. Iets minder brom, terwijl de output vergelijkbaar is.

Helter Skelter
15 juni 2006, 18:00
dit zal wel een interessante discussie opleveren maar mijn mening is dat wanneer de mate van distortion toeneemt de invloed van een gitaar op het geluid evenredig verminderd (zaken als houtsoorten, gelijmde of geschroefde hals etc...) en dat het geluid meer wordt bepaald door de keuze van elementen en versterkers

terrasbeest
15 juni 2006, 18:03
Bwa weet je, ik hoor ook zeggen dat de gitaren van Ibanez veelzijdig zijn.
En ja als je serieus metal wil spelen moet je de standaard humbuckers dikwijls vervangen door andere elementen (EMG bijvoorbeeld).
Maar voor andere genres dan metal enzo volstaan die elementen wel...

Ik heb zes electrische gitaren waaronder 3 made in the usa, 2 in Korea en 1 in China ( het Ibanezje). Ik ben nog steeds geen gitaar tegengekomen die zo veelzijdig is dat ze alle andere overbodig zou maken. En dat chineesje heb ik er echt niet bijgenomen omdat ik er medelijden mee had hoor.

grayfink
15 juni 2006, 18:51
Ik ben nog steeds geen gitaar tegengekomen die zo veelzijdig is dat ze alle andere overbodig zou maken.

Al eens een variax 600 geprobeerd? Komt voor mij aardig in de buurt.
Ik ben er blij mee in elk geval.



(Nou ja, een variax 300 met een 600 hals dan...)

terrasbeest
15 juni 2006, 19:02
Al eens een variax 600 geprobeerd? Komt voor mij aardig in de buurt.
Ik ben er blij mee in elk geval.



(Nou ja, een variax 300 met een 600 hals dan...)

Nabootsen bedoel je dan waarschijnlijk.
Zou anders wel leuk zijn zo'n veelzijdige gitaar : iedereen dezelfde en ruzieen over de kleurtjes....

terrasbeest
15 juni 2006, 19:12
Nee, want bij hout gaat de kwaliteit spontaan achteruit als je er een Japans merkje op drukt. Bij metaal niet, dus auto's hebben daar niet zo'n last van.

Juist, iemand zou die Jappen daar eens moeten op wijzen, ze zijn inderdaad nogal slordig ginds. En natuurlijk hebben ze nog niet veel ervaring met hout , in Japan was vroeger alles van plastic, vooral de bomen.

Sjoerd
16 juni 2006, 12:36
En ik vroeg alleen of de Ibanez ook een beetje veelzijdig is...

Maar goed, bedankt allemaal !

crapton
16 juni 2006, 19:21
Ik heb zo'n SAS 32 gehad, best een leuk gitaartje. De std elementen zijn niet erg goed, beetje te 'bright'. Door de 5 standenschakelaar is met twee humbuckers veel variatie in geluid te krijgen. Wel denk ik dat er 1 of 2 nieuwe elementen in moeten, gewoon in de USA kopen scheelt veel. Ik had er DiMarzio's in, die geven iha een vet geluid.

Gitaar speelde verder prima, lekker licht, goede trem maar niet voor diepe duikvluchten. Afwerking uitstekend - Korea.

Ik heb nu een SZ 520, meer LP/PRS achtig. Ieder zijn smaak.

Succes