PDA

View Full Version : Het verwisselen van de snaren op een 12 snarige gitaar



Dark_457
14 juni 2006, 09:40
Hey hey,

Ik heb een Yamaha 12-snarige akoestische gitaar en vandaag zei mijn e-snaar *knap*. Ik heb hem geprobeert te vervangen met D'Addario snaren (EJ38 Phosphor Bronze Wound) maar steeds toen ik hem aandraaide knapte de E-snaar (de hoge E). Hoe kan dit? Wat doe ik verkeerd? Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven. Ik heb al meerdere gitaren voorzien van nieuwe snaren en dat ging wel goed, maar dat was een normale Western gitaar en een Stratocaster. Hoop dat jullie mij advies kunnen geven anders wordt dit een duur geintje.

gertdm
14 juni 2006, 10:36
Waar knapte hij? Misschien zit er een braampje ergens op een fret of in het zadel.
Gewoon alles eens goed nalopen. Het kan ook zijn dat je te dunne snaren gebruikt (010?) en dan wil het ook wel eens mis gaan.

Dark_457
14 juni 2006, 19:19
Ik gebruik de snaren die de verkoper me mee had gegeven, idd 010.

Don Capo
15 juni 2006, 09:16
mijn advies, ga met je gitaar even naar die gitaarzaak toe en laat ze er daar voor je opzetten. Ze kunnen dan gelijk even nakijken waar het probleem zit. Het kan een braampje zijn zoals Gert zegt maar lijkt me sterk dat de snaar dan gelijk bij het opzetten al knapt, dat is meestal tijdens het spelen. Waar is de snaar geknapt, bij de kam, bij de brug boven een fret? Weet je zeker dat je hem niet te strak draait?

Succes.

Dark_457
15 juni 2006, 10:40
Hij knap dan altijd boven de kam, waarbij het lijkt alsof ik hem te strak draai, maar ik draai hem niet strakker dan nodig, ik bedoel, hij moet toch wel de juiste toonhoogte halen, niet? Ik heb er nu eindelijk wel eentje opzitten die heel is gebleven, maar het heeft me wel al 2 snaren gekost.

gertdm
15 juni 2006, 17:53
Je zou toch een iets dikkere set snaren kunnen proberen (011) en ook niet vergeten de gitaar niet op de normale toonhoogte te zetten maar een toon lager (e wordt dus D). Dat is voor een 12string beter en meestal klinkt hij er nog mooier door ook. Zie topics elders.