PDA

View Full Version : Het oeverloze gejammer dat de gitaris te hard speelt in je band



Lucky1975
14 juni 2006, 09:36
Hey mensen,

Degene onder ons die in een bandje spelen kennen het verhaal wel denk ik.
De gitarist staat steeds te hard, niemand hoort zichzelf, dat gitaar ego trippen moet gedaan zijn, bla bla bla, etc... 8-) ...enfin... natuurlijk hebben ze ongelijk zoals we allemaal weten :satisfie: .....maar toch, om mijn gehoor de sparen zodat ik volgende week ook nog iets kan horen had ik wat research werk gedaan over zgn Attenuators (?).

Met zo'n dergelijk apparaatjes zoals de "hotplate" zou je je lampen versterker kunnen pushen en toch op laag volume spelen ZONDER het karakter van je sound te wijzigen. Dus op laag volume spelen met het karkater van je amp alsof je volume knop vol open staat (of toch op meer dan een kwartje waar de rest vd band mede door het kleine repetitiekot zich al aan ergert).

Mijn vraag:

1. Klopt dit ivm dat je sound niet wijzigt (toch wel heel belangrijk voor mij) ?
2. Welke zijn er op de markt
3. Ik speel op ene VOX AC30CC, ben ik nu genaaid omdat ik geen aparte
head heb ? Maw, hoe zou ik zo'n attenuator moeten aansluiten
4. Tips 'n tricks... tell me.

ps: Als Belg op dit forum lees ik dikwlijs over zgn GAS aanvallen. Ik kan wel raden wat het is... de onweerstaanbare drang om iets te kopen .. maar staat die GAS ergens voor ook ?? Want dames en heren, dan ben ik een echte GAS bom vrees ik.

almarvk
14 juni 2006, 09:49
Dat staat voor: gear acquisition syndrome

future2future
14 juni 2006, 09:53
Welke je zou kunnen kopen is een THD Hotplate, of een Koch Loadbox

Lucky1975
14 juni 2006, 09:55
Welke je zou kunnen kopen is een THD Hotplate, of een Koch Loadbox

Mja, die was ik al tegen gekomen idd ja. Maar hoe zit het met je klankkleur ? en als je een combo hebt zoals de vox ac30ccx , ... kun je die dan ook gebruiken ?

Lucky1975
14 juni 2006, 09:56
Dat staat voor: gear acquisition syndrome


Allright... benk weer iets minder groen geworden hier :-)

hubert
14 juni 2006, 10:09
1. sound wijzigt niet tot minimaal. Je moet je bedenken dat de speaker ook bijdraagt aan de sound. Op het moment dat die inder volume heeft te verwerken veranderd het geluid dus ook. In theorie. Je kan het horen,maar niet altijd.

2. Er zijn THD, Koch, Weber, Marshall, Allesandro Muzzle

3. Ik geloof dat de vox ac30cc de speaker niet met een plug heeft aangesloten op de amp. das een probleem, maar kan door een techneut verholpen worden.

4. ik heb een vox ac30 korg ri. Ik had hetzelfde probleem. ik heb de oplossing gevonden in de vox cooltron Over the Top Boost pedaal. gewoon op de versterker. als een soort 'voorversterker'. Na 10 jaar eindelijk gevonden wat ik wilde.
andere tip. zeg gewoon dat het de drummer is die het volume bepaalt en dat hij de schuldige is. deed ik ook.

marc_o
14 juni 2006, 10:36
En dat is ook gewoon het best, de drummer de schuld geven.

Ik vraag me toch wel vaak af hoe hard de meesten spelen...en hoe e.e.a. staat afgesteld in de oefenruimte...wanneer je een combo op een ander bandlid richt, is het al snel te hard, terwijl je zelf geen last hebt omdat je er bijvoorbeeld dicht op staat en de gerichte geluids-straal aan jou voorbij gaat...


Ooordoppen zijn sowieso een MUST in oefenhokjes.....mijn gehoor is in ieder geval al achteruit na dik 20 jaar rossen.....

hubert
14 juni 2006, 10:43
Oordoppen zijn inderdaad een must!! En dan een voorkeur op maat gemaakte. Kost wat, maar dan heb je ook wat. En allen bij repeteren he. Optredens is gewoon gaan....

Mitch
14 juni 2006, 11:00
Je hebt een CC met een master en dan denk je aan een loadbox ? Serieus, de nieuwe CC heeft een ontzettend goed werkende master waardoor je juist veel beter je totaal volume zou moeten kunnen regelen zonder al te veel dynamiekverlies. Denk dan inderdaad eerder aan een andere opstelling, combo schuin op de grond, of juist tegenover je in plaats van schuin achter je. En in plaats van Weber's Mass zou je ook aan zijn beam blockers kunnen denken. Hoor je jzelf ook veel beter mee, zodat je automatisch je combo als -ie achter je staat, minder hard zult zetten.
De drummer aanpakken in plaats van zelf meer spullen kopen is ook een goede optie. En zorg er vooral voor dat je je versterker NIET op de zanger(es) richt, da's niet echt handig.

future2future
14 juni 2006, 11:02
Ah joh gitaristen horen gewoon hard te staan!

Jeanken
14 juni 2006, 11:21
Je hebt een CC met een master en dan denk je aan een loadbox ? Serieus, de nieuwe CC heeft een ontzettend goed werkende master waardoor je juist veel beter je totaal volume zou moeten kunnen regelen zonder al te veel dynamiekverlies.
Die doet niet veel uit als je eindtrapoversturing wilt ipv pure voorversterkeroversturing..
En dat je een combo hebt is geen probleem, gewoon een jack aan het kabeltje hangen dat van je speaker komt, en een vrouwtje voor naar de versterker te gaan.

Mitch
14 juni 2006, 11:35
Die doet niet veel uit als je eindtrapoversturing wilt ipv pure voorversterkeroversturing..


Ja, dat weet ik wel, maar ik weet dat de master van de Vox juist erg goed datzelfde gevoel geeft alsof je veel verder open staat. Het idee 'de master moet open want dan werken de eindbuizen pas goed' wordt naar mijn smaak wel eens een beetje overgewaardeerd, zeker als je in een oefenruimte staat met een band. Maar als het per se moet is natuurlijk een loadbox een optie.

hubert
14 juni 2006, 11:42
Is het ook niet zo dat een vox altijd zijn eindbuizen flink laat branden (ook bij 0 volume)? das toch het idee van een class A zoals vox?
Is het dan niet logisch dat de master van de ac30cc dan al als een soort loadbox werkt?
tis maar een idee....

Mitch
14 juni 2006, 12:13
AC30 is erg heet gebiaste AB. Wij hebben de AC30 Korg RI in onze oefenruimte pas uit laten rusten met de master in dezelfde stijl als die in de CC zit (die ik ook al eens bespeeld had) en neem van mij aan dat dat prima werkt. Alle dynamiek, mooi harmonischen, gecontroleerde crunch.... het zit er allemaal in. Maar dan op oefenruimte-vriendelijk volume. Niet op huiskamervolume natuurlijk, maar perfect voor een bandsituatie.

Master en loadbox werken heel anders, de één zit voor de power amp, de ander tussen power amp en speaker.

habberdoedas
14 juni 2006, 12:16
Om ff terug te komen op de oordopjes. Gebruiken die dingen zowel in het oefenkot als op het podium. Na jarenlang rossen,beuken,scheuren,stampen heeft mijn gehoor ook de nodige onherstelbare schade opgelopen. Dus collega muzikanten/gitaristen denk om/aan je oortjes en gebruik gehoorbeschermers. WAT ZEGGIE?

hubert
14 juni 2006, 12:35
Ik begrijp dat een laodbox en master 2 compleet verschillende dingen zijn. maar omdat bij een vox de power amp altijd op max staat, maakt t toch niks uit waar je de regelarij neerzet (zolang t maar achter de preamp is)?

Helter Skelter
14 juni 2006, 12:56
En zorg er vooral voor dat je je versterker NIET op de zanger(es) richt, da's niet echt handig.

hele boeken kan ik daarover schrijven inclusief slaande ruzie's en ontslag op heterdaad haha :satisfie:

soms is de oplossing heel simpel: Joe Bonamassa draait zijn 100 Watts Marshall 2555 Jubilees helemaal open en zet gewoon zijn flightcases voor de cabs, niet helemaal er tegenaan maar met genoeg ruimte om zichzelf goed te kunnen horen, zo heeft hij EN een beresound en er kan ook een goeie zaalmix gemaakt worden

Lucky1975
14 juni 2006, 13:30
En dat is ook gewoon het best, de drummer de schuld geven.

Ik vraag me toch wel vaak af hoe hard de meesten spelen...en hoe e.e.a. staat afgesteld in de oefenruimte...wanneer je een combo op een ander bandlid richt, is het al snel te hard, terwijl je zelf geen last hebt omdat je er bijvoorbeeld dicht op staat en de gerichte geluids-straal aan jou voorbij gaat...


Ooordoppen zijn sowieso een MUST in oefenhokjes.....mijn gehoor is in ieder geval al achteruit na dik 20 jaar rossen.....

Ik denk dat Mark hier wel de nagel op de kop slaat... het is idd zo dat als ik van positie wissel met bv zangeres ik mezelf veel luider hoor dan al ik recht voor mijn vox sta (en die staat thans op een stoel). Andere mogelijkheid zou natuurlijk zijn om niet vlak voor je versterker te gaan staan, maar om je amp ergens t.o.v. je te zette zodat hij naar je toe blaast. Misschien dat eens proberen. Het is niet zo dat ik loeihard sta..maar moet toegeven dat die VOX echt wel 'in your face' distortion geeft.

Lucky1975
14 juni 2006, 13:32
Je hebt een CC met een master en dan denk je aan een loadbox ? Serieus, de nieuwe CC heeft een ontzettend goed werkende master waardoor je juist veel beter je totaal volume zou moeten kunnen regelen zonder al te veel dynamiekverlies. Denk dan inderdaad eerder aan een andere opstelling, combo schuin op de grond, of juist tegenover je in plaats van schuin achter je. En in plaats van Weber's Mass zou je ook aan zijn beam blockers kunnen denken. Hoor je jzelf ook veel beter mee, zodat je automatisch je combo als -ie achter je staat, minder hard zult zetten.
De drummer aanpakken in plaats van zelf meer spullen kopen is ook een goede optie. En zorg er vooral voor dat je je versterker NIET op de zanger(es) richt, da's niet echt handig.

Ga ik vrijdag op repetitie zeker uitproberen. wat is een beam blocker???

Lucky1975
14 juni 2006, 13:36
Ga ik vrijdag op repetitie zeker uitproberen. wat is een beam blocker???

Is dat gewoon een soort 'ooglapje' voor je boxen in je amp ?

Helter Skelter
14 juni 2006, 14:03
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=70465&highlight=beam

Angel
14 juni 2006, 17:00
Je kan de CC's toch meer op hun donder geven door de "Output Bias" aan te passen. Deze kan je zetten op 50 HOT of op 82 Warm. Neem hiervoor de handleiding maar eens door.

Je zo ook nog de waarde van de filter caps wijzigen.(22uf vintage of 44uf modern)

ieme
14 juni 2006, 17:13
in mijn band heb ik nog nooit een klacht gehad omdat iedereen behalve ik met in-ear werkt en dus zelf kan bepalen hoe luid ik sta!!!

Mitch
14 juni 2006, 18:30
In-ear in de oefenruimte ?

MjS
14 juni 2006, 18:37
Als je amp lekker staat te blazen op het podium, dan is je zaalgeluid toch bijna altijd al verneukt? Ik weet niet hoe jullie het doen maar als ik op het podium goed te horen ben, wordt ik minder hard doorversterkt door de PA en ben ik dus alleen maar in het spreidingsgebied van mijn versterker 'redelijk' hoorbaar. Andersom kan, maar dan hoor ik niet wat ik speel.

marc_o
14 juni 2006, 21:12
Dat is vaak het geval bij kleine tentjes of geluidsmannen die je niet als band kennen, ik haat dat!

Live heb ik voor m'n combo een 'tilt" rekje zodat de combo op mezelf staat gericht en niet zo hard hoeft, voila, altijd hard genoeg om met de drums mee te gaan, maar niet zo hard dat ik geen PA nodig zou hebben. Het totaalgeluid van de band is er zeker op vooruit gegaan, maar het valt of staat met de geluidsman.

Mitch
14 juni 2006, 21:22
Waarover een aardig topic staat in Off Topic trouwens. Ik had alleen de indruk van de topic starter dat het vooral ook om de oefenruimte ging ?

Lucky1975
15 juni 2006, 11:23
Je kan de CC's toch meer op hun donder geven door de "Output Bias" aan te passen. Deze kan je zetten op 50 HOT of op 82 Warm. Neem hiervoor de handleiding maar eens door.

Je zo ook nog de waarde van de filter caps wijzigen.(22uf vintage of 44uf modern)

Hiermee heb ik uitgebreid gespeeld... ik sta tegenwoordig op HOT (nu ja, mijn versterker dan toch :) en op modern.
"Probleem" doet zich idd alleen voor op repetitie (klein lokaaltje).
Op een optreden heb zet ik mij uiteraard meer open, maar dan krijgt ge dus idd vervelende situaties omdat de geluidsman meent dat je hard genoeg staat dat hij je door de PA dicht draait.

fullorder
15 juni 2006, 11:59
Op een optreden heb zet ik mij uiteraard meer open, maar dan krijgt ge dus idd vervelende situaties omdat de geluidsman meent dat je hard genoeg staat dat hij je door de PA dicht draait.

En vaak kan je er van uitgaan dat zo'n geluidsman daarin gelijk heeft ;)

matto
15 juni 2006, 12:40
En vaak kan je er van uitgaan dat zo'n geluidsman daarin gelijk heeft ;)

Dusssss.... een goede geluidsman dient eigenlijk gitarist te zijn:roll: (in een andere band dan natuurlijk:seriousf: )

LPplayer
15 juni 2006, 19:16
Precies mensen moeten gewoon wennen aan het geluid, maar degenen die altijd hard staan of waardoor de rest harder gaat zijn bassisten en drummers


Ah joh gitaristen horen gewoon hard te staan!

fullorder
15 juni 2006, 19:58
Precies mensen moeten gewoon wennen aan het geluid, maar degenen die altijd hard staan of waardoor de rest harder gaat zijn bassisten en drummers

Als de drummer een houthakker is...;)
Maar drums en bas hoeven gitaar natuurlijk helemaal niet in de weg te zitten, zelfs al is de drummer aan het beuken en staat bass-amp op 10. Als gitarist heb je een flink frequentiegebied ter beschikking, waar je makkelijk dominant bent over drums en bas. Alleen het laag-mid moet je een beetje om vechten met de bassist en de drummer kan wat in de weg zitten in het gebied van aanslag (2.5kHz) en in het gebied van presence (vanwege de bekkens).
Het lijkt mij dat je eerder ruzie krijgt met de zanger of de toetsenist. Maar in het algemeen is het natuurlijk gewoon een kwestie van de plaatsing en EQ, veel meer dan volume. De kunst om het geluid van je band transparant te houden, zodat je harder kan beuken :satisfie:
Helaas is deze kunst niet makkelijk en dus ook niet voor de geluidsman. Als gitarist kun je in ieder geval je steentje bijdragen door de juiste EQ aan je sound te geven, zodat ie makkelijk in de mix te plaatsen is. Daar doe je veel mensen een plezier mee en nog het meeste jezelf, omdat je jezelf dan altijd goed hoort.

Helter Skelter
15 juni 2006, 20:18
In de soundcheck klinkt alles zowel op het podium als in de zaal goed maar zodra het optreden begint zie je altijd dat er na 1 of 2 nummers mensen aan knoppen gaan zitten draaien waardoor alle moeite voor niets is geweest

er wordt veel afgezeken op het digitale gebeuren (Line6 e.d.) maar in feite is het wel de ideale oplossing voor een evenwichtig bandgeluid, een band als 'TILT' bijvoorbeeld gaat geheel digitaal de mengtafel in en krijgen alles terug via de monitors (in-ears) en laat de geluidsman het verder regelen, en eerlijk is eerlijk: het zaalgeluid is heel het optreden picobello in orde http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Chiel
15 juni 2006, 20:58
Tilt, tja.. Prima bandje hoor, maar vergeet vooral ook niet de sequence die lekker de hele tijd lekker aan het mee raggen is...

Speel overigens zelf inear en vele met mij en je kunt je amp gewoon laten zoals je hem had staan met de soundcheck. Heb nog nooit iemand horen klagen. Ik zorg altijd dat ik ong. even hard sta als hoe de drummer akkoestisch klinkt. Werkt prima.

fullorder
15 juni 2006, 21:12
In de soundcheck klinkt alles zowel op het podium als in de zaal goed maar zodra het optreden begint zie je altijd dat er na 1 of 2 nummers mensen aan knoppen gaan zitten draaien waardoor alle moeite voor niets is geweest

Probleem is ook dat de soundcheck over het algemeen in een lege zaal wordt gedaan en het publiek nogal invloed heeft op de akoestiek van de zaal.

Maar goed, allemaal geen onoverkomelijke problemen zolang de muzikanten maar een goede sound aanbieden en inderdaad met hun takken van de knoppen afblijven na de soundcheck. En zolang de geluidsman maar de akoestiek van de zaal en de tafel snapt en alert en fanatiek genoeg is om een mooie mix te maken.

Helter Skelter
15 juni 2006, 21:16
Probleem is ook dat de soundcheck over het algemeen in een lege zaal wordt gedaan en het publiek nogal invloed heeft op de akoestiek van de zaal.

absoluut! dat 'maakt' een totaal ander geluid, maar daar hebben de muzikanten op het podium niks mee te maken dat is juist de taak van een geluidsman om daar op in te springen :)

Helter Skelter
15 juni 2006, 21:22
Tilt, tja.. Prima bandje hoor, maar vergeet vooral ook niet de sequence die lekker de hele tijd lekker aan het mee raggen is...

Speel overigens zelf inear en vele met mij en je kunt je amp gewoon laten zoals je hem had staan met de soundcheck. Heb nog nooit iemand horen klagen. Ik zorg altijd dat ik ong. even hard sta als hoe de drummer akkoestisch klinkt. Werkt prima.

Zit inderdaad veel techniek achter de set-up van Tilt, dat viel me die ene keer dat ik ze gezien onmiddelijk op

Het geluidsbedrijf waar wij mee werken neemt ook altijd in-ear setjes mee naar de optredens, ik heb ze een paar keer gebruikt maar ik vind het niet zo lekker, het geluid wordt heel 'indirect', net alsof er iemand anders staat te spelen...misschien moet ik er wel mee 'leren' spelen en went het na een tijdje want op zich is het een ideaal systeem natuurlijk..

BeeJee
16 juni 2006, 00:33
Voor 'puur gitaar' zuigt in-ear enorm is mijn ervaring/mening. Ik mis met in-ear een bepaalde 'feel' met mijn amp en ook met mijn instrument en omgeving. Was voor mij een heel korte scharrel. Ik kan me voorstellen dat als je alleen zingt, of heel veel zingt naast je gitaar, dat het wel fijn is. Maar als gitarist blijven die grote 10", 12" of 15" speakers achter je toch wel echt het lekkerste :rockon:

stefke_m
21 november 2006, 10:55
Bij ons is het net de bassist die er altijd enorm bovenuit steekt qua volume.
Hier een kort schema ;) van luidst naar onhoorbaar

Bas
Drum
2nd Gitaar (ik)
Leadgitaar
Zang

Mitch
21 november 2006, 11:21
1. Ontsla de ritme-sectie
2. Als dat niet kan, plaats ze achter een plaat hout
3. Het is een rage momenteel, maar stop nou asjeblieft met die oude topics omhoog te schoppen. :(

arjanb01
21 november 2006, 11:27
1. Ontsla de ritme-sectie
2. Als dat niet kan, plaats ze achter een plaat hout
3. Het is een rage momenteel, maar stop nou asjeblieft met die oude topics omhoog te schoppen. :(

Wattaaaaan ! Ontsla de ritme sectie ???? Dan ontsla jij jezelf dus ook, aangezien de gitaar ook als ritme instrument geldt, in de meeste bands !
Plaats ze achter een glasplaat of iedereen aan de oordoppen helpt ! Alleen schijnt het qua zang niet zo lekker te zingen met doppen in !

sugarfish
21 november 2006, 11:36
Men moet iets beter te luisteren naar elkaar, zodra je te hard gaat dan dim je in!
Je denkt al snel dat je niet te horen bent (of je hoort jezelf niet goed) en je zet de volumeknop omhoog met als gevolg dat de rest ook harder gaat.
De anderen horen jou wel ookal denk jij er anders over.

Ik zie het zo: er moet een hoorbaar verschil zijn op het moment dat je niet speelt! Dus je moet horen dat er ineens geen gitaar (of welk ander instrument) meer is. Je moet er niet met kop/schouders bovenuit steken, dat is niet eens mooi!

Zodra ik te zacht sta of anderen bandleden horen mij niet meer dan roepen ze even. Zelf sta ik half boven mijn versterker dus hoor ik het niet zoals de rest van band het hoort.

Omdat ik ook altijd problemen had met de gitarist in de band (toen ik nog de bas speelde) door dat ie altijd te hard stond, heb ik zelf maar het heft in handen genomen en ben zelf maar gitaar in een band gaan spelen!

Mitch
21 november 2006, 13:11
Topic was al dood en de topic starter is in september voor het laatst op het forum geweest. Die zal echt niets meer aan deze mosterd-na-de-maaltijd reacties hebben.

:sneaky:

Harry
21 november 2006, 13:32
nee, maar het probleem is nog steeds actueel. Ik ga morgen met een oefenversterkertje de oefenruimte in omdat mijn prachtige buizenbak te hard gaat. Mijn Bedrock wordt op dit moment verbouwd door Chris Winsemius, zodat ik straks op een laag volume toch een lekker geluid heb. Morgen neem ik een digitaal bakkie mee, en zie wel hoe het klinkt. Mijn bandleden hebben minder behoefte aan een goed gitaargeluid dan ik, maar voor mij wordt het behelpen.

piezo
21 november 2006, 13:41
Nog steeds van mening dat beamblockers voor jouw setup niet nodig zijn, Harry? :D

@ Mitch. Vandaag trouwens voor het eerst jouw topic over de wording van je oranje DeGier One-off eens gelezen. Was de moeite waard.

Dirk_Hendrik
21 november 2006, 13:50
Nog steeds van mening dat beamblockers voor jouw setup niet nodig zijn, Harry? :D

@ Mitch. Vandaag trouwens voor het eerst jouw topic over de wording van je oranje DeGier One-off eens gelezen. Was de moeite waard.


Het resultaat evenveel als het topic ;)

Mitch
21 november 2006, 17:23
Nog steeds van mening dat beamblockers voor jouw setup niet nodig zijn, Harry? :D

@ Mitch. Vandaag trouwens voor het eerst jouw topic over de wording van je oranje DeGier One-off eens gelezen. Was de moeite waard.

Haha, da's een aardige lap tekst ja ! Fijn verhaal, nog véél fijner sier- en werkpaard.

Harry
22 november 2006, 09:45
Nog steeds van mening dat beamblockers voor jouw setup niet nodig zijn, Harry? :D



misschien weet ik niet precies wat die dingen doen, ik dacht dat je er een beter geluid mee kreeg, en dat je je zelf beter kan horen. Maar die beide problemen heb ik niet, maar als ze voor mijn probleem (gistarist speelt te hard) ook geschikt zouden kunnen zijn kan ik het nog overwegen.....

heavy-metal-thunder
22 november 2006, 09:51
1. sound wijzigt niet tot minimaal. Je moet je bedenken dat de speaker ook bijdraagt aan de sound. Op het moment dat die inder volume heeft te verwerken veranderd het geluid dus ook. In theorie. Je kan het horen,maar niet altijd.



ben je daar zeker van? Welke attentuator gebruik je dan?

piezo
22 november 2006, 10:21
misschien weet ik niet precies wat die dingen doen, ik dacht dat je er een beter geluid mee kreeg, en dat je je zelf beter kan horen. Maar die beide problemen heb ik niet, maar als ze voor mijn probleem (gistarist speelt te hard) ook geschikt zouden kunnen zijn kan ik het nog overwegen.....Een beamblocker zorgt dat je vanuit iedere hoek vrijwel dezelfde klank hoort. Je hoeft dan je versterker niet meer te kantelen of op een stoel/kist/standaard te zetten om jezelf goed te horen.

Maar ànderen (publiek en bandleden) horen jou dus ook overal net zo goed als jij jijzelf, maar dan zònder het risico van een knetterharde/schelle stoot geluid in hun smoel als ze toevallig recht voor je luidspreker staan. Terwijl jij dan náást of bóven die straal staat en daar dus zelf geen last van hebt.

In de oefenruimte sta je meestal in een kringetje, toch? Vandaar de klachten van je bandleden.

Harry
22 november 2006, 10:49
dat is de grap, mijn versterker staat van iedereen af gericht, en op mij. En toch is mijn versterker overal even goed te horen. Die stoot geluid die jij bedoelt heb ik niet, gek genoeg.

rjong999
22 november 2006, 11:07
Sinds een tijdje hanteer ik de volgende strategie: bij het begin van de repetitie zet ik mijn gitaar zacht. Te zacht, eigenlijk. Verder leg ik Mr. Baksteen onder mijn combootje en richt die precies op mijn hoofd. Grote kans dat echt niemand je meer hoort (jij zelf ook niet, noem dat maar even de 'investeringsfase').

En wat krijg je dan: "Ja...ik dacht niet dat ik het ooit zou zeggen...maar...mag de gitaar iets harder ?"

Eerste reactie: "Nou...is dat echt nodig ? Ik hoor het prima hoor...komt dat misschien door die overmaat aan custom otoplastieken in je hoofd ?"

(Zeg nooit iets negatiefs over de custom otoplastieken van bassisten, toetsenisten en zangers. Het is een soort van prikkelpuntje....)

"Nee, nee...daar kan het echt niet aan liggen, die zijn perfect..." (instemmend geknik van anderen die ook voor 200 euro kauwgum in hun oor hebben)

"OK, dan maar wat harder..."

(Zet je gitaar nu zoveel harder dat je 'm zelf goed hoort maar de rest nog steeds niet. Speel een nummer en zet 'm na drie maten weer iets zachter, duidelijk zichtbaar voor de rest. Maak er de gelaatstrekken bij die je van je bandgenoten gewend bent als je echt 'te hard' staat.)

"We horen 'm nog steeds niet goed hoor, mag 'ie nog iets harder ?"

Kijk nu geirriteerd en zeg: "Volgens mij ligt het echt aan die otoplastieken..."

en zet je versterker zo hard als je wilt. Mocht er nog iemand daarna commentaar hebben dan begin je gewoon weer helemaal opnieuw. Afhankelijk van het incasseringsvermogen van je bandgenoten heb je na 2,3 nummers de gitaar op een teringhard volume zonder gezeik.

Wat ik trouwens nu doe is dus Mr. Baksteen + een lijntje naar de tafel, kan iedereen zoveel gitaarmonitor krijgen als 'ie zelf wil. Maar Baksteen zorgt wel voor meer dan voldoende geluid op mijn eigen hoofd: nooit problemen.

"Geluidsverspreiders" maken het volume minder gemakkelijk controleerbaar, dus die gebruik ik niet.

piezo
22 november 2006, 11:21
:D

Als ik over een oefenruimteversterker speel, niet mijn eigen versterker dus, speel ik tegenwoordig ook zachtjes. Maar dat is ook omdat ik eindelijk geleerd heb hoe ik mijn geluid zo goed mogelijk kan beheersen.
En ik verdom het tegenwoordig ook om hard in de microfoon te brullen. Er is voor zangers ook een leuke truuk, even gemeen als de jouwe, maar moeilijker. Zacht èn vals zingen. ;)

hubert
22 november 2006, 15:41
ben je daar zeker van? Welke attentuator gebruik je dan?

jazeker. daar ben ik zeker van. Ik gebruik de THD voor mijn vox en de doet goed werk. Ik denk wel dat ik snap wat je bedoeld. Tot 12% reductie is er niet veel aan de hand, maar daarna hoor je verschil. Daarbij nogmaals. De druk verandert en de werking van de speakers ook, dus de klank ook. Het is alleen de vraag of je het hoort. al helemaal in een bandsetting.

daarbij vind ik dat drummers het volume bepalen. niet gitaristen. Dus als het al te hard is, dan ligt het aan de drummert....per definitie....altijd....overal in elke situatie.

sickpunk
22 november 2006, 16:43
gitaristen staan standaard te hard, en ze lopen door alles heen te pielen...
waarom ze standaard te hard willen staan weet ik niet, lijkt mij dat je gewoon 1 geheel wilt zijn als band... maar daar denken de meeste gitaristen anders over geloof ik...

marc_o
22 november 2006, 16:47
Sinds een tijdje hanteer ik de volgende strategie: bij het begin van de repetitie zet ik mijn gitaar zacht. Te zacht, eigenlijk. Verder leg ik Mr. Baksteen onder mijn combootje en richt die precies op mijn hoofd. Grote kans dat echt niemand je meer hoort (jij zelf ook niet, noem dat maar even de 'investeringsfase').

En wat krijg je dan: "Ja...ik dacht niet dat ik het ooit zou zeggen...maar...mag de gitaar iets harder ?"

Eerste reactie: "Nou...is dat echt nodig ? Ik hoor het prima hoor...komt dat misschien door die overmaat aan custom otoplastieken in je hoofd ?"

(Zeg nooit iets negatiefs over de custom otoplastieken van bassisten, toetsenisten en zangers. Het is een soort van prikkelpuntje....)

"Nee, nee...daar kan het echt niet aan liggen, die zijn perfect..." (instemmend geknik van anderen die ook voor 200 euro kauwgum in hun oor hebben)

"OK, dan maar wat harder..."

(Zet je gitaar nu zoveel harder dat je 'm zelf goed hoort maar de rest nog steeds niet. Speel een nummer en zet 'm na drie maten weer iets zachter, duidelijk zichtbaar voor de rest. Maak er de gelaatstrekken bij die je van je bandgenoten gewend bent als je echt 'te hard' staat.)

"We horen 'm nog steeds niet goed hoor, mag 'ie nog iets harder ?"

Kijk nu geirriteerd en zeg: "Volgens mij ligt het echt aan die otoplastieken..."

en zet je versterker zo hard als je wilt. Mocht er nog iemand daarna commentaar hebben dan begin je gewoon weer helemaal opnieuw. Afhankelijk van het incasseringsvermogen van je bandgenoten heb je na 2,3 nummers de gitaar op een teringhard volume zonder gezeik.

Wat ik trouwens nu doe is dus Mr. Baksteen + een lijntje naar de tafel, kan iedereen zoveel gitaarmonitor krijgen als 'ie zelf wil. Maar Baksteen zorgt wel voor meer dan voldoende geluid op mijn eigen hoofd: nooit problemen.

"Geluidsverspreiders" maken het volume minder gemakkelijk controleerbaar, dus die gebruik ik niet.


Goed verhaal, maar wellicht kun je je deze spielerij besparen als je de eerste die klaagt, kennis laat maken met Mr. Baksteen. De rest zal daarna wel zwijgen, angst is een sterke drijfveer namelijk.

marc_o
22 november 2006, 16:49
gitaristen staan standaard te hard, en ze lopen door alles heen te pielen...
waarom ze standaard te hard willen staan weet ik niet, lijkt mij dat je gewoon 1 geheel wilt zijn als band... maar daar denken de meeste gitaristen anders over geloof ik...

Uiteraard, de rest van de band is er ook alleen maar om mij als GITARIST beter uit de verf te laten komen, ze zitten daar ter meerdere glorie van mij!!!


P.S. : dit weet de rest van de band nog niet, maar ik zal het ze binnenkort eens vertellen......als ik zat ben...

Harry
22 november 2006, 17:10
mr. baksteen contra mijn bandleden..... wel een idee ja..... alleen hebben we zo'n leuke bassiste, daar moet ik iets anders op verzinnen.

Joey Handsome
22 november 2006, 18:12
Keihard anaal!

MaxR
22 november 2006, 22:57
hoe was die ene quote ookalweer?

damn right, een gleuf is een gleuf, gewoon erin hangen en GAAAAAAAAAN :rockon:

edit:

http://home-and-garden.webshots.com/photo/1143901414052929805IfBjkr

:cheerup: :dance:

marc_o
23 november 2006, 09:25
mr. baksteen contra mijn bandleden..... wel een idee ja..... alleen hebben we zo'n leuke bassiste, daar moet ik iets anders op verzinnen.


Klopt, maar dat kun je best!

cappuccino
23 november 2006, 10:18
hot plate , powersoak, of dummy load enz.: NIET doen zou ik zeggen.
ik heb veel geprobeerd op dat vlak, maar t blijft behelpen.
Eigenlijk is t ook al vreemd om je vermogen van je buizen weer te
vernaggelen tot warmte. (tenzij t koud is in de oefenruimte) en mijn
ervaring is dat t helemaal niet je geluid onberoerd laat (ten nadele).
Mijn advies is toch om te zoeken naar iets wat ook op laag volume wel
goed klinkt. Dat kan best wel.
Ik ben van mening dat spelen om t hardst (net als spelen om wie t snelst klaar is) een beetje blijk van onvermogen is, met alle respekt. Juist hierin herken je de betere muzikant , die staat niet kneppelhard....

Harry
23 november 2006, 11:37
klopt, gisteren heb ik geoefend met een novanex 25 watt via een Korg modelling dingetje. Klonk van geen kanten, maar we konden wel de zang beter horen.

Maar ik ben blij als Chris Winsemius klaar is met het aanpassen van mijn versterker....

En heren, onze bassiste is een dame, en die wens ik als zodaning te behandelen. (niet dat dat lukt, maar goed...)

marc_o
23 november 2006, 12:44
klopt, gisteren heb ik geoefend met een novanex 25 watt via een Korg modelling dingetje. Klonk van geen kanten, maar we konden wel de zang beter horen.

Maar ik ben blij als Chris Winsemius klaar is met het aanpassen van mijn versterker....

En heren, onze bassiste is een dame, en die wens ik als zodaning te behandelen. (niet dat dat lukt, maar goed...)

haha, dat moet jij weten, wij behandelen haar op onze eigen charmante manier.....mag jij haar later weer als dame behandelen..... :-)

Harry
23 november 2006, 13:31
ben blij dat je veilig in Zeeland zit vriend, ik zou niet graag willen dat je ze beschadigd :p

piezo
23 november 2006, 13:50
Marc=Kermit? en Basbigje=boze Miss P.?

Aiaiai, arme Marc, hij was nog zo jong. :D

hubert
23 november 2006, 14:12
het allerbelangrijkste is dat je als gitarist wel moet weten hoeveel vermogen nodig is. Een 100 watt versterker voluit willen, dat gaat niet werken in een popbandje waar de zangeres een akoestische gitaar heeft. Voor een driemanspunkband prima.

De vraag is dus om je amp past bij de band. klinkt raar, maar is wel waar.

Harry
23 november 2006, 15:30
uiteraard, maar het ligt ook aan de ruimte. Ik speel al jaaaren over een 50 Watt Bedrock, met mastervolume net onder de 2 en dat gaat al heel lang goed. Maar in de oefenruimte waar ik de laatste maanden speel is er blijkbaar niet geschikt voor.




@Piezo; ik vrees dat ik Kermit ben in dit verhaal. Marc mag dan Fozzy Bear zijn als hij wil.....

Mitch
23 november 2006, 16:42
@Piezo; ik vrees dat ik Kermit ben in dit verhaal. Marc mag dan Fozzy Bear zijn als hij wil.....



Nou je 't zegt.....


http://www.void-band.net/Gal/Band/Foto_10.jpg

http://www.tradercracks.com/gallery/non-sports/Muppets/Muppet_Movie/10_fozzie.jpg


Beetje met je ogen knijpen en dan zie je 't wel hoor, de gelijkenis.

Basbigje
23 november 2006, 21:49
ben blij dat je veilig in Zeeland zit vriend, ik zou niet graag willen dat ze je beschadigd :p

Slip of the finger, Har?

Harry
24 november 2006, 09:00
yep .....