PDA

View Full Version : tascam 2488 of Yamaha AW 1600



al sole
13 juni 2006, 23:55
Lijken mij ongeveer gelijkwaardig, ik wil zo af en toe mijn bandje met 8 sporen opnemen in de oefenruimte, ik heb genoeg aan 8 sporen simultaan.
Wie heeft ervaring met een van beide reorders ??

harrie-beton
14 juni 2006, 00:36
Die yamaha heeft 8 xlr ingangen en die taskam 4 dacht ik te lezen.
De taskam heeft cd kwaliteit en de yamaha neemt met DAT kwaliteit op. Dus de Yamaha opname zou ietsje beter klinken, 44 t.o.v. 48 khz.
Dat zegt niets over de AD converters die er in zitten.

De prijs-kwaliteit verhouding van die "kant en klaar" opname dozen is heel wisselend. Ik zou het zeker uittesten voordat ik iets kocht.

Beste keus lijkt me Yamaha voor oefenruimte en dat soort projecten. Heb er
zelf weinig ervaring mee.

Wel een noot:
Persoonlijk vind ik dat je low-budget het beste af bent met [a] een geluidskaart 8 sporen van 330 euro. [b] bijpassende mengtafel 350 euro en een pc heb je al. Kan je de rest besteden aan microfoons.

al sole
14 juni 2006, 20:03
Ik wil echter niet elke keer een hele pc meeslepen, opstarten etc...
Zo'n Tascam is te tillen en de Yamaha waarschijnlijk ook.
Wat ik bv zou willen weten en niet duidelijk krijg uit de info op internet.
Ze kunnen beiden een cd branden, maar is dat dan de mix of al de sporen ?

Hoe werken de effecten, verschillende effecten op ieder spoor of 1 effect tegelijk, dat soort zaken.

Solidkick
14 juni 2006, 21:45
Tascam Manual (http://www.tascam.com/Products/2488/2488_manual.pdf)
Yamaha Manual (http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/pa/english/recorders/aw1600_en_om.pdf)

RTFM? :D

al sole
14 juni 2006, 23:02
Dat moet helpen, zijn er ook nog mensen met ervaringen qua levensduur en of gemak van bediening ?

Solidkick
14 juni 2006, 23:11
Sorry bro, not me...
Ik heb voor deze (http://www.alesis.com/products/hd24/) gekozen.
Komt volgende week binnen. :rockon:

Han S
15 juni 2006, 00:24
Kun je met die Alesis 24 tracks tegelijk opnemen, of heb je daar optionele spullen voor nodig? Ik dacht dat je standaard 8 sporen tegelijk kon doen, of is dat de Fostex?

harrie-beton
15 juni 2006, 00:37
die Alesis kan 24 sporen tegelijk op 48 khz. 12 sporen op 96 khz. 24 Ingangen zijn gebalanceerd.
Bij die alesis heb je nog pre amps nodig en dat ding lijkt me duur.

Die Tascam kan 8 sporen opnemen net als die Yamaha.

Solidkick
15 juni 2006, 10:19
Bij die alesis heb je nog pre amps nodig en dat ding lijkt me duur.


Het is inderdaad geen "all in 1" oplossing zoals de apparaten die door de Topic starter zijn voorgesteld en derhalve geen alternatief voor de genoemde recorders.

De prijs van de HD24 is nogal gezakt (ik betaal iets meer dan 1000,- inclusief btw). Als je al een mooie tafel hebt is het in mijn optiek een goed alternatief voor een 24 sporen audio interface.

guhlenn
15 juni 2006, 10:55
de 24 XR (dus niet de 24) word op gearslutz gezien als de goedkoopste high-end A/D oplossing. dat zegt wat. Of zoals ze daar zeggen "buy 24 great conversion channels and get a harddisk recorder for free..."

De XR is wel wat duurder.

harrie-beton
15 juni 2006, 12:30
Wat ik lees is dat de "24" maar 48 khz, dat vind ik weinig, mijn ADAT heeft dat ook uit 1996. De duurdere versie zal wel beter zijn.
1000 euro nog wel 2200 harde hollandse guldens.

bert k
15 juni 2006, 13:03
Ja, maar wel voor dat geld een prima 24 sporen machine. Ik ken hem wel, en hij is geweldig. Maar alleen zinvol als je idd vaak 24 sporen tegelijk gaat opnemen.

Solidkick
15 juni 2006, 13:07
Wat ik lees is dat de "24" maar 48 khz, dat vind ik weinig,

96Khz is voor semiprof en huiskamer studio's baarlijke nonsens imo.

guhlenn
15 juni 2006, 13:19
beter goede 48 kHz conversie dan cheap 96 kHz conversie was het toch?

bert k
15 juni 2006, 13:51
Precies. Je kan met die Alesis trouwens ook op 96 opnemen, maar daar weet ik de details niet van. Geloof ik maar 16 tegelijk of zoiets. Maar je hoort het echt niet. Met zo'n ding ga je ook geen uitgebreide digitale geluidsbewerking zitten doen, dat doe je toch eerder in een PC.

Solidkick
15 juni 2006, 14:02
Met zo'n ding ga je ook geen uitgebreide digitale geluidsbewerking zitten doen, dat doe je toch eerder in een PC.

Daarom leek het me ook een fijn apparaat.
Beetje de "old school" feel + kwaliteit van een dedicated recorder en de mogelijkheid om alle sporen via ethernet/firewire naar de laptop te trekken en mee naar huis te nemen.

Ootsfield
15 juni 2006, 14:08
Hey,
ik werk nu een aantal maanden met de Yamaha aw 1600 en dat bevalt prima!
Ik ben benaderd door een jongerencentra die een oefenruimte hebben en de mogelijkheid wilden bieden om ook demootjes op te nemen zonder al teveel gedoe. Dus rechtstreeks en live. Ik ben zelf niet eens zo'n techneut maar met dit apparat werkt perfect en ik heb al een paar demootjes kunnen opnemen. Je kan per spoor apart effecten toevoegen. Prima apparaat om mee te werken in een oefenhok. En inderdaad makkelijk mee te nemen.

guhlenn
15 juni 2006, 15:32
solid, tis dat ik geen geld ervoor (over) heb anders had ik al zo;n alesis aangeschaft. Ideaal voor remote recording. Zat die firewire interface dan in de prijs inbegrepen? idg heb je echt een heel goeie deal gemaakt.

@bert; je leverd aan sporen in, geheel volgens het ADAT rpincipe. Maar het kan idd. wel. Heb wel eens een voorbeeld gehoord, je hoorde het wel, amaar dat was een reverb tail zonder andere geluiden. de decay was wat natuurlijker bij hogere samplerates.

al sole
16 juni 2006, 10:54
Hey,
ik werk nu een aantal maanden met de Yamaha aw 1600 en dat bevalt prima!
Ik ben benaderd door een jongerencentra die een oefenruimte hebben en de mogelijkheid wilden bieden om ook demootjes op te nemen zonder al teveel gedoe. Dus rechtstreeks en live. Ik ben zelf niet eens zo'n techneut maar met dit apparat werkt perfect en ik heb al een paar demootjes kunnen opnemen. Je kan per spoor apart effecten toevoegen. Prima apparaat om mee te werken in een oefenhok. En inderdaad makkelijk mee te nemen.
Ik maak op uit de manual, dat je OF op spoor 1/8 of op spoor 9/16 kunt opnemen. Dus niet bv spoor 1-11-17 ?
Klopt dat of moet ik mijn engels verbeteren :hippie:

al sole
16 juni 2006, 11:05
Die heb ik eens bekeken (hoewel TFM niet op de juiste lokatie te vinden is) , is wel mooi maar geen optie voor wat ik wil.
Moet je eerst inbouwen in een rack en vervolgens een multikabel naar het front paneelmaken of via de optische I/O....
Met de bijbehorende mengtafel toch al gauw zo'n 2000 Euro.De Yamaha is te koop voor 899 Euro.

Ic3gl0vE
16 juni 2006, 11:36
@bert; je leverd aan sporen in, geheel volgens het ADAT rpincipe. Maar het kan idd. wel. Heb wel eens een voorbeeld gehoord, je hoorde het wel, amaar dat was een reverb tail zonder andere geluiden. de decay was wat natuurlijker bij hogere samplerates.


Maar hoor je dat ook in een mix?

Jimi Hendrix
16 juni 2006, 11:53
je levert aan sporen in, geheel volgens het ADAT rpincipe. Maar het kan idd. wel. Heb wel eens een voorbeeld gehoord, je hoorde het wel, maar dat was een reverb tail zonder andere geluiden. de decay was wat natuurlijker bij hogere samplerates.

Dat reverbtail-voorbeeld associeer ik eerder/ook met 16 vs 24 bits, waarbij 24 bits dan veel natuurlijker klinkt.....

Han S
16 juni 2006, 11:53
Maar hoor je dat ook in een mix?

Jawel hoor.

guhlenn
16 juni 2006, 12:08
hangt ervan af wat je mixed. :)

@jimi; 16 vs 24 bit verschil is enorm, daar heb je geen reverb tail voor nodig. Bij mij thuis staat een samengeraapt zootje apparatuur en daarop hoor ik bar weinig verschil. maar dat ligt ongetwijfeld aan de apparatuur. Ik akn er ook niet wakker van liggen, heb geen high end pretentie. alheowel dromen altijd leuk blijft.