PDA

View Full Version : Element (laten) inbouwen



Sjaak_H
17 november 2002, 14:44
Op veler advies heb ik ongeveer een jaar geleden een Seagull aangeschaft. Ben dan ook zeer tevreden met mijn M6. Ik zit echter met de volgende vraag. Mijn gitaar is puur acoustisch. Zijn er mogelijkheden om een element te laten inbouwen (seagull verkoopt deze ook standaard af fabriek, iets van "micro eq"-element als ik het zo uit mijn hoofd zeg). Is het inbouwen van een element duur en krijg je dan ook de kwaliteit die een standaard ingebouwd element geeft?

guitarmusicman
17 november 2002, 17:15
Als je het goed wilt laten doen kost het wel aardig wat geld ja, Maar op het moment dat je er dus veel geld voor uittrekt zal je gewoon dezelfde kwaliteit hebben als een gitaar met basis-ingebouwde apparatuur. Je moet het dan echter wel bij een goede gitaarhandelaar laten doen. Ik kan je jammergenoeg niet de preciese prijzen geven maar volgens mij is het om het goed in te laten bouwen rond de 250 euro..om een ideetje te geven.
succes!

intro
18 november 2002, 19:51
Mag ik vragen hoeveel die gitaar gekost heeft?

guitarmusicman
18 november 2002, 22:44
Veel, de m6 modellen van seagull zijn prachtdingen die ook veel kosten: het is een hele goede gitaar jah, dus het kan zeker de moeite waard zijn, Maar precies op je vraag kan ik dus ook niet antwoorden: weet niet de precies prijs.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2002-11-18 22:45 ]</font>

gertdm
19 november 2002, 07:30
ik heb maar 1 advies:als deze gitaar je bevalt en je wilt hem houden,dan moet je een keuze maken als t gaat om het soort pickup.
Die zijn er dus in vele prijsklassen.
Seagull werkt zelf met LR Baggs.Dit adviseer ik je dan ook omdat de Seagull daarbij
veel dynamiek houdt.
Het inbouwen zelf is niet duur.Neem eens contact op met Vox Humana of een gitaarbouwer in de buurt.
Je prtomonnaie kan bepalen welk systeem het wordt. Zelf speel ik met zowel Fishmans als LR Baggs.
In een van mijn Furchs zithet LR Baggs duet systeem.Kost 450 euro maar is waanzinnig mooi.De Fishmans zijn ook goed en die heb je ook al voor 150 euro.Het inbouwen kost
gemiddeld 25 euro, althans waar ik het altijd laat doen.

Sjaak_H
19 november 2002, 19:05
Ik geloof dat mijn M6 iets van fl 900 heeft gekost. Omgerekend ruim 400 euro dus. Als ik de prijslijsten mag geloven kost een seagull met ingebouwd element circa 200 euro meer dan een vergelijkbare zonder...

gertdm
20 november 2002, 11:11
klopt. Dat is het nadeel van later inbouwen. Voordeel:het systeem van je keuze.
Het is in ieder geval de moeite waard.
Nogmaals:hou het bij LR Baggs of Fishman.
Als je de reis naar Vlissingen ervoor over hebt, neem dan contact op met Zwier gitaarbouw.Die bouwen heel goed in, heeft verschillende systemen in verschillende prijsklassen. Ook Vox humana trouwens.

Rutger
20 november 2002, 16:34
Ik vind de kwaliteit van een later ingebouwd element juist beter dan een standaard ingebouwde! t Is natuurlijk net hoeveel geld je eraan uitgeeft (of wat de fabrikant ervoor over had, mijn ervaring is: erg weinig). Maar als je hem er zelf in laat zetten kun je een element naar eigen smaak uitzoeken en heb je dus het voor jou beste element in je gitaar!

gertdm
20 november 2002, 22:04
precies, dat bedoel ik dus.Later inbouwen is beter.

Dries
1 december 2002, 19:48
Ik vind B-band goed.
kost maar iets van een 150 a 170 € ingebouwd. http://www.b-band.com

bert
1 december 2002, 22:43
Gaat de kwaliteit ook iets achteruit als ik een element laat plaatsen en ik blijf ook nog akoestisch spelen ? ! ? ! Ik ben in het bezit van een Taylor 812 C ( zonder e dus )

Bert.

Buzz
3 december 2002, 12:15
Inderdaad, dat vraag ik me ook wel eens af, omdat er toch iets tussen het saddle en bridge geplaatst wordt. Ik overweeg zelf ook een inbouw te laten doen, maar ik heb een gitaar die akoestisch prachtig klinkt en dat wilde ik toch maar niet laten verklooien.
Wie helpt ons??

Dries
4 december 2002, 11:55
van je klank gaat er niet verloren als je het door een 'kenner' laat doen. B-band is niet veel boorwerk aan. Zit trouwens in nieuwe duurdere gitaren, is een neiuw systeem.

bert
5 december 2002, 19:58
Nog geen duidelijk antwoord op mijn vraag gehad. Blijf wachten. Als,. . . . als ik het ga doen, dan LAAT ik het doen. Advies ingewonen bij Casa Benelly, laat een Fishman Matrix Natural I inbouwen en koop een Cromacord Podium IV. Lijkt mij een duidelijk en eerlijk advies. ( geloof ze daar in Den Haag wel ) Wie heeft ervaring met beide producten.
Bert.

Sjaak_H
6 december 2002, 11:57
Heb inmiddels zelf informatie ingewonnen bij Vox Humana. Inbouw kost daar ca 250 euro. Voor dat geld krijg je wel LR Baggs-spul. (duurt ongeveer 2 weken).

PJ
11 december 2002, 02:20
Inbouwen van zo'n element is tricky. Om het goed te doen moet de gleuf waar het zadel in past (meestal) uitgefreesd worden, omdat het anders niet diep genoeg meer is. De bodem van de gleuf moet heel vlak zijn om goed kontakt te maken met het element en hetzelfde geld voor het zadel zelf. Modificaties van het zadel zijn mogelijk om een goede druk op het element te krijgen zodat de ene snaar niet harder gaat klinken dan een andere.
Ook het gat voor de "end pin" (waar de draagband aan vast zit) moet worden groter gemaakt. Ook dit is een sekuur werkje, want je wilt natuurlijk niet dat de lak er aan alle kanten afspettert.
Voor meer informatie: zie mijn website.

Dirk_Hendrik
20 december 2002, 14:14
Op 2002-12-05 19:58, schreef bert:
Ik ben in het bezit van een Taylor 812 C ( zonder e dus )

Bert.


In een Taylor 8 series ziu ik je eerder een Highlander aanraden. Highlander pakt meer van het karakter van je instrument mee. Zeker met een gitaar in die prijsklasse kan lijkt me dat wel de moeite.
Een nadeel van Highlander is dat het "goudeerlijke" elementen zijn en ge dus weinig fouten in je spel kunt wegmoffelen. Voor mij was het bijna opnieuw, en nu wel netjes, leren spelen.
Dat de kwaliteit achterut gaat (In mijn geval een Taylor 555) heb ik niet gemerkt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-12-20 14:17 ]</font>

Ervanel
20 december 2002, 21:42
Ik heb gitaren met Fishman, LR Baggs en EPM Quantum. In mijn Martin heb ik B Band (een A2 preamp) in laten bouwen. De output is wat zachter dan de eerdergenoemde merken, maar de kwaliteit het beste (Fishman als tweede).