PDA

View Full Version : Frezen-vraagje



DarknessAwaits
13 juni 2006, 21:32
Ik ga morgen toevallig toch de kant van de gamma op, en ik zag dat ze 20% korting hadden op alle DeWalt en Makita apparaten, dus ook frezen. Helaas weet ik niet wat ze in het assortiment hebben maar ik heb al een beetje gekeken op internet voor de prijzen.

Ik denk dat ze zo'n beetje de goedkoopste van die merken hebben liggen.

http://www.toolmax.nl/product_info.php/products_id/499
http://www.toolmax.nl/product_info.php/products_id/5997
http://www.toolmax.nl/product_info.php/products_id/277

Maar wat zijn de aandachtspunten bij de aanschaf van een frees? Mijn huidige Ferm was natuurlijk supermakkelijk en duidelijk; niets anders was zo goedkoop. Maar nu ik toch van plan ben om 'm alsmaar meer en meer te gaan gebruiken denk ik toch dat het niet zo'n slechte investering zal zijn.

ernieman
14 juni 2006, 08:49
Ik zou gaan voor de laatste van de drie: http://www.toolmax.nl/product_info.php/products_id/277
Heeft eigenlijk veel. Stofafzuiging, handige bediening, 4 meter kabel is ook wel handig.
Het is wel meteen de duurste uit de reeks.
Ik heb zelf geen frees, maar als ik ereen zou kopen zou ik voor deze gaan.

EJ

oknarb180
14 juni 2006, 09:58
Hallo,

Kwalitatief maakt het denk ik niet uit welke machine je kiest, het zijn tenslotte beiden topmerken!
Je zou ook nog kunnen denken aan een Bosch (en dan bedoel ik met name de zwaardere industriekwaliteit!). Is budgetair misschien iets aantrekkelijker. Verder denk ik dat je beter kunt overwegen hoeveel je wilt besteden en welk comfort van de machines je het beste ligt.

Het zou mij niet uitmaken welke van de drie!!!
Ik frees nu ook met een Ferm (die het overigens bovenverwachting goed doet gezien de kleine investering!!! Was aanbieding van 25 euro!!) alleen voor het "zwaardere" freeswerk is een zwaardere machine toch wel wenselijk.

groetjes,

Branko

blimb
14 juni 2006, 11:09
ik denk dat ik voor de eerste zou gaan, daar heb je meer variatie mogelijkheden met betrekking tot de spanmtang en dus met het soort routerbitjes die dr in kunnen ..(metrisch / imperial)

Of ik bergijp het niet goed :)

Enra
14 juni 2006, 11:36
Je kunt nog zo'n dure freesmachine aanschaffen; het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van de freesjes en je werkwijze.

Dewalt ken ik niet. Makita wel. Daar heb ik goede ervaringen mee. Ik denk dat beide uitstekende machines zijn.

DarknessAwaits
14 juni 2006, 11:59
Ik was zoals gezegd vanochtend naar de Gamma: geen DeWalt in het assortiment en maar 1 Makita. Stond ook een Bosch die me wel aanstond qua ergonomie, maar was niet in de aanbieding dus daar had ik geen haast mee.

Op de terugweg toevallig een Formido tegengekomen, eventjes naar binnen gelopen en op het eerste zicht hadden ze werkelijk niets behalve een 'Einhell' (DeWalt kopie ofzo) en een Black&Decker voor te veel geld.

Toen ik net op weg was om weg te lopen zag ik een doos met 50% korting staan. En wat zat erin? Een Makita 3260.

Dus nu heb ik voor 102,45 een fraaie bovenfrees die zich mag gaan bewijzen :).

Mattia
14 juni 2006, 12:10
DeWalt is goed, Makita is goed, Blauwe Bosh is ook geweldig (heb zelf de 900 ACE), maar, als het even kan, neem ajb eentje met spantangen voor 1/4" en 1/2" (imperial), want de kosten die je bespaard door de freesjes zelf in de VS te bestellen (routerbits.com en/of infinitytools.com) zijn aanzienlijk.

Heb zelf volgens mij maar 2 non-imperial bitjes in huis.

G.G.
14 juni 2006, 17:33
Blauwe Bosh is ook geweldig (heb zelf de 900 ACE),

Ff off-topic, ik heb zelf ook een bosch, zit zo'n kunststof geleider bij die je op de bodemplaat kan monteren.

Gebruik dat ding NOOIT!!!!! Vroeg of laat klapt dat ding tegen je freesje aan en ga je dwars door je mal heen, (al twee keer meegemaakt)



Ik post het hier omdat dit onderwerp waarschijnlijk veel door de zoekfunctie gevonden zal worden op de woorden "frezen" en "bosch".

Mattia
14 juni 2006, 17:39
Ff off-topic, ik heb zelf ook een bosch, zit zo'n kunststof geleider bij die je op de bodemplaat kan monteren.

Gebruik dat ding NOOIT!!!!! Vroeg of laat klapt dat ding tegen je freesje aan en ga je dwars door je mal heen, (al twee keer meegemaakt)



Ik post het hier omdat dit onderwerp waarschijnlijk veel door de zoekfunctie gevonden zal worden op de woorden "frezen" en "bosch".

Ik gebruik die geleider dingen zwz nooit; onmogelijk om accuraat te centreren. Verder, die van mij is gewoon wel solide, en van metaal. Is een wat ouder model, wellicht...

DarknessAwaits
14 juni 2006, 19:29
Bij mijn Ferm zat ook een metalen plaatje om te geleiden, wijkt behoorlijk af en is niet gecentreerd maar wel handig om eerst ondiep te frezen met een gewoon bitje + begeleider en dan vervolgens met een template bit.

Ben net achter iets heel vervelends gekomen, nml. dat er op de Makita geen toerenregeling zit. Het is dus altijd full-power. Dat is toch raar?

Volgens mij is er dan niet normaal mee te werken, aangezien ik met m'n Ferm al op standje 3 (van de 6) soms brandplekken weet te krijgen. En al helemaal met een round-over bit. Ik denk dat ik het toch een retourtje Formido wordt...

ruezzz
14 juni 2006, 19:33
Ik heb ook zo'n groene Bosch-frees met zo'n kloterig plastic geleideringetje.
Wat gebruiken jullie dan i.p.v. een geleidering - en hoe werkt dat i.c.m. met de mal?

DarknessAwaits
14 juni 2006, 19:35
http://www.woodpeck.com/media/main_templatebit.jpg

Dirk W
14 juni 2006, 20:55
Ik wil ook graag zon freesbitje. Ik geloof dat er een tijdje terug iemand wat van die dingen heeft ingekocht en verstuurd.
Dat is toen een beetje langs me heen gegaan.
Alsik nog een keer de kans krijg neem ik hem met beide handen aan.

Mattia
14 juni 2006, 20:59
Template bits, dus.

Verder, qua snelheid: als het te langzaam gaat, gaat het juist branden. Ik laat 'm altijd compleet open draaien. Pas vanaf 1" (25mm) diameter zou ik eigenlijk overwegen om 'm langzamer te laten draaien.

jan jansen
14 juni 2006, 21:08
Ik wil ook graag zon freesbitje. Ik geloof dat er een tijdje terug iemand wat van die dingen heeft ingekocht en verstuurd.
Dat is toen een beetje langs me heen gegaan.
Alsik nog een keer de kans krijg neem ik hem met beide handen aan.


Idd ik zik ook om te kijken naar zo`n freesje.Ik wet alleen niet meer waar en welke topic dit was.kan me wel herrineren dat ie moeilijk te verkrijgen is.Zo wie weet waar is te koop is hier in nederland?

jan

DarknessAwaits
14 juni 2006, 22:38
Template bits, dus.

Verder, qua snelheid: als het te langzaam gaat, gaat het juist branden. Ik laat 'm altijd compleet open draaien. Pas vanaf 1" (25mm) diameter zou ik eigenlijk overwegen om 'm langzamer te laten draaien.

Maar het branden komt toch door de wrijving? Meer toeren = meer frictie -> brand of zie ik dat verkeerd? Tenzij je sneller langs het project gaat met je frees, maar dan heb je weer snel kans op happen uit het hout.

En vooral met een round-over bit had ik last van verbranding, toen heb ik m'n frees op 1-2 gezet. Dan kan het toch niet anders dan als je 'm op max. zet dat hij dan minder snel gaat verbranden?

Mattia
14 juni 2006, 22:59
Je moet sneller langs het hout, minder vrijwing, en als de rotatie hoger ligt en het bitje scherp is moet je juist MINDER happen krijgen; dat happen gebeurt vooral door te lage toeren. Da's tenminste mijn ervaring.

DarknessAwaits
14 juni 2006, 23:10
Tsja, nou krijg ik toch bedenkingen over of ik 'm wel terug zal brengen. Misschien is het even functioneel als een frees met toerenregeling maar ik denk toch dat het iets is wat ik enorm ga missen.

Stom hoor van me, ik nam aan dat het standaard op alle frezen zou zitten.

DarknessAwaits
23 juli 2006, 12:36
Het is nu meer dan een maand later en ik weet nu zeker dat het kopen van een frees geen gemakkelijke zaak is.

De Makita heb ik geruild voor een Bosch POF1300 (met bijbetaling) en bij deze frees bleek dat wanneer 'm vastzet in positie hij nog aardig wat speling heeft aan de andere kant. Het resultaat zijn dus schuine frezingen.

Ik gemaild met Bosch: ik kon 'm laten opsturen en dan zouden zij het fixen. Zo gezegd zo gedaan en 2 weken later heb ik een nieuwe ontvangen. Met het bericht: "We hebben het door u opgestuurde product getest en uw aanspraak op garantie geaccepteerd".

Eenmaal uit de verpakking heb ik uiteraard meteen geprobeerd of deze frees wel stabiel was. Maar helaas, met enkele vloeken moest ik concluderen dat deze frees hetzelfde probleem vertoonde.

Daarna heb ik weer gemaild met Bosch, waarop ze uiteindelijk voorstelden om het bedrag te laten retourneren bij de keten waar ik het product had gehaald. Diezelfde dag ben ik nog langs geweest maar nu komt het leukste: die zaak werd aardig pissed op Bosch en na een telefoongesprekje hebben ze haarfijn uitgelegd dat ze er niet van gediend zijn dat Bosch hun zaakjes regelt.

Het geld kreeg ik niet terug maar na overleg met een zeer behulpzame en kennisrijke man (waar vind je die nog tegenwoordig in de bouwmarkten?) heb ik een soortement tegoedbon gehad voor het volledige aankoopbedrag van de Bosch. Dat was op zich wel tof want ik had 'm met 20% kortig gekocht dus dat is nu €28,- winst voor mij.

Wat minder tof is dat ik wél een frees moet. De man waarmee ik gesproken heb raadde me Makita of DeWalt aan, de frezen die ik eigenlijk al vanaf het begin van dit topic aandroeg.

Ik denk nu dat ik voor de Makita RP1110C ga, deze zou volledig stabiel zijn+ toerental regeling en bovendien ook een stofafzuiging door de kolom heen, dus geen gedoe meer met van die afzuigadapterplasticjes. Nu is het wel even wachten op de kortingsdagen want hij kost rond de 350 euro...

Ik hoop dat jullie wat hebben aan dit verhaal, dan hoef je niet dezelfde fouten als mij te maken.

Mattia
23 juli 2006, 14:17
Wat minder tof is dat ik wél een frees moet. De man waarmee ik gesproken heb raadde me Makita of DeWalt aan, de frezen die ik eigenlijk al vanaf het begin van dit topic aandroeg.

Ik denk nu dat ik voor de Makita RP1110C ga, deze zou volledig stabiel zijn+ toerental regeling en bovendien ook een stofafzuiging door de kolom heen, dus geen gedoe meer met van die afzuigadapterplasticjes. Nu is het wel even wachten op de kortingsdagen want hij kost rond de 350 euro...

Ik hoop dat jullie wat hebben aan dit verhaal, dan hoef je niet dezelfde fouten als mij te maken.

Makita, DeWalt, Hitachi, of de BLAUWE Bosch bovenfrezen (bijvoorbeeld de GOF serie, 900, 2000, 1400, maakt niet uit, allemaal goed), want dat zijn profgereedschappen; de groene...niet echt. Flink verschil. Maargoed, DeWalt en Makita zijn ook prima...

DarknessAwaits
24 juli 2006, 00:37
Makita, DeWalt, Hitachi, of de BLAUWE Bosch bovenfrezen (bijvoorbeeld de GOF serie, 900, 2000, 1400, maakt niet uit, allemaal goed), want dat zijn profgereedschappen; de groene...niet echt. Flink verschil. Maargoed, DeWalt en Makita zijn ook prima...

Tsja, ik snap niet wat er zo moeilijk is om een product te maken waar de geleidingstangen beide blokkeren als je 'm vastzet. Daar is in principe weinig technisch vernuft voor nodig en zelfs m'n cheap-ass Ferm laat blijkbaar nog menig frees een poepie ruiken.

Volgens de verkoper bij Formido was dit dan wel een kwestie van 'geluk' hebben in mijn geval, maar ach... mag ik ook eens?