PDA

View Full Version : Pedalboard Patchkastje



The_W85
13 juni 2006, 18:24
Hallo, wil mijn pedalboard gaan verbouwen en dus een soort van patchkastje gaan bouwen/kopen. Hierdoor hoef ik dan niet meer mijn lange kabels in de effecten te stoppen, maar kan ik deze gewoon op het kastje aansluiten. Is dit eenvoudig zelf te maken, of is het beter dat ik het ergens koop (al heb ik geen idee waar :???: )

Ik heb al wat op het forum rondgesneupt maar heb nogn niets kunnen vinden, misschien gebruik ik ook wel de verkeerde zoektermen

Erikt
13 juni 2006, 18:48
bedoel je nou een kastje voor je kabels tussen de effecten of voor je stroomtoevoer?

The_W85
13 juni 2006, 18:54
Een kastje met 4 inputs(of meerdere kastjes met minder inputs) op het pedalboard, waar je alle effecten voor je Send/Return en je Gitaar/Amp op kan aansluiten.

Zoiets als dit, weet niet of dit zelf te maken is, of goedkoper te maken is
http://www.loop-master.com/catalog/images/Patch%20Unit%20982005.JPG

Vonk
13 juni 2006, 19:14
Haha het kastje ziet er flitsend uit, maar volgens mij moet je gewoon 2 jacks verbinden: gitaar en send. En nog 2 jacks: amp en return. Lijkt me een ongelofelijk simpel klusje.

Je zou ook nog 1 adapterfemale kunnen inbouwen om de 9V te krijgen en dan een (snoertje met) een male eruitlaten hangen zodat je ook je stroomvoorziening met het kastje regelt. Echt alles bij elkaar, dat is toch het idee?

Speeddemon
13 juni 2006, 19:28
Da's zeer goed zelf te maken.
Je hebt nodig:
een behuizing
een aantal mono jacks.
een meter draad (minimaal 0.14^2mm diameter(0.14 kwadraat).
een soldeerbout
soldeertin

en uiteraard de benodigdheden om het kastje te boren enzo.

The_W85
14 juni 2006, 09:39
Da's zeer goed zelf te maken.
Je hebt nodig:
een behuizing
een aantal mono jacks.
een meter draad (minimaal 0.14^2mm diameter(0.14 kwadraat).
een soldeerbout
soldeertin

en uiteraard de benodigdheden om het kastje te boren enzo.
Oh dat valt wel mee zie ik, volgens mij hebben wij hier wel een boormachine met een ijzerboor, maar waar kan ik al deze onderdelen gemakkelijk halen, internet of de plaatselijke elektronicaboer

Vonk
14 juni 2006, 18:25
Internet is zeker het goedkoopst, die winkeliers zijn zoveel duurder.

Alhoewel je hebt alleen maar een kastje nodig, paar jacks en draadjes. Moet je zelf even vergelijken.

Speeddemon
14 juni 2006, 19:15
Oh dat valt wel mee zie ik, volgens mij hebben wij hier wel een boormachine met een ijzerboor, maar waar kan ik al deze onderdelen gemakkelijk halen, internet of de plaatselijke elektronicaboer
www.newtone-online.nl

Alle benodigdheden onder 1 dak.

The_W85
14 juni 2006, 21:18
Hartelijk dank, ik zal zo snel mogelijk bestellen en aan de slag. Als ie af is post ik mn pedalplaat wel in het pedalboard topic :rockon:

Trouwens, wat is het aansluitschema als je 2 jacks met elkaar wilt verbinden

Vonk
14 juni 2006, 21:49
gewoon de tip en sleeve verbinden. Steek een instrumentkabel in een jack en zorg dat de 2 metalen ringen worden verdergeleid.

The_W85
15 juni 2006, 00:02
Geeft het trouwens geen brom als ik alle 4 doorschakelingen(dus Send/Return en Gitaar/Amp) in één aluminium behuizing doe

Punt
15 juni 2006, 00:16
Ik gebruik zelf een Lehle 1@3 schakelaar,
Je sluit je gitaar er op aan en je versterker.
Ik heb dan 3 uitgangen via de footswitches.

1. Naar tuner
2. Direct naar amp
3. Via de effectloop naar uitgang 2 (de amp).

Is wel wat duurder maar werk lekker.

The_W85
15 juni 2006, 14:38
Ik wil eigenlijks alleen maar doorlussen zeg maar, dus geen a/b box, ik hoef namelijk niet te switchen. Maar mijn vraag is dus of dit geen brom geef als ik alle 8 jacks, 2 per doorlus, in een behuizing doe

Speeddemon
15 juni 2006, 16:21
Ik wil eigenlijks alleen maar doorlussen zeg maar, dus geen a/b box, ik hoef namelijk niet te switchen. Maar mijn vraag is dus of dit geen brom geef als ik alle 8 jacks, 2 per doorlus, in een behuizing doe

Je kan kijken of je misschien geisoleerde kunstofjacks kunt gebruiken voor de Send en Return-jacks, maar de rest MOET juist geaard worden samen met de behuizing.

The_W85
15 juni 2006, 21:36
Ik maak wel gewoon 2 kastjes, is wel zo handig denk ik

@speeddemon, ik zag trouwens dat jij van die eigen bakjes maakte, en die zijn een stuk kleiner dan die alubakjes die op de door jouw genoemde site te krijgen zijn. Of verkijk ik me hierop? :confused:

Speeddemon
15 juni 2006, 22:18
Klopt. Dat zijn Hammond 1590A kastjes en 1590LB kastjes. Te koop bij www.conrad.nl

Mich1988
31 juli 2007, 16:09
Op bovenstaande site zie ik allerlei verschillende soorten jacks: mono en stereo, met schakelaar,... Wat is het verschil precies?