PDA

View Full Version : Bepaalt ruimte ook het geluid van je gitaar?



stefke_m
13 juni 2006, 18:24
Dit stond bij acoustische gitaren:


Ik kom er steeds weer achter dat de ruimte waar je met de gitaar speelt erg van invloed is op de sound. Zit ik een tijd te spelen in de huiskamer, kan er geen fatsoenlijk geluid uitkrijgen. jet blijts schril klinken. Begin erg aan mijn eigen techniek en aan de kwaliteit van de gitaar te twijfelen. Ga ik met dit mooie weer even naar buiten met de gitaar, en de sound die uit mijn gitaar komt is helemaal OK. Zo is het ook erg moeilijk om een gitaar te beoordelen, immers de ruimte waar je zit is erg bepalend. Je zou kunnen stellen dat een slechte gitaar in een ruimte met een goede akoestiek beter klinkt dan een topgitaar in een ruimte met een slechte akoestiek. Mee eens???

Ik vraag me af of dit ook toepasselijk is voor elektrische gitaren. En ja, ik heb het op de versterker. Soms heb ik dit gevoel ook als ik op mn kamer speel. Soms lijkt het beter te klinken als ik in de veranda speel. Is het effect van de ruimte waar je speelt dan toch wel zo groot?

Negative K3 fan
13 juni 2006, 18:26
ja zonder twijfel

Nickname
13 juni 2006, 18:27
De ruimte heeft natuurlijk wel effect.. maar zolang je versterker redelijk vrij staat en jij er recht voor is er niet veel aan de hand volgens mij :)

stefke_m
13 juni 2006, 18:31
Thx!

Wat hoop ik toch dat mijn ouders me de zolder laten verbouwen en inrichten, kan ik altijd daar musiceren. Er is nu al een geweldige akoestiek! :satisfie:
Hopen maar dat mijn gezaag effect zal hebben!

Rude Perception
13 juni 2006, 18:37
ga eens akoestisch spelen in de wc.... HEERLIJKE galm. Ik heb nu een grotere kamer dan eerst en m'n gitaar klinkt nu zooooooo ontzettend veel beter (dat laatste gaat over elektrische gitaar).

Maar het maakt altijd heel veel uit hoe de akoestiek in een kamer/buiten is.

gitarist17
13 juni 2006, 19:34
misschien niet in het goede topic maar wil het toch even melden (het heeft er denk ik wel mee te maken)

soms heb dat als ik mijn amp aanzet dat mijn geluid scheller is dan anders. Soms klinkt het net iets blikkeger. Waar zou dat aan liggen, heeft dat ook met de ruimte te maken. En dan vooral de positie van de apparatuur in de ruimte? Of is het iets technisch?

erik

vester86
13 juni 2006, 19:54
op mijn kamer klinkt mn grote versterker helemaal niet zo lekker, veel te bassig en zompig, maar in een wat grotere ruimte klinkt ie ineens top :)

stefke_m
13 juni 2006, 21:14
Mijn kleine amp klink altijd kl*te dus daar zal ik maar niets over zeggen :cooler:
Mijn grote klinkt mooi als ik hem openzet, is mijn kamer net dat beetje te klein voor...

Richwoodje
13 juni 2006, 21:39
ga eens akoestisch spelen in de wc.... HEERLIJKE galm.

+1, ik heb hem wel eens meegenomen tijdens het schijten, en het is echt een apart geluid :D

hendrix_appendix
13 juni 2006, 21:42
Ik heb wel eens dat ik bijvoorbeeld in een arena als de Kuip echt heel dof en doodgeslagen klink, terwijl de Amsterdam Arena mijn geluidsmuur doet veranderen in een inferno van beestige toon.

terrasbeest
13 juni 2006, 23:10
+1, ik heb hem wel eens meegenomen tijdens het schijten, en het is echt een apart geluid :D

Ook de gitaar, of alleen het schijten?

Negative K3 fan
13 juni 2006, 23:34
wat ook verandert is bijvoorbeeld het laag in relatie met de afstand tot de speakers, hoe verder je van je speakers afzit, hoe meer het laag zich ontwikkelt.

Brammibal
13 juni 2006, 23:47
Ik heb wel is dat als mars in de derde kamer staat, hij goed klinkt, en als jupiter dan ook de kamer inloopt het echt niet te pruimen valt. Vreemd hoe het sterrenstelsel zoveel inmvleod kan hebben hea.

future2future
14 juni 2006, 00:03
Ja het verschilt echt per ruimte, hoe de geluidsgolven weerkaatsen enzo. Maja eigenlijk zou een goede gitaar gewoon overal moeten klinken

Richwoodje
14 juni 2006, 00:08
Ook de gitaar, of alleen het schijten?

de combinatie m'n jong, de combinatie!

het plonzen van een flinke bruine jongen onder rustig en flink galmend gitaarspel, heerlijk :)

Luke-wannabe
14 juni 2006, 00:15
Ligt er ook aan of je amp in een hoek staat heh. Komt 12 dB meer laag bij (of 5 maar weet ik niet zeker meer :chicken:)

terrasbeest
14 juni 2006, 00:19
de combinatie m'n jong, de combinatie!

het plonzen van een flinke bruine jongen onder rustig en flink galmend gitaarspel, heerlijk :)

Gelukkig dan maar : gitaristen willen altijd het luidst klinken.

dusted
14 juni 2006, 13:12
schijten en gitaarspelen is top al kan ik nog niet zo goed spelen