PDA

View Full Version : voorversterker



johanb
13 juni 2006, 16:15
het verschil tussen lead en het rhythm kanaal is dat niet meer dan een grotere weerstand bij het lead kanaal om vervolgens het zelfde " elektrische circuit" af te leggen naar de eindversterker als het rhythm kanaal, of moet ik me voorstellen dat er twee compleet gescheiden voorversterkers zijn
En dit bij een versterker waarmee je met een schakelaar van kanaal wisselt
( in mijn geval een crate gt80 dsp )

paulusdeBKB
13 juni 2006, 16:44
Nope, bij channel switching versterker is dat een stuk complexer. Google maar eens op de electrische schema's van channel switch versterkers en je weet snel veel meer.

Negative K3 fan
13 juni 2006, 18:40
de waarheid ligt er ergens tussenin, bij veel amps zie je dat de clean en lead kanalen deels gedeeld zijn...

bert k
13 juni 2006, 19:43
Ja, maar het is wel wat meer dan een dikke weerstand.

Negative K3 fan
13 juni 2006, 23:44
soms niet, het verschil bij een 5150 tussen clean, crunch en lead is nauwelijks meer dan dat!!!

bert k
14 juni 2006, 09:48
Dat zijn toch allemaal aparte voortrappen?

Negative K3 fan
14 juni 2006, 11:24
nope, zowel de clean als crunch als lead gaan doen alle gain stages...

johanb
14 juni 2006, 18:29
Als het niet meer is dan een grotere weerstand, zou het dan kunnen zijn dat als deze weerstand kapot is, het kanaal dan gewoon clean blijft.
Ik denk dat misschien dat het geval is bij mijn versterker.
Maar hoe kom je erachter welke weerstand dat is.Ik heb de versterker los gemaakt en veel weerstanden gemeten maar deze kloppen allemaal volgens de kleurencode.Ik probeer op google veel info te vinden maar de info is veel te technisch. Wegbrengen voor reparatie kan waarscheinlijk niet uit.

Negative K3 fan
14 juni 2006, 18:40
Als jij niet weet waar je mee bezig bent, zou ik toch de monteur zoeken die wordt gehinderd door kennis. En zeker niet gaan klooien in de versterker. Maar ja aan de andere kant .... het is jouw versterker....

jep, ik heb trouwens een vrij sterk vermoeden dat er niet zomaar een weerstand in het signaalpad is doorgebrand...

johanb
14 juni 2006, 18:40
Ik heb twee dezelfde versterkers ,een voor een prikkie gekocht .
gebruik clean voor stereo. Bij lead hoor je volgens mij toch geen stereo
( ik zal het wel mis hebben, maar wat niet weet ,wat niet deert) Maar ik ben gewoon benieuwd hoe of het werkt. Stel je voor dat het slechts een weerstand is en de versterker doet het weer helemaal.

Negative K3 fan
14 juni 2006, 18:42
als je benieuwd bent hoe het werkt, welcome to the club :D :hippie:

begin maar met lezen, in de faq staan genoeg handige links en op forums als deze komen veel interessante topics langs.

johanb
14 juni 2006, 18:51
Ik ben al maanden aan het surfen op dit forum, internet, contact gezocht met Crate ,verwezen naar een reperateur ergens in belgie maar deze reageert niet, kortom ik lees genoeg.Vandaar dat ik dacht ,kom laat ik de vraag eens stellen op dit forum.

johanb
14 juni 2006, 19:06
12ax7 en 12au7 in de voorversterker ,maar er zitten 4 kanalen op.Je kunt ook de voorversterking doen via transistor en kiezen tussen lead en rhythm.
De eind versterker is tube driver 12au7 /mosfet .

johanb
14 juni 2006, 20:26
en toen... zal crate nog eens mailen denk ik.

BlackSun
14 juni 2006, 20:37
DSP..is dat niet een digitale versterker?
ZO ja, dan is het zeker meer dan alleen een weerstandje...
Met digitale circuits begin je niks zonder de kennis daarvan...

aad
14 juni 2006, 21:40
Dit is een dsp (zitten er wel buizen in? en hoeveel?) , Iemand een schema?

DSP= Digital Signal Processor. Zoiets als een TMS320.
http://www-s.ti.com/sc/ds/tms320c6211b.pdf
Met het juiste programma haal je daar wel een "buizengeluidje" uit. Alhoewel.........

johanb
15 juni 2006, 17:41
digital sound processor, uit begin jaren '90 ,
volgens het blokschema loopt het signaal niet altijd door de dsp
je kunt het in en uit schakelen per kanaal twee presets
een soort H&K switchblade uit de jaren '90

johanb
17 juni 2006, 11:00
Heb crate nogmaals gemaild, en warempel ik heb de schema,s gekregen.

aad
17 juni 2006, 19:29
En hier hebben we ze dan....
drie grote schema's


Lol hier zitten buizen in. :soul:

Frits van Mourik
18 juni 2006, 00:02
Tja, NPN en PNP- transistors, opamps all-sorts, buizen, FET's, PowerMOSFET's, darlingtons... en ergens nog een onzichtbare DSP. 't Kčn niet op!
Prachtontwerp natuurlijk; maar ach, wat kan een eenvoudige prutser dan toch een plezier & een heel mooi geluid maken met een stuk of wat eenvoudige buisjes.

johanb
18 juni 2006, 12:50
Kan iemand zien waar je moet zoeken als de switch van rhytm en lead niet schakelt maar gewoon rhythm blijft,
van de dsp heb ik ook alle schemas gemaild gekregen

johanb
20 juni 2006, 22:11
Misschien stel ik mijn vraag niet goed.
Kan iemand in het schema lezen hoeveel voorversterkers in deze versterker zitten. En hoe de versterker van de kanalen veranderd ( naast het schema
staat een staatje met allemaal voltage verschillen per kanaal )
En waar in de versterker dat gebeurt
In het boekje over versterkers wat ik heb en waar ik enige kennis uit probeer te halen staat dat het verschil tussen rhythm en lead niets anders is dan een zwaardere weerstand in het leadkanaal,ik krijg de indruk dat dat bij deze versterker moeilijker ligt.

johanb
23 juni 2006, 20:12
Ik heb Crate nogmaals gemaild voor een correct schema. En inderdaad ik heb een correct schema als pdf bestand ontvangen .hoe krijg ik de tekening op de werkbank?En nu ik dit gedeelte van het schema zie, zou het kanaal switchen soms gebeuren door voltageverschillen .Er staat aan de rechterkant een staatje " SWITCHING " En onder ieder kanaal staat eigenlijk hoeveel volt er per kanaal op elk T.P. punt moet staan.Of geef ik hier de oplossing die ik zelf op het forum vroeg.

johanb
7 oktober 2006, 20:05
De versterker is gerepareerd het bleken inderdaad wat transistors te wezen
5 euro aan onderdelen .Ik ben blij.!