PDA

View Full Version : Tuner aansluiten/muten



Giac
13 juni 2006, 16:03
Ik heb een nieuwe racktuner die ik ga gebruiken i.s.m een rocktron vooduvale en een wireless systeem (Sennheiser EW 172, oude versie. Niet de G2 dus)

momenteel ga ik vanuit mijn wireless systeem de rocktron in en vanuit de rocktron rechtstreeks naar de PA. Nu wil ik dus het gitaarsignaal gaan stemmen met de nieuwe racktuner. Nu is het ook zo dat de rocktron geen "tuner out" heeft en dus niet kan muten.

Weet iemand een een idee om dit toch simpel aan te sluiten zodat ik toch kan stemmen maar mijn output signaal "mute" is?

vester86
13 juni 2006, 20:10
EW172 -> tuner -> rocktron, op de tuner zit dan hoogstwaarschijnlijk een mute-functie

Giac
13 juni 2006, 20:37
Inderdaad op de tuner zit een mute knop.
Maar ik wil eigenlijk niet dat mijn gitaarsignaal eerst door de tuner gaat en naar de PA. Weet iemand een manier om dit te voorkomen en toch te kunnen "muten"?

FrankS
14 juni 2006, 10:11
Zit er geen extra output op naast de L/R-outs die je waarschijnlijk gebruikt? Rec.out oid. Of iets in dat straatje. Zo doe ik het met mn E580.

Sj03rd
14 juni 2006, 10:49
Als je je FX loop niet gebruikt gewoon vanuit de send naar je tuner...dan kun je bijv 1 patch maken waarbij je de output gewoon op "0" zet en die gebruikt voor stemmen...

Giac
14 juni 2006, 12:36
Op de Rocktron Vooduvalve zit helaas geen FX-send/return op.
Het enige wat er voor aansluitingen achterop zitten zijn;
- L/R output XLR (gebalanceerd)
- L/R output jack (ongebalanceerd)
- Midiaansluitingen.

Ik gebruik voor rechtstreeks naar de PA alleen 1 XLR aansluiting (mono).
Er zijn dus nog diverse outputs beschikbaar, maar hoe krijg ik de output naar de PA gemute en de andere niet zodat ik kan stemmen?

Bartvo
14 juni 2006, 14:42
Wat je eventueel kan doen is er een A/B switch tussenzetten, waar je op de ingang uw gitaar aansluit, en op uitgang A de versterker, uitgang B gaat dan naar de tuner.

Ik ben ook van plan om binnenkort een racktuner aan te schaffen, maar zou er verschil zijn in klank als je de tuner tussen de gitaar en versterker plaatst?


Groeten,
Bart

fhensen
14 juni 2006, 15:50
Sommige racktuners hebben de vervelende eigenschap om geluid te filteren als ze in lijn zijn aangesloten. Vooral in het hoge gebied. Dit wordt aangeduid door 'tone-suck'.

Dat probeer je natuurlijk te voorkomen door hem uit de lijn te houden.

Sommige versterkers hebben een tuner-out waar je hem op aansluit, een loop kan ook een mogelijkheid zijn, of een A/B box (met true bypass)

vester86
15 juni 2006, 22:18
met mijn racktuner (korg DTR 2) heb ik totaal 0 last van tonesuck (is ook true bypass), is dus eerst kwestie van testen

FrankS
19 juni 2006, 10:00
Op de Rocktron Vooduvalve zit helaas geen FX-send/return op.
Het enige wat er voor aansluitingen achterop zitten zijn;
- L/R output XLR (gebalanceerd)
- L/R output jack (ongebalanceerd)
- Midiaansluitingen.

Ik gebruik voor rechtstreeks naar de PA alleen 1 XLR aansluiting (mono).
Er zijn dus nog diverse outputs beschikbaar, maar hoe krijg ik de output naar de PA gemute en de andere niet zodat ik kan stemmen?Misschien kun je een stereo patch maken puur om te stemmen, die ene XLR-uitgang naar de PA naar links pannen en volume op 0, en de andere uitgang naar rechts pannen > tuner.

[edit]je signaal naar de kant vd tuner pannen bedoelde ik