PDA

View Full Version : zwevende toon op E-snaar



Unicron
13 juni 2006, 15:16
Kan het voorkomen dat een snaar vanaf de fabriek 'defect' is en een zogenaamde 'zelfzwever' is, of is er in het geval van een zweving in de toon altijd ook iets mis met de zadels en/of topkam?

Ik heb net een nieuwe set D'Addario 055-110 op mijn bas ('76 Ibanez Rickenbacker kopie) gezet en alle snaren zijn qua toon goed, behalve de E. Deze 'zweeft' en is niet zuiver te krijgen.

De meeste mogelijke oorzaken ben ik langsgelopen. Ik heb de E-snaar op de plek van de A gezet, nog steeds zweving. Ik heb de A-snaar op de E plek gezet, geen zweving. Ik heb de E snaar vlak voor de kam en vlak voor het zadel met ijzeren pennetjes 'opgetild' om de zadel/kam te omzeilen, nog steeds zweving.

Behalve de snaar zelf, wat kan het nog meer zijn? Ik had niet verwacht dat een D'Addario snaar slecht zou zijn, heb dit nog nooit meegemaakt. Wel stond op de sticker (Musik Prod.) op het pakje dat het een setje uit 2004 was, maar dan mag ivm luchtdichte verpakking toch niet uitmaken?

Suggesties?

waayer
14 juni 2006, 11:05
Zit niks anders op dan een losse E te kopen en te kijken wat hij dan doet.
En weet je zeker dat er niks anders los zit aan de bas zelf dat door trillingen een zweverig geluid maakt.
Ook moet je kijken of de snaar volledig in de kam ligt en natuurlijk ook in de brug, niet dat de snaar te dik is voor de groef.

Unicron
14 juni 2006, 13:29
De snaar is eerder te dun, er zat eerst een .135 op die plek, ik ben geswitched van een A stemming naar een C stemming....

Speling in de kam, kan dat ook zweving veroorzaken?