PDA

View Full Version : Meer volume bij solo's (zoveelste keer ;))



up-guitarman
13 juni 2006, 13:27
Heey,

Ik zou graag voor mijn solo's wat meer volume maken. Welke booster o.id. gebruik ik daar best voor? Ik veronderstel dat ik deze best aan het einde van de keten zet, vermits je met een boost vooraan enkel meer gain en sustain krijgt maar niet echt een serieuze volumekick ...

Een LPB-1 of SHO is nog wel te doen denk ik om zelf te maken, maar zijn die geschikt op het einde van de distortion-reeks om een volume trap te geven, m.a.w. gaan deze pedalen goed klinken acter een SD-1 en een Big Muff ???

Gegroet,
Erik

bluegate
13 juni 2006, 14:08
Het maakt veel uit of je je geluid uit pedalen haalt of uit je versterker.
Indien je de versterker gebruikt voor oversturing, moet je daarna boosten
in de effects-loop.
Indien je alleen pedalen gebruikt, dan je booster aan het einde van de keten.

Voor beide gevallen is transparantheid belangrijk.
Het geluid is immers al gemaakt, je wil het alleen harder hebben.

up-guitarman
13 juni 2006, 14:10
Hehe, ja zover was ik al ;) Voorlopig is het allemaal voor de amp trouwens !!!
Maar dan weet ik nog niet welke pedalen hier goed voor zijn. Is de SHO of de LPB-1 een goeie optie of zijn er betere en zo ja, dewelke?

Ik, wil het idd vooral harder hebbe, m.a.w. ik wil het ook af en toe voor cleane solo's kunnen gebruiken !!!

bluegate
13 juni 2006, 14:29
Zelf gebruik ik een volumepedaal hiervoor.
Deze staat als laatste in de keten en staat 2/3 voor begeleiding en voluit voor
solo's.

up-guitarman
13 juni 2006, 14:43
Mm, in een volumepedaal heb ik niet echt interesse, ik zou gewoon een "solo-button" willen zodat ik met 1 druk op de knop van rhytm naar solo kan !!!

bluegate
13 juni 2006, 14:49
Elke transparante booster volstaat dan, ligt maar net wat voor budget je hebt.
Sommigen zijn tevreden over de MXR microamp en anderen willen niets anders
dan de RC booster van Xotic etc. etc.

up-guitarman
13 juni 2006, 15:02
Zijn de Z.Vex Super Hard On of de EHX LPB-1 geschikt?
Daar heb ik schema's van en die lijken me nog wel te doen om zelf te bouwen nl. Dan kost het ook allemaal een pak minder, want veel cash is er momenteel niet ...

ruezzz
13 juni 2006, 15:05
Ik heb een SHO (Superduper) achter een SD-1, dat klinkt prima.
De Big Muff die ik in mijn loopswitcher heb - voor de SHO - klinkt beduidend minder, maar ik denk dat dat ligt aan de buffer (die altijd aanstaat) van een ander boosterpedaal, of de buffer uit de GCX (loopswitcher). Volgens mij is de Big Muff niet erg gecharmeerd van buffers. (Moet ik ook nog es iets op verzinnen, ook mijn Wah is er niet zo blij mee)

Mitch
13 juni 2006, 15:53
Als je het echt goedkoop wil doen en zelf kan bouwen, bouw dan een volumepot in een doosje met stompswitch. Zet die achteraan of vooraan in de keten en klaar ben je.

strat58
13 juni 2006, 16:01
Hoi ik gebruik sinds een jaar een Voodo 1 van Roger Mayer die maakt het ook gelijk wat dikker.
Ben erg over tevreden misschien is het wat voor je.
Peace Strat58

bluegate
13 juni 2006, 16:16
Als je het echt goedkoop wil doen en zelf kan bouwen, bouw dan een volumepot in een doosje met stompswitch. Zet die achteraan of vooraan in de keten en klaar ben je.

Ja, heb ik vroeger ook eens gedaan.
Goedkoopste oplossing denk ik.
Maar vind zelf een Volumepedaal makkelijker en veelzijdiger.

paulusdeBKB
13 juni 2006, 16:41
Ja, heb ik vroeger ook eens gedaan.
Goedkoopste oplossing denk ik.
Maar vind zelf een Volumepedaal makkelijker en veelzijdiger.

Hmmm, een passief kastje dus? Eigenlijk nog helemaal geen slecht idee! Ik ga ook even knutselen denk ik...

up-guitarman
13 juni 2006, 17:31
Als je het echt goedkoop wil doen en zelf kan bouwen, bouw dan een volumepot in een doosje met stompswitch. Zet die achteraan of vooraan in de keten en klaar ben je.

Mja, op zich een goed idee, maar bij zo'n passief bakje boost je niet bij solos, maar verminder je volume op de momenten dat je geen solos speelt. Ik zou het liefst boosten, mijn versterker klinkt gewoon het lekkerste met de volledige output van mijn gitaar ... (zeker clean zonder effecten)

zoon van Piet
13 juni 2006, 17:59
precies! een gitarist wil altijd meer volume en niet minder!

paulusdeBKB
13 juni 2006, 18:00
In dat geval: schemaatje zoeken en braden maar!

zoon van Piet
13 juni 2006, 18:11
Die LPB is zelfs door mij te bouwen, zo simpel! Ik heb er goede ervaringen mee, dat kleine doosje boost echt als debiel. en het klinkt heel goed, open, dynamisch en heftig hard. Maar je moet wel rekening houden met wat bijgeluiden, bepaald stil is dit bijna prehistorische ontwerp niet.
De SHO ken ik niet zo van zelf inpluggen, maar lijkt me wel wat moderner en mogelijk stiller van aard?

Speeddemon
13 juni 2006, 18:23
2 dingen;
1) een passieve volumepot ZONDER wat voor componenten dan ook verder, fuckt je signaal. Verlies aan hoog!

2) een LPB-1 heeft 'set gain/variable volume'. Dat houdt in dat ie ALTIJD overstuurt, wanneer je een beetje heftig input signaal hebt.
Een SHO of een MXR Micro Amp (of DOD FX-10, Boss FA-1) hebben variable GAIN. Die gaan pas oversturen als ze ZELF keihard staan.

Dus ik zou zeker eerder een SHO maken dan een LPB-1.

Lucluc
13 juni 2006, 19:23
En dan een SHO met een mastervolume, echt ideaal!

up-guitarman
13 juni 2006, 21:19
En dan een SHO met een mastervolume, echt ideaal!

OK, bedankt mijne here !!! Ik denk dat ik maar eens een SHO ga bouwen !!!

Lucluc: Wat bedoel je juist emt een mastervolume, of beter, hoe verwerk je dit in het SHO-schema ???

Lucluc
14 juni 2006, 09:40
De 47k aan de uitgang vervangen door een 50k of 100k log potmeter.

up-guitarman
14 juni 2006, 13:05
De 47k aan de uitgang vervangen door een 50k of 100k log potmeter.

OK, bedankt !! Het lijkt me idd geen slecht idee om deze mod toe te voegen aan het schema !!!

Klopt het op onderstaande wijze dan ???

http://img148.imageshack.us/img148/2604/schema6xl.jpg

fullorder
14 juni 2006, 15:26
Zelf gebruik ik een volumepedaal hiervoor.
Deze staat als laatste in de keten en staat 2/3 voor begeleiding en voluit voor
solo's.

Maar hoe weet je of je op 2/3 van de slag van je volumepedaal staat? ;)

Dat weerhoudt mij er altijd van om een volumepedaal te gebruiken, heb het idee dat je dan altijd een beetje moet zoeken. De enige reden voor een volumepedaal die ik me voor kan stellen is dat je je geluid wilt laten aanzwellen, maar dat is met wat oefening toch ook te doen met de volumepot van je gitaar?

Helter Skelter
14 juni 2006, 15:58
je hebt ook volumepedalen zoals de Boss FV-100 waarbij je het minimum-en maximumvolume kan instellen, helemaal 'dicht' is dan b.v. voor slag en helemaal ingetrapt voor solo's, ook heeft de Boss een handige 'tuner-out'

Volumepedalen die dat niet hebben zijn idd lastiger in het gebruik :)

Lucluc
14 juni 2006, 16:39
Klopt het op onderstaande wijze dan ???

http://img148.imageshack.us/img148/2604/schema6xl.jpg

Niet helemaal: lug 2 (waar je nu een pijltje hebt) moet naar de output. Die heb je nu aan 1 en dat moet niet. 3 gaat alleen naar de aarde.

Als je een adapter wilt gebruiken kan je het beste voor de +9v nog een 100k en een 100uF maken. De 100k in serie en de 100uF met de min naar de aarde.

Misschien heeft iemand hier ook al eens een 1m geplaatst tegen het 'ploppen' van de voetschakelaar.

Speeddemon
14 juni 2006, 19:16
100k? Ik mag hopen dat je 100 Ohm bedoelt, anders krijgt je circuit nagenoeg geen stroom meer.

bluegate
14 juni 2006, 19:35
Maar hoe weet je of je op 2/3 van de slag van je volumepedaal staat? ;)

Dat weerhoudt mij er altijd van om een volumepedaal te gebruiken, heb het idee dat je dan altijd een beetje moet zoeken. De enige reden voor een volumepedaal die ik me voor kan stellen is dat je je geluid wilt laten aanzwellen, maar dat is met wat oefening toch ook te doen met de volumepot van je gitaar?

Tja, juist dat zoeken vind ik fijn. Je kunt dan ook riffs spelen die géén solovolume
nodig hebben maar bij slagvolume er niet goed doorkomen.
Het is meer werk, maar je kunt er een hoop mee als je het door hebt.

Lucluc
14 juni 2006, 20:28
100k? Ik mag hopen dat je 100 Ohm bedoelt, anders krijgt je circuit nagenoeg geen stroom meer.

:eek: foutje

up-guitarman
16 juni 2006, 00:36
Niet helemaal: lug 2 (waar je nu een pijltje hebt) moet naar de output. Die heb je nu aan 1 en dat moet niet. 3 gaat alleen naar de aarde.
Owkee, tot daar ben ik mee, ik was al aan het twijfelen toen ik het schemaatje aanpaste.


Misschien heeft iemand hier ook al eens een 1m geplaatst tegen het 'ploppen' van de voetschakelaar.
Daar had ik reeds aan gedacht, na wat stuff op newtone e.d. gelezen te hebben. Die ga ik idd invoegen, is dit enkel nodig bij de out? Of ook bij de In ??? Bij de muff fuzz is het nl. bij beiden dacht ik !!!



Als je een adapter wilt gebruiken kan je het beste voor de +9v nog een 100k en een 100uF maken. De 100k in serie en de 100uF met de min naar de aarde.
Dit snap ik niet helemaal ... Bedoel je nu een 100 Ohm weerstand in serie met de 5,1K die al in het schema staat? En waar moet de 100uF (condensator?) er dan in ???

Alvast bedankt voor de tips !!! Hier kan ik wat mee doen !!!

up-guitarman
20 juni 2006, 23:25
Nu de examens gedaan zijn heb is nog eens wat gepuzzeld. Klopt het op deze manier ???

http://img79.imageshack.us/img79/8807/schema3ra.jpg