PDA

View Full Version : In welke toonladder/key staat iets?



Reel Big Fish
13 juni 2006, 13:15
Hallo,

weer een leuke (hopelijk makkelijk op te losse) vraag. Sinds kort ben ik bezig met harmonic gitaar melodietjes te schrijven en op mijn laatste gitaarles heeft mijn leraar me de basics uitgelegd. Helaas niet alles, maar nu heb ik daar twee dingen bij nodig:

- de key van het nummer ( staat het nummer in A / B / C / D / E / F / G )
- welke toonladder moet ik gebruiken en waar vind ik deze?

De eerste vraag is volgens mij een makkie. Het eerste akkoord van het ritme bepaald volgens mij in wat voor toonsoort het nummer staat, dus bij bijvoorbeeld:


e - - - - - - - -
B - - - - - - - -
G - - - 7 - 9 - -
D - 2 - 7 - 9 - -
A - 2 - 5 - 7 - -
E - 0 - - - - - -


Dit zou dus in E staan, klopt dat?

Dan de tweede. Ik kwam gister met een melodietje aan, waarvan mijn gitaarleraar meteen zei dat het in Emajeur stond. Het melodietje:


e - 12 - 11 - - - - -
B - - - - - - 12 - 10
G - - - - - - - -
D - - - - - - - -
A - - - - - - - -
E - - - - - - - -

e - 12 - 11 - - - - -
B - - - - - - 12 - 9
G - - - - - - - -
D - - - - - - - -
A - - - - - - - -
E - - - - - - - -

e - 12 - 11 - - - - 9
B - - - - - - 12 - -
G - - - - - - - -
D - - - - - - - -
A - - - - - - - -
E - - - - - - - -


Maar waarom? Hoe kan ik dat nou de volgende keer zelf bepalen?

Alvast bedankt :roll:

Roy K.
13 juni 2006, 13:30
Wat betreft het melodietje: de noten maken allemaal deel uit van de E-majeur ladder, hij begint ook op een E en waarschijnlijk speel je het over het akkoordenschema dat je postte? (wat ook in E staat). Deze zaken duiden er op dat het gezien moet worden als een loopje in Emaj.
Echter, de noten worden ook gebruikt in bijv. Gis frygisch. Het is dus ook afhankelijk waar je het over heen speelt en op welke noten je de nadruk legt.

Je akkoordenschema bestaat uit 2 E-akkoorden en een D. Vanwege de twee E-akkoorden (en ook omdat het schema met een E begint) ligt het er dik bovenop dat dat de toonsoort is.

Reel Big Fish
13 juni 2006, 13:44
Naja, dat akkoorden schema hoort bij een heel ander nummer, maar in principe zou het daar dus overheen kunnen? Want de solo die nu over dat akkoorden schema heen staat, is vals, dus misschien kan ik daar dan iets mee inderdaad! :)

Maar nu nog, waar vind ik de meeste toonladders?

taylor
14 juni 2006, 12:25
dat akkoordenschema heeft eigenlijk geen duidelijke toonsoort het is met powerakkoorden gespeelt dus niet mineur of majeur.

je zou kunnen zeggen dat in E staat maar in principe kun je er van alles en nog wat op spelen.

als bv E5 C5 D5 speelt wek je de sugestie dat het een 6e trap is dus puur mineur( in E in dit geval) al is het dat in feite(theoretisch) niet door de powerakkoorden.
dan zou je Emin, Cmaj, Dmaj moeten spelen.

Reel Big Fish
18 juni 2006, 12:39
Bedankt! Dan heb ik nog iets:



e]---------------------------------
B]---------------------------------
G]---------------------------------
D]---------------------------------
A]-5-3-----5-3-----5-3-------------
E]-----5-2-----5-1-----5-0---------

Ik weet dat de gespeelde noten D, C , A, F#/Gb, F en E zijn, maar hoe weet ik en bepaal ik nou welke toonladder ik bij dit "melodietje" moet toepassen om een harmonie te maken? Heeft iemand hier misschien een handige site voor?

Alvast bedankt!

taylor
18 juni 2006, 13:10
hmm laat ik je tegen vraag stellen,wat denk jij wat voor een schema je daar speelt of welke akkoorden maak je daar duidelijk?

kijk dan wat voor schema het is, welke trap leid, zo kom je uit bij de toonsoort.
je moet niet denken in(losstaande) ladders..

Reel Big Fish
18 juni 2006, 13:19
Ik begrijp niet wat je bedoeld met "wat voor een schema" en ik heb geen verstand van trappen... mijn theorie is (nog) ruk :(. Als iemand een handige website heeft, alles is welkom natuurlijk!

Wat ik wel weet met dat stukje tab, is dat het voor de lead is, het ritme moeten (achtereenvolgens) de power-akkoorden F#/Gb, F en E worden en ik denk sowieso dat dit nummer in E staat (correct?), dus dan zal ik een E-toonladder moeten gebruiken, maar welke? :nervous:

taylor
18 juni 2006, 13:43
site's weet ik niet kijk ik nooit na,misschien dat een ander dat weet.

ik zou eerst maar van voren af aan beginnen(met theorie) anders ga je het nooit/moeilijk begrijpen.of ga na een goeie leraar die je dat stapje voor stapje duidelijk kan uitleggen aan de hand van voorbeelden,het is niet zo moeilijk als je het eenmaal begrijpt.

Reel Big Fish
18 juni 2006, 14:02
Een website zou natuurlijk handig zijn, maar hebben ze hier niet een goed, duidelijk boek over bij Feedback? Zoja, welke raden jullie mij aan als newbie? :p

TMKXL
18 juni 2006, 17:25
Bedankt! Dan heb ik nog iets:



e]---------------------------------
B]---------------------------------
G]---------------------------------
D]---------------------------------
A]-5-3-----5-3-----5-3-------------
E]-----5-2-----5-1-----5-0---------

Ik weet dat de gespeelde noten D, C , A, F#/Gb, F en E zijn, maar hoe weet ik en bepaal ik nou welke toonladder ik bij dit "melodietje" moet toepassen om een harmonie te maken? Heeft iemand hier misschien een handige site voor?

Alvast bedankt!

Welk akoordenschema zit hieronder?

Reel Big Fish
18 juni 2006, 17:26
F#/Gb, F en E (power akkoorden).


e]-------------
B]-------------
G]-------------
D]-4--3--2----
A]-4--3--2----
E]-2--1--0----

Die dus

Reel Big Fish
19 juni 2006, 20:55
Bump bump >_>

Reel Big Fish
21 juni 2006, 15:28
A.u.b?? :(

Bassbitch
21 juni 2006, 15:59
Bedankt! Dan heb ik nog iets:



e]---------------------------------
B]---------------------------------
G]---------------------------------
D]---------------------------------
A]-5-3-----5-3-----5-3-------------
E]-----5-2-----5-1-----5-0---------

Ik weet dat de gespeelde noten D, C , A, F#/Gb, F en E zijn, maar hoe weet ik en bepaal ik nou welke toonladder ik bij dit "melodietje" moet toepassen om een harmonie te maken? Heeft iemand hier misschien een handige site voor?

Alvast bedankt!
Sorry RBF, ik zou het niet weten..
Heeft niemand antwoord op deze vraag? Kom op jongens! :D

paulusdeBKB
21 juni 2006, 19:04
Ok, je kunt het loopje zien als een Dmineur/Dmineur Blues. MAARRRRR... je hebt er wat chromatische noten inzitten, daardoor wordt het wat lastig te herkennen. Dmineur toonladder is: D E F G A Bb C D

Het is moeilijk om losse theorievragen te beantwoorden als je nog (bijna) niets weet van theorie en harmonie. Op de verschillende gitaarsites is wel het een en ander te vinden. Google is je vriend!

Verder was je op zoek naar een goed boek? Ik vind de serie van Jodi Fisher wel goed, "beginning jazz guitar" is een mooi begin. Wordt uitgegeven door Alfred Publishing en o.m. te koop in Amsterdam bij Hampe & van Berkel en Dijkman. (Engelstalig)

Verder kun je meer vinden op Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diatonic_scale

En dit artikel op godinguitars.com is ook heel goed:
http://www.godinguitars.com/ofscalesandmodes.pdf

succes ermee!

Reel Big Fish
22 juni 2006, 02:06
Hmm oke... niet erg duidelijk (ook niet hoe je nou zag dat het in D stond, ik zou E zeggen, tja, newbie heh :seriousf: ) maar ik kom er wel een eindje mee. Bedankt! :)

Ik snap alleen niet helemaal wat ik met die F#/Gb (chromatisch?) moet doen dan...

Anyway, dat boek is voor Jazz neem ik aan, maar ik wil meer de Rock/Metal kant op. Kan ik dan niet beter een ander boek nemen, iets wat zich meer mainstream op de theorie richt? Liefst ook in het Nederlands. Niet dat ik slecht in Engels ben, maar Nederlandse termen zijn vaak toch duidelijker.

Alvast bedankt!

paulusdeBKB
22 juni 2006, 10:13
Muziektheorie is voor jazz hetzelfde als voor metal hoor :satisfie:

Maar goed. Terug naar je vragen:

- Nederlandstalige boeken ken ik zo even niet, maar die zijn er vast.

- Verder vraag je waarom ik denk dat het loopje in Dmineur staat: het loopje komt steeds weer op de D en de A terug, dus het akkoord kan D zijn, of A, gewoon proberen. Een goeie indicatie dat het om (een vorm van een) D-akkoord gaat, is dat de A dan fungeert als de Kwint van D! Je krijgt dan een zgn. 1 - 5 - 1 cadans (waar ook veel klassieke stukken op eindigen) en die wijst dan heel duidelijk richting D.
De reden dat ik vind dat het mineur is, is vanwege de C en de F (kleine terts), en het feit dat het loopje aflopend qua toonhoogte is.

De grap van muziek is: het MOET helemaal niets zijn, qua akkoorden dan. Als je het E-akkoord wilt spelen over dat loopje dan moet je dat gewoon doen. Je merkt zelf wel of je vindt dat het past of niet.

Reel Big Fish
22 juni 2006, 10:35
Aha. Mijn bedoeling was om op iedere laatste noot een akkoord te spelen, dus op de F#/Gb, F en E. Dat komt zo mooi uit met die E, lekker palm muten :).

Ik weet nu nog niet helemaal hoe die Guitarport werkt en hoe ik er mee op kan nemen, maar zodra ik het door heb, zal ik het stukje hier ffies posten...

Misschien ga ik vanmiddag ff langs Feedback voor een boek. Ik ga hier weer posten! Bedankt in ieder geval paulusdeBKB!

Reel Big Fish
22 juni 2006, 10:47
Zojuist getipt door pimmetje in de chat: www.c-majeur.com (http://www.c-majeur.com/). Das wat makkelijker. Sowieso (getipt door Jax) bestel ik het boek Eenvoudige algemene muziekleer. Iemand nog aanraders?

taylor
22 juni 2006, 11:52
zoals ik al zei kun je beter eerst zelf theorie gaan leren ik wil je wel zeggen maar het heeft heel weinig zin op die manier omdat je het het dan niet begrijpt.

2 dingen die ik al gezegt had is belangrijk bij powerakkoorden.

1.ze zijn dus niet majeur of mineur daardoor geven ze geen duidelijke toonsoort je kunt wel de sugestie wekken van een toonsoort door standaard trappen schema's(zoals bv een I IV V)te spelen in powerakkoorden.
dus simpel voorbeeld I IV V is Cmaj Fmaj G maj dan speel je dus C5 F5 G5-->je oren zullen dit herkennen als een Cmajeur toonsoort al is het dus niet zo!

2.doordat ze geen duideijke toonsoort geven bv als je gaat hakken op de E snaar(E5)zoals veel in metal ,dan kun je er ALLES op spelen.

-=JEROEN=-
26 juni 2006, 15:00
een korte uitleg over toonladders

toonladders bestaan meestal uit 8 basis tonen:
1 priem c
2 seconde d
3 terts e
4 kwart f
5 kwint g
6 sext a
7 septiem b
8 oktaaf c
maar als je op je gitaar gaat tellen kom je er al snel achter dat er eigenlijk 12 noten zijn (e f fis g gis a bes b c cis d dis)... deze zitten er dus tussen gestopt:
priem c

kleine seconde des
grote seconde d

kleine terts es
grote terts e

reine kwart f
overmatige kwart fis

verminderde kwint ges
reine kwint g
overmatige kwint gis

kleine sext as
grote sext a

klein septiem bes
groot septiem b

oktaaf c
zoals je misschien opgevallen is, sommige noten zijn dubbel (fis = ges), maar dat komt later wel aan de orde

de basis van alle toonladders is de majeur ladder, bestaande uit de 8 basis noten... C majeur is dus: c d e f g a b c (oktaaf wordt vaak weggelaten)

willen we hier mineur van maken, dan beginnen we met de terts te verlagen naar een kleine terts: e wordt dus es... hier komt ook het akkoord weer uit voort: Cm (mineur) is c e g (eerste, derde en vijfde toon van de toonladder)... dus dan krijgen we: c d es f g a b (melodies mineur)... vaak wordt ook de 6 verlaagt naar kleine sext: c d es f g as b (harmonies mineur)... en in mijn favoriete mineur ladder is ook de 7 verlaagd naar klein septiem: c d es f g as bes (naturaal mineur)

alles nog even op een rijtje
majeur:
1 priem
2 grote seconde
3 grote terts
4 reine kwart
5 reine kwint
6 grote sext
7 groot septiem
8 oktaaf

mineur:
melodies: kleine terts
harmonies: kleine terts, kleine sext
naturaal: kleine terts, kleine sext, klein septiem

-=JEROEN=-
26 juni 2006, 15:13
als je vervolgens kijkt naar de noten die jij in dat vorige stukje speelde:
c d e f fis a dan zie je dat er nog een paar ontbreken (een b bijvoorbeeld) en dat er sprake is van dubbele noten, f en fis

Cmaj: c d e f g a b (met een f)
Emin: e fis g a b c d (met een fis)

wat je speelt neigt erg naar E, en eigenlijk komt ieder loopje uit een andere toonladder:

d c a fis = Fis Locrisch
d c a f = F Lydisch
d c a e = E Phrygisch

dit noemen ze modus, maar dat is weer een heel ander verhaal ;)

ik zou 't dus op Em pentatonies houden (e g a b d)

Reel Big Fish
29 juni 2006, 18:02
Bedankt -=JEROEN=-

Ik heb vandaag bij Donner het boek 'DE ONGELOFLIJKE TOONLADDER VINDER' gekocht en ik heb bij www.c-majeur.com (http://www.c-majeur.com) het boek 'Eenvoudige algemene muziekleer' bestelt. Eens kijken hoe ver ik deze vakantie ga komen :p

Blen-D*?
29 juni 2006, 18:33
hey reel big fish,

kan je die dingen gewoon bij feedback kopen (bedoel ik dat toonladder boekje mee ;) )

G.G.
29 juni 2006, 18:44
Bij de tweedehandsboekenmarkten kom je nog weleens het boek met de titel : "De Gitaar" van R Denyer tegen voor hele weinig. Daar vind je alle theorie, afstelmanieren en tips, onderhoudtips en veelinfo over gitaristen en hun gear.

Enige nadeel: boek is van 1978 ofzo, maar wel nog steeds erg bruikbaar.

Reel Big Fish
29 juni 2006, 19:06
Ja maar mij gaat het dus meer om de theorie. Afstellen en shit interesseert me niet zo ;)

@Blen-D*: ik heb het boek bij Donner gekocht, dus ik zou het niet weten

Reel Big Fish
30 juni 2006, 17:34
Even uit een ander topic gehaald:


Geen idee wie Nick Cave is... maar kan een van jullie mij vertellen waar dit nummer in staat? Het solotje heb ik puur op gevoel geschreven, maar ik ben toch erg benieuwd hoe ik dit mbv toonladders had kunnen doen! ;)

Het betreffende nummer: http://www.freewebs.com/enkindle/Enkindle%20-%20The%20Reaper.MP3.mp3

Rechter muisknop, doel opslaan als...

Bedankt! :)

-=JEROEN=-
1 juli 2006, 14:25
Bedankt -=JEROEN=-
heb je er wat aan? heeft het geholpen? snap je 't nu?

:soul:

Reel Big Fish
6 juli 2006, 01:17
Een piepklein beetje :p

Ik doe altijd een oefening (warming up) en nu vroeg ik me af wát ik precies doe. Zit er nog iets vals tussen? Zoja, wat?

Hier, dit stukje: http://media.putfile.com/Mn-oefening

Let niet op het kutte einde en de note-bleeds, beetje slordig enzo. Bedankt iig! :)

-=JEROEN=-
6 juli 2006, 04:38
voor zover ik kan horen, speel je verschillende ladders, of iig hier en daar een andere noot... schrijf eens op wat je speelt

't klinkt als a b c - b c d - c d e (Amin arpeggio's), maar dan na 't oktaaf speel je a bes c ipv a b c, en dus een andere toonladder

en volgens mij staat je gitaar een half te laag gestemd

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/Am_natural.gif

Reel Big Fish
6 juli 2006, 08:59
Gitaar had ik ervoor nog gestemt, gewoon EADGBE. Wat ik speel:


e]------------------------------------------------
B]------------------------------------------------
G]------------------------------------------------
D]------------------------------------------------
A]-----------------------------6-----6--6-7--6-7--
E]-4-6-7-4-6-7-6-7-9-6-7-9-7-9---7-9--9-----9-----


Pfff wat een werk, zo duurt het nog wel ff... Nu ga ik ff verder met één keer de noten die ik speel hoor!


e]-------------------------------------------------7-9-10-12-14-16-17--
B]----------------------------------------7--9-10----------------------
G]------------------------------6-7-9----------------------------------
D]--------------------6-7-9--------------------------------------------
A]-----------6-7-9-----------------------------------------------------
E]-4-6-7-9-------------------------------------------------------------

Reel Big Fish
6 juli 2006, 15:09
Naja ik heb nu iig mijn boek binnen, Eenvoudige Algemene Muziekleer. Netjes een week na mijn bestelling :). Eerste hoofdstuk is erg makkelijk te begrijpen. Ik ga zo weer verder.

Maar JEROEN, wat denk je van mijn oefeningetje. Wat doe ik daar?

Bedankt :)

Reel Big Fish
6 juli 2006, 16:21
Hehe leuk boekje! Eén probleem bij het noten lezen... ze hebben het over 9 octaven namelijk:

1. subcontra
2. contra
3. groot
4. klein
5. ééngestreept
6. tweegestreept
7. 3 gestreept
8. 4 gestreept
9. 5 gestreept

Maar welke vind ik nou waar op de gitaar? Stel dat ik uit ga van de G-sleutel en deze G wil spelen:


e]---
B]---
G]---
D]---
A]---
E]-3-

Welke is dat dan van de onderstaanden?

2G
1G
G
g
g1
g2
g3
g4
g5

Alvast bedankt!

-=JEROEN=-
6 juli 2006, 17:01
in principe nix mis met je oefening, maar puur muziektechnies gezien klopt 't nog niet helemaal

je eerste oefening is nog niet helemaal af, je begint met een gis, maar eindigt met een e... je mist dus nog dis e fis - e fis gis

én ik vind 't beter om te beginnen met de standaard posities (3 noten per snaar):

D+-------+-------+-------+-------+-----5-+---5-7-+
A+-------+-----5-+---5-7-+-5-7-8-+-7-8---+-8-----+
E+-5-7-8-+-7-8---+-8-----+-------+-------+-------+
a b c b c d c d e d e f e f g f g aik heb em ff in A (Aeolies) gezet, maar in Gis, zoals jij em speelt, is ie 'tzelfde alleen alles 1 nootje lager

waar je deze noten speelt kan je varieren natuurlijk, als je maar wel in A blijft, wat ons brengt bij je volgende oefening:

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/001.gif



het eerste gedeelte klopt:

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/002.gif



maar dan maak je van A# ineens een A, waardoor het een andere toonladder wordt... dus ipv 6 7 9 op de D snaar hoort 't 6 8 9 te zijn

dit is em helemaal:

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/003.gif

-=JEROEN=-
6 juli 2006, 17:02
ik weet niet waarom je em in Gis speelt, maar ik vind 't handiger als je em in Am/C speelt, dan leer je gelijk waar alle 'hele noten' zitten (de witte toetsen op de piano)... en probeer de verschillende standaard posities en de 3-noten-per-snaar variant:

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/0-5-10.gif

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/3-7-12.gif

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/3nps.gif

begin met positie 0:
wijsvinger 1e vakje
middel 2e
ring 3e

begin vanaf E-snaar: e f g a b c d e en dan terug f e d c b a g f
dan vanaf G-snaar: g a b c d e f g en terug
en dan helemaal, van dikke E tot dunne E snaar

doe dan positie 12:
wijs 12
middel 13
ring 14
pink 15

dan positie 7

dan 10, 5 en tot slot positie 3

als je bij de 10e positie overgaat van a (A12) naar b (D9), speel de a met je pink en de b met je wijsvinger... g (g12) pink en a (B10) weer met wijsvinger... verschuif je melodie hand (linkerhand voor rechtshandigen) ietsje wanneer je overgaat, dit bevordert je snelheid

* let goed op vingerzetting
* speel iedere noot even lang (dus niet 1 2 3 pauze 1 2 3, maar 1 2 3 4 5 6 7 8 )
* begin met alleen downstrokes (neer neer neer)
* probeer daarna ook alternate picking (neer op neer enz)

audio voorbeeld (http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/C_1e_positie.mp3) (slechte kwaliteit ;))

-=JEROEN=-
6 juli 2006, 17:03
Hehe leuk boekje! Eén probleem bij het noten lezen... ze hebben het over 9 octaven namelijk:

1. subcontra
2. contra
3. groot
4. klein
5. ééngestreept
6. tweegestreept
7. 3 gestreept
8. 4 gestreept
9. 5 gestreept
zeg me helemaal nix... maar goed, ik kan ook geen noten lezen

Reel Big Fish
6 juli 2006, 20:37
Harstikke bedankt weer -=JEROEN=-


Hehe leuk boekje! Eén probleem bij het noten lezen... ze hebben het over 9 octaven namelijk:

1. subcontra
2. contra
3. groot
4. klein
5. ééngestreept
6. tweegestreept
7. 3 gestreept
8. 4 gestreept
9. 5 gestreept

Maar welke vind ik nou waar op de gitaar? Stel dat ik uit ga van de G-sleutel en deze G wil spelen:


e]---
B]---
G]---
D]---
A]---
E]-3-

Welke is dat dan van de onderstaanden?

2G
1G
G
g
g1
g2
g3
g4
g5

Alvast bedankt!

Als iemand anders me dit nog even wilt vertellen, kan mijn dag niet meer stuk :p

Reel Big Fish
7 juli 2006, 13:39
Dagje verder :dance:

IEMAND?! >_>

-=JEROEN=-
7 juli 2006, 19:18
misschien wat meer info geven

Mark-Fryslan
10 augustus 2006, 23:22
Tja als je domweg de nootjes bekijkt zou het kunnen passen in een Bm bluesladder. Maar ja wat heb je daar aan?

Groetjes Mark

metallic
16 augustus 2006, 15:26
Ik begrijp niet wat je bedoeld met "wat voor een schema" en ik heb geen verstand van trappen... mijn theorie is (nog) ruk :(. Als iemand een handige website heeft, alles is welkom natuurlijk!

Wat ik wel weet met dat stukje tab, is dat het voor de lead is, het ritme moeten (achtereenvolgens) de power-akkoorden F#/Gb, F en E worden en ik denk sowieso dat dit nummer in E staat (correct?), dus dan zal ik een E-toonladder moeten gebruiken, maar welke? :nervous:

Welke toonladder je moet gebruiken is geen gemakkelijke vraag:P daar zijn hele boeken over vol geschreven, maar je kunt eigenlijk zeggen dat ook van de stijl afhangt wel toonladder je gebruikt. Er zijn meerdere toonladders goed in E maar je moet zelf kiezen welke het beste klinkt.