PDA

View Full Version : eerste bevindingen Zoom G9.2tt



paulusdeBKB
13 juni 2006, 00:44
Er is al een ander topic over de Zoom G9.2tt maar dat gaat inmiddels alle kanten op. Bovendien heb ik nogal wat te zeggen. Vandaar nu dus een nieuwe.

Vorige week heb ik een Zoom G9.2tt gekocht, na een korte A/B/C vergelijking over een koptelefoon in de winkel. De kandidaten waren:

- Line6 PODXT Live
- Vox Tonelab SE
- Zoom G9.2tt

Door tijdgebrek heb ik de Digitech GENnogwat en de GT-8 niet getest.

Mijn criteria:
- moet klinken
- moet live 'handig' zijn
- moet zowel rechtstreeks als in combi met een buizencombo te gebruiken zijn
- niet te gek ingewikkeld om te editen

uitproberen in winkel schiet niet op
Tip voor iedereen die een modeler wil kopen: vraag aan je favoriete muziekhandelaar of je hem een weekendje mag gebruiken (alleen thuis natuurlijk, niet mee gaan optreden!) om het apparaat wat beter te leren kennen. Uitproberen in de winkel is te omslachtig, omdat de apparaten domweg te veel kunnen. Ook vereisen ze alledrie nogal wat tweaken om ze echt op je geluid/smaak/gitaar aan te passen.

Bij het vergelijken van de 3 kandidaten merkte ik dat ze alledrie eigenlijk wel klinken. Tenminste, over een koptelefoon klinkt het allemaal redelijk overtuigend. Maar een directe kwaliteitsvergelijking blijft klankmatig moeilijk.

features, voor- en nadelen
Qua features lijken de drie apparaten veel op elkaar:
- meerdere amp models
- elke patch kan twee amp models bevatten waartussen je kunt switchen. Hartstikke handig voor clean/solo geluid!
- binnen een patch kun je afzonderlijke effectblokken aan-en uitzetten
- uiteraard stereo en met een uitschakelbare cabinetsim

belangrijke features missen in (bijna) alle floormodelers
Gek genoeg missen alle floormodelers enkele features die ik persoonlijk graag had gezien (en waar ik ook graag meer voor had betaald):
- groter display. Ik ben niet kippig, maar het lezen van de titel van een patch is staand echt moeilijk. De Vox is wat dat betreft het ergste, vanwege het wat fletse display. Met de huidige beschikbare displaytechnologieen moet dat een stuk beter kunnen.
- gebalanceerde (XLR) outputs. Als je nu een modeler rechtstreeks wilt inprikken moet je eigenlijk via een stereo DI. Dat zijn weer twee extra kastjes, en je geluidsman heeft er doorgaans genoeg bij zich, maar dat had met hetzelfde gemak ook ingebouwd kunnen worden.
- geintegreerde voeding. Waarom niet gewoon met een eurostekker ipv een adaptor? Die adaptorsnoeren zijn toch kwetsbaarder, het adaptorblokje ligt altijd in de weg en het priegelige plugje kan makkelijk breken.
- geheugenkaartje voor wegschrijven patches. Een modeler is ideaal om zeer veel geluiden te maken en op te slaan. 100 patches is voor een gevorderde gitarist (ik niet hoor) eigenlijk niet zo veel. Het zou erg handig zijn om per bandje een kaartje te hebben waarmee je in 1 keer alle benodige patches kunt inladen.
- los boostknopje, bijvoorbeeld voor het opvangen van volumeverschillen tussen humbuckers en single coils. De kandidaten hebben wel allemaal een gemodeled boostboxje maar die moet je weer programmeren. Voor mij zou het juist handig zijn om dat buiten de patches te laten via een soort masterinstelling. Ik ga dit oplossen door een los cleanboost pedaaltje te gaan gebruiken.
- levelmeter voor input en voor fx return. Eigenlijk onbegrijpelijk dat dit er niet op zit. Nu heb je geen visuele feedback over de gainstructuur.
- je 'hoort' het volumepedaal. Bij alledrie de modelers werkte het volumepedaal hoorbaar (goed luisteren hoor!) in 127 stappen, waarschijnlijk onder invloed van de MIDI-specificatie. Dat vind ik te grof. Het zou sjieker geweest zijn als het volumepedaal in 500 stapjes zou zijn opgedeeld. De processors zijn krachtig genoeg om dat te interpoleren naar MIDI-waarden.
- TunerLEDs. Alle modelers maken gebruik van hun main display voor de tuneraanduidingen. Dat is, zeker met daglichtsituaties onvoldoende.

gekozen voor de Zoom omdat:
- Hij heeft een FX-loop. De Vox heeft hem ook maar de Line6 niet. Alleen daardoor al viel de Line6 voor mij af.
- De klank. Zoals gezegd: in een winkel met een koptelefoon op kan je er weinig van zeggen, maar ik vond de eerste indruk erg positief. De Line6 en de Vox klinken echter ook goed.
- De Zoom chip is net nieuw en loopt een generatie voor op de concurrentie.
- 5 patches per bank. De Vox en de Line6 hebben allebei 4 patches per bank. Ik houd niet van bankswitchen en met vijf patches x 2 preamp models heb ik dus tien geluiden binnen voetbereik. Bij de VOX en de Line6 zijn dat er acht.
- Expressiemogelijkheden. Line6 heeft 1 expressiepedaal, Vox 2, Zoom 2,5 (het rechter expressiepedaal kan je behalve verticaal ook horizontaal bedienen. Heel leuk).
- Tube accelerator en tube energizer. In de G9.2tt zit een buisje bij het ingangscircuit en een buisje bij het outputcircuit. Daar verwachtte ik niet veel van, het leek me een beetje een gimmick. Maar het werkt echt hartstikke goed, ook als een soort Master toonregeling. Ideaal voor livegebruik! De instellingen van de accelerator en de energizer worden NIET opgeslagen in de patches en dat is precies zoals het moet. Nu kan je het complete karakter van al je patches in 1 keer aanpassen aan de podiumsituatie.
- Tone control in EQ: de bediening van de equalizer van de Zoom is een beetje raar, maar went snel. Bijzonder handig is de 'tone'-control, die het complete karakter van de patch donkerder of scheller kan laten klinken. Handig als je bij een optreden op hoog volume bij 1 patch niet lekker door de mix snijdt. Deze instelling word itt tot de energizer en de accelerator wel in de patch opgeslagen.

minpuntjes van de Zoom
Niet alles is rozengeur en manenschijn (tussen-n, want er zijn meer manen in ons zonnestelsel. En maar 1 zon, dus die krijgt geen n.) Ook bij de Zoom blijft nog wel het een en ander te wensen over, naast de bovenstaande minpunten die voor alle modelers gelden.
- footswitches zitten dicht op elkaar. Je moet dus wel opletten waar je trapt. Dat geldt in meer of mindere mate voor alle MIDI-controllerachtige apparaten maar hier is het allemaal nog net ff wat krapper.
- Waarschijnlijk geen updates via Internet. Line6 verblijdt zijn gebruikers met enige regelmaat met nieuwe amp en effect models. Ik ben bang dat we dat van Zoom niet hoeven te verwachten, maar ik hoop natuurlijk van wel.
- Niet alle kanalen van alle versterkers zijn gemodeld. Ze hebben wel een evenwichtige selectie gemaakt maar toch jammer.
- Je kunt niet een Wah en een pre-preamp stompbox tegelijk programmeren. Ze maken beiden gebruik van hetzelfde effectenblok en dat is gewoon jammer.
- Sommige amp models bevatten alleen een stompbox, maar niet een complete preamp. Dat kan handig zijn als je de G9.2tt in combinatie met een tube amp gebruikt, maar voor rechtstreeks gebruik is het net niet flexibel genoeg. Overigens zijn er ook wel wat amp+stompbox models in de aanbieding, zoals een fender-amp+tubescreamer.
- De speakersim modelleert geen speaker cabinets zoals je van andere modellen gewend bent. Het lijkt eerder als een soort filter te werken. Maar hij doet het verder prima.

oke, leuk, maar hoe klinkt 'ie?
Nog steeds te vroeg om te zeggen, maar de eerste indruk is: goed. Nee, niet zo dynamisch als mijn Marshall 50wat buizentopje en niet zo dynamisch als mijn Fender HotRod Deville 4x10. Maar wel dynamischer dan de DG-Stomp en de V-Amp2 (de laatste verdient de massale dispartijen op dit forum trouwens echt niet. Stelletje snobs!).

Minder is meer. Ik heb me een tijdje beziggehouden met een clean Fendermodelletje en na wat gepruts heb ik de EQ ongeveer recht, bijna alle FX uit op een vleugje reverb na en dat klinkt toch wel erg goed.

Tot zover mijn eerste bevindingen. Als ik tijd heb dan zal ik wat soundsamples maken, meer info volgt naarmate ik het apparaat beter leer kennen.

Harm
13 juni 2006, 07:47
Leuke review van jouw test en aankoop Paulus!

Ik denk dat ik het er lastig mee had geregen als ik nu moest kiezen, alhoewel... Ik heb toendertijd gekozen voor de line 6 live, makkelijk, flexibel en elke stap programmeerbaar plus de updates. Die updates vond ik super omdat de extra dingen nu het geluid wel lekker maken voor klein gebruik...
voor het podium werk blijft het de top!

Die buizen erin is iets wat ik mis in de Line-6 en dat zal ik blijven missen... Ik heb toendertijd erg zitten twijfelen tussen de line-6 en de vox, alleen om die buis... Als deze er toen bij was geweest had ik idd om de nieuwere technologie en de buis en goed tot zeer goed geluid kunnen krijgen, misschien moet ik er toch eens een uit gaan proberen... Maar ach, voor thuis en in het oefenhok voldoet de line-6 goed tot goed genoeg...

Leuk stukje en heel veel plezier met het programmeren!! Blijft altijd leuk werk... Heb ik nu weer last van nu ik de Uberschall ontdekt heb op de line 6 en de 5150! Heerlijk!! :rockon:

paulusdeBKB
13 juni 2006, 13:29
Blij dat het wordt gewaardeerd, Harm! Line6 en Valvetronix vond ik zeker niet slechter klinken hoor. Heb vanochtend nog wat zitten prutsen met de andere amp models en ik geloof dat ik de updatemogelijkheden van Line6 wel een beetje ga missen...

Harm
13 juni 2006, 13:48
Ja, dat is idd leuk aan de line 6... Maar ik zou mij denk ik net zo goed kunnen redden met de zoom omdat ik toch op zoek ben naar een bepaald geluid ... Daar moet ik dan bij de Line 6 soms erg mee bezig zijn omdat er zo gruwelijk veel amp models inzitten!! Hahahaha, elk voordeel heb z'n nadeel...

Het leuke aan al dat modelling is dat je ook eens geluiden gaat uitproberen die je anders nooit zou doen, dat kan gewoon met het selecteren van bepaalde types... Maar ik heb wel mijn voorkeuren... De Roland Jazz Chorus voor clean, Powerball, 5150, een JCM en de Uberschall... en volgens mij nog een paar andere amps (waar ik de naam nu ff niet van weet omdat ik er nog een beetje mee experimenteer) .. blijft leuk!

Ik zal eens op internet de specs lezen van de zoom, volgens mij zitten hier ook leuke amps bij!

Nou, veel succes met programmeren!

Harm

Scali
13 juni 2006, 21:47
- gebalanceerde (XLR) outputs. Als je nu een modeler rechtstreeks wilt inprikken moet je eigenlijk via een stereo DI.

Ik denk dat dat gedaan wordt om de kosten te drukken en/of om de rackmodellen nog enigszins de moeite waard maken om aan te schaffen.


- geintegreerde voeding. Waarom niet gewoon met een eurostekker ipv een adaptor? Die adaptorsnoeren zijn toch kwetsbaarder, het adaptorblokje ligt altijd in de weg en het priegelige plugje kan makkelijk breken.

Ik denk dat dit gedaan wordt omdat een voeding nogal een magnetisch veld opwekt, wat dus storingen kan veroorzaken in de analoge delen van het apparaat, zeker bij de extreme gevoeligheid van de hi-gain geluiden.
Het inbouwen van een voeding zou betekenen dat de voeding hoogwaardig moet zijn, en dat er een en ander aan interne afscherming gedaan moet worden. En dan gaat de prijs weer omhoog.


- los boostknopje, bijvoorbeeld voor het opvangen van volumeverschillen tussen humbuckers en single coils.

Grappig genoeg had mijn Zoom 8080 dat wel. Bij de input zat een schakelaartje met 3 standen: single-coil, humbucker en actief.


- levelmeter voor input en voor fx return. Eigenlijk onbegrijpelijk dat dit er niet op zit. Nu heb je geen visuele feedback over de gainstructuur.

Ik meen dat de Boss GT-8 dit wel heeft.


- TunerLEDs. Alle modelers maken gebruik van hun main display voor de tuneraanduidingen. Dat is, zeker met daglichtsituaties onvoldoende.

Grappig genoeg had mijn Zoom 8080 dat ook. Zo'n licht gebogen rijtje ledjes, ongeveer zoals je dat ziet bij de Korg racktuners.


- De speakersim modelleert geen speaker cabinets zoals je van andere modellen gewend bent. Het lijkt eerder als een soort filter te werken. Maar hij doet het verder prima.

Hij modelleert wel speakercabinets, maar je kunt ze niet kiezen. Zoom heeft de ongebruikelijke keuze gemaakt om 1 algoritme te schrijven voor de amp + cab/mic, in tegenstelling tot de gebruikelijke aanpak om de cab-sim als een tweede algoritme achter de preamp aan te plakken (gelukkig kun je nog wel kiezen tussen 3 verschillende typen cabinet... klein (1x10?), middel (2x12/combo?) en groot (stack). Een dergelijke optie had mijn 8080 ook al, maar daar was de grootte instelbaar van 1-100. Dit is iets minder flexibel, maar het klinkt wel veel beter :)).
Als je de cabsim uitschakelt, krijg je dus een ander algoritme voor de preamp. Zoom heeft deze keuze gemaakt omdat dit volgens hen het realisme van het geheel ten goede komt.

Voor de stompbox+amp geldt overigens eenzelfde redenering. Nou heb ik wel eens van GT-8 gebruikers gehoord dat de ampmodellen eigenlijk helemaal niet goed op de stompboxen reageren, dus misschien was het hier een wijze keuze van Zoom, met het oog op realisme.
Je levert dan wel flexibiliteit in, helaas... Maar als het daadwerkelijk een beter geluid oplevert, is daar natuurlijk wat voor te zeggen.

ponq
15 juni 2006, 10:42
Mooie review. Ook al ben ik zelf van een mfx afgestapt, t blijve mooie dingen die errug veel kunnen.

Vanwege nadelen die je noemt zou ik je adviseren serieus eens naar de Digitech GNX4 en/of GNX3k te kijken. Kheb zelf den gxn4 gehad...super apparaat, kan extreem veel, zeer compleet en erg leuke community op internet. Helaas niet zo bekend in NL.

Negative K3 fan
15 juni 2006, 14:11
de V-Amp2 (de laatste verdient de massale dispartijen op dit forum trouwens echt niet. Stelletje snobs!).

jawel!!! dat ding klinkt echt niet, en hij voegt altijd een heel herkenbare frequentie toe aan de overstuurde sound wat de klank erg lelijk maakt... v-amp2 is leuk om erachter te komen wat je leuk vindt, hoe effecten werken/je geluid beinvloeden... ze kosten gelukkig ook geen drol, dus de prijs/prestatie verhouding is wel goed.

Scali
15 juni 2006, 14:22
ze kosten gelukkig ook geen drol, dus de prijs/prestatie verhouding is wel goed.

Dat was ie.. maar nu je een G2 voor 99e kunt kopen, weet ik het zo net nog niet. De geluidskwaliteit van de G2 is toch wel een categorie hoger dan die van de V-Amp. En er zit zelfs een drumcomputer in... Hoe kan het voor die prijs? :)

ketja
15 juni 2006, 19:09
Ik denk dat dit gedaan wordt omdat een voeding nogal een magnetisch veld opwekt, wat dus storingen kan veroorzaken in de analoge delen van het apparaat, zeker bij de extreme gevoeligheid van de hi-gain geluiden.
Het inbouwen van een voeding zou betekenen dat de voeding hoogwaardig moet zijn, en dat er een en ander aan interne afscherming gedaan moet worden. En dan gaat de prijs weer omhoog.

De enige reden dat dit soort pedalen gebruik maakt van een adapter is dat ze vanuit de fabriek kunnen volstaan met maar één produktiemodel, aan het einde van de lopende band, als het board de doos in gaat, wordt er per werelddeel een adapter bij in gestopt. Lekker goedkoop en snel dus.
Ook is er meestal geen ruimte om een trafo in te bouwen. Qua afscherming valt het reuze mee, leg je adapter maar een op je G9.2, je zal als het goed is geen brom horen, zelfs de behuizing van de adapter is niet afgeschermd.

Eerlijk gezegd vind ik het nog steeds "schande" dat men tegenwoordig nog steeds gebruik maakt van gewonden trafo's i.p.v. geschakelde voedingen. Die nemen minder ruimte in beslag, produceren nauwelijks warmte en wegen een stuk minder.

De Boss GT5 was de enige met een ingebouwde voeding, bij de latere GT's zijn ze ervan af gestapt, helaas.

hassent
16 juni 2006, 07:53
Wat denk je van keuringen als CE en UL. Op het moment dat je de voeding buiten het apparaat brengt zijn de veiligehidseisen van het apparaat veel lager. Waardoor je dus aan minder normen hoeft te voldoen.
De adapter wordt gewoon gekocht bij een fabriek die 'm gekeurd levert. Eigen merk plaatje er op en klaar!

Epic
16 juni 2006, 09:16
Eerlijk gezegd vind ik het nog steeds "schande" dat men tegenwoordig nog steeds gebruik maakt van gewonden trafo's i.p.v. geschakelde voedingen. Die nemen minder ruimte in beslag, produceren nauwelijks warmte en wegen een stuk minder.
Ze hebben alleen wel meer ruis.

Scali
16 juni 2006, 09:19
Voordeel van een externe voeding is ook dat de gebruiker hem makkelijk zelf kan vervangen als ie kapot is. Of dat je een tweede voeding kunt kopen voor een ander voltage, zodat je ook in het buitenland je apparatuur kunt gebruiken (een omschakelbare voeding zou nog duurder zijn, en de meeste mensen zouden dat niet gebruiken).

paulusdeBKB
20 juni 2006, 23:31
Ben nog even verder gaan stoeien met de Zoom, en ben toch wel onder de indruk. Ik ken de originelen van de meeste modellen niet goed maar de sounds zijn allemaal wel zeer bruikbaar. Effecten zijn ook prima verzorgd overigens, maar dat zijn we van Zoom gewend.

Wel even opletten: bij 'breakup' van een clean signaal klinkt het hoog soms een beetje ranzig. Als dit gebeurt, dan staat de Tube energizer te hoog.