PDA

View Full Version : Meer gain uit mijn Disto+ 'kloon'



Fumi SG
12 juni 2006, 23:50
Hoi...

Ik heb mezelf vorig jaar een Mxr Disto+ 'gekloond'. Ik heb er toen een extra setje (schakelbare) diodes bijgezet en inmiddels heb ik de waarde van de inputcap al verlaagd (of verhoogd, weet ik zo niet meer).

Nou heb ik net de twee 1n4148's vervangen door twee blauwe Led'jes, dit geeft meer crunch. Een erg lekkere sound maar nou zou ik graag op één van de twee 'kanalen' wat extra gain willen, het liefst bij de 1n270's, een soort soloboost zeg maar. Iemand een idee hoe ik dat zou kunnen doen en of het überhaupt mogelijk is??

Hier mijn aangepaste schema (hier staan nog de 1n4148's, inmiddels Led'jes)

http://img117.imageshack.us/img117/6585/senswitch7be.gif

JER00N
13 juni 2006, 00:01
Heb ongeveer een half jaar geleden dezelfde gemaakt. Door de 1M-weerstand in de feedbackloop van de 741 te verhogen (geloof ik, kan ook verlagen zijn maar verhogen is logischer) kon je er ook iets meer gain uit persen.

Door meerdere dioden achter elkaar te zetten krijg je ook meer output als het goed is. Dus als je 4 blauwe leds gebruikt (dus twee keer 2 in serie) zou je ook meer herrie moeten krijgen :)

Verder kan je in plaats van de LM741 ook o.a. een TL081, TL071 of TL061 gebruiken, deze hebben dezelfe pin layout maar hebben wat minder ruis.

Fumi SG
13 juni 2006, 07:15
Kijk aan, dan ga ik vanmiddag eens kijken of ik die 1M-weerstand kan vervangen. 4 Diodes klinkt ook interessant, die heb ik hier alleen niet liggen en ik heb nog steeds geen winkeltje gevonden die dat soort spul gewoon heeft liggen.:(

De LM741 heb ik momenteel ook vervangen door een TL071, was ik vergeten te vermelden. Het geeft net een andere sound, ik beide IC's standaard in het doosje dus ik kan ze vervangen wanneer ik wil!:satisfie:

Fumi SG
14 juni 2006, 20:46
Zijn er verder geen suggesties?? Jammer...

Dirk_Hendrik
14 juni 2006, 20:56
Het enige element dat gain toevoegt is je opamp en die staat al behoorlijk op maximum. Als je meer gain wilt zul je dus je toevlucht moeten gaan zoeken in een oplossing met meerdere gaintrappen.

Kijk eens als illustratie naar dit voorbeeld:
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/pictures/ibanezms10.gif

Hierin worden 2 gainstages (met clipping diodes) en een 3e set clippingdiodes achter elkaar geplaatst. IC1A, IC2A en tenslotte D5 en D6.

Cascade (achter elkaar schakelen dus) van gaintrappen blijft de gemakkelijkste methode voor veel, gedefinieerde, scheur.

Fumi SG
15 juni 2006, 22:21
http://img307.imageshack.us/img307/6505/mxrdistortioncascadinggain9qx.gif

Ik heb net maar even geprutst in Paint, cascading gaintrappen zijn dus meerder trappen achter elkaar. Ik heb het schemaatje uitgebreid, zou je hier op- of aanmerkingen aan kunnen geven of eventueel uitbreiden??

Dirk_Hendrik
15 juni 2006, 22:48
Zonder teveel in opamp theorie te duiken,
De 2e trap die je nu hebt ingetekent gaat je een gain van 1 een hoeveelheid extra ruis geven. Niet geheel wat je wilt dus.
In het geval van de 1e gain stage heb je vanaf de - ingang ook een condensator en een weerstand (in de praktijk een weerstand en een potmeter (en da's ook een weerstand)) naar massa lopen. Je zult bij de 2e gainstage dus ook zoiets moeten doen. Dat kun je doen met een 2e gainregelaar. Wat je ook kunt doen is een condensator en een weerstand nemen en die naar massa knopen. Condensatorwaarde: Expirimenteer totdat je iets hebt wat lekker klinkt. Kleiner is meer hoog, groter meer bas. Stuk gaat er in elk geval niets. Weerstandwaarde, hoe kleiner de weerstand hoe hoger de gain (maar ook weer niet te klein, dan krijg je gelijkspanning op je output).

Succes en keep us posted ;)

Fumi SG
15 juni 2006, 23:44
Kijk daar zat ik nog over te twijfelen, die condensator + weerstand. Maar het is me nu helder! Nou moet ik alleen nog ergens een winkeltje met onderdelen zien te vinden... ik heb destijds alles bij Banzai besteld, ook voor m'n wah die het nog steeds niet doet, maar voor een paar weerstandjes wordt dat te gek natuurlijk. Ook daar kom ik wel uit, I'll keep you posted!:satisfie:

Fumi SG
15 juni 2006, 23:50
Ik bedenk me nu net iets...

Als ik nou aan de tweede trap een grotere condensator hang, ik noem maar wat, zou ik dan met een aparte gainknop voor die tweede trap een beetje kunnen spelen met sounds? Dus de ene keer wat meer crunch uit de eerste trap, de andere keer wat meer (diepe) scheur uit de tweede of zelfs een van de twee trappen helemaal wegdraaien??