PDA

View Full Version : alleen ruis bij elementenschakelaar op stand 1,3,5



amon
12 juni 2006, 21:56
Ik heb last van ruis en ik kom er net achter dat ik er geen last van heb als ik de elementenschakelaar op stand 2 en 4 zet...

Als ik hem op stand 1, 3 of 5 zet, dan hoor ik dus de ruis.

Het gaat om een fender USA strat '89 (S S S).

DUs ik dacht, even checken met mn ibanez (japanse rg750) (H S H). Die ruist alleen op stand 2 en 4, en helemaal niets te horen op standje 1, 3 en 5. Precies andersom dus....

Iemand enig idee wat dit kan wezen?

Wormaap
12 juni 2006, 22:05
Vrij normaal, in standjes 2 en 4 schakel je 2 elementen samen, waardoor het zelfde effect als bij een humbucker ontstaat.

amon
12 juni 2006, 22:10
Wat is de achterliggende reden dan?

Dus je zegt dat als ik de elementen samen schakel ik een humbucker krijg (ok, dat is logisch) en dat hij daarom niet ruist? Maar waarom ruist het dan niet als ik op mn rg de schakelaar op standje 3 zet, dat is toch echt een single coil en geen ruis te horen op dat moment. En zet ik hem op die gitaar in 2 of 4, dan heb ik eigenlijk ook een humbucker (1 coil van de originele hum en de andere van de originele single coil).
Dat lijkt meer op de situatie van de fender, maar daarbij ruist deze combinatie juist weer niet.

jaspie
12 juni 2006, 22:21
check of er een tv of pc beeldscherm in de buurt van je gitaar aanstaat, of een Tl buis of ventilator. Mijn strat heeft het ook op die element standen in de buurt van me pc beeldscherm.

Trocar
12 juni 2006, 22:31
Maar waarom ruist het dan niet als ik op mn rg de schakelaar op standje 3 zet, dat is toch echt een single coil en geen ruis te horen op dat moment. En zet ik hem op die gitaar in 2 of 4, dan heb ik eigenlijk ook een humbucker (1 coil van de originele hum en de andere van de originele single coil).


Dat is ook vreemd ;)

amon
12 juni 2006, 23:08
zat inderdaad voor de tv en achter me een lcd scherm van de computer.

Maar toch blijf ik het raar vinden dat hij het enkel op die standen doet, dat ruizen....

vester86
13 juni 2006, 00:06
dat kan alleen als jouw middelste element anders gewikkeld is (RWRP) op die manier houdt ie (net als een humbucker) de ruis tegen, de elementen zijn echter NIET als humbuckers geschakeld, maar parallel.
In stand 1, 3, 5 heb je slecht 1 single coil en die pikt dus ruis op

dat je bij je RG bij stand 1 en 5 geen ruis hebt is logisch (humbucker), bij stand 2 en 4 is de single coil kennelijk niet RWRP zodat er nog steeds ruis is, de singlecoil alleen (stand 3) zou ook moeten ruisen (Al was dat bij mijn ibanezen wel minder dan in stand 2 of 4)

Luke-wannabe
13 juni 2006, 00:26
Kijk het zit zo: Enkel spoels elementen ruizen gewoon. Dat is gewoon een feit, mits je noiseless pu's hebt.. Daarom zijn humbuckers ontworpen. Dat zijn in feite 2 enkelspoelers die met elkaar in tegenfase staan waarom de 'hum' (=ruis) word opgeheven.
Als je je hier aan stoort moet je EMG's of noiseless pickups kopen.

amon
13 juni 2006, 00:46
ok, thanks, weer wat geleerd!