PDA

View Full Version : Ruinte erg bepalend voor sound



Merc Wiersma
12 juni 2006, 18:20
Ik kom er steeds weer achter dat de ruimte waar je met de gitaar speelt erg van invloed is op de sound. Zit ik een tijd te spelen in de huiskamer, kan er geen fatsoenlijk geluid uitkrijgen. jet blijts schril klinken. Begin erg aan mijn eigen techniek en aan de kwaliteit van de gitaar te twijfelen. Ga ik met dit mooie weer even naar buiten met de gitaar, en de sound die uit mijn gitaar komt is helemaal OK. Zo is het ook erg moeilijk om een gitaar te beoordelen, immers de ruimte waar je zit is erg bepalend. Je zou kunnen stellen dat een slechte gitaar in een ruimte met een goede akoestiek beter klinkt dan een topgitaar in een ruimte met een slechte akoestiek. Mee eens???

Alberto
12 juni 2006, 21:06
Ja daar ben ik het mee eens :) ik vind dat mijn gitaar in de huiskamer mooier klinkt dan in mijn slaapkamer. Heeft te maken met de grootte van de ruimte en het soort materialen in de ruimte. Bij mijn vriendin in de huiskamer klinkt diezelfde gitaar ook weer eens anders en zo heb je dus overal een ander geluid :satisfie:
Ik vind het eigenlijk ook wel storend maar zo is dat bij akoestische instrumenten... Veel hout in de omgeving laat altijd mooier klinken omdat hout een natuurlijk materiaal is. Daarom is die gitaar ook van hout natuurlijk :p

Grrtz

Flipkoos
13 juni 2006, 11:18
Daarom klinken goedkope gitaren in de winkel ook zo verassend goed...doordat de andere vijfhonderd martin's, taylors en gibsons aan de muur meeresoneren... :P

gertdm
13 juni 2006, 11:25
Is wel de charme van akoestiese gitaren: het feit dat de omgevingsruimte het instrument nog mooier of juist tegenvallend kan doen klinken. Aan de basiskwaliteit van een goede gitaar heb je natuurlijk erg veel. Die staat als een huis als de constructie en de houtsoorten top zijn.

Ik heb het ook wel eens gehad dat ik ergens moest spelen, zonder versterking, en de sound niet te pruimen was. Terwijl ik even daarvoor zat te stemmen in een lege gang en de gitaren klonken alsof ze een heel symphonie-orkest konden overstemmen.

Hier thuis heb ik een houten vloer en een hoog plafond....klinkt altijd lekker :)

Enra
13 juni 2006, 11:56
Het is een fenomeen dat bij alle instrumenten voor komt. Violen, piano's, fluiten, etc. Het ligt in principe zelden aan het instrument - ofschoon draagkracht en volheid van toon wel bijdragen - in de meeste gevallen is het de akoestiek van de omgeving. Om dat te kunnen beoordelen en bereken zijn nota bene speciale opleidingen voor. Ik weet in ieder geval dat het te maken heeft met een juiste verhouding van harde(re) en zachte(re) oppervlakken in de ruimte en de wijze van verdeling daarvan.

Kortom, als het in de ene ruimte mooi klinkt en de andere niet, dan heeft het weinig te maken met speeltechniek, maar met omgeving.

Het stadhuis in Hengelo is bij voorbeeld beroemd om zijn fenomenale akoestiek, daar op je akoestische gitaar spelen is een openbaring. In enorme amphi-theaters van de oude grieken was fluisteren genoeg.

Maar in de concertzaal van een muziekschool in de regio draagt akoestisch geluid van mijn gitaar maar een paar meter.

JanB
13 juni 2006, 17:06
Het heeft ermee te maken dat wij op de verkeerde plek zitten te spelen, namelijk boven, en meestal zelfs achter het klankgat. het geluid van de gitaar horen we dan ook grotendeels door de projectie van de omgeving. Ga maar eens voor een dicht gordijn spelen. De gitaar lijkt nauwelijks geluid te maken. In een kale kamer, zonder gordijnen, meubelen of spul aan de muur, daarintegen, is de gitaar luid.

Eltjo heeft er wel leuke info over op zijn site, in het kader van opnemen van een gitaar.: http://www.eltjohaselhoff.com/recording_acoustic_guitar.htm

Jan

Wimvds
13 juni 2006, 17:48
Ik zorg ervoor dat ik met mijn rug naar een dood klinkende achtergrond zit en dat het voor mij vrij is, zo kan het gitaar geluid zich verspreiden. Zelfs in mijn appartement met vast tapijt krijg ik zo een aanvaardbare klank.

JanB
14 juni 2006, 09:21
Ik zorg ervoor dat ik met mijn rug naar een dood klinkende achtergrond zit en dat het voor mij vrij is, zo kan het gitaar geluid zich verspreiden. Zelfs in mijn appartement met vast tapijt krijg ik zo een aanvaardbare klank.

Gaat toch niet helemaal op vrees ik. Als je echt voor een vrije ruimte zat te spelen, zou je geen reflexie krijgen en daarmee, weinig geluid. Waar je met je rug naar toe zit is nauwelijks relevant.
Als je zelf je gitaar goed wilt horen tijdens het spelen, zul je moeten spelen voor een omgeving die het geluid goed terugkaatst.

Jan

Picker
14 juni 2006, 17:49
Gaat toch niet helemaal op vrees ik. Als je echt voor een vrije ruimte zat te spelen, zou je geen reflexie krijgen en daarmee, weinig geluid. Waar je met je rug naar toe zit is nauwelijks relevant.
Als je zelf je gitaar goed wilt horen tijdens het spelen, zul je moeten spelen voor een omgeving die het geluid goed terugkaatst.

Jan

Yep. Daarom hangt er bij mij thuis in de woonkamer ook een enorme glazen spiegel aan een van de muren. Reflecteert licht, maar ook geluid! Als ik ervoor sta hoor ik bijna hetzelfde als iemand die voor mij staat terwijl ik gitaar speel.