PDA

View Full Version : Gelakt oppv frezen



Gerrit
12 juni 2006, 18:11
Hallo iedereen.

Ik zit met een probleempje, ik moet wat freeswerk doen aan een gitaar die al in de lak zit.
Nu ben ik bang dat de lak gaat splinteren, of aan de rand verbrand of iets in die strekking.

Heeft iemand ervaring of tips met het bewerken van gelakte oppervlakken, dan graag.

Hier zie je een gast die ook freeswerk doet op een gelakte gitaar,
wat ik wil gaan doen doet hier aan denken.


Groeten Gerrit

G.G.
12 juni 2006, 18:15
Diverse malen gedaan en nooit problemen gehad. Let er wel op dat je steeds maar 1 mm ofzo weghaalt, niet meer dan dat.

sommige mensen snijden de lak in op de rand, heb ik zelf nog nooit gedaan. gewoon voorzichtig frezen en steeds maar een heel klein beetje weghalen.

Javaca
12 juni 2006, 18:18
De lak licht insnijden (kerven) werkt ook al goed tegen het wegsplinteren.

Mafkees
12 juni 2006, 18:26
Een laagje afplaktape erover, werkt volgens mij ook.

Enra
12 juni 2006, 19:29
Insnijden met een scalpel of ander scherp mesje. Afplakken is ook een goede optie die ik zelf altijd gebruik bij het uitboren van jack-ingangen voor piezo's in akoestische gitaren. Is een combinatie iets voor je?

Maar het belangrijkste is een goede, schone en scherpe frees. Het gebruik van een botte of slechte frees, of een die helemaal aangekoekt is met vorig freeswerk, kan rampzalige gevolgen hebben.

Zorg ook dat je niet teveel in een keer weghaalt en wellicht kan je je frees testen op een stuk scrap wood.

Gerrit
12 juni 2006, 20:29
Thanks, ik heb nog wel een nieuwe frees liggen
Ik ga het er maar op wagen.

B_2_the_a
12 juni 2006, 20:34
good luck

10 tekens