PDA

View Full Version : eerst Motip, daarna Cellulose??



mm80
12 juni 2006, 12:21
Ik heb een Telecaster body, de bedoeling is een 3 tone sunburst. Hij zit op dit moment in de beits. Ik wil uiteindelijk aflakken met nitro cellulose van Nicolaas in Leiden. Mijn vraag is, kan ik acryllak van Motip gebruiken bij wijze van filler om zodoende de body superglad te krijgen? Daarna wil ik dan de sunburst randen spuiten en daarna het geheel aflakken met cellulose.
Het gaat mij even om de combinatie Motip en daarna Cellulose, is dit mogelijk?

Ik woon in Emmen en kan voorlopig nog niet richting Leiden maar wil toch graag verder.

Alvast bedankt,

Michell

fred dons
12 juni 2006, 12:26
nee zeker niet , cellulose over motip reageert enorm en je krijgt blaren in de lak
dan kun je beter een goede houtfiller gebruiken voordat je de burst gaat spuiten (ik gebruikt acryl op waterbasis voor een zwarte burst rand alleen heb je daar wel een airbrush of spuitpistool voor nodig)

mm80
12 juni 2006, 17:01
Aaaaaah, ok dan, net op tijd:) Bedankt!

Ik meende hier ergens gelezen te hebben dat deze 2 soorten wel na elkaar konden. Of was het zo dat acryl na cellulose wel kon, bv cellulose kleurlak en dan aflakken met Motip acryllak?

fred dons
13 juni 2006, 09:44
andersom kan officieel wel maar dan eigenlijk alleen als de cellulose al helemaal uitgehard is omdat het de oplosmiddellen en niet de cellulose zelf is dat reageert (btw er is ook acryl op thinner basis) is

overigens heeft het ook geen aanvullende functie omdat cellulose harder wordt en een mooiere glans kan krijgen dan acryl van motip

mm80
13 juni 2006, 15:53
Ik heb een adres in de buurt gevonden waar cellulose verkocht word. Ik geloof iets van 10 euro de liter, dat viel me nog niet tegen maar om het in een spuitbus te laten maken kost nog eens 10 euro. Maw, 1 spuitbus cellulose zou me meer dan 20 euro kosten.

Kun je met zo'n airbrush spuit ook gewoon het aflakwerk doen eigenlijk?

Michell

fred dons
13 juni 2006, 16:14
een airbrush heeft een te kleine opening voor aflakken (de lak wordt hard zodra hij de spuit verlaten heeft, daar kun je dus beter een groter spuit pistool (en een groter compressor voor kopen)

met een liter cellulose kun je wel een spuitbus of 10 vullen volgens mij hoor

mm80
13 juni 2006, 16:19
Mischien een niet al te snuggere vraag maar kun je zo'n spuitbus dan meerdere keren laten vullen ofzo? maw, ik hoef maar 1 keer zo'n busje aan te schaffen? Hoe gaat dit in z'n werk bij nicolaas dan? Jij haalt daar toch?
Betaal je daar ook deze prijzen?

Michell

fred dons
13 juni 2006, 16:23
bij nicolaas betaal ik eur 7,50 per bus en nee je kunt maar 1 keer vullen (ik koop meestal een doos met 12 bussen maar je kunt ook 1 bus kopen, 2 is voldoende voor een body)

mm80
13 juni 2006, 16:33
Ok Bedankt Fred:)

Ik vind het prijsverschil wel groot trouwens, kan ik alsnog bijna beter naar Leiden rijden.

1 vraagje nog, de body is nu gebeitst en het eerste wat ik wil doen is gaatjes vullen met blanke lak, kan ik hiervoor ook een kwast gebruiken (bij wijze van besparing op hoeveelheid spuitbussen) om zodoende laagje voor laagje de cellulose aan te brengen en tussendoor dan nat schuren?

En dan wil ik daarna de sunburst randen doen en daarna dan gaan aflakken met nu wel spuitbussen cellulose.

Michell

fred dons
13 juni 2006, 16:41
wat voor hout is je body van gemaakt ?

mm80
13 juni 2006, 16:51
Het is zo'n Squier Telecaster Custom, die met de P90's. Volgens de specificaties zou het om Agathis gaan.

Michell

fred dons
13 juni 2006, 16:59
dat is op zich niet zulk poreus hout, ik zou me beperken tot spuiten hoor (gespoten cellulose droog wat sneller waardoor ook sneller de porieen gevuld worden, met de kwast is het allemaal wat bewerkelijker (maar het kan wel, een vriend van mijn doet dat door een potje lak over de body te kiepen zodat je een mooie gladde lak krijg (met verschrikkelijke lakzakkers aan de zijkant ))


waar ga je de burst mee spuiten en doe je dat met een dekkend zwart ? in ieder geval zou ik die er al op spuiten voor dat ik met aflakken begin (mijn bursts zijn; of met alcohol of waterbasis stains; of met acryl op waterbasis gespoten deze hechten beiden slecht op cellulose

mm80
13 juni 2006, 17:21
De volgorde die ik zo'n beetje in mijn hoofd had:

1- gaatjes vullen, zal ik dus met een spuitbus cellulose doen,
2- de burst kleuren, ik zat te denken aan transparant rood en dan dekkend
zwart of heel donker bruin maar dat word mischien zoeken.
Waarmee ik de randen doe weet ik nog niet, ik heb morgen een afspraak
met iemand van airbrush-emmen.nl om eens te kijken naar een geschikt
airbrush spuit, hij heeft een Badger 200, ken jij die en zou die geschikt
zijn?

Is het mogelijk om eerst de buitenste zwarte rand te doen en daarna met
rode beits de binnenste transparante burstkleur? Je zou dan over hetzwart heen
spuiten maar ik heb eens gelezen op Reranch volgens mij, dat je dit niet
terugziet op het zwart.

3- Aflakken met cellulose

Uit wat jij verteld begrijp ik dat ik de burstranden beter kan spuiten voordat ik ga aflakken, ok dat was ook mijn bedoeling maar moet ik ze ook al spuiten voordat ik ga gaatjes vullen? Ik heb nl gemerkt dat die beits een stuk donkerder word zodra hij 'nat' is. De uiteindelijke kleur van de beits zie je op het moment dat je hem aanbrengt, na het droogworden is hij lichter. Is het dan niet moeilijk om de juiste kleuren voor de bursts te beoordelen zeg maar?

Michell

fred dons
13 juni 2006, 17:31
ik doe altijd een teststukje met de burst en meng de kleuren van te voren zodat ik niet later bij hoef te mengen

je kunt het transparant rood inderdaad over het zwart doen maar persoonlijk doe ik het toch liever voor het zwart

maar de kleur moet je eerst spuiten voordat je met de cellulose begint, de stain geeft namelijk het mooiste effect op ongelakt hout en pakt niet meer als er al gelakt is volgende stap is dan de burst rand en dan het aflakken pas met cellulose

badgers zijn aardig speelgoed ;) ik gebruik zelf de evolution van Harder en Steinbeck omdat die nagenoeg onverwoestbaar zijn en gemakkelijk in het onderhoud (en geleverd worden met 2 verschillende naalden voor gedetailleerd werk en minder gedetailleerd werk)
ik heb al een kleine 20 airbrushpistolen versleten, sommiggen kunnnen er niet zo goed tegen als je ze tegen de muur gooit omdat het niet helemaal lekker gaat maar ik werk nu al zo'n 5 jaar met de evolution en hij doet het nog steeds

fred dons
13 juni 2006, 17:38
en oh ja als je body toch grote porieen mocht hebben dan kun je eerst beter de porieen vullen met een water oplosbare houtvulmiddel zoals die van Clou of titebond (omdat die ook de kleur van de stain opnemen,normaal houtvulmiddel stoot water af waardoor je gekke plekken in het hout krijgt) of je gebruikt een donkere hout vuller zodat het niet opvalt dat de stain niet gepakt heeft in de porieen

wat ik doe met hout vuller is aanlengen met een beetje water tot een papje, opsmeren en laten drogen, dan weg schuren,zodat het in de porieen achter blijft en dan pas met de kleurstain er over heen

mm80
13 juni 2006, 20:58
Mooi, dat klinkt allemaal wel haalbare kaart:) Bedankt!

Kun je voor de rode rand ook clou waterbeits gebruiken? (als die kleur aangeboden word)

Gezien het gegeven dat ik cellulose gebruik wat zou je mij kunnen adviseren om voor het rood en zwart te gebruiken? ik ben nog een leek op dit gebied zoals je merkt en vooral van de hoeveelheid mogelijkheden qua verf, stain etc word ik meestal een beetje zielig en kan ik wat adviezen goed gebruiken.

Michell

fred dons
14 juni 2006, 08:07
ja hoor Clou heeft ook rood in zijn assortiment, dus die kun je gebruiken
het enige waar je rekening mee moet houden is dat de kleuren van Clou nogal basic zijn (standaard rood, groen, blauw etc) en je dus zelf kleuren moet gaan mengen om wat traditionele gitaar kleuren te krijgen, dat mengen doe je pas als je het poeder hebt aangemaakt met water, en zorg dat je altijd een stukje hout bij de hand hebt om de kleur uit te proberen omdat de kleur in de fles (ik bewaar mijn beits in oude limonade flessen) donkerder lijkt dan hij in werkelijkheid is (geel lijkt oranje in de fles)
deze gitaar is met clou gedaan, eerst met geel de gehele body met een sponsje ingewreven (is sneller dan met de airbrush) daarna met de kleur eiken van clou al een burst gespoten waarbij alleen helemaal in het midden nog een klein beetje geel te zien was (niet te zien op deze foto), daarna met rood (aangelengd met een een beetje mahonie kleur van Clou) een burst gespoten en als laatste met een zwarte acryl op waterbasis voor airbrush (liefst Schminke, Magiccolour of vergelijkbaar maar niet Createx want dat heeft een te grof pigment waardoor je kleine zwarte spettertjes op je body krijgt) de zwarte rand gespoten
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=111&page=14&ktw=98c82e3f6ff0b1e44ca4ff97d134dab1&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09

Als een bepaalde kleur niet te mengen is met Clou kun je ook overschakelen op inkt, neem dan wel een kwaliteits inkt die licht-echt is (zoals waterman) let er wel op dat je die niet moet verdunnen met water
er zijn ook speciale stains voor gitaarbodies alleen is daar in europa moeilijk aan te komen omdat Stew Mac dit niet meer wil verschepen (ik heb nog wel een ander adres gevonden in de VS en ik heb nu genoeg voorraad maar goedkoop was het niet
deze body is met amberstain van Stew gedaan (onverdund, deze kun je namelijk weer wel aanlengen met water of alcohol)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=99&page=13&ktw=cf402879bd5dddb36647794b80dbfc00&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09
en deze body met de zelfde stain maar dan wel aangelengd met water
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=32&page=4&ktw=79436bc3ec1201e445b651f16e628ebf&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09

mm80
14 juni 2006, 19:53
Perfect gedaan zeg die gitaren, harstikke mooi!

Ik heb vandaag een airbrush spuit gehaald. Het is een Black bull BD-180 double action geworden. Gekocht bij airbrush-emmen.nl. Ik heb even een stukkie gespoten daar en ik ben er wel achter dat ik straks eerst eens flink moet oefenen voordat ik mijn kunsten op een gitaarbody loslaat:)
Maar, ik weet wat voor resultaat ik straks wil hebben en met dit ding is het heel goed mogelijk.

Volgende obstakel is een geschikte compressor vinden, en uiteraard zo goedkoop mogelijk. Hij liet me zien waar hij zelf mee werkt en dat was een ding van 300 euro, ik wil toch hopen dat goedkoper mogelijk moet zijn?
Ik zie ze op de verschillende 2ehands sites aangeboden worden maar ik weet weer niet zo goed waar op te letten, wat belangrijk is en welke eventueel geschikt zou zijn.
Ik heb jou ook wel eens over een 'spuitbus met perslucht' oid gehoord. Dit als alternatief voor een compressor. hoe gaat dit in z'n werk, kun je daar een tijdje mee vooruit? En, waar haal ik dat?

Michell

fred dons
14 juni 2006, 22:33
helaas een goede (stille) compressor is duur, perslucht kan een tijdelijk alternatief zijn maar je kunt er hoogstens een minuut of 10 mee spuiten
(misschien net genoeg voor de body maar niet om mee te oefenen)
(harolds in rotterdam verkoop o/a perslucht in een spuitbus)

waar je op moet letten is dat de compressor "stil" is, genoeg lucht inhoud heeft (min. 1 liter), instelbaar is (2 bar om te spuiten) en de juiste aansluitingen heeft voor je airbrush (btw er zijn verschillende verlopen te koop)
er zijn een aantal bouwers die met behulp van een koelkastmotor een compressor bouwen en die voor redelijke bedragen aanbieden op marktplaats en dat zijn vaak hele goed dingen

mm80
15 juni 2006, 09:32
Fred,

Ik heb even op marktplaats gekeken en een aantal compressors genoteerd die eventueel binnen bereik liggen voor mij:

-Airtech 24 ltr, 8 bar
-silent air, tot 10 bar
-380 W airmaster 5000, 150 ltr
-Airpress HL 310/25 oliegesmeerde pomp, 1500 PK 310 ltr/min. Aanzuigvolume
8 bar, 2 aansluitingen waarvan 1 met reduceerventiel.

Zit er iets bekends tussen wat geschikt zou zijn? Mischien dat mijn info niet toereikend genoeg is maar toch even een poging.

Michell

fred dons
15 juni 2006, 13:33
ik heb zelf de silent air en daar ben ik 15 jaar zeer tevreden over (nog nooit kapot geweest in al die tijd)

mm80
16 juni 2006, 10:31
Die Silent air staat op marktplaats met advertentie nummer 3767465613

Zou je eens willen kijken of het dezelfde is die jij hebt? Ik heb hem een bod gedaan wat hij heeft geaccepteerd en het klinkt wat mij betreft positief.

Alvast bedankt,

Michell

fred dons
16 juni 2006, 10:56
hij ziet er in ieder geval een stuk schoner uit dan die van mij
(tis een ander model maar wel een goede)

wat heb je geboden ?

mm80
16 juni 2006, 11:48
Ik heb 135 euro geboden, hoogste bod was 120. Ik krijg de aanluitslang erbij.

Ik had hem nog een aantal vragen gesteld, of de filter wel/niet aan vervanging toe is ed. Klinkt allemaal prima.

Vind je mij bod ok?

Michell

fred dons
16 juni 2006, 12:11
ja hoor dat is een goede prijs, ik heb hier de catalogus voor me(ik ga zelf een nieuwe kopen) en hoewel er geen prijs bijstaat voor jou model schat ik dat hij toch wel minimaal het dubbele zou kosten nieuw (en deze ziet er heel erg ongebruikt uit)

mm80
16 juni 2006, 12:28
Perfect, harstikke bedankt voor de moeite, ik ga het rond maken!

ik zal later mijn resultaten posten,

Michell

wietse
16 juni 2006, 23:11
Mischien een niet al te snuggere vraag maar kun je zo'n spuitbus dan meerdere keren laten vullen ofzo? maw, ik hoef maar 1 keer zo'n busje aan te schaffen? Hoe gaat dit in z'n werk bij nicolaas dan? Jij haalt daar toch?
Betaal je daar ook deze prijzen?

Michell



op het moment heb ik thuis iets wat we op het werk weggooiden (uit de container gered) dat is een vulstation met een speciale spuitbus erbij.
je giet gewoon de bus halfvol met wat je wil gebruiken en brengt dan die bus op druk met perslucht.
en druk op, maar inhoud niet gewoon weer effe oppompen en klaar, weet niet hoe goed dit gaat met lak maar ga het zeker eens proberen.
wij gebruikten vroeger zoiets voor teflon spray e.d. alleen in onbruik geraakt en nu vond de chef een complete set ergens boven de spuiterij, in in een opruim bui heeft hij het weggegooid.
dus het bestaat wel hervulbare spuitbussen.

fred dons
17 juni 2006, 10:08
cool ! is dat nog een speciale spuitbus die er bij zit of werkt het op iedere bus?

mm80
25 juni 2006, 19:08
Ik denk dat ik voor het aflakwerk toch een pistool wil gebruiken. Ik zag een 'eminent' staan voor 50 euro. zodoende kan ik gewoon cellulose kopen en gebruiken zonder eerst het gedoe met 'in spuitbussen doen'
Ken je deze Eminent? hij heeft een 0,5 opening. Zou het wat kunnen zijn?
Ik kan zoiets toch met mijn Sil-air compressor gebruiken?

Of, zou zo'n pistool van Kenzo van de Karwei van 25 euro waar jij het over had in een ander topic ook voldoen?



Michell

fred dons
25 juni 2006, 19:19
doe 0,5 is al op het randje, je hebt eigenlijk minimaal 0,6 nodig maar dat zou nog wel kunnen. een groter probleem is je compressor die is te klein, met je huidige compressor kun je 1 secondespuiten met zo'n grote opening en moet je compressor weer opladen. Dat is ook de reden dat ik woensdag een grotere silent air ga kopen (voor aflakken maar ook om met glitters te spuiten)

ik heb het geprobeerd met de kleine silent air maar ik vond het een drama

fred dons
25 juni 2006, 19:20
en die kenzo heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd hij zit nog steeds in de kado verpakking