PDA

View Full Version : Taylor 714 Brazilian Rosewood?



Droffie
12 juni 2006, 11:31
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_akoestisch/37105369.html
Deze staat op zowel marktplaats als gitaarmarkt.

Ik vind deze dubieus. het kan aan mij liggen maar de beschadiging aan de achterkant. Lijkt wel triplex wat er onder zit.

Picker jij als kenner, weet jij of er een 714ce brazilian Rosewood bestaat?

Enra
12 juni 2006, 13:50
Dag Droffie,

Als ik de foto bekijk zie ik geen beschadiging, laat staan triplex. Wat ik wel zie is een stukje spinthout bovenaan langs de middennaad. Spinthout zit aan de buitenkant van de boom tussen bast, cambium en het harthout van de boom. Vaak enkele centimeters breed. Bij Palissandersoorten en veel andere soorten hout is dat lichter gekleurd.

Spinthout is in deze situatie beslist geen probleem. Het geeft juist karakter aan het uiterlijk van de gitaar.

Don Capo
12 juni 2006, 13:59
Yep, dat is geen beschadiging. Wel een ontzettend mooie gitaar. Plannen om deze ook daadwerkelijk te kopen Droffie? Voor dit soort bedragen ga je hem natuurlijk wel eerst even testen neem ik aan?

Enra
12 juni 2006, 14:09
Hé Droffie,

De 714CE is een versie met cut-away. De 714 is een normale Auditorium. Mijn blue-book of acoustic guitars maakt geen melding van het gebruik van Rio Palissander. Informeer vooral even wat de nieuwwaarde van het instrument nu is en wat die destijds was.

Droffie
12 juni 2006, 14:26
Nee zelf heb ik geen interesse...Een maat van mij zoekt nog iets bijzonders. Idd de CE is de cutaway.
De body ziet er niet uit als Indian rosewood. Dat is donkerder en meer nerf.
Ik vroeg 't me gewoon af bij deze. Ik kan er op internet niets over vinden iig over een 714 met brazilian palissander bodies.

Enra
12 juni 2006, 15:01
Palissander - Indisch of Rio - kent vele variaties in kleur en tekening. Van oranje tot purper, van licht bruin, bijna beige, tot bijna zwart. De geur van het hout is kenmerkend, maar vooral het verschil in geur tussen deze twee soorten.

--=HANS=--
12 juni 2006, 17:26
Hele mooie gitaar en ook in brazilian rosewood gebouwd. De aanduiding CE slaat overigens niet alleen op cutaway maar ook op electronics. Op deze gitaar dus geen van beide. Als de gitaar in goede staat verkeerd lijkt de prijs me niet onredelijk.

Picker
14 juni 2006, 18:16
In 1997 heeft Taylor een heel beperkte oplage 714brz modellen gemaakt. Brazilian Rosewood 714 gitaren dus. Het waren er heel weinig, minder dan 100.

Alleen hadden deze een fancy inlay op de toets, terwijl deze man praat over 'dots'. Misschien dat het hier om een special gaat? Hetzij een 714brz met dots tegen meerprijs, of een gewone 714 met Brazilian.

Fraai gitaartje, als is het Brazilian niet echt spectaculair. De prijs is OK als de gitaar in goede staat is. De lichte vlek midden op het achterblad is een stuk 'sapwood', van helemaal aan de buitenrand, vlak bij de bast van de boom. Taylor doet dat wel vaker, omdat het elke gitaar uniek(er) maakt.

Ik zie echter wel iets wat op een lelijke kras lijkt, midden rechts.

Ga kijken/luisteren zou ik zeggen!

EVH Wolfgang
20 juni 2006, 12:46
Bedankt voor de positieve reacties op mijn Taylor 714 Brazilian. Hij is in nieuwstaat en er zitten geen krassen op, is allemaal lichtreflectie. Heb hem inmiddels opnieuw geplaats met nieuwe foto's.

Picker
20 juni 2006, 16:04
Fraai gitaartje hoor! Waarom doe je hem weg als ik vragen mag? Ik dank dat die vraag velen bezig houdt. Kan nooit kwaad om dat in je advertentie te vermelden.

Overigens, op de tweede foto (achterblad) zie ik nog steeds iets dat op een krasje lijkt, die lichte verticale streepjes (een lange en een korte) rechts van het midden. Nou ja, niet dat je daar moeilijk over moet doen...

Mooi ding.

EVH Wolfgang
21 juni 2006, 12:46
Bedankt voor je tip. De kleine witte streepjes is ook gewoon wit hout, net zoals in het midden van het achterblad. Hij gaat weg wegens het feit dat ik altijd mijn Gibson Jumbo pak en de Taylor dus niet gebruikt wordt. Zal het erbij zetten.

Picker
21 juni 2006, 20:24
Een Taylor niet gebruiken? Ga je schamen jij! :)

Maar gelijk heb je. Een gitaar moet bespeeld worden, en zo'n exclusieve topgitaar raak je echt wel kwijt, zelfs in een zuinig, Calvinistisch en muzikaal-achtergebleven land als Nederland.

't Is dat ik al twee x14 modellen heb...

EVH Wolfgang
23 juni 2006, 14:38
2x *14 Taylors, maar nog geen brazillian ;-) Voor 1950 mag ie weg, SPAM? Excuses!

bud2003
30 juni 2006, 21:13
Surfend naar Taylor 714 kwam ik op dit forum terecht! Prachtige hoeveelheid informatie. Meteen maar mijn eerste post ... Ik ben me al een poosje aan het oriënteren op een mooie GA. Zo'n Taylor is voor mij zeker een optie. Ik heb nu al een uurtje informatie verzameld over deze Taylor 714's, maar ik kom tot dezelfde conclusie als Picker eerder. Ik zie alleen Brazilian 714's met ebben toets en meer fancy inlays, zoals deze:

http://cgi.ebay.com/97-Taylor-714-G-Auditorium-Braz-RW-Ebony-Fretboard-Exc_W0QQitemZ110003660670QQihZ001QQcategoryZ33031Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Die hebben dan ook meteen een vraagprijs van $3000+ (misschien niet slim om dit te posten ... ik ondergraaf mijn eigen onderhandelingspositie). EVHWolfgang, ben je zeker van je zaak? En een vraag in het algemeen: hoe kun je Brazilian onderscheiden van Indian?

Picker
30 juni 2006, 21:17
Pas op - die ebay Taylor is pre-NT. Ik zou de voorkeur geven aan een Taylor met een NT-hals, de beste hals die een gitaar hebben kan. Gegarandeerd probleemloos en superlicht/snel. Ook elektriek is wel handig. Nieuwere Taylors zijn bovendien ge- 'revoiced' (andere klanklatten), hetgeen voor 95 van de 100 luisteraars een enorme verbetering van de klank is, zonder dat de kenmerkende Taylor sound verloren gaat. Wat ik ook niet fijn vond aan de iets oudere Taylors is de halfronde inzet van de brugpennen. Daardoor is de snaarhoek van de snaren over het brugzadel niet gelijkmatig. Taylor is daar dan ook al vrij snel van afgestapt.

Als je overigens op zoek bent naar een goede Taylor GA: mijn 914ce-L30 gaat eruit na de zomer. Heb er namelijk twee.

Hier is een clipje. http://www.peghead.nl/Song%20for%20JT.wmv

Maar je snapt natuurlijk wel dat dit niet zomaar een Taylor is, zelfs niet zomaar een model uit de 9 serie...

Picker
30 juni 2006, 21:33
hoe kun je Brazilian onderscheiden van Indian?

Dit is Brazilian:

http://www.eltjohaselhoff.com/ad820580.jpg

bud2003
30 juni 2006, 21:49
:o :o :o :o

Zijn deze vlammen karakteristiek voor Braziliaans palissander? Ik bedoel je hebt gewoon maple en flame, birdseye en ik weet niet wat allemaal. Maar twee esdoornbomen die direct naast elkaar groeien kunnen een compleet ander patroon geven.

Sorry voor deze misschien wat naieve vragen: maar is Braziliaans palissander vooral zo veel gevraagd en duur vanwege haar uiterlijk of ook om klankeigenschappen?

Als het alleen uiterlijk is, zou minder vlammend Braziliaans palissander minder prijzig moeten zijn (net als birdseye maple vs. gewoon maple).

bud2003
30 juni 2006, 22:00
Heb trouwens geen geluid bij het filmpje. Ligt dit aan mij?

Picker
30 juni 2006, 22:00
:o :o :o :o

Zijn deze vlammen karakteristiek voor Braziliaans palissander? Ik bedoel je hebt gewoon maple en flame, birdseye en ik weet niet wat allemaal. Maar twee esdoornbomen die direct naast elkaar groeien kunnen een compleet ander patroon geven.

Sorry voor deze misschien wat naieve vragen: maar is Braziliaans palissander vooral zo veel gevraagd en duur vanwege haar uiterlijk of ook om klankeigenschappen?

Als het alleen uiterlijk is, zou minder vlammend Braziliaans palissander minder prijzig moeten zijn (net als birdseye maple vs. gewoon maple).

De krullen en vlammen worden in Braz doorgaans wel heel erg gewaardeerd, omdat ze echt spectaculair kunnen zijn. Puristen beweren dat rechtlijniing Braz beter zou klinken, maar voor zij-en achterbladen is dat verschil miniem, als het al bestaat. Wel worden de rechtere gedeeltes altijd in het midden geplaatst, voor de grootste lineaire veerkracht, en de krullen wat meer aan de randen.

Ik denk dat Braz met name duur is omdat haast niet meer te vinden is, op de lijst van beschermd hout staat, en er gewoon fantasisch uitziet. Maar als je de gitaar goed bouwt klinkt een goede kwaliteit Indian Rosewood zeker niet minder hoor. Het is alleen wat saaier om te zien...

Picker
30 juni 2006, 22:01
Heb trouwens geen geluid bij het filmpje. Ligt dit aan mij?

Niet aan jou (hoop ik), maar wel een je geluidskaart.

Enra
1 juli 2006, 07:49
Rio Palissander is zo duur vanwege het feit dat er sinds 1991 een wereldwijd kap- en handelesverbod op zit. Het staat logischerwijze dan ook op de CITES lijst van bedreigde soorten. Alle Rio dat nu nog verhandeld wordt moet van voor 1991 zijn; gecertificeerd en al. Maar voor 1991 was het al aardig schaars. Er is dus niet zoveel.

Het uiterlijk van Rio is vaak wat grillig of in ieder geval bijzonder. De boom is niet al te groot, waardoor zij- en achterbladen niet altijd volledig kwartiers (= jaarringen vertikaal in het hout) gezaagd worden. Ook qua kleur kent Rio een enorme variatie. Van geel-oranje tot bijna zwart. Prijzen voor een set hout voor zij- en achterbladen varieren van circa € 350.-- tot (ongelofelijk genoeg) € 2000.--.

Picker
1 juli 2006, 08:00
Prijzen voor een set hout voor zij- en achterbladen varieren van circa € 350.-- tot (ongelofelijk genoeg) € 2000.--.
en soms nog wel meer ook. Ook € 3500 is geen uitzondering. Maar dan heb je ook wat moois. (Wel oppassen dat je niet over de lijntjes schiet bij het uitzagen :satisfie: )

Enra
1 juli 2006, 08:09
en soms nog wel meer ook. Ook € 3500 is geen uitzondering. Maar dan heb je ook wat moois. (Wel oppasen dat je niet over de lijntjes schiet bij het uitzagen :satisfie: )

Maarja, wat voegt een setje van € 3500.-- nu toe aan een gitaar?? Ik weet zeker dat ik bij het uitzagen te nerveus zou zijn om zonder bibberen te zagen. Gelukkig zijn daar ook weer trucs voor!

Enra
1 juli 2006, 09:09
[QUOTE= hoe kun je Brazilian onderscheiden van Indian?[/QUOTE]

Indisch van Rio onderscheiden is lastig. Ook Indisch palissander kent veel kleurverschillen. Rio heeft echter vaker dan Indisch een grillige tekening. Het meest sluitende kenmerk (na houtdeterminatie) is het verschil in geur. Beide hebben logischerwijze die kenmerkende geur van versgeplukte rozen die vooral tijdens het bewerken zo manifest voorhanden is. Rio binnen dat geurspectrum echter aanmerkelijk zoeter.

Sommige bouwers zeggen dat Rio superieur is; dat het een bepaalde 'sparkle', een soort 'rinkle' toevoegd aan de klank van de gitaar. Andere bouwers zeggen dat dat absoluut onzin is of slechts 'icing on the cake' en dat een goede set Indisch niet onderdoet voor een mooie set Rio. Die discussie zal nog wel even duren. Misschien wel eeuwig, omdat de toenemende schaarste van Rio ook zorgt voor een fabelachtige magie!

Vast staat wel dat Indisch Palissander aanzienlijk stabieler is. Rio heeft veel meer neiging tot scheuren; is gewoon kwetsbaarder door/voor invloeden van buitenaf. Het werkt meer... (Er bestaat geen uitgewerkt hout; hout is hygroscopisch materiaal. D.w.z. het staat vocht af en neemt vocht op al naar gelang de relatieve luchtvochtigheid van de omgeving).