PDA

View Full Version : echte mannengitaar



fred dons
12 juni 2006, 10:16
mijn all parts bouwpakketje is af, ik wilde al een tijdje een roze gitaar als Suhr en met tamelijk goedkope all parts onderdelen, een echte floyd en dimarzio pups is het een hele goede gitaar geworden
(op de foto's had ik de switch en volume knop nog niet gestalleerd maar inmiddels zit die er wel op)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=121&page=16&ktw=01da3590569e33d351720f85211d11e6&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=119&ktw=caa437b516bd28ab1fa6f772852c93e8&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09

de neck was oorspronkelijk bedoelt voor een jackson restauratie maar de nek blijft voorlopig even op deze gitaar zitten totdat de jackson body klaar is

DarknessAwaits
12 juni 2006, 10:23
Schitterend weer! Zou 'm zelf niet zo snel gebruiken maar ziet er wel prachtig uit. Waarom heb je er eigenlijk voor gekozen om de gaatjes voor switch&vol. later aan te brengen?

Dat lijkt me alleen maar een groter risico.

fred dons
12 juni 2006, 10:43
ik stel een gitaar altijd eerst helemaal af voordat ik hem 'echt' afmaak omdat ik het zonde vind alles pico bello te hebben en dan te merken dat de nek nog in een hoek gezet moet worden of de tremelo verkeerd staat (en de snaren bijvoorbeeld niet goed over de pups lopen) dus toe hij klaar was heb ik alles er 1 keer afgehaald en ik heb ik het gaatje voor de volume gemaakt en de 5 wayswitch uitgefreest (3 minuutjes werk)

Squier4ever
12 juni 2006, 10:56
sjieke shizzle fred!

zou je een keer een groepsfoto willen maken ;);)

fred dons
12 juni 2006, 11:19
zodra ik een groter huis heb maak ik een groeps foto ;)

blimb
12 juni 2006, 11:20
ik vind het eigenlijk wel cool zo zonder knoppen :)

Nickname
12 juni 2006, 15:00
Ja.. zonder knoppen is wel cool.. en dan ergens anders je volume enzo regelen :)

fred dons
12 juni 2006, 15:07
volume zou nog wel extern kunnen maar een 5 standen switch vind ik toch wel noodzakelijk (nu zit er maar 1 knop en een 5 standen switch op)

maar ik begrijp het probleem,zie deze body dat is toch zonde om er uberhaupt iets op te zetten ?

http://www.warmoth.com/showcase/bodies/SLP33A.jpg

glacius
12 juni 2006, 16:25
top ziet er erg goed uit..

maar persoonlijk vind ik een paar dingen niet mooi :

1 - kleur
2 - maple toets
3 - het ontbreken van en pickupring rond de humbucker
4 - het ontbreken van knoppen

eigenlijk vind ik het gewoon geen mooie gitaar .. maar hey it's just a personal taste

fred dons
12 juni 2006, 16:29
geef niet hij is voor mijzelf ;) ik ben zelf gek op maple nekken (en er zitten inmiddels knoppen op)

ik heb nog even een humbucker ring voor de pup gehouden toen ik hem in elkaar ging zetten maar dat vond ik dus spuuglelijk (met zwart leek het of er een groot zwart blok in de body zat en met wit was het (als dat nog kan) te kitscherig

almarvk
12 juni 2006, 16:37
Verkoop jij ooit nog 's wat ofzo ;) Want er zitten teveel geile gitaartjes tussen!

fred dons
12 juni 2006, 16:44
ik verkoop wel eens iets als ik ruimte moet maken maar dat zijn dan zelden gitaren met mooie topjes (de enige die ik kan verzinnen waren een brian moore die een te dunne nek had naar mijn smaak en een ibanez artfield die iemand perse wilde hebben en een heritage les paul (zelfde verhaal) maar meestal gaan de solid colours er het eerst uit

glacius
12 juni 2006, 17:01
geef niet hij is voor mijzelf ;) ik ben zelf gek op maple nekken (en er zitten inmiddels knoppen op)

ik heb nog even een humbucker ring voor de pup gehouden toen ik hem in elkaar ging zetten maar dat vond ik dus spuuglelijk (met zwart leek het of er een groot zwart blok in de body zat en met wit was het (als dat nog kan) te kitscherig

probeer eens een chrome !

G.G.
12 juni 2006, 17:29
Schitterend.

B_2_the_a
12 juni 2006, 17:50
chromo is niet kitschie dan?

Dirk W
12 juni 2006, 19:08
haha gaaf!
Heb ooit ergens iets gelezen in de zin van: "you can tell a confident man when hes wearing pink".
Nu ik erover nadenk was het een een of ander autoprogramma denk ik :S
maarja gaaf hoor enzo. Beetje heel erg fout in mijn ogen. Misschien niet in jouw ogen, of misschien is dat juist de charme (voor mij wel :cooler: )

charlotte
12 juni 2006, 20:05
Hey Fred :)

Hoezo mannen gitaar, ik vindt het kleurtje ook wel mooi hoor !
Ziet er gaaf uit, mooie top idd zoals eerder gezegd , petje af ! .

groetjes Charlotte . :hippie:

Mattia
12 juni 2006, 20:21
Poeh eh..vraag: hoe heb je die kleur zo knal gekregen? De familie 'roze' lijkt me, aangezien het niet bestaan (bij mijn weten) van witte stains, en kant en klaar roze nergens te koop gezien, nogal een challenge!

vester86
12 juni 2006, 21:25
Hej fred.

Wat voor lak heb je gebruikt voor die top en waar heb je die gekocht? heb je ergens een tutorial of FAQ staan over hoe je zoiets aanbrengt? ziet er echt supergaaf uit! knap hoor :)

Ibanez RuleZ
12 juni 2006, 21:50
Poeh eh..vraag: hoe heb je die kleur zo knal gekregen? De familie 'roze' lijkt me, aangezien het niet bestaan (bij mijn weten) van witte stains, en kant en klaar roze nergens te koop gezien, nogal een challenge!

als ik me niet vergis gebruikt Fred wel eens inkt van waterman: die is er ook in het roze of anders gewoon ecoline?

Harrald

fred dons
13 juni 2006, 07:38
inderdaad voor deze kleur heb ik ecoline van Talens gebruikt (kleur nr 545) wat Mattia al zei, een aantal kleuren zijn niet te mengen met de standaard stains omdat die eigenlijk alleen maar donkerder te mengen zijn en niet lichter.
Ik heb al eerder een body met die kleur gestaind gewoon om te kijken of die lichtecht was en die kleur zit er nu al een klein jaar met succes op zonder dat hij vervaagd is (body staat regelmatig in de zon)

Het opbrengen van deze kleur is vrij eenvoudig, ecoline in een kommetje gooien, een schuursponsje pakken en in de ecoline dopen en dan met de niet-schurende kant je body stainen. voor een enkele kleur werkt dit het beste, als je een burst wilt doen ontkom je er niet aan om een airbrush of spuitpistool te gebruiken omdat hoe lichter je de kleur (onverdund) opbrengt hoe lichter de tint blijft, naarmate je meer over de zelfde plek spuit zal de kleur meer verzadigd raken en donkerder worden tot het zijn maximale kleur bereikt heeft (hij wordt dus nooit zwart of zo)
zoals bij deze gitaar, Waterman Aquamarine, in het midden is slechts 1 keer gespoten en bij de randen steeds meer
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=39&page=5&ktw=95e24e4c9948d1d4c40b1be8d9e040d8&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09

@Glacius
als ik een chromen ring had gehad, had ik hem zeker geprobeerd maar ik had alleen nog maar gouden ringen liggen en dat is zelfs voor mij te kitscherig :seriousf:
@ Dirk dat foute is inderdaad zijn charme, ik beleefde mijn muzikale hoogtepunt in de jaren 80, superstrats in roze met floyds :blast:

B_2_the_a
13 juni 2006, 09:50
ach je kan zo chrome bestellen :)

wat dacht je van houte pickups rings?(roze :P)

fred dons
13 juni 2006, 10:02
tuurlijk kan dat, maar ik heb nog voor een kleine 20 gitaren aan onderdelen liggen en om nu nog wat onderdelen er bij te bestellen :stop:
plus ik vind het bij deze combinatie beter staan zonder pickup ring (ik heb nog wat flame maple liggen misschien dat ik nog een ring uitzaag om even te kijken hoe de combi word)

AART
13 juni 2006, 14:36
flamed maple rings blank gelakt, das pas kitch. :satisfie:

B_2_the_a
13 juni 2006, 14:45
wel gaaf :D

Mattia
13 juni 2006, 15:04
flamed maple rings blank gelakt, das pas kitch. :satisfie:

Nee man, da's stoer:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/pat_finished04.jpg

top gear
13 juni 2006, 15:51
Fred, zou je in een paar regels kunnen uitleggen hoe je zo'n diepe kleur hebt gekregen? (vooral de blauwe gitaar is super). Ik bedoel met name in het kort de stadia; b.v. welke vuller (clou?), sealer en lak je hebt gebruikt? Zelf zou ik niet snel voor rose hebben gekozen, maar de diepte van de kleur van het topje is fantastisch! Ben zeer benieuwd.

fred dons
13 juni 2006, 16:11
voor diepte te verkrijgen heb ik verschillende technieken maar in dit geval (de roze) was een enkele kleur met een sponsje opgebracht voldoende (het hout werkte ook goed mee :) )

voor maple gebruik ik nooit een filler of een sealer, het hout is van zichzelf compact genoeg en zal weinig lak opnemen en met name een sealer will nog wel eens het "sprankelende" van het hout wegnemen
1 van de technieken die ik gebruik is om bij een blauwe gitaar de body eerst dekkend blauw te verven, hiervoor gebruikt ik Schmincke Airbrush verf op waterbasis (meestal royal blue of i.d.) vroeger gebruikte ik Magic Colour maar dit wordt helaas niet meer gemaakt en er is steeds moeilijker aan te komen
(de kleur wordt overigens niet volledig dekkend maar hij wordt wel dekkend opgebracht)
volgende stap is om met thinner en een aantal oude witte t-shirts (katoen) de verf weer van de body af te wrijven, het gevolg hiervan is dat de blauwe kleur meer in de schaduw kant van de vlam of quilt trekt en bij het overige hout weg gaat of zeer licht blauw wordt
je kunt dit ook met schuren doen maar ik heb gemerkt dat het 3d effect weg gaat of in ieder geval minder wordt, en ook dat de vlam soms een krasserig karakter krijg (zie de entry level deans met hun zogenaamde tigereye die er uitziet alsof iemand overgegeven heeft op de body)
daarna ga ik pas met een transaparante stain (of inkt) over de body en het resultaat is een duidelijk gedefinieerde vlam die nog steeds 3D is en ook nog beweegt onder veranderende lichtval

vester86
15 juni 2006, 22:08
dus als ik het goed begrijp dan doe jij niet stainen met zwart of donkerbruin (zoals in deze tutorial: http://www.projectguitar.com/tut/3d.htm ) maar in 1 x met de goeie kleur en dan liever 2 of 3 x.

en je doet het niet met schuurpapier maar met thinner de eerste laag eraf vegen, dat dan allemaal laten drogen en een 2e laag erop? totdat je de goeie kleur hebt

en (sorry voor het vele vragen) wat voor inkt gebruik je als transparante aflak?

bedankt :)

Joris

Rockmo(ther)
15 juni 2006, 22:09
mijn all parts bouwpakketje is af, ik wilde al een tijdje een roze gitaar als Suhr en met tamelijk goedkope all parts onderdelen, een echte floyd en dimarzio pups is het een hele goede gitaar geworden
(op de foto's had ik de switch en volume knop nog niet gestalleerd maar inmiddels zit die er wel op)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=121&page=16&ktw=01da3590569e33d351720f85211d11e6&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=119&ktw=caa437b516bd28ab1fa6f772852c93e8&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09

de neck was oorspronkelijk bedoelt voor een jackson restauratie maar de nek blijft voorlopig even op deze gitaar zitten totdat de jackson body klaar is


Al noem je het een echte mannengitaar... Ik vind hem echt superrrr!!

fred dons
15 juni 2006, 23:53
zoals uitgelegd op project guitar weet je zeker dat je geen 3d effect krijgt maar een tekening die helemaal dood is, door een maple top (en zeker een fineer) zo te stainen is gewoon een garantie voor een 1 dimensionale tekening

bruin gebruik ik alleen bij tiger eye of vergelijkbare kleuren maar zeker niet bij blauw (of ik zou hem paars willen hebben)

voor fineer kun je niet of heel slecht met thinner werken omdat dat de lijm oplost waar de fineer mee op de body zit dus moet je wel schuren, maar bij een normale maple top werkt de thinner manier veel beter en hou je ook veel beter het effect dat de vlam beweegt in het licht

voor het aflakken gebruik ik geen inkt meer die heb ik al in de stain fase gebruikt, bij het aflakken gebruik ik alleen een transparante heldere celluloselak

no 1 hops
16 juni 2006, 07:37
volume zou nog wel extern kunnen maar een 5 standen switch vind ik toch wel noodzakelijk (nu zit er maar 1 knop en een 5 standen switch op)

maar ik begrijp het probleem,zie deze body dat is toch zonde om er uberhaupt iets op te zetten ?

http://www.warmoth.com/showcase/bodies/SLP33A.jpgkom je met zoiets nou nooit in de problemen, van wat mooi, zal maar zo laten.
leuke hals erbij om het compleet te maken en dan gewoon zo aan de muur?

en wat betreft elementring, je hebt toch spuit materiaal.
is het dan niet een optie om met revell modelbouw verf zo'n ring op kleur te spuiten?

fred dons
16 juni 2006, 07:42
ja, ik heb ooit een strat body had die zo mooi gebookmatched was dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om er een pickup cavity in te frezen, toen heb ik alleen een trem en piezo zadels geinstalleerd en er een elec.nylonsarige gitaar van gemaakt
Inmiddels heb ik hem niet meer omdat het me enorm irriteerde dat ik er geen pups in "durfde" te gooien

no 1 hops
16 juni 2006, 07:50
" durfde"
zelf heb ik dat wanneer je een mooi stukje hout geschuurd hebt en dat gewoon heerlijk aanvoeld.
je zou het zo willen laten.

trouwens, weet je ook wat voor lak je onder handen hebt wanneer je met glas schraapt en er witte lange slierten komen?
mijn cort neck had een redelijke beschadiging die ik niet wegkreeg met schuren.
dus tot op het hout schrapen.
hierdoor kreeg ik een veel lichtere kleur ( natuurlijk) op dit plek.
heb dit ingewreven met toets olie.
is dit eigenlijk wel geschikt daarvoor?

fred dons
16 juni 2006, 08:14
klinkt als polyurethaan, voordat soort beschadigingen kun je beter superlijm gebruiken, dit wordt keihard en is prima te polijsten, soms moet je wel eerst met wat stain het hout bij kleuren maar als je nog niet doorgeschuurd hebt werkt superlijm het beste op poly lakken

fred dons
16 juni 2006, 08:54
nog even terugkomend op het double stainen van fineer of gewoon maple
dit is een voorbeeld hoe het niet moet (zwart stainen en schuren)

http://media.zzounds.com/media/brand,zzounds/p22113h-5aa13df6552f4f7352ee27760f68c64d.jpg


en dit is een mcnaught die double stained is met thinner

http://www.paintbydave.com/bursts/g4_burstm.jpg

G.G.
16 juni 2006, 09:14
Wooow Fred, wat een verschil, die tweede lijkt wel in de fik te staan.

Mooi voor mijn birdseye neck.

MichaelSS
16 juni 2006, 09:19
Gaaf :metal:

Mattia
16 juni 2006, 15:35
Tja, het 'terugschuren' systeem kan anders prima werken, alleen doe het dan wel met 320 of 400 korrel. David Myka doet dat altijd, met stains op waterbasis direct op het hout aangebracht (gaan ze niet in de lak trekken als je daar met je clear overheen gaat). Wat voorbeelden:

http://www.mykaguitars.com/instruments/025/default.htm

http://www.mykaguitars.com/instruments/009/default.htm

http://www.mykaguitars.com/instruments/016/default.htm

fred dons
16 juni 2006, 16:04
niet helemaal, Myka begint al met een 5a top dus hij heeft in ieder geval al een sterk gedefinieerde tekening maar de beweging is nu wel weg uit de quilt
deze tokai heeft daar ook last van
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=100&page=13&ktw=b747a2109b11653a803a12687765d4bf&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09

je krijgt een mooie gedefinieerde quilt maar in het echt is alle diepte weg, die gitaren zien er dan vaak mooier uit op de foto dan in het echt (Driskill heeft daar ook last van )
als je het dan ook puur gebruikt om de tekening te versterken werkt het schuren ook prima maar wil je een levende tekening houden dan vind ik het minder geslaagd
(tis ook wel een beetje afhankelijk van het esdoorn dat je gebruikt, alles onder 3a krijgt ook met thinner een "dode" vlam)

Mattia
16 juni 2006, 16:13
Hmmm....ik heb eerlijk gezegd nog nooit de 'thinner' methode geprobeert, maar wel gemerkt dat een direct gestainde (sand back of niet schijnt niet veel uit te maken) wel 'doder' is dan een tint. Levendiger, maar minder verandering bij bewegen van de gitaar. Ik zal eens kijken wat ik met thinner cq alcohol kan bewerkstelligen...

fred dons
16 juni 2006, 16:20
wel in de open lucht doen, je gebruikt onverdunde thinner en als je al last krijg van cellulose dan is pure thinner helemaal een feest :stop:

maar ik ben benieuwd hoe je het resultaat vind

charlotte
19 juni 2006, 18:59
Hey Fred,

Bere goeie tip wat je hier gaf , stain met waterbasis,en dan met thinner eroverheen vegen.
Heb even een proefje gedaan,met een stukje quilted afval van de dubbelneck, en deze gestaind met ebben kleur waterbeits,daarna met thinner afvegen zeg maar, en dit 2 keer herhaald.
En idd, zonder dat er lak op zit, zie je al dat het 3 -d effect, wat van nature ook in het hout zit, nog steeds aanwezig is.
het lijkt mij ook dat met de blanke lak eroverheen het effect aleen maar versterkt gaat worden.

groetjes Charlotte . :lp:

B_2_the_a
19 juni 2006, 19:02
oee dat kunnen we dus verwachten op de dubble neck?

charlotte
19 juni 2006, 19:08
Hey B-2


Yip, heb je goed geraden.
Hij gaat ongeveer die kleur worden,liefst nog iets lichter ( Amarretto kleur zeg maar),smaakt ook lekker trouwens, en dan met een donkerbruine,smalle burst op de body en headstocks.
En met natural binding.

groetjes Charlotte . :lp:

fred dons
19 juni 2006, 20:48
no zenks, maar ik kan niet wachten tot je doubleneck klaar is, ben best wel reuze benieuwd :strat:

B_2_the_a
19 juni 2006, 21:32
:kwijl:

10 tekens

Gerrit
27 juni 2006, 00:34
inderdaad voor deze kleur heb ik ecoline van Talens gebruikt (kleur nr 545) wat Mattia al zei, een aantal kleuren zijn niet te mengen met de standaard stains omdat die eigenlijk alleen maar donkerder te mengen zijn en niet lichter.
Ik heb al eerder een body met die kleur gestaind gewoon om te kijken of die lichtecht was en die kleur zit er nu al een klein jaar met succes op zonder dat hij vervaagd is (body staat regelmatig in de zon)

Het opbrengen van deze kleur is vrij eenvoudig, ecoline in een kommetje gooien, een schuursponsje pakken en in de ecoline dopen en dan met de niet-schurende kant je body stainen. voor een enkele kleur werkt dit het beste, als je een burst wilt doen ontkom je er niet aan om een airbrush of spuitpistool te gebruiken omdat hoe lichter je de kleur (onverdund) opbrengt hoe lichter de tint blijft, naarmate je meer over de zelfde plek spuit zal de kleur meer verzadigd raken en donkerder worden tot het zijn maximale kleur bereikt heeft (hij wordt dus nooit zwart of zo)
zoals bij deze gitaar, Waterman Aquamarine, in het midden is slechts 1 keer gespoten en bij de randen steeds meer
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=39&page=5&ktw=95e24e4c9948d1d4c40b1be8d9e040d8&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09

@Glacius
als ik een chromen ring had gehad, had ik hem zeker geprobeerd maar ik had alleen nog maar gouden ringen liggen en dat is zelfs voor mij te kitscherig :seriousf:
@ Dirk dat foute is inderdaad zijn charme, ik beleefde mijn muzikale hoogtepunt in de jaren 80, superstrats in roze met floyds :blast:


Sorry voor het omhoog halen van dit oudere topic.

Vraagje aan Fred Dons
Maar begrijp ik het dus goed dat je ecoline in een airbrush gooit en het gewoon spuit?
Zou dat dan ook gewoon moeten kunnen met een waterbeits?

Groeten Gerrit

fred dons
27 juni 2006, 08:05
ja ik gooi de ecoline in de airbursh en dat doe ik ook met de waterbeits, dit is overigens wel afhankelijk van het effect dat ik wil hebben
waterbeits is slecht te verdunnen, zodra je er bijvoorbeeld meer water bij doet wordt de kleur fletser, je kunt het eigenlijk alleen maar donkerder mengen. als ik het nu toch lichter op wil brengen is de airbrush onmisbaar omdat dat ik door het lichter op te spuiten (dit doe ik door de verhouding lucht/beits aan te passen) hem toch wat lichter in kleur kan krijgen

als voorbeeld is deze kleur onverdund maar licht gespoten
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=15&page=2&ktw=b3542182d96148f5ef6cf92e097766fa&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09
en hier de zelfde kleur met een sponsje onverdund aangebracht
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=99&page=13&ktw=d2fa9bc22cb631e30035f42b76961763&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09

Gerrit
27 juni 2006, 18:20
Ok, bedankt.

Ik wil mijn bas qua kleur zo als deze foto gaan maken.
http://www.playthebass.com/DesktopBass/pics/ptb_Modulus01_Mac832.jpg

Als ik dan de thinner en airbrush methode gebruik moet dat wel lukken.

Groeten Gerrit

fred dons
27 juni 2006, 18:41
mooi alleen die kleur doe je op een andere manier
zie deze
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=38&page=5&ktw=4429bfbd47bee312b79bfc7f54b93ffa&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=39&page=5&ktw=8cdd3f15caaa374ef13fb6dba67d7b1d&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09

die doe je met waterman aquamarine inkt, het groene in het midden komt doordat maple wat gelig is van zich zelf (geel en blauw wordt groen) door in het midden licht te spuiten wordt hij groenig, door steeds meer blauw aan de randen te spuiten wordt hij daar steeds meer aquablauw

Gerrit
27 juni 2006, 19:44
Bedankt voor de tips.
Ik neem aan dat waterman het merk is?
En is dat spul een beetje courant, of komt het speciaal ergens vandaan?

fred dons
27 juni 2006, 21:13
waterman is vulpen inkt, en de preciese kleur heet south sea blue ink
(en te koop bij ieder kantoorboekhandel)

Gerrit
28 juni 2006, 00:41
LOL

Dan gaat het wel lukken denk ik.

krieke
28 juni 2006, 09:15
fred dons zie eens bij je pm's