PDA

View Full Version : 2 gitaren op 1 versterker?



hendrix2
12 juni 2006, 09:09
ik weet niet goed waar dit moet komen, dus plaats ik het hier. Past het hier niet, verplaats dan maar naar het juiste subforum.

In sommige nummers die we spelen maak ik gebruik van elektrische mandoline en elektrische gitaar. Nu speel ik bijvoorbeeld een eerste deel van het nummer op mandoline en dan doe ik een solo op gitaar. Tot nu toe trok ik dan altijd de kabel uit het één om vlug in het ander te steken, maar dit is niet echt handig. Mijn vraagje is nu, bestaat er zoiets om twee gitaren op één versterker aan te sluiten (zonder dat ik een speciale versterker moet gaan kopen). Ik speel over een marshall MG100 en ben dus niet van plan om een nieuwe versterker te kopen. Ik dacht misschien aan één of ander pedaaltje? weet iemand of dit mogelijk is?

alvast bedankt

tmcm
12 juni 2006, 09:33
Yep, een Boss AD-5 bijv. Is ook een di Box. Akoestische gitaar wordt geprocessed en gaat direkt naar de PA & monitors (en eventueel naar je amp als monitor), je elektrische wordt gebufferd en gaat alleen naar je amp.

Een d.i. oplossing heb je nodig mocht je eens met een P.A. gaan spelen (wat al snel het geval is natuurlijk). De knapen van het PA bedrijf willen dat je in een d.i. prikt en dan ben je je signaal kwijt.

Fvddungen
12 juni 2006, 09:50
Gewoon een AB-switch. Er zijn er genoeg van op de markt en ze zijn nog niet eens zo duur ook.

FruscianteFan
12 juni 2006, 10:13
Behringer heeft er één.. zo'n 20 euro ding.

jw009
12 juni 2006, 14:32
Precies, gewoon een AB Box. Ik heb er trouwens nog een van Boss te koop staan. PM me maar als je geintresseerd bent.

hendrix2
12 juni 2006, 14:42
Precies, gewoon een AB Box. Ik heb er trouwens nog een van Boss te koop staan. PM me maar als je geintresseerd bent.
ik heb wel interesse, maar ik ben uit belgie en vrees dat de verzendingskosten wel hoog zouden kunnen zijn. Of vergis ik me daarin?

Nickname
12 juni 2006, 14:58
Gewoon een verloopstekkertje met 1 male en 2 female uit/ingangen :p

dejohan
12 juni 2006, 15:07
Gewoon een verloopstekkertje met 1 male en 2 female uit/ingangen :p

Yep. 10 keer goedkoper dan AB box en doet (in dit geval) net hetzelfde.
En een DI heb je m.i. toch niet nodig voor een puur electrische mandoline.

AART
12 juni 2006, 15:20
ehm, nee, dat gaat brommen, dat gaat dus niet.

bert k
12 juni 2006, 15:54
Kijk voor een AB box ook eens op het Werkbank forum. Daar worden ze regelmatig gebouwd. Ik heb er zelf laatst eentje gemaakt, dat was ongeveer een half uur werk, en bestond uit drie jackinputs, een voetschakelaar en een doosje wat ik nog had liggen.

Gearjunkie
12 juni 2006, 18:28
Met een a/b box gaat het inderdaad prima,
Wat ik zelf nog doe is 1 gitaar via de normale input van de versterker en 1 gitaar via mijn boss gt-3 die dan weer in de return van de effectsloop zit.

Noid
12 juni 2006, 23:39
Gewoon een verloopstekkertje met 1 male en 2 female uit/ingangen :p
Nope, niet doen: dat suckt tone!

hoofd
13 juni 2006, 00:01
Staat toevallig een AB-boxje op gitaarmarkt:
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=62979

Ik dacht, ik zeg 't ff... boxje is niet van mij overigens.

hendrix2
13 juni 2006, 08:43
bedankt voor de informatie alvast. Ik denk dat ik zelf misschien eentje in elkaar ga proberen knutselen, lijkt me niet té moeilijk.

Jay75
13 juni 2006, 09:04
Dan heb ik nog een vraagje over zo'n AB boxje.
Ik speel over Fender en Gibson en Gretsch gitaren en het output volume van mijn Gibsons is veel hoger dan die van mijn andere gitaren.

Ook moet ik mijn versterker per gitaar beetje bijdraaien ( maar live zou dit nog te overzien zijn door een tussen setting te zoeken ) wat meer hoog, gain etc.

Maar stel dat ik zo'n pedaaltje koop, dan zit ik nog met het volumeverschil per gitaar right? Of kan je per A/B het output volume instellen.
Op de gitaar het volume dichter draaien is geen optie omdat ik merk dat mijn geluid daardoor minder wordt ( en niet alleen qua volume dan )

Zijn er voor mijn probleem ook kastjes?

hendrix2
13 juni 2006, 10:45
dit probleem verhelp ik zelf met een volumepedaal, je moet dan wel goed van op voorhand weten hoe je pedaal ongeveer moet staan.

fred dons
13 juni 2006, 10:51
of een booster pedaaltje (liefst 1 die je geluid niet kleurt zoals bijvoorbeeld die van rocktron)

bert k
13 juni 2006, 11:45
Ik ga het topic nu maar verplaatsen naar effectpedalen, daar hoort het inmiddels meer thuis.

Jay75
13 juni 2006, 13:44
Ahaa, dat is natuurlijk wel een optie, maar verminderd/vermeerd een volume pedaal de output van je gitaar, of het volume van je amp?

FruscianteFan
13 juni 2006, 14:04
ligt eraan waar hij in de keten staat. Een volume is misschien handiger om vóór de switch te zetten, zodat-ie in dezelfde stand kan blijven staan.