PDA

View Full Version : verplaatsen van toonregeling



chocorookie
11 juni 2006, 23:23
Hallo iedereen,

heb een vraag n.a.v. dit schema.

http://community.webshots.com/photo/551272281/2006025280068446625cSIirf#


Ik wil het tmb kanaal achter V2 verplaatsen voor kanaal 2 op v1b voor het volume van kannaal 2. Kortsluit switsch (p-p) er uit. pin 8 direct naar de master.

Ik heb teveel signaal verlies door deze wijze van tmb achter V2 + ongedefinieerd-------> muffe regeling t.o.v. kanaal 1. Dit wanneer ik de p-p schakelaar dicht zet waardoor het tmb gedeelte in werking komt

Heb 2 maartjes, moet ik pin 8 met de master welke naar de PI gaat nog gaan koppelen met een cap of ongestraft op de master?

Kan ik m'n volume pot op kanaal 2 (500k) ongestraft verruilen met een 1Meg marshall standard?

Gr Choc

Negative K3 fan
12 juni 2006, 13:11
hey choco, heb je je nieuwe tone stack al in duncan's TSC gegooid en gekeken hoe het gaat veranderen? doordat je hem nu van een kathode naar anpode volger gaat verplaatsen zal hij zich heel anders gedragen, kijk bijvoorbeeld eens naar amps met die verschillen, je ziet bv. bij fenders en mesa's die de TS achter een anode volger hebben een hogere waarde van de slope weerstand (150k), bij marshalls (kathode volger) is dat in de buurt van de 33k meestal, vast niet zonder reden.

verder lijkt het me wel verstandig om de master te ontkoppelen, een paar honderd volt DC over die pot lijkt me persoonlijk niet echt lekker.

wat betreft die master kan dat denk ik wel ongestraft, het verloop van die volume knop zal wel veranderen en door de lagere uitgangsimpedantie van de kathode volger zal er vast ook wel iets veranderen, maar daar mag iemand anders wel wat over zeggen.

chocorookie
12 juni 2006, 15:58
Hey Len,

tnx voor je reply.

Zal 'm eens in tsc gooien en kijken wat het wordt. Deze (huidige schakeling) is zo onlogisch dat iedere gitarist gaat vloeken + m'n output is bagger (scoop) na deze tonestack t.o.v. het eerste kanaal.

Het is net een spons welke kleur, rondheid een volume van het signaal opslokt. Ik ga het liefst van logica uit en dat is 2 gescheiden kanalen.
1 op V1a en de ander op V1b, net als een normale 18 watterTMB.

Het ontkoppelen zat ik ook een beetje mee i.v.m. het ontkoppelen van de treble.(schematisch) een tonecap van 500p. De rest en 0,022uF.

Iedergeval pin 8 V2 ontkoppelen met 0,022uF /0,033uF naar de master en de TS eens mee gaan spelen.

Komt goed, ik had zo iets of anderen mijn mening ook als logisch zien dan het huidige.

Gr. Patrick

Negative K3 fan
12 juni 2006, 18:11
wat me nu trouwens ook opvalt, is dat de kathode weerstand van V2b (kathode volger) maar 56k is, bij de meeste zie je 100k, probeer dat eens??

chocorookie
12 juni 2006, 20:16
Dat zag ik ook,

maar deze is voor deze waarde is gekozen in combinatie met de (huidige) switch t.o.v. aarde.
Je bedoelt dat ik signaal reeds kwijt raak door deze weerstand.

Nee, dit is niet zo. wanneer de switch open staat vervalt de tmb.(aardpotentiaal verdwijnt) en zal het signaal zich direct naar de Master Vol begeven ongefilterd.

Bij switch dicht. Ja, dat zou kunnen waarmee je een spanningsdeler creeert..............., TMB gaat werken en floep, weg sprankelende toontjes:), ik kan dan zelfs m'n oordoppen uit doen.

Neej Len, ik wil helemaal van dit concept af, ik blijf met die rottige TMB in m'n 2e trap zitten(reeds versterkt signaal).

Die 100k is een mogelijkheid, maar ook een mogelijkheid van scheef trekken.

Als je de 1e input bekijkt zie je een simpele toneregeling zonder poespas naar v1a gaan....., dat moet toch ook te doen zijn voor v1B? Zoiets als een blackface mannier. Qua tone stack, er is hierin te speelruimte, zorg alleen is om het signaal sterk genoeg op pin 2 te krijgen zonder te veel verlies.

BTW, het ding blaast wel hard:)
Nu nog het muffe eruit.

Laat staan dat je dan een "rechte" amp krijgt zonder rare instelmogelijkheden.

groetjes Patrick

chocorookie
12 juni 2006, 20:37
Hallo Nico,

dankje dat je ff inspringt.

Dus je wilt hieruit zeggen dat ik een resultante Xc als compensatie moet plaatsen om dat "op te vangen"?

Mij lijkt 't dat je dan 1 vaste toon instelling creeert Nico, hoe ik ook aan de TMB draai niets veranderd. wat wel zo is dat mijn geluid veel voller is met ook meer headroom + tis te onhandig.

Hieruit begrijp ik dat alleen een KoppelC-tje niet voldoende is maar ook een 500pf in het pad d'r bij moet?

ff mijn mijn mierenhersens laten kraken.....................pppppf