PDA

View Full Version : Probleem met mijn stem apparaat



Timaar
11 juni 2006, 22:33
Hallo ik heb een vraag over mijn nieuwe basgitaar. Ik ben een volledige n00b in dit wereldje maar ik heb al een paar boeken gekocht over hoe je er moet mee beginnen enzo en hoe je je basgitaar kan tunen.

Nu heb ik een vraag over mijn stem apparaat ik weet dat je je snaren moet stemmen in: E A D G. Maar omdat ik op mijn stem apparaat 4 verschillende modi heb om te stemmen weet ik het niet zo goed niet meer.

De modi zijn:C, F, Bb, Eb.

dit is de link van het stem apparaat: tuning module (http://www.staggmusic.com/?request=products) De TU-C SL tuner.

Elke hulp is erg gewaardeerd!

Gearjunkie
11 juni 2006, 22:49
Van de site geplukt:

compact design: lightweight and pocket format - manually selectable tuning range - automatic tone selection - adjustable tuning calibration in a: from 435 hz to 445 hz - tuning mode: flat or normal - signal input via input jack or integrated microphone - signal output via output jack - automatic shut-off after 5 minutes of no signal input - foldable support stand


Zie: automatic tone selection. Dit betekent dat als je dicht bij de E zit, geeft het ding aan of je hoger of lager moet om bij de E te komen.

Je kan 'm ook handmatig instellen, dan kies je dus zelf de E of net welke je hebben wil.

Timaar
13 juni 2006, 11:42
Ja dat weet ik maar je hebt 4 modi: C, F, Bb, Eb

Maar ik ga deze avond eens bij een vriend langs

en ik ben echt nieuw in de gitaar wereld dus....... :chicken:

Robert H
13 juni 2006, 15:08
Ja dat weet ik maar je hebt 4 modi: C, F, Bb, Eb

Maar ik ga deze avond eens bij een vriend langs

en ik ben echt nieuw in de gitaar wereld dus....... :chicken:

Je moet de C-modus hebben.

De meest gangbare (orkest)instrumenten kennen 4 stemmingen. Je raadt het al: C, F, Bb en Eb, zoals op jouw stemapparaatje. Een paar voorbeelden:

C : Gitaar, piano, dwarsfluit, hobo
F : Waldhoorn
Bb: Tenorsaxofoon, trompet
Eb: Altsaxofoon, tuba

Als een tenorsaxofonist 'zijn' C speelt, komt die overeen met de Bb op jouw gitaar/piano. Daarom wordt een tenorsaxofoon een Bb-instrument genoemd. Je zal die dus moeten stemmen in de Bb-modus, anders komen de benamingen van de noten niet overeen.

Je zou wellicht denken dat een gitaar in E staat, maar die verwarring wordt veroorzaakt door het alom bekende "ik speel in Eb". Een gitaar die een halve noot lager gestemd staat, is feitelijk een B-instrument. Speel op zo'n plank maar eens een C. Op piano zal dit een B opleveren.

Timaar
15 juni 2006, 14:02
Vriendelijk bedankt! :gitarist: