PDA

View Full Version : Extra cab JTM 30



RUIS
11 juni 2006, 18:56
Vorige week kocht ik een tweedehands Marshall JTM30 combo, en deze heeft een external speaker out. 16 Ohm eigen speaker, en een 16 Ohm ext. out. Ik weet hoe je ohms uitrekent, dat is de vraag niet, maar die JTM30?
16 Ohm eigen + 16 Ohm cab is 8 Ohm. Of schakelt hij z'n eigen speaker uit als je er een cab op aansluit, zodat hij altijd op 16 Ohm werkt. Als hij met een extra 16 Ohm cab plus z'n eigen speaker op totaal 8 Ohm kan draaien, kan ik dan ook de eigen speaker losmaken en er alleen een 8 Ohm cab mee aansturen?

up-guitarman
11 juni 2006, 19:04
Waarschijnlijk werkt het net als bij mijn JCM600 combo. Dit is een 2*12 combo die op 16 Ohm draait, als je er echter een extra cab van 16 Ohm aanhangt schakelt hij zichzelf naar 8 Ohm. Als je de internal speaker eruit trekt kan je aan die uitgang dan perfect een cab van 8 Ohm hangen.

9 kansen van de 10 dat het bij jou ook zo werkt !!!

RUIS
11 juni 2006, 21:44
Ah OK, thanx. Ik wil de mijne vooral gebruiken voor opnames, met een lief klein zelfbouwkastje, en die is 8 Ohm. Kan ik dus veilig gebruiken hiervoor.

PeeVee
12 juni 2006, 14:26
what up-guitarman said!

Anders verwoord; de uitgangstrafo heeft een heeft een 8 Ohm én een 16 Ohm tap. Alleen interne out is 16 Ohm, alleen external out is 8 Ohm. Wanneer je beide uitgangen gebruikt worden ze parallel gezet (de bedoeling is 16 Ohm interne speaker en extern 16 Ohm cabinet) en geschakeld naar de 8 Ohm tap. Volgens mij kun je de handleiding van de JTM30 downloaden op de Marshall site, daar staat het vrij duidelijk in beschreven.

RUIS
12 juni 2006, 18:24
Achsoo! Ik snappen. Ik blij. Thanx.