PDA

View Full Version : Line 6 toneport



knepman
11 juni 2006, 18:05
Ik ben echt een n00b wat betreft opnemen, maar ik wil nu eindelijk wel eens beginnen met het opnemen van een aantal ideeen die ik heb. Ik dacht hiervoor aan een Tone Port UX 1 van Line 6, omdat hij wel mooie geluiden schijnt te produceren en er ook een microfoon op kan voor eventuele zang.

Nu zag ik ook de Toneport UX2, deze heeft ook een ingang voor een bassgitaar en een 2e microfoon. Nu vroeg ik me af of je er ook met bijv. een bandje mee kan opnemen. Hiermee bedoel ik; 1 gitaaringang, 1 bassingang , 1 mic-ingang en de andere mic ingang gebruiken met een mic voor het drumstel. Is dit mogelijk of is het enkel bedoelt voor thuisgebruik.

Ik heb al rondgezocht op het forum, maar nog niet echt een antwoord kunnen vinden. Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Job

Ic3gl0vE
11 juni 2006, 20:03
Je hebt wel een computer nodig bij het apparaat, mocht je dat bedoelen... Maar ik snap je niet helemaal. Als je je band mee naar huis neemt en daar de toneport gebruikt, is het toch ook thuisgebruik?

harrie-beton
11 juni 2006, 20:10
helaas zijn die poorten van de ux2 niet allemaal TEGELIJK beschikbaar om op te nemen. Volgens mij 2 tegelijk maximaal.

Als je echt een band met een pc wilt opnemen met een aantal sporen zou ik aanraden mijn link eens te lezen.

hieronder:

knepman
11 juni 2006, 20:41
Ik heb wel al een computer die aan de systeem eisen voldoet. Ik wil het eigenlijk gewoon gaan gebruiken om thuis dingen die ik bedenk op te nemen (dat bedoelde ik met thuisgebruik). Ik zat alleen nog te twijfelen tussen de UX2 en UX1. De rede hiervoor was dat ik het wel handig zou vinden als je af en toe iets met een band ofzo kan opnemen, als je tegelijk aan het spelen bent, maar als je alles apart moet opnemen, ga ik denk ik voor de UX1.

harrie-beton
11 juni 2006, 20:48
op http://www.line6.com
kun je ze beide vergelijken, de ux1 is een heel mooi ding voor thuisgebruik.
De ux2 kan ook thuis zang opnemen en heeft de optie voor schakelvoetpedaaltje.

Fumi SG
11 juni 2006, 21:37
De UX-1 kan ook zang opnemen hoor, hij heeft alleen geen fantoomvoeding.

knepman
11 juni 2006, 21:49
wat is dan precies het verschil tussen fantoomvoedingen en geen fantoomvoedingen?

bert k
11 juni 2006, 21:52
Condensatormicrofoons hebben fantoomvoeding nodig. Dynamische mics zoals de SM58 niet, dus die kan je gewoon gebruiken.

harrie-beton
11 juni 2006, 21:57
inderdaad beide kunnen microfoons opnemen.

http://www.line6.com/toneport/hardware.html

hier staan ze mooi vergeleken.

Ic3gl0vE
12 juni 2006, 13:21
Condensatormicrofoons hebben fantoomvoeding nodig. Dynamische mics zoals de SM58 niet, dus die kan je gewoon gebruiken.


Een condensatormicrofoon zal dus helemaal geen geluid geven wanneer er geen fantoomvoeding is. Wel zou je eventueel een losse microfoon pre-amp tussen de UX1 en een condensatormicrofoon kunnen zetten, dan werkt het wel

GunMetalBlue
12 juni 2006, 15:53
Heeft het toneport UX-1 pack een grote meerwaarde tov een guitarport aansluiten op een programma als audacity? zit er bij guitarport ook een programma om effecten toe te voegen?

en wat is fantoomvoeding nu eigenlijk??

edit: kun je tijdens het spelen je geluid door boxen laten gaan? Of is het opnemen en daarna luisteren?

bert k
12 juni 2006, 16:05
en wat is fantoomvoeding nu eigenlijk??

Dat is 48 volt gelijkspanning die door je microfoonkabel naar je mic loopt. Condensatormics hebben stroom nodig. De meeste mengtafels leveren dat, maar de meeste geluidskaarten weer niet.

Ic3gl0vE
12 juni 2006, 16:42
Heeft het toneport UX-1 pack een grote meerwaarde tov een guitarport aansluiten op een programma als audacity? zit er bij guitarport ook een programma om effecten toe te voegen?



edit: kun je tijdens het spelen je geluid door boxen laten gaan? Of is het opnemen en daarna luisteren?
[/size]


Misschien is het handig voor je om eens de handleiding van de UX1 op te zoeken, misschien kun je 'm wel downloaden op line6.com of 'm anders laten mailen door de support van ze. Het tweede waar je om vraagt heet 'direct monitoring' of 'zero latency monitoring'. Er staat vast wel ergens op de site of dit apparaat dat heeft of niet (ik denk van wel)

GunMetalBlue
12 juni 2006, 18:00
Allebei meesterlijk bedankt :)

knepman
12 juni 2006, 18:12
Goed... Bedankt voor al jullie reacties :). Na alle reactie te hebben bekeken en na eens goed over de site van line 6 te hebben gesurft, ben ik bijna zeker van het aanschaffen van een een UX1. Ik heb alleen nog 1 laatste vraag voor mensen die hem al hebben, want dit heb ik nergens op de site van line 6 kunnen vinden.
Als je de effecten in gearbox wil gebruiken, moet je ze dan tijdens het opnemen al aan hebben staan of kan je ze ook achteraf nog toevoegen???

Fumi SG
12 juni 2006, 18:49
Je moet ze tijdens het opnemen aan hebben staan. Gearbox is in feite een versterker met effectpedalen die je opneemt. Je kunt helemaal je eigen settings maken en effecten toevoegen en zoals je het hoort neem je het op.

Ic3gl0vE
12 juni 2006, 19:49
Je kunt natuurlijk altijd een output van een apparaat op de input aansluiten en dan opnieuw opnemen met fx erop. zo kun je bijvoorbeeld de reverb op je eindmix voor alle sporen (niet de bassdrum en de basgitaar) in één keer opnemen, dat is handig!

knepman
12 juni 2006, 20:01
Bedankt voor jullie reacties! Nu weet ik precies waar ik aan toe ben :).

GunMetalBlue
12 juni 2006, 20:54
Ik heb de handleidingen doorgelezen. Die van GuitarPort, daar moet je er echt al een voor hebben. Kom ik niet wijs uit.

Kun je met guitarport en audacity ook gewoon opnemen?
Ik vind gearbox wel iets geweldig. Heeft guitarport ook zo iets?

harrie-beton
12 juni 2006, 23:41
Kun je met guitarport en audacity ook gewoon opnemen?


ja, Windows ziet hem gewoon als een extra geluidskaart via USB.
Audacity is wel gratis maar eenvoudig. Echt mooie multitrack moet je op zoek naar betere programma's.




Ik vind gearbox wel iets geweldig. Heeft guitarport ook zo iets?


Ja, dat ziet er net zo uit. Dat heet net als het kastje GUITARPORT. Goed opletten: De software guitarport is gratis en werkt alleen op een podxt of de guitarport hardware...

GunMetalBlue
13 juni 2006, 14:49
heeft guitarport een drumcomputer erbij?

harrie-beton
13 juni 2006, 20:24
heeft guitarport een drumcomputer erbij?


ja en nee.

Er zit een gratis metronoom die klinkt als een drum computer, maximaal 16 tellen.

Bij de guitarport software zitten een soort van lessen (deze zijn niet gratis) en deze zijn voorzien van een automatische backing track. Deze kun je niet beďnvloeden.

GunMetalBlue
13 juni 2006, 21:52
ja en nee.

Er zit een gratis metronoom die klinkt als een drum computer, maximaal 16 tellen.

Bij de guitarport software zitten een soort van lessen (deze zijn niet gratis) en deze zijn voorzien van een automatische backing track. Deze kun je niet beďnvloeden.

1) sparen
2) durven uitgeven
3) ROCK ON TONEPORT (maar hoe vaak heb ik dát al niet gezegd...)

Emocide
15 juni 2006, 20:43
1) sparen
2) durven uitgeven
3) ROCK ON TONEPORT (maar hoe vaak heb ik dát al niet gezegd...)


ik heb zelf ook een toneport
guitar port leek me maar niks :S
en wat ik ervan gehoord heb doet het zwaar onder aan de toneport
ik vind dat je er super leuke demotjes mee kan maken dus als ik jou was zou ik voor de toneport gaan :D :)

GunMetalBlue
18 juni 2006, 21:41
ik heb zelf ook een toneport
guitar port leek me maar niks :S
en wat ik ervan gehoord heb doet het zwaar onder aan de toneport
ik vind dat je er super leuke demotjes mee kan maken dus als ik jou was zou ik voor de toneport gaan :D :)

desicion made :) na de examens komt-ie d'r, komt wat geld vrij met bankzaken ed...

GunMetalBlue
2 juli 2006, 15:23
Die TonePort is er dus nu, ik krijg het alleen niet voor mekaar om een enorme hum (bzzzzzzzzzzzzzz) uit mijn geluid te krijgen. Mijn output gaat via de TonePort voorlopig nog even naar mijn pc-speakers. Als ik mijn gitaarvolume dicht draai, is de hum weg. De humreducer van GearBox werkt minimaal.

Wie kan mij helpen die hum weg te krijgen?

edit: Ik heb mezelf geholpen=> Heb er een heeeeeele vette gate opgezet :p

Reel Big Fish
2 juli 2006, 16:04
en wat ik ervan gehoord heb doet het zwaar onder aan de toneport

Dat is crap volgens mij. Toneport is volgens mij goedkoper dan de Guitar Port en dat zal wel een reden hebben ;)

Ik heb een Guitar Port en mij hoor je er niet over klagen (wel over mn pc, die stinkt >_> )

GunMetalBlue
2 juli 2006, 16:45
k heb zelf ook een toneport
guitar port leek me maar niks :S
en wat ik ervan gehoord heb doet het zwaar onder aan de toneport
ik vind dat je er super leuke demotjes mee kan maken dus als ik jou was zou ik voor de toneport gaan :D :)

Gebruik jij ook live 4.0? In de demo over de toneport op de site van line6 begint een opname altijd met vier (http://line6.com/toneport/tour2.html) tikjes (http://line6.com/toneport/tour2.html), ik krijg die dus niet ingesteld... waar doe je dat?

knepman
2 juli 2006, 19:37
Links bovenin zit naast de aantal bpm van de metronoom een knopje met een gesloten een een open rondje die moet je indrukken om de metronoom aan en uit te zetten:)

GunMetalBlue
2 juli 2006, 20:09
Super zo'n metronoom :p :d

Nog een probleempje: ik kan niet opslaan. Nochtans heb ik de bijgevoegde demo's op hidden gezet... en de Line6 versie unlocked!

Wat moet ik nog doen om te kunnen opslaan?

Fumi SG
2 juli 2006, 21:53
GunMetalBlue... PM!:)

Verder, ik heb standaard m'n noisegate aanstaan. Ik heb hem op -43dB staan, geen idee of dit veel is. Is dit veel?

GunMetalBlue
3 juli 2006, 02:45
Fumi SG: PM back

Kan nu wel opslaan :p

Eveline
10 juli 2006, 17:40
Ik heb zojuist een toneport UX1 gekocht...en liep tegen een paar dingen aan:

1. Het lijkt erop dat alles standaard stereo opgenomen wordt, weet iemand waar het knopje 'mono' zit?
2. Is het mogelijk om de metronoom per zoveel maten in te stellen op verschillende maatsoorten en snelheden (om deze te laten dienen als clicktrack)? Of moet je via midi een drum track maken als clicktrack?
Weet iemand hier een antwoord op?

Groetjes,
Eveline.

harrie-beton
11 juli 2006, 01:36
1. Het lijkt erop dat alles standaard stereo opgenomen wordt, weet iemand waar het knopje 'mono' zit?

dat moet je instellen in het programma waarmee je opneemt.
Ik vermoed dat de standaard software niet veel mogelijkheden heeft, programma's zoals Cool Edit hebben wel mono opname, dat weet ik zeker.
Ik neem altijd op via USB en dan eerst een gitaar links en dan rechts overdubben.


2. Is het mogelijk om de metronoom per zoveel maten in te stellen op verschillende maatsoorten en snelheden (om deze te laten dienen als clicktrack)? Of moet je via midi een drum track maken als clicktrack?
Weet iemand hier een antwoord op?

Een gewone metronoom is niet geschikt. Gebruik dan een sequencer, er zijn genoeg gratis op internet.

Eveline
11 juli 2006, 17:46
Kun je binnen het programma geen clicktrack maken met verschillende maatsoorten? Met cubase kun je gewoon per maat de clicks instellen (is natuurlijk ook veel duurder programma..). Hoe doen jullie dat? Of nemen jullie geen clicktrack op?

Over de sequencer op internet, hoe moet je die in je toneport programma krijgen?

Sorry voor al die vragen...ik moet nog veel leren...

dente
15 oktober 2006, 16:52
hey!
ik heb even een vraagje over het unlocken van live lite.. ik moet dus een code invoeren om uit de demo versie te komen en verder te gaan.. waar haal ik die code vandaan??? via ableton geeft ie aan, maar dan weet ik nog niks.. bedankt alvast!

dente
15 oktober 2006, 22:50
heeft iemand hier ervaring mee?

harrie-beton
16 oktober 2006, 09:46
Unlocken kan alleen als je de software koopt. De codes zijn via internet te verkrijgen.

Als je doelt op het verkrijgen van een illegaal serienummer worden de berichten verwijderd.

dente
16 oktober 2006, 12:59
hey ! ik heb dus gewoon de toneport ux2 gekocht en daar zitten cd om te installeren bij maar ik weet niet waar ik die code vandaan moet halen? zit die erbij? op cd ofzo? thanx alvast! en nee ik hoef hem zeker niet illegaal!

Timp Daddy
16 oktober 2006, 14:29
Hey Dente,

ik heb sinds twee dagen de toneport UX1 met Ableton Live en kon eerst ook de code niet vinden. Die staat echter gewoon op het plastic hoesje waar de cd in zit, aan de binnekant ervan om meer specifiek te zijn.
Hij unlockt echter niet alles, je kan bijvoorbeeld nog steeds geen drumrifjes maken ofzo. Beetje jammer

dente
16 oktober 2006, 15:10
hey timp daddy
ja daar heb ik dus ook al gekeken maar staat niks.. is overigens een doorschijnend hoesje bij mij ( omdat het ux2 is ofzo?) en zitten 2 cd's in gearbox en ableton.. maar staat verder niks op.. raar, denk dat ik morgen maar even terug ga naar de winkel ofzo.. toch erg bedankt!

Timp Daddy
16 oktober 2006, 22:52
hey timp daddy
is overigens een doorschijnend hoesje bij mij ( omdat het ux2 is ofzo?) en zitten 2 cd's in gearbox en ableton..

Is idd een doorschijnend hoesje met een cd met gearbox (rood volgens mij) en een groen cd met ableton.
Maar er zit ook een witblaadje in met op de ene kant in 5 stappen uitgelegd hoe je het moet installeren (eerst gearbox, dan toneport aansluiten, dan ableton installeren of iets in die trand) en op de andere kant staat de code voor ableton.

Dat was iig bij mij het geval. Mja, meer kan ik er ook niet over zeggen :P

dente
18 oktober 2006, 12:50
hey timp daddy!!
ben terug gegaan naar de winkel en idd dat papiertje zat er bij mij niet bij! heb nu de code en hij werkt! kan dus eindelijk iets opslaan haha! maar toch bedankt voor de moeite!! proost!

wouter2000
30 december 2006, 20:08
vraagie over de line 6 ux 2
ik heb alles aangeslote en programma aangezet
alles doet het maar hoe ken ik opnemen,
ik ken nergens knopie vinden waar je ken opneme ofzo
weet iemand dat??
ken je dan maile of ff reagere op deze site

wouter2000
30 december 2006, 20:27
vraagie over de line 6 ux 2
ik heb alles aangeslote en programma aangezet
alles doet het maar hoe ken ik opnemen,
ik ken nergens knopie vinden waar je ken opneme ofzo
weet iemand dat??
ken je dan maile of ff reagere op deze site

harrie-beton
31 december 2006, 13:31
beste woutah,

Er zijn 100.000 computer programma's.
welk programma bedoel je precies om mee op te nemen

wouter2000
1 januari 2007, 13:45
mogge
alvast gelukkig nieuwjaar 8-)
maar het is gewoon line 6, ux 2
het programma is gearbox
en de 2e cd is toneport
ik heb overal al x wat mee gedana mr ik kom echt niet bij het opnemen

wouter

ACSlater
1 januari 2007, 19:14
mogge
alvast gelukkig nieuwjaar 8-)
maar het is gewoon line 6, ux 2
het programma is gearbox
en de 2e cd is toneport
ik heb overal al x wat mee gedana mr ik kom echt niet bij het opnemen

wouter

Dat klinkt logisch want met Gearbox kun je niet opnemen. Je moet Ableton Live installeren. Als het goed is, is dat meegeleverd met jouw Toneport. Hiermee kun je gaan opnemen.

wouter2000
1 januari 2007, 19:48
hartelijk bedankt :cooler:
hier was ik nooit gaan zoeken
programma geactiveerd en geopend kga nu kijken hoe eht werk
later:D

Zino Z
2 januari 2007, 13:55
Ik heb ook een vraagje, is het mogelijk om Backing tracks in Ableton Live te zetten zodat je daar overheen kan spelen?

Er zit een drummachine in dat weet ik maar veel nummers klinken alleen mooi met de bijbehorende backing track(Denk aan Steve Vai enz)

Ik heb al vanalles geprobeert maar ik kom er niet uit...

wouter2000
11 januari 2007, 22:13
hey hier wouter weer
ik ben al 2/3 weken aan het knoeien met Ableton Live 4
alles staat aangesloten als ik speel zie ik balkies heen en weer gaan
als ik demo afspeel hoor ik het geluid ook
maar ik weet maar niet hoe ik pricies moet opnemen

Ic3gl0vE
11 januari 2007, 22:18
Ik heb eens een demo van Live gedownload en daar zat een hele tutorial/walkthrough bij die je leert hoe het programma werkt, erg handig! Kijk eens of jouw versie dat ook heeft, of download anders de demoversie van de site van ableton.

ACSlater
13 januari 2007, 12:55
Ik heb ook een vraagje, is het mogelijk om Backing tracks in Ableton Live te zetten zodat je daar overheen kan spelen?

Er zit een drummachine in dat weet ik maar veel nummers klinken alleen mooi met de bijbehorende backing track(Denk aan Steve Vai enz)

Ik heb al vanalles geprobeert maar ik kom er niet uit...

Ik ga er van uit dat je die backing tracks op cd/mp3 hebt? Met de meeste(alle?) recordingprogramma's kun je een mp3 op 1 spoor importeren. Dit kan iig met Reaper, het (gratis) programma dat ik gebruik en met Cubase, Audition etc.

wouter2000
12 februari 2007, 19:35
wie kan mij een beetje helpen. ik ben aan het stoeien met line 6 ,ux 2 maar ik kom niet echt verder, helaas is de uitleg nogal technisch engels. inmiddels staat de setting goed. ik kan spelen de box reageert en ik kan opnemen maar opslaan en bewerken lukt me niet, wie kan me verder op gang helpen.
hopelijk is er een line 6 gebruiker die het wel snapt en kennis kan overbrengen.
wouter.

Flower Pattern
2 maart 2007, 18:45
Ok, ik ben ook overtuigd en ga hem kopen. Ik neem aan dat je hem ook kan gebruiken i.c.m. willekeurige recording-software als CuBase of andere software, toch? Heeft iemand ervaring met het opnemen over bestaande backing tracks(in mp3 formaat)? En welke recording software bevelen jullie aan, oftwel met welk pakket hebben jullie de beste ervaringen?

Alvast bedankt!

balletje&biscuitje
15 april 2007, 22:29
Ik heb even een vraagje. Ik heb de UX1 aangesloten en deze gebruik ik in combinatie met Adobe Audition 2.0. Voor snelle opnamen (akoestisch) gebruik ik normaal een goedkoop microfoontje dat direct de pc ingaat. Ik heb nu echter een probleem met het schakelen naar mijn standaard geluidskaart...ik krijg die mic niet meer aan de praat. Ook als de UX1 uitplug en de instellingen aanpas, lukt het niet. Iemand een oplossing?

harrie-beton
16 april 2007, 20:41
In audition 2.0 kun je nauwelijks gewone geluidskaarten gebruiken, alleen maar audiokaarten met ASIO drivers.


Audio 1.5 loopt bij mij vast als ik tijdens een sessie mijn line6 bakje aanzet.
Ik zet alles aan en daarna start ik windows.

Het zou beter gaan als je die mic via een neutrale buizenpre amp simulatie via de ux opnam.

balletje&biscuitje
17 april 2007, 06:11
dank je. ik denk dat ik anders gewoon een ander programma ga gebruiken voor die mic.

EDIT: bij Acoustica Mixcraft kan ik wel gewoon de mic gebruiken. Als external editor heb ik daar Adobe Audition opgegeven, dus het geluidsbestand wordt dan meteen doorgelinkt, dus probleem is opgelost. Dank.