PDA

View Full Version : afstellen van een brug



ledzeppelin
11 juni 2006, 17:27
hey, ik heb me squire p-bass upgedate en ge-refinisht maar nu moet de brug nog gesteld worden, want hij klinkt voor geen meter en is niet normaal te stemmen heeft iemand mischien tips over hoe ik hem juist gesteld kan krijgen

dankuwel

DarknessAwaits
11 juni 2006, 18:11
Hier kan ik vrij weinig mee, en de andere ook niet veel denk ik.

Kun je je probleem niet iets nader omschrijven?

Liggen de snaren soms heel hoog? Staat de brug wel op de correcte afstand? Moet hij geïntoneerd worden?

Eventjes zoeken in het forum en dan kom je daar allemaal info over tegen.

ledzeppelin
11 juni 2006, 18:50
de brug staat op dezelfde afstand zoals de oude stond t is nu aleen een gotoh ik moet hem zien te intoneren maar ik kom er aleen niet echt uit

Nickname
11 juni 2006, 18:56
de brug staat op dezelfde afstand zoals de oude stond t is nu aleen een gotoh ik moet hem zien te intoneren maar ik kom er aleen niet echt uit

Dat is op zich niet erg moeilijk, je moet gewoon kijken of de gefrette noot op 12 hetzelfde is als de flageolet (natural harmonic) boven de 12e fret. Is ie dit niet moet je de snaar korter of langer maken :)

ledzeppelin
11 juni 2006, 18:58
Dat is op zich niet erg moeilijk, je moet gewoon kijken of de gefrette noot op 12 hetzelfde is als de flageolet (natural harmonic) boven de 12e fret. Is ie dit niet moet je de snaar korter of langer maken :)

en nu voor dummies dat boven de 12e fret stuk snap ik nog niet echt in iedergeval thnx!!!

fred dons
11 juni 2006, 19:04
als je je vinger licht op de (bijvoorbeeld) E snaar legt ter hoogte van de 12e fret en je slaat en verwijdert die vinger gelijk weer dan hoor je een flagolet, die toon moet gelijk zijn aan de noot die je hoort als je de snaar indrukt op diezelfde plek
is nu de ingedrukte toon hoger dan de flagolet dan moet het zadeltje op je brug naar achteren ( en vice versa)

DarknessAwaits
11 juni 2006, 19:07
Je 12e fret is een metalen streepje over de hals van de gitaar waarvan er zo'n 21-24 op zitten. En dat is het de 12e vanaf de topkam.

Een flageolet is een boventoon die je krijgt door je vinger net op de snaar boven de 12e (in dit geval) fret te leggen en de snaar aan te slaan.

Maar als je dit nog niet kundig bent twijfel ik wel of je er goed aan doet 'm zelf af te stellen. Prove me wrong :)

ledzeppelin
11 juni 2006, 19:08
heee bedankt allemaal, ik weet wat ik vanavond te doen heb thnx!! :)

ledzeppelin
11 juni 2006, 19:16
Je 12e fret is een metalen streepje over de hals van de gitaar waarvan er zo'n 21-24 op zitten. En dat is het de 12e vanaf de topkam.

Een flageolet is een boventoon die je krijgt door je vinger net op de snaar boven de 12e (in dit geval) fret te leggen en de snaar aan te slaan.

Maar als je dit nog niet kundig bent twijfel ik wel of je er goed aan doet 'm zelf af te stellen. Prove me wrong :)

hehehe :P van het fenomeen fretten heb ik wel is gehoord ja :satisfie: allen bij flageolet kreeg ik aleen een duf geluidje voor de rest niks maar ik heb het nu door!

nu ben ik aleen nog maar meer gedreven om het zelf te kunnen 8-)

DarknessAwaits
11 juni 2006, 20:49
Mooi zo!

8-)

10tkns...