PDA

View Full Version : Alex lifeson...



Nickname
11 juni 2006, 17:13
Pff.. kolere zeg. Ik ben al wel een tijdje fan van rush, maar nu zit ik de dvd "Rush in Rio" te kijken en het valt me op dat die alex lifeson echt een geweldige gitarist is. Hij speelt nooit wat fout, is altijd dynamisch bezig, de slagpartijen zijn super, solopartijen super. Wat wil je nog meer? :hippie: ik vind em geweldig :rockon:

Nickname
13 juni 2006, 19:13
Kent nou niemand hier hem? :p

JER00N
13 juni 2006, 19:30
Ja hij is erg goed, ook erg ondergewaardeerd helaas.

Jopie
13 juni 2006, 20:57
Er zijn gitaristen die 100 noten per minuut willen spelen en dat ook doen , en maar sweepen en maar 3 notes per string nou dan ga ik een blokje om , technisch knap hoor heeft echter niet met talent te maken maar met uren spelen per dag want er zijn ook kids van 14/15 die al noten kunnen poepen waar je u tegen zegt, het wiedelewiedelegedoe zoals Yngwie of impelliteri vind ik persoonlijk geen reet aan , maar goed ieder zijn eigen.

Waar t om gaat , Alex lifeson is inderdaad met zijn kornuiten Peart en Lee een supertrio met een ongekend muzikaal inzicht. Peart met de teksten en de andere 2 met de muziek zelf. Download ff La villa Strangiato live at pinkpop op www.youtube.com > type in Rush pinkpop < ook Subdivisions , Tom Sawyer , Spirit of the radio , YYZ , Red Barchetta , Closer to the Heart zijn gewoon vet. Vooral ook de oosterse muzieklijnen zijn briljant

Onderschat is ie echt niet hoor , veel gitaristen uit de 70/80 era noemen hem als favoriet. De diehards kennen hem , de rest van de wereld niet net als bij bijv. Steve Howe die ook echt bij de top hoort

Laterz

Nickname
13 juni 2006, 22:23
kijk.. ik ben blij dat nog iemand hier hem kent.. ik zal die van pinkpop eens opzoeken :)

1959SLP
13 juni 2006, 22:44
Ja hoor, Alex staat ook in mijn top 5. Naast bovengenoemde kwaliteiten vind ik em ook nog eens super omgaan met zijn effecten. Iemand met verstand van tweaken.
Just for the record: La villa Strangiato was het 1e nummer dat ik op de electrische heb uitgezocht. Lekker veel technieken leren.

vulvasonic
13 juni 2006, 23:20
Wat ik leuk vind aan hem is dat hij zich door de jaren heen altijd is blijven ontwikkelen als gitarist. Hij heeft zich samen met Peart laten inspireren door de reggae (signals) en daarna heeft is ie ook steeds veelvuldiger van The Edge gaan 'lenen'. Maar hij heeft er een eigen signature sound van weten te maken. Dat an sich is al bewonderenswaardig.

De oude Rush vond ik leuker om aan te horen, maar zijn gitaarspel was altijd vrij basaal. Veelal powerchords en eenvoudige boerenkoolaccoorden. Later is dat heel anders geworden.

peter_heijnen
14 juni 2006, 02:57
Toen moving pictures uit ging komen in '80 of zo mocht de toenmalige "elpee show" op "hilversum drie" 2 of 3 nummers alvast uitzenden. Ik kan me nog herinneren dat ik bij the camera eye dacht dat ze het voor de zoveelste keer hadden geflikt. Weer een nieuwe richting op met hun muziek en weer onbegrijpelijk goed.
Je moet de muziek van Rush echt plaatsen in die tijd om te begrijpen hoe ongelofelijk bijzonder zij toen waren.

Ik heb ooit bijna drie jaar lang uitsluitend en alleen naar Rush geluisterd. Nooit spijt van gehad, en uiteindelijk ook het conservatorium netjes mee afgemaakt.

Alex Lifeson is ook een van de grote helden van oa John Petrucci. Kan er mee door lijkt me.

Btw: de elpee show op hilversum drie? Dat was een radioprogramma op de voorloper van het huidige radio3 dat lp's belichte. Help ik word oud!!!

Les Paul
14 juni 2006, 08:07
Rush is de enige band waar ik werkelijk alles van koop wat er uit komt. Ik heb ze inmiddels 3 keer live mogen zien en ik ging alle 3 keren weg met een gevoel van: ik kan beter stoppen met spelen. Het gemak waarmee ze alles spelen en ook het plezier wat er vanaf straalt....zo hoort muziek gemaakt te worden.

Alex is misschien wel mijn grootste inspiratiebron. Hij gebruikt zo veel verschillende technieken. Zijn geluid is zo mooi ruimtelijk.

bazzieman
14 juni 2006, 08:57
Ik zelf hou ook wel van rush, heb beide dvd's ook die in Duitsland (die ik beter vind, niet zozeer omdat ze beter spelen maar het geluid is gewoon veel beter dan rio). Ben ook in Ahoy geweest, wat fantastisch was, alleen het geluid was te galmerig. Ik heb het ook als inspiratiebron gehad, meespelen met de dvd.

BillyG
14 juni 2006, 16:10
yep, rush is goed, met name alles van voor de live cd exit-stage left!
la villa strangiato is idd goddelijk

THW
16 juni 2006, 07:33
Rush vind ik zowiezo wel een goede band, al vond ik wel dat ze wat ingezakt waren in de jaren 80. Nog niet echt slecht maar eigenlijk een beetje hetzelfde als bij Queen: de gitaar ging meer op de achtergrond en de keyboard meer op de voorgrond.

Wat mij opvalt is dat Alex vaak solo speelt die niet in een toonsoort te plaatsen zijn en toch ongelovelijk goed klinken. (bijv de solo van Tom Sawyer)

peter_heijnen
16 juni 2006, 12:48
Wat mij opvalt is dat Alex vaak solo speelt die niet in een toonsoort te plaatsen zijn en toch ongelovelijk goed klinken. (bijv de solo van Tom Sawyer)


Hoewel...... de solo van Tom Sawyer staat toch echt in E.
De hele solo bestaat uitsluitend uit noten uit de reeks behorend bij E7, wat dus eigenlijk heel erg "blues" zou moeten klinken.
Maar ja he, die combinatie met het onweer van Peart en het basgedonder van Geddy Lee maakt het dan weer zo ongelofelijk bijzonder.

Nickname
19 juni 2006, 11:45
Ik heb zojuist de nieuwe DVD R30 gekocht (30th year anniversary) echt een super DVD met lekker veel oudere nummers. Rush in rio is ook geweldig nog steeds.. vooral de live versie van la villa strangiato...

http://www.rounder.com/images/album/ZOE/dvZOE1082_Cover.jpg

Lacoste
20 juni 2008, 13:35
Alex Lifeson > God

Herman
20 juni 2008, 15:35
Moest je daarvoor nou echt dit topic bumpen?:chicken:

Lacoste
20 juni 2008, 16:07
Best.
Topic.
Ever.

edje kadetje
20 juni 2008, 20:40
Best.
Topic.
Ever.

typerende lacoste uitspraak. Ook op het dprp-fporum toch?

Alex Lifeson is trouwens inderdaad geweldig.
het gemak, de sound etc.

wel heb ik ze twee keer in ahoy gezien dat het geluid erg slecht/te hard was.
Maar de eerste keer (signals tour) was fenomenaal, een van de beste optredens die ik ooit heb gezien.

Lacoste
20 juni 2008, 23:58
typerende lacoste uitspraak. Ook op het dprp-fporum toch?



Small planet , eh?

peter_heijnen
21 juni 2008, 09:33
Voor het afgelopen concert in ahoy had ik meet en greet kaarten met alex gewonnen. Toen ik de kaarten ging ophalen bleek de m&g helemaal niet na afloop te zijn maar voor de show en was ik inmiddels al te laat daarvoor. Helemaal niks m&g dus.... Ik was er nog helemaal niet zo rouwig om, zo'n jeugdheld kun je mss maar beter niet ontmoeten op zo'n lullige m&g.

Tijdens het concert nog een traantje gelaten bij "hope".

beruk
9 juli 2008, 22:21
Oeps....

Had eeerlijk niet zo heel veel met rush, kon die zanger echt niet harden... toch al wel 30 jr geleden voor 't eerst gehoord
tot ik zo'n drie jaar geleden werd gevraagd om mee te gaan naar rush in ahoy
(maatje bij mojo, da's handig!)
De hele avond met open mond zitten luisteren. Alex Lifeson is progrock meister nr 2, (1 natuurlijk Steve Howe, 3 Steve Hackett) wat was dat goed..............

vulvasonic
15 augustus 2008, 04:22
Een andere gitarist die Alex Lifeson behoorlijk heeft weten te beïnvloeden was Andy Summers van The Police.

Ik was een groot Rush fan en kocht alles van ze, maar 'Grace under pressure' wilde er bij mij al niet meer echt lekker in. 'Power windows' was voor mij de druppel. Ik kon me er niet meer in vinden. 'Hold your fire' kwam nog in mijn bezit via een gift. Daarna heb ik ze nooit meer gevolgd.

Wat zou voor mij een echte aanrader zijn?

Undertaker-120306
18 augustus 2008, 09:17
Kent nou niemand hier hem? :p

Tuurlijk ken ik m wel. Als progressive gitarist moet je Alex Lifeson toch wel kennen hehe.

Rubster
18 augustus 2008, 12:07
Een andere gitarist die Alex Lifeson behoorlijk heeft weten te beïnvloeden was Andy Summers van The Police.

Ik was een groot Rush fan en kocht alles van ze, maar 'Grace under pressure' wilde er bij mij al niet meer echt lekker in. 'Power windows' was voor mij de druppel. Ik kon me er niet meer in vinden. 'Hold your fire' kwam nog in mijn bezit via een gift. Daarna heb ik ze nooit meer gevolgd.

Wat zou voor mij een echte aanrader zijn?

Leuk om te zien is inderdaad dat Rush heel erg met de tijd mee gaat, en daarin lekker hun eigen muziek maken. Jaren 70 was echt progressieve hardrock, met 2112 toch echt als hoogtepunt wat mij betreft. In de jaren 80 bewegen ze toch ook heel duidelijk met de trend mee. Een heel ander soort muziek en geluid, maar nog steeds erg Rush. En ook op dit moment is dat nog steeds zo. Snakes & Arrows is een lekker album, met name Far Cry doet toch erg denken aan de Rush van 30 jaar terug.

Alle albums tot aan Presto vind ik stuk voor stuk lekker om te luisteren. Presto en Roll The Bones zijn daarentegen dramatisch. Dit heeft niet zo zeer met de songs te maken, maar meer met het albumgeluid. Dat akelige blikken Rupert Hine-geluid doet helaas veel afbreuk aan de toch redelijke songs die op het album staan (The Pass, Bravado).
Rush kwam daarna toch sterk terug met Counterparts en Test for Echo (beide aanraders).

Ik heb in 2004 in Ahoy mogen aanschouwen. Wat een geniale show, maar wat een bagger slecht geluid (dank u Ahoy!).

Henri H
18 augustus 2008, 21:24
Wat zou voor mij een echte aanrader zijn?Counterparts is het beste "post-grace-under-pressure-album" naar mijn idee maar ik heb alles van ze; ben dan ook een echte fan alhoewel ik niet meer naar die galmbak van een Ahoy ga, no way!
Ik vind Power Windows ook één van hun beste albums maar je hebt gelijk dat het wat minder om de gitaar draait.
Wat bij Rush nog meer geldt dan bij andere bands is dat je de zang wel of niet leuk vind en dus de muziek ook (niet).
Verder ben ik van mening dat het bij Rush niet alleen maar de muziek is maar ook een levenshouding; vooral in de jaren 70.
De teksten die ze hebben kunnen je veel wijsheid brengen zoals b.v. een flarde van "The Spirit Of Radio": All this machinery Making modern music Can still be open-hearted
Maar het barst van dit soort teksten bij Rush.
Lifeson stond in de jaren 70 volgens mij vaak in de top 10 van beste rock gitaristen van de wereld.
Ook lijkt hij me geen "zoutloze homo" zoals Petrucci in een andere topic wordt genoemd maar juist een enorme geinponem.
Voor mij duidelijk de beste progrock gitarist, daarna de gitarist van Spock's Beard, daarna de rest :D

Henri H
25 oktober 2011, 15:37
Bump! Leuke gear van Alex:


http://www.youtube.com/watch?v=mbW-FDNB8hY&hd=1

peter_heijnen
25 oktober 2011, 17:02
Leuk Henri!


Hij blijft een leuke gast!

http://www.youtube.com/watch?v=KMHj1YGhP0Y&feature=relmfu

Gretsch 5120
27 oktober 2011, 11:11
Een andere gitarist die Alex Lifeson behoorlijk heeft weten te beïnvloeden was Andy Summers van The Police.

Hmmm ik geloof dat dit net andersom is: Voor mij ging Rush bergafwaards toen ze The Police na begonnen te doen. Met name Neil Peart gaf aan veel naar The Police te luisteren (en andere new wave bands).

Ik ben begonnen met gitaarspelen toen ik Rush in '79 op de radio hoorde (concert van Pinkpop); Je kunt het concert overigens terug vinden op de diverse torrentsites onder de naam "A Rite To Passage". Bizar detail is dat Alex Lifeson zijn vinger de dag voor Pinkpop of gekneusd (of gebroken) had, na een wilde nacht met zijn vrouw, en toch speelde... en hoe.... dmn....

Henri H
27 oktober 2011, 11:49
Volgens Geddy in onderstaand filmpje waren er eerder al 3 shows afgezegd vanwege die vinger.
Tijdens Pinkpop was de nagel nog wel zwart.


http://www.youtube.com/watch?v=DmXnubNp3N0